Dra lager

Dra lager
Ok så den ska inte gå lätt men ska man känna att det "skrapar" eller hackar när man vrider axeln? eller sitter den för hårt då? Känns som att det kommer slita ut lagret i längden. Min bakaxel brukar krökar ganska lätt. Kan det ha något att göra med att jag har spänt lagret för löst tror ni?

Dra lager
Öhhh... känner du att det "skrapar" eller "hackar" när du drar runt axeln kanske det inte är åtdragningsmomentet det är fel på, utan det att lagret helt enkelt behöver bytas?

Men Park Tool har en eminent beskrivning av hur du justerar lager - det var en stor aha-upplevelse när jag fattade att man skulle spänna fast ena sidan på hjulet när man justerar. Underbart att få lära sig sådant!

http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=105

Dra lager
Jag brukar "lägga" de sexkantiga bultarna man drar åt lagerspänningen med, på mina pekfingrar horisontellt då jag har dragit åt dom så hårt jag tror det behövs. Sen snurrar jag hjulet, vill hjulet "rulla av" fingrarna så är det lite för hårt... Hellre för hårt än för löst dock.

Alltså, jag lägger hjulaxlarna på pekfingrarna och snurrar. Rullar hjulet iväg är det för hårt.

Dra lager
Men grejen är ju att det enda som är intressant är hur lagret går när du spänt fast hjulet i cykeln. Och det är väldigt omständligt om man inte kan tricket med att spännna fast bara ena sidan, som det beskrivs på Park Tools sida. Om man gör som rayy ovan så är det garanterat för hårt när hjulet sitter på cykeln, och lagret skadas ofelbart.

Lagret ska justeras så löst som möjligt utan att man känner något glapp när hjulet är monterat.

Kolla länken jag postade om ni undrar över något.

Dra lager
Om du känner att det tar emot det minsta i lagret har du spänt för hårt. Det skainte vara någon kugghjulskänsla i axeln om du håller i den och snurrar hjulet. Och inte heller något glapp. Eftersom man spänner lagret lite grann extra när man drar åt muttrarna så blir det lätt att man måste göra några försök innan man får till det rätt. Glapp kan också vara lite svårt att känna innan man spänt fast hjulet i ramen. Ta bort och börja om!

Dra lager
För lager med lösa kulor:
När snabbspännet börjar gripa skall det finnas ett litet glapp. Efter åtdragning, så skall glappet vara borta.

För maskinlager:
<Fyll gärna på info>

Tillbaka
Topp