Draghjälp för multisportare

Hej!

Jag har deltagit i två multisporttävlingar för tvåmannalag i mixklass nu i höst. Det är riktigt kul så vi tänkte fortsätta tävla. Det skiljer en del mellan oss, framför allt när det gäller mtb. Hittills har jag hjälpt till genom att skjuta på i de värsta uppförsbackarna och legat först och spårat för övrigt. Jag har sett att det finns lag som har någon typ av draghjälpsanordning. Det verkar vara ett snöre (elastiskt?) med en liten ögla som sitter i ett plaströr fäst på cykeln i sadelstolpen för den som drar. Den som får draghjälp tar tag i öglan och håller fast den på något sätt. Frågan är:

• Hur är draganordningen konstruerad?
• Hur fungerar den?
• Hur är det att cykla med en sådan?

Är det någon därute som vet, så är jag tacksam för tips.

/Fredrik

På utsidans inlägg var det en draghjälps- eller "tolknings"anordning beskriven. Dom hade en karbinhake fäst i dragarens cykel med ett snöre. Det är en tänkbar lösning men känns lite riskabelt. Det bästa vore nog att ha samma typ av draganordning som de andra lagen man sett på tävlingarna. Det verkar ju fungera bra.

Är det någon som har cyklat tandem-mtb i skogen och hävdar att det funkar så är jag spekulant på hojen...

Tjabba!

Vi bogserar både vid löpning och cykling (speciellt på asfalt) då jag är lite starkare och snabbare.

Till löpningen har vi sytt två bälten som består en bred resår med en knäppe på och ett kardborrelåsning så att inget skall fladdra runt. Snodden består av den tunnaste gummisnodden man kan köpa på t.ex fjällsport eller naturkompaniet (ca 2mm). Vi har ett par öglor på snodden och en karbinhaken i änden för att kunna justera längden.

Till cyklingen har jag ett elrör som jag värmt och böjt för att det skall passa. Det sittar fast i sadelstolpen samt i sadeln för att det inte skall fladdra och fara så mycket. Snodden är samma som till löpning och den är precis så kort att karbinhaken hålls still mot röränden när den inte används. På styret till den bogserade cykeln har jag monterat ett panikhandtag till grimskaft (hästpryl). Fördelen med denna är att hon kan "lösa ut" bogseringen om hon tycker att det går för fort utan att behöva dra till sig av snodden.

Hoppas att du förstår mina förklaringer, annars får jag ordna lite bilder.

Trollhättan var första tävlingen som vi använde cykelbogseringen så vi behöver lite mer erfarenhet med grejerna innan vi kan säga att det är den ultimata lösningen eller ej.

//Zooltix - Team High Spirit

Vet inte men såg samma sak när jag körde i Trollhättan för någon knapp månad sedan. Finurlig sak det där... Vissa använder det t o m när de springer...

funkar fint till löpning, som sagt en tunn resårlina inhandlas på naturkomp. eller motsvaranade butik i lagom längd (en 3-4 m passa mig fint) sedan fästes små (eller stora om man tycker om att släpa runt på extra vikt..) karbinhakar i ändarna, fäst ena änden i ryggsäcken på "förlöparen" och den andra i någon av ryggsäckens axelremmar (finns något sätt o pilla in en karbinhake där på nästintill alla modeller) hos "efterlöparen" o sen ut o springa, funkar kanon, speciellt i uppförsbackar. Hur det funkar på cykel vet jag ej men jag kan tänka mig att det ger bra effekt där också.

Zooltrix; tack för ditt inlägg. Håller med orienteraren om att det vore väldigt bra med lite bilder. 2 mm snodd är nog bra vid löpningen, men håller den verkligen för mtb? För mig låter lite klent, men ni har ju prövat det i tävling. Funkar det för er så ska det nog inte vara några problem för oss heller. Jag var inne på Naturkompaniet i Jönköping. Tyvärr hade dom inga gummisnören, men det kan jag nog fixa på annat håll. Idén med panikhake är väldigt bra, jag tycker att en snabbsläppfunktion känns som ett krav.

Fredrik Lindström skrev:
-------------------------------------------------------
> Tyvärr hade dom inga gummisnören, men
> det kan jag nog fixa på annat håll.

Båtfirmor har sånt. Fixade en sån lina när man skulle släpa runt ungen i trampbilen. Ca 2 meter avlagd skotlina från e-jollen och en kortare bit elastisk lina i ena änden som dämpning :)

Jag är med i ett multisportlag (adventureteam.se) och vi använder ofta draglinor, både vid löpning och cykel. På cykel så har vi löst det så att man har toppen av ett fiskespö där man drar en elastisk lina och har en ögla längst ut. Vi har ingenting att fästa draglinan vid på styret, låter livsfarligt!! Istället håller man bara draglinan med ena handen, då är det lätt att släppa om man vill. Vi använder detta enbart där underlaget tillåter det, alltså bra grusvägar och asfalt. Är det teknisk eller många kurvor så funkar det inte.

Vi använde draglina senast under The North Face Citychallenge och då var det jag som blev dragen under löpsträckorna, vi kunde på detta sätt hålla tempot uppe. Cykeletapperna var bla i Hellas och då var det svårt att använda draghjälp, laget är mycket jämnare på cykling så vi behöver det inte lika mycket där..

/Kalle

Kalle: Du missade att skriva att du var en av dom som klättrade över Globen. Hur var det?

/Mattias (som stod som funktionär vid kajak/orienteringsmomentet)

lundatok skrev:
> Vad tyckte ungen om att åka efter Yarisen?

