Dropper utan vire?

Dropper utan vire?
Menar du med spak på stolpen eller trådlöst? Båda finns, det första endast billiga stolpar var jag sett. Det andra finns väl nån Magura tror jag. Ingen aning om hur den är.

Dropper utan vire?
magura wyron har alltså ett eget tänk. man trycker på knappen en gång snabbt, återgår till att hålla i styret, bromsa eller vad man nu håller på med.

sedan sköter stolpen resten, öppnar, man justerar höjden med rumpan, stolpen stänger sedan automatiskt.

det här att trycka på en knapp sas i förväg är samma koncept som när man växlar. det tar några tiondelar innan det händer. sammanlagt tar det mindre uppmärksamhet än konventionellt manuellt upplägg. och förmodligen snabbare innan det är klart.

tycker det här fungerar bra och ser fördelar med den korta betjäningstiden på maguran. har två andra sänkstolpar med konventionell kontroll, och det är inte bättre. det gäller bara vara i samklang med respektive ergonomi.

Dropper utan vire?
kais01 sa:
magura wyron har alltså ett eget tänk. man trycker på knappen en gång snabbt, återgår till att hålla i styret, bromsa eller vad man nu håller på med.

sedan sköter stolpen resten, öppnar, man justerar höjden med rumpan, stolpen stänger sedan automatiskt.

det här att trycka på en knapp sas i förväg är samma koncept som när man växlar. det tar några tiondelar innan det händer. sammanlagt tar det mindre uppmärksamhet än konventionellt manuellt upplägg. och förmodligen snabbare innan det är klart.

tycker det här fungerar bra och ser fördelar med den korta betjäningstiden på maguran. har två andra sänkstolpar med konventionell kontroll, och det är inte bättre. det gäller bara vara i samklang med respektive ergonomi.
Så man kan alltså inte bestämma när den ska stanna utan måste lära sig timing på den och alltid se till att ha den tiden? Vad gör man när det är panik och man knappt hinner få ner en vanlig med vajer halvvägs innan man måste lätta rumpan för att inte dö. Fattar den det eller följer den med upp igen?

Dropper utan vire?
Går det inte att programmera den så den går ner av sig själv till botten med ett knapptryck? Det är bara låsningen som är elektrisk?

Blev besviken på RS axs pga det.

Dropper utan vire?
Raggamuffin sa:
Går det inte att programmera den så den går ner av sig själv till botten med ett knapptryck? Det är bara låsningen som är elektrisk?

Det skulle kräva elektroniskt innanmäte. Det är väl samma som på den vanliga på Reverben?

Dropper utan vire?
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:

Det skulle kräva elektroniskt innanmäte. Det är väl samma som på den vanliga på Reverben?

Ja det är samma förfarande som på vanlig reverb. Man hade väl kunnat lösa det hydrauliskt med, tänk om den for ner av sig själv lika kvickt som den smäller upp.

Dropper utan vire?
Raggamuffin sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:

Ja det är samma förfarande som på vanlig reverb. Man hade väl kunnat lösa det hydrauliskt med, tänk om den for ner av sig själv lika kvickt som den smäller upp.
Något måste ju komprimera fjädern bara. Men jag håller med om att det är den funktionen som vore intressant med en elektrisk stolpe.

Dropper utan vire?
Reverb AXS. 100-150 gram tyngre, dubbelt så dyr, dubbla stackhöjden etc. jmf. med en bra dropper som OneUp v2 eller CB Highline 7.

Enklare installation (och demontering) men är det värt priset och viktstraffet? Jag förstår att Nino väljer att tävla utan bojsänket Reverb AXS, och sponsorn tillåter nog inte att han använder en lättare och bättre wirestyrd dropper från någon annan tillverkare.

Reverb AXS
100 mm 648 g
125 mm 687 g
150 mm 726 g
170 mm 757 g

Senast ändrad:
Dropper utan vire?
RockyM sa:
Det roliga är att JR kör med AXS fast hon är shimano-åkare =)
Det är väl inte orimligt att det också är en sponsorfråga (via Specialized)? Att JR bytt ut sin Commandpost mot något som är bättre har jag dock full förståelse för.

