Dt swiss 370 Hub

jonny_wid

Medlem
Dt swiss 370 Hub
Hej!
Jag har ett DT Swiss 370 Straightpull IS 12x142 mm nav på min Superior mtb och vill kolla om någon har en hub liggande. Hitta en men var 11 veckors leverans på den.
Börjar bli slitet efter 3 års användning.
Mv Jonny

Dt swiss 370 Hub
Kanske inte svaret du vill ha, men för det navet finns reservdelar att byta allt utom själva "huset" som ekrarna fäster i.

Det som behöver "tillsyn" är lager och frihjulsmekanismen. Lager byter man när de börjar kännas "grusiga" och ojämna i gången till nya stållager från SKF, NTN, NSK eller FAG (gärna med fullkontakttätningar till MTB). Kräver lite specialverktyg.

Frihjulsmekansimen tar du loss utan verktyg och gör rent, kollar efter slitage på tänder/ratchet och lägger på lite nytt fett och monterar ihop igen (görs med fördel minst en gång per år).

Senast ändrad:
Dt swiss 370 Hub
Har en sliten kassett på nu och frihjulskroppen ser lite tagen ut efter att kassetten släpper efter ett tags cyklande så jag tänker en ny frihjulskropp kan göra skillnad..

Dt swiss 370 Hub
Det som behöver "tillsyn" är lager och frihjulsmekanismen. Lager byter man när de börjar kännas "grusiga" och ojämna i gången till nya stållager från SKF, NTN, NSK eller FAG (gärna med fullkontakttätningar till MTB). Kräver lite specialverktyg.

Frihjulsmekansimen tar du loss utan verktyg och gör rent, kollar efter slitage på tänder/ratchet och lägger på lite nytt fett och monterar ihop igen (görs med fördel minst en gång per år).
Mycket bra video Tack

Dt swiss 370 Hub
Dt swiss 370 Hub
Dt swiss 370 Hub
Väldigt spänd på att höra hur det funkar.
Har tänkt göra det länge med mina men inte hittat något kit för det innan. Tack för länken. Blev inte riktigt ekonomiskt försvarbart när man var tvungen att beställa från flera olika butiker.

Dt swiss 370 Hub
Om frihjulsbodyn är sliten med djupa "tandavtryck" från kassetten så kan det vara idé att byta till en i stål i s f aluminium. Lite extra vikt, men håller betydligt bättre.

Dt swiss 370 Hub
Har tänkt göra det länge med mina men inte hittat något kit för det innan.
Dessa Star Ratchet LN kit är ju helt nya och borde börja dyka upp hos alla som säljer DT nav så snart de klarar av att leverera. Även om de individuella reservdelarna funnits att köpa för den som visste vad som behövdes så skulle det inte förvåna mig om DT förbjudit återförsäljarna att själva sätta ihop färdiga uppgraderingskit tidigare.

Dt swiss 370 Hub
Väldigt spänd på att höra hur det funkar.
Har tänkt göra det länge med mina men inte hittat något kit för det innan. Tack för länken. Blev inte riktigt ekonomiskt försvarbart när man var tvungen att beställa från flera olika butiker.

Nä, satt och kikade på det med.
Samt att inte alla butiker hade det man behövde, och då stack ju fraktkostnaden/erna.
Verktygen kan man ju låna, eller köpa billigt på ebay/amazon.
Wizz-wheels verkar ju vara DTs egna halvofficiella webbutik. Det är de ända man hittar just nu om man söker på serie/artikelnumret.

Dt swiss 370 Hub
Dessa Star Ratchet LN kit är ju helt nya och borde börja dyka upp hos alla som säljer DT nav så snart de klarar av att leverera. Även om de individuella reservdelarna funnits att köpa för den som visste vad som behövdes så skulle det inte förvåna mig om DT förbjudit återförsäljarna att själva sätta ihop färdiga uppgraderingskit tidigare.
Problemet med den gamla fullösnlngen var väl att man inte fick någon bra tätning mellan body och nav då tätningarn sitter på body respektive nav på 350 vs 370

Dt swiss 370 Hub
Men man måste sätta kraft på de icke-brante sidor av tänderna. Det går inte med en skruvmejsel.
tnkte-inte-p-det.jpg

Dt swiss 370 Hub
Jahaja, verktyget gick sönder i när jag skulle ha loss ringen.
Det mosade axeln och tätningsringen i navet.

DT Swiss/Cycle-service säger att jag har gjort fel och krossat verktyget i skruvstycket.
Erbjuder sig att skicka axel och nytt verktyg eller så kan jag skicka det till dem och få det ordnat.

Känns ju så där snyggt.
Kolla på en bild och säga att det var mitt fel.

Dt swiss 370 Hub

DT Swiss/Cycle-service säger att jag har gjort fel och krossat verktyget i skruvstycket.
Erbjuder sig att skicka axel och nytt verktyg eller så kan jag skicka det till dem och få det ordnat.

Känns ju så där snyggt.
För mig så delade skruvstycket sig i två delar. Ligger på ÅVC nu och är ersatt av ett av bättre kvalitet.
Försökte även att använda skiftnyckel, men käftarna på det kunde inte hålla mot kraften. Fränt när det slår gnistor om grejorna när skiftnyckelns