Hehe! :D

Yaris är väl iofs inte så mycket större, nej. Att dra runt 1000 kg i snöre är dock inte så lätt direkt. Det räcker med 15 kg unge på trampbil... :)

Calvin (inte inloggad) skrev:
> Istället håller man bara draglinan
> med ena handen, då är det lätt att släppa om man
> vill.

När man bogserar motorcyklar o dyl brukar man lägga repet runt t ex motsvarigheten till styrröret på mtb:n och sen upp till ena handtaget. Funkar helt OK :)

Jocke skrev:
> Varför använder man sig av ett fiskespö eller rör?
> Funkar det inte att fästa linan direkt i
> sadelstolpen?
>
> //Jocke

Problemet då är att när du inte använder linan till att bogsera med, så hänger repet slakt och trasslar in sig i bakhjulet. Med ett pvc-rör eller ett fiskespö som sticker ut en bit så slipper du detta problem /
Krille

bogsering.jpg

Så här gjorde vi för att lösa bogseringen under Tieto Enator adventure. Jag hoppas att ni ser hur det är tänk att fungera.

/Pär

Mattias L skrev:
> Kalle: Du missade att skriva att du var en av dom
> som klättrade över Globen. Hur var det?
>
> /Mattias (som stod som funktionär vid
> kajak/orienteringsmomentet)

Det var skithäftigt. Tyvärr var jag så exalterad när jag stod på toppen och lyssnade intensivt på instruktionerna från säkerhetspersonalen att jag missade utsikten. Jag tog några pauser på vägen upp och passade på att njuta, så jag missade inte den upplevelsen ;-) En sak som slog mej var att det var jäkligt högt Jag var tydligen ensam om tekniken jag använde men det fungerade hyffsat bra.

Jag blev jäkligt paff att du plötsligt stod där när vi plockade upp kajakerna... Just då var jag helt udner isen och blev knuffad hela vägen till Globen...

/Kalle

Nu har jag fått fram kameran och plåtat lite av de sakerna som vi har byggt.

Här är våra bälten som vi gjort för löpningen, Sara (tramsus) har piffat till sitt med en döskalle :-)
DSCN0088.JPG

Här är vår dragstång, såg att Pär använde ett kortare rör men tog linan dubbet. Har märkt att linan måste vara så kort att kroken inte hänger och dinglar för då nöts snodde snabbt ut mot kanten på röret.
DSCN0090.JPG

Här är pankihaken monterad på cykeln, buntband och silvertejp är fina saker :-)
DSCN0091.JPG

Samma hake fast öppen, efter att man dragit i snodden.
DSCN0092.JPG

[edit]stavning[/edit]

Senast redigerad av en moderator:
Calvin skrev:
>
> Det var skithäftigt. Tyvärr var jag så exalterad
> när jag stod på toppen och lyssnade intensivt på
> instruktionerna från säkerhetspersonalen att jag
> missade utsikten. Jag tog några pauser på vägen
> upp och passade på att njuta, så jag missade inte
> den upplevelsen ;-) En sak som slog mej var att
> det var jäkligt högt Jag var tydligen ensam om
> tekniken jag använde men det fungerade hyffsat
> bra.
>
> Jag blev jäkligt paff att du plötsligt stod där
> när vi plockade upp kajakerna... Just då var jag
> helt udner isen och blev knuffad hela vägen till
> Globen...
>
> /Kalle

Jag frågade dom som ansvarade för klättringsmomentet om vi som funktionärer fick klättra också. Först var det "självklart, inga problem" men när jag började ta på mig selen så blev dom förvånade och sedan så sa dom att man inte fick för att försäkringarna inte tävkte :(

Tänkte att det var lika bra att passa på, jag menar hur ofta får man möjlighet att klättra över Globen?

Angående teknik så var det _väldigt_ många tekniker som användes. Vissa bara fflöt upp medans andra verkade använda tänderna för att komma upp :)

Hej Alla!

Tack för era inlägg. Nu vet jag hur jag ska göra. Återkommer med beskrivning och lite bilder av hur det blev. Nästa tävling är Stockholm Adventure Race 17 september. Då ska det vara färdigbyggt, testat och (förhoppninsvis) godkänt.

/Fredrik

Hej igen,

Det var ett tag sedan jag startade den här tråden, men nu har vi en lösning vi är nöjda med. Det har varit svårt att hitta det tillräckliga avståndet mellan hojarna. Vi har hamnat mycket längre ifrån än vad vi först hade tänkt. Man vill ju ligga riktigt nära för att utnyttja suget och komma bort från fartvinden. Men det ska också kännas säkert och inte vara obehagligt. Det som känns bra på träning har inte funkat på tävlig då man kör lite hårdare blir lite mer trött och sliten, framför allt på långa tävligar. Vi hamnade till slut på lite drygt två meters lucka mellan däcken. För att komma så långt bak byggde jag ett spel med miniblock från den lokala marinbutikens fyndlåda. Det blev fyra vändor mellan styrstam och sadel. 3 mm gummisnöre är mycket flexibelt och man behövde inte så mycket överlängd. Problemet var att så fort det blev motlut sträcktes gummisnöret ut maximalt och det gick av ibland. 5 mm gummisnöre var för stumt. 4 mm har däremot funkat bra. I övrigt har jag i stort sett använt Zooltrix lösning, med en lite förbättring på panikhaken; den ska stängas med en hand varje gång efter att man släppt draghjälpen. Genom att borra bort niten och ersätta den med en maskinskruv som sticker upp lite är det lättare att komprimera fjädern.

/Fredrik

Tillbaka
Topp