AXS fördel är att man snabbt och enkelt kan växla mellan dropper och en lättare vanlig stolpe, vilket händer inom XCO. Jag hade dock valt en lättare dropper och använt den på flera (alla?) race, men å andra sidan har jag inga sponsorer att ta hänsyn till.

Dropper utan vire?
Sixten Fors sa:
RockyM sa:
Det roliga är att JR kör med AXS fast hon är shimano-åkare =)
Det är väl inte orimligt att det också är en sponsorfråga (via Specialized)? Att JR bytt ut sin Commandpost mot något som är bättre har jag dock full förståelse för.

AXS fördel är att man snabbt och enkelt kan växla mellan dropper och en lättare vanlig stolpe, vilket händer inom XCO. Jag hade dock valt en lättare dropper och använt den på flera (alla?) race, men å andra sidan har jag inga sponsorer att ta hänsyn till.

Vad är det för fel på command post?

Dropper utan vire?
Rattnalle sa:
kais01 sa:

Så man kan alltså inte bestämma när den ska stanna utan måste lära sig timing på den och alltid se till att ha den tiden? Vad gör man när det är panik och man knappt hinner få ner en vanlig med vajer halvvägs innan man måste lätta rumpan för att inte dö. Fattar den det eller följer den med upp igen?

den öppnar efter en given tid, stänger sedan åter efter en given tid. påtagligt snabbt. god ergonomi på den här, bara man förstår hur det är tänkt.

skönt med en stolpen som går lätt att flytta mellan cyklar.

Dropper utan vire?
Borde inte någon bygga en baserad på röst? Siri/eller annat-kompatibel som styrs från klockan/annan gadget? Blir spännande när man hör alla skrika på sina droppers på tisdagsrajderna! Alla får ha unika namn på sina droppers som en extra feature. Min ska heta Stanley.

Vem bygger? Jag vill se en prototyp innan jul innan jag sätter in pengarna!

Dropper utan vire?
Vyron har luftfjäder och sen är det hydraulik som håller den på plats. Så när man trycker på knappen öppnas en ventil och sen stänger den direkt igen. Under den sekund ventilen är öppen gäller det att justera höjden med rumpan och hålla kvar det läget tills den stängt. Lite bökigt måste jag säga, jag har inte riktigt vant mig vid det än, och är det stökigt händer det ofta att den låser på annan höjd än det man tänkt sig. Funkar bäst när man har lite tid att planera, inte panikjusteringar.
Och sen har jag även lyckats tappa remoten vid ett tillfälle då jag gick omkull. Tog nån km innan jag märkte att den var borta men lyckades hitta den när jag åkte tillbaka.

Dropper utan vire?
salle sa:

Så fungerar det inte. Jag målar upp en schysst teknikdröm i Paint med nån cool ljuseffekt, skriver ihop nåt lite lagom luddigt innehållande orden ”user”, ”friendly”, ”community”, ”shred” och ”guinea pig”. Sen sätter du in pengarna.

Till jul kan du nog inte förvänta dig en fungerande prototyp, men kanske om du har tur den första förseningen av den förhoppningsvis fungerande prototypen.

:-)

Dropper utan vire?
Raggamuffin sa:

Är väll bara bmc som har det på en prototyp. Tryckluft som man måste fylla på typ

Senast ändrad:
Dropper utan vire?
frippegubben sa:
Vyron har luftfjäder och sen är det hydraulik som håller den på plats. Så när man trycker på knappen öppnas en ventil och sen stänger den direkt igen. Under den sekund ventilen är öppen gäller det att justera höjden med rumpan och hålla kvar det läget tills den stängt. Lite bökigt måste jag säga, jag har inte riktigt vant mig vid det än, och är det stökigt händer det ofta att den låser på annan höjd än det man tänkt sig. Funkar bäst när man har lite tid att planera, inte panikjusteringar.
Och sen har jag även lyckats tappa remoten vid ett tillfälle då jag gick omkull. Tog nån km innan jag märkte att den var borta men lyckades hitta den när jag åkte tillbaka.

