Dropperpost - Vad är bra och varför då och var köper man dem billigast?

8cm verkar väl vara nåt form av standardmått... Canyon verkar säga att minimum insertion ska vara ner till toppröret, får kolla sedan när jag kommer hem vad det innebär i cm...

Kan man få tag på extra långa shims nånstans annars...?

Jag mätte på min sadelstolpe och den var repig upp till ca 20,5 cm. Sedan tar hålen till flaskhållaren emot

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Mätte nu kär jag kom hem, 8 cm går ju iaf ner förbi alla svetsar, så det borde ju vara rimligt lugnt... Men ju längre desto bättre så klart...

Känns som det ska ganska mycket till att ett vanligt runt slutför ska spricka mitt på, där det inte är några svetsar eller dylikt

Senast ändrad:
Såja nu är min TMARS till min belåtenhet.

Ett extra läge ca 2,5 cm lägre än toppläget. Mittenläget som är original kändes alldeles för lågt för stigtrampa.

20160717_184452.jpg

Visste inte om att det fanns modeller som var konstruerade så att vajern gick ut framåt. Denna fullösningen funkar ok.
20160718_141510.jpg

Detta läget på reglaget funkerar helt ok. Bästa reglgage lär vara en slaktad framväxel men TMARS:en har "vajerklumpen" vid stolpen, då blir det ännu svårare att fixa.
20160718_155042.jpg

Är på väg att klicka hem en (eller två) Forca eller Tmars. Har jag tolkat det rätt att Forca i översta läget - normalläget - är minst 215 mm över infästningen? Min sambo har nu sin fasta sadel 195 mm över infästningen, så är då Forcan för stor för henne? Kan man korta röret på något sätt?

Tmars verkar ju finnas i en kortare variant (45/90mm-400mm) kanske är det den som jag skall köpa till henne tror ni? Vill helst köpa Forca pga leveranstid och då jag tror eventuell service och garanti blir enklare till Tyskland än Taiwan.

Slutligen, är det nån skillnad på 2016 års modell jämfört med 2015 på tmars? Priset är ju nästan 60% högre... Forcan verkar ju rejält uppdaterad men har ingen prisskillnad.

Bilagor

• 101637_04_c.jpg
    101637_04_c.jpg
    8.4 KB · Besök: 81
215mm ser ut att stämma ja men har hon sadeln så högt upp som man vill ha den vid plattcykling just nu? Alltså inte nån form av medelväg för att passa även nedförsåkning utan att stå på huvudet.

Good point! Sannolikt har du rätt. Så 215 kanske är perfekt!

Klickade precis hem en Forca så kan vi testa på bägge cyklarna. Känner jag min sambo rätt kommer den stanna på hennes cykel...

jorkar sa:
Är på väg att klicka hem en (eller två) Forca eller Tmars. Har jag tolkat det rätt att Forca i översta läget - normalläget - är minst 215 mm över infästningen? Min sambo har nu sin fasta sadel 195 mm över infästningen, så är då Forcan för stor för henne? Kan man korta röret på något sätt?

Tmars verkar ju finnas i en kortare variant (45/90mm-400mm) kanske är det den som jag skall köpa till henne tror ni? Vill helst köpa Forca pga leveranstid och då jag tror eventuell service och garanti blir enklare till Tyskland än Taiwan.

Slutligen, är det nån skillnad på 2016 års modell jämfört med 2015 på tmars? Priset är ju nästan 60% högre... Forcan verkar ju rejält uppdaterad men har ingen prisskillnad.

du får byta ram så den passar sadelstolpen annars då!

Observera att på den på bilden så går kabeln ut nedåt. Den boxen kan vara ivägen så det blir ett större avstånd än 21,5 cm.

Jörgen_A sa:
Observera att på den på bilden så går kabeln ut nedåt. Den boxen kan vara ivägen så det blir ett större avstånd än 21,5 cm.
Det verkar som om kabeln går ut bakåt på 2016 års modell, precis som på din Tmars.
SPS400-2015-1-GN-650-1-5002255.jpg

Jag har mailat och frågat bike24 om remote samt hur kabeln går då den visar olika på bilderna. Vill ha den remoten som ser ut som en pinne.

Gammal info men.

Har varit helnöjd med min reverb stealth som jag cyklat på i 1.5 år någonting. Visst ja den började glappa pyttelite efter ett tag, dock inget jag märker av när jag cyklar.

Beställde en reverb icke stealth idag till min HT då jag har vart nöjd med den på endurohojen. Alldeles för van vid att använda dropper så blev jobbigt att inte ha en på hardtailen.

Enda nackdelen är att reverb är lite dyrare och service är jobbigt att utföra(vilket jag ej gjort ännu).

Har idag en X-Fusion Hilo på min Scott, tycker 125 mm drop är för lite dock. Någon som har förslag på en bra 175 mm dropper post?

Nya fox transfer ser ju skoj ut, en sån tänkte jag testa =)
Pinkbike reviewn lät vettig

Är det nytt reglage på nya Reverben (B1)? Tycker inte jag varken ser eller känner någon skillnad. Samma oergonomiska reglage som innan. Gillade KS Southpaw reglage mycket bättre. Därav har jag beställt en Dehy från Bike Yoke på vinst och förlust. Hoppas kvaliteten inte är för dålig.

mikipedia_ sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Fast den delen av stolparna krånglar ju inte. Vore väl i så fall för att kunna välja reglage.

Ja, och en sak mindre att lufta :P

Men hur luftar man en stelth? Den borde ju vara service fri med nya reglaget?

Är det nå nytt med nya stelth? Min luftar man i reglaget och i botten där slangen sitter !

fredrik168 sa:
mikipedia_ sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Fast den delen av stolparna krånglar ju inte. Vore väl i så fall för att kunna välja reglage.