Det är just det här. Det går bra på en vanlig runda där man sänker den på toppen och höjer den igen där nere. Men när man vill dra upp stolpen för att spara lite syra 3 gånger x 2.5 sekund på en tävlingssträcka som går på 2 minuter så känns det sådär :)

Dropper utan vire?
Freddie L sa:
salle sa:

Så fungerar det inte. Jag målar upp en schysst teknikdröm i Paint med nån cool ljuseffekt, skriver ihop nåt lite lagom luddigt innehållande orden ”user”, ”friendly”, ”community”, ”shred” och ”guinea pig”. Sen sätter du in pengarna.

Till jul kan du nog inte förvänta dig en fungerande prototyp, men kanske om du har tur den första förseningen av den förhoppningsvis fungerande prototypen.

Ok! Har du paypal? :)

Dropper utan vire?
salle sa:
Freddie L sa:
salle sa:

Ok! Har du paypal? :)
Sånt här ska väl finansieras genom IBAN-betalningar?

Dropper utan vire?
Jimel sa:
Pudlar.
Den IRCC Setback som JR använde i våras är väl helt ok, om man ju gillar droppers med setback och mäktar med tandläkarloggan.
Däremot är jag inte speciellt imponerad av eller sugen på en IRCC WU tilt-dropper med väldigt hög bygghöjd (en dropper som JR inte använde, men jag av misstag fick för mig att hon hade haft på sin cykel).

Dropper utan vire?
Tilt-funktionen är mycket märklig överlag. Den gör ju att det inte går att sitta på sadeln i sänkt läge vilket åtminstone jag gör ibland t ex för att få in en sekunds vila där det är för kort för att höja och sänka sadeln.

Dropper utan vire?
Rattnalle sa:
Tilt-funktionen är mycket märklig överlag. Den gör ju att det inte går att sitta på sadeln i sänkt läge vilket åtminstone jag gör ibland t ex för att få in en sekunds vila där det är för kort för att höja och sänka sadeln.

Tanken är väl just att man ska kunna sitta på den i sänkt läge. Teorin är Arto det lägre läget så har dina höfter en annan vinkel och tilten ska göra att sadeln då passar bättre. Tittar du på DH cyklar har dom ju den vinkeln hela tiden.

Dropper utan vire?
MP3-Sthlm sa:
Rattnalle sa:

Tanken är väl just att man ska kunna sitta på den i sänkt läge. Teorin är Arto det lägre läget så har dina höfter en annan vinkel och tilten ska göra att sadeln då passar bättre. Tittar du på DH cyklar har dom ju den vinkeln hela tiden.
När det lutar tillräckligt brant nedför kanske men på rimligt platt mark halkar iaf jag av sadeln bakåt. Har bara provat en sån stolpe en kort stund så man kanske vänjer sig. Detsamma gäller den rejält bakåtlutade vinkel som vissa DH och dirtcyklae har. Jag är väl felbyggd eller nåt

Dropper utan vire?
Rattnalle sa:
När det lutar tillräckligt brant nedför kanske men på rimligt platt mark halkar iaf jag av sadeln bakåt. Har bara provat en sån stolpe en kort stund så man kanske vänjer sig. Detsamma gäller den rejält bakåtlutade vinkel som vissa DH och dirtcyklae har. Jag är väl felbyggd eller nåt
Nä, inte fel byggd men du kör i lite för snälla backar ;)

Dropper utan vire?
MP3-Sthlm sa:
Rattnalle sa:
Nä, inte fel byggd men du kör i lite för snälla backar ;)
Jag försöker aldrig sitta på sadeln när det är brant snarare.

Dropper utan vire?
När har någon någonsin suttit på sadeln på en DH'hoj medan den rullar utför? Jag gissar att vinkeln snarare är till för att det ska funka att lägga insidan av benen mot sadeln när så krävs eller önskas. Kan du sitta ner på sadeln behöver du inte en DH.

Senast ändrad:
Dropper utan vire?
Luthman Photography sa:
När har någon någonsin suttit på sadeln på en DH'hoj medan den rullar utför? Jag gissar att vinkeln snarare är till för att det ska funka att lägga insidan av benen mot sadeln när så krävs eller önskas. Kan du sitta ner på sadeln behöver du inte en DH.

Du ska kunna skicka fram sadeln mellan benen utan att bakänden av den hakar i grenen.

Dropper utan vire?
Snakepit sa:
Luthman Photography sa:

Du ska kunna skicka fram sadeln mellan benen utan att bakänden av den hakar i grenen.

Ja, det är ju också en aspekt som är ganska mycket viktigare än att kunna sitta på den.

Dropper utan vire?
Få har ju dropper på sin DH också.

På en cykel där en dropper är aktuell är jag fortfarande tveksam till konceptet att tippa sadeln när den sänks. Jag tyckte inte om det när jag provade.

Dropper utan vire?
Jag är iaf. jättenöjd med mina två Highline (100 resp. 160 mm), citat från test nedan "However – and I don’t say this lightly – this is hands down the best dropper post I’ve ever used, and the 160mm drop is a great addition https://singletrackworld.com/2018/01/review-crank-brothers-highline-160mm-dropper-post/

Även nöjd med min OneUp v2 med lätt och fin CB Highline Remote https://singletrackworld.com/2019/0...grips-and-new-dropper-posts-at-the-sea-otter/

Nya Highline 3 och 7 är också intressanta https://singletrackworld.com/2019/08/crankbrothers-reveals-new-highline-dropper-post-ranges/

IRCC WU fick inga stående ovationer direk https://singletrackworld.com/2018/0...drops-and-tilts-too-but-is-that-a-good-thing/

EDIT: fixat sista länken som gick till fel artikel

Senast ändrad:
Dropper utan vire?
Nej, WU-modellen känns rätt konstig. Det hade väl varit bättre att bara jobba på att fixa en stolpe med längre "slaglängd". Min gamla CP fungerade bra, förutom att jag inte hade de verktyg som behövdes för att laga den efter mitt "service"-försök och därför ligger den fortf hemma i en hög.

Dropper utan vire?
Raggamuffin sa:
Det är just det här. Det går bra på en vanlig runda där man sänker den på toppen och höjer den igen där nere. Men när man vill dra upp stolpen för att spara lite syra 3 gånger x 2.5 sekund på en tävlingssträcka som går på 2 minuter så känns det sådär :)

Nej, för sån tävling skulle jag inte köpa en Vyron. Men på vanliga träningsrundor funkar det. Köpte den mest för att jag fick ett överkomligt pris och ville testa konceptet. Jag tror jag skulle trivas betydligt bättre med den om öppning/stängning gick på halva tiden och att den var öppen så länge jag tryckte på knappen. När den väl ger upp får jag väl öppna upp den och se om det går att göra nåt åt det hållet...

Dropper utan vire?
BMC har "autosäkning" p g .
Tryck 1 gång och stolpen åker ner , tryck en gång till och den åker upp igen .
Trist bara säkningen är tryckluftsdriven via en pumpbar behållare i underröret och att luften bara räcker till 20 sänkningar eller nå sånt och därmed bara räcker till ett halft xco lopp ;)

Edit .Mycke killgissningar i inlägget ovan

Senast ändrad:
Dropper utan vire?
Rattnalle sa:
På en cykel där en dropper är aktuell är jag fortfarande tveksam till konceptet att tippa sadeln när den sänks. Jag tyckte inte om det när jag provade.

Inte provat men är rätt säker jag inte skulle gilla det heller. Den droppern känns mest som en "kolla vad vi kan" produkt.

Dropper utan vire?
Magura Veyron känns totalt värdelös nu när det finns en annan trådlös dropper som faktiskt fungerar som en droppar ska. Stay away.

Måste man prompt ha en trådlös stolpe så är det Reverb AXS som gäller, i alla andra fall Bikeyoke Revive.

Dropper utan vire?
Sixten Fors sa:
Jimel sa:
Pudlar.
Den IRCC Setback som JR använde i våras är väl helt ok, om man ju gillar droppers med setback och mäktar med tandläkarloggan.
Däremot är jag inte speciellt imponerad av eller sugen på en IRCC WU tilt-dropper med väldigt hög bygghöjd (en dropper som JR inte använde, men jag av misstag fick för mig att hon hade haft på sin cykel).

Då förstår jag :) WU verkar märklig men har aldrig provat.

Tillbaka
Topp