Är det nå nytt med nya stelth? Min luftar man i reglaget och i botten där slangen sitter !

Nä det tror jag inte? Menar bara att en stelth kanske blir mer driftsäker med det nya reglaget då det är mindre rs hydraulik somkan strula.
Invändigt är det väll bara ifpn typ som ska "luftas"

Såg en blänkare någonstans om att skf hade gjort en ny packning som ska göra reverben lite mindre benägen att börja sjunka, var nog i någon mtb grupp på fejjan. Fanns ett sram artikelnummer å allt =)

mikipedia_ sa:
fredrik168 sa:
mikipedia_ sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
marr sa:

Nä det tror jag inte? Menar bara att en stelth kanske blir mer driftsäker med det nya reglaget då det är mindre rs hydraulik somkan strula.
Invändigt är det väll bara ifpn typ som ska "luftas"
Det som pajar är just ifpn. Reglaget är bara oergonomiskt, inte opålitligt.

Fick hem min Forca och monterat den. Kabeln går ut bakåt på 2016 modell som tidigare sagts. Lite tveksam till kontrollen dock, satte den till höger eftersom jag har lockout till vänster. Återkommer med snabbreview när jag provkört.

Bilagor

• 20160801_102558411_iOS.jpg
    20160801_102558411_iOS.jpg
    446.8 KB · Besök: 72
Söker förslag på vilka stolpar som funkar med liftåkning, både liftar med sadelupphängning och släplift där man vill ha bygeln bakom sadelstolpen. Någon mekanisk variant torde vara att föredra..?

Jag vet inte hur det funkar i släpliftfallet, men annars så funkar det ju bra att bara ha den i högsta läget när man åker lift.

Om man kör med en stolpe som har vajern fäst vid sadelklämman så är det ju dock enkelt att byta till en fast stolpe vid liftåka, kan ju vara önskvärt av flera skäl.

marr sa:
Ska man välja forca eller tmars? Tänkt att ha som reservstolpe.
Jag tror stolparna är relativt likvärdiga. Jag köpte forca då jag tänkte att det är enklare med eventuell support i Tyskland än Kina. Priserna är väl likvärdiga. Lite fräckare färger på forca (svart, grön blå eller röd) och enligt dem själva lite bättre låsningsmekanism.

För övrigt är det onödigt att köpa gummibälgen enligt mig. Dels sitter den inte särskilt bra (glider upp), och dels hindrar den ibland sadeln att inta det nedersta läget.

I övrigt är jag mycket nöjd! Generellt saknar denna stolpe (självklart) alla hydrauliska stolpars nackdelar. Vad jag kan tycka är att det krävs lite kraft att trycka på reglaget för att justera stolpen, plus att man ibland får knixa till på sadeln med ändan. Mest en vanesak.

Fick hem en Forca idag. Naturligtvis inte hunnit prova den än men kan säga att den har löjligt kort wire.

Bilagor

• 20160811_184707.jpg
    20160811_184707.jpg
    155 KB · Besök: 57
quid sa:
Söker förslag på vilka stolpar som funkar med liftåkning, både liftar med sadelupphängning och släplift där man vill ha bygeln bakom sadelstolpen. Någon mekanisk variant torde vara att föredra..?

För liftar där cykeln hänger i sadeln så säkrar jag stolpen i nedersta läget med ett snöre. Skall jag åka ankarlift så är det till att byta till en fast istället. De går rätt hårt åt stolpen.

s sa:
quid sa:

För liftar där cykeln hänger i sadeln så säkrar jag stolpen i nedersta läget med ett snöre. Skall jag åka ankarlift så är det till att byta till en fast istället. De går rätt hårt åt stolpen.

I släplift så ser jag bara till att bygeln hamnar under sadelklämman, där ligger den bra. Samt en virad bit slang som skydd/grepp. Men det beror väl på hur långt sadelrör det är på cykeln, kan hamna nära däcket på en del, kan en tänka sig.

Har en Reverb med connectamajig så jag tar nog bara lös den och trycker dit gamla stolpen när jag ska åka lift med sadelhäng. Funkar säkert smutt.

s sa:
quid sa:

Jag har åkt både hänglift och ankarlift med Reverben. Den har inte tagit någon märkbar skada av det. I toppen när den hänger så att hydrauliken inte belastas. I botten i ankarliften så att den bara nöts på de oömma yttre delarna, inte för att det blir särskilt mycket synligt slitage.

Min Command post har åkt olika typer av lift och mår inte dåligt av det. Om man inte prompt ska ha steglöst eller inte klarar sig med 125mm så fattar jag inte varför folk förbiser den hela tiden.

Luthman Photography sa:
Min Command post har åkt olika typer av lift och mår inte dåligt av det. Om man inte prompt ska ha steglöst eller inte klarar sig med 125mm så fattar jag inte varför folk förbiser den hela tiden.

Den nya har väl 10 steg och det lör väl räcka? Tycker 3 som min har duger gott

Min Command Post är nog närapå den enda stolpen i min umgängeskrets som bara funkar och funkar. De andra märkena verkar lida av det mesta.
Förut använde jag trail-läget mycket men nu kör jag mest uppe eller nere och då kvittar det om den är steglös eller inte. Nu har jag ju iofs aldrig testat en steglös men...
Lift verkar den inte må dåligt av heller.
Se dock till att få det senare reglaget då det första är sämre än användbart. Jag kör modifierat framväxelreglage vilket är perfekt.

Luthman Photography sa:

Jag förbisåg den pga reglaget när jag köpte min enduro. Tyvärr köpte jag en till rverb då, tur det är löst med Yepen!
Skulle jag köpa en till stolpe så är Commandposten högaktuell.

Tillbaka
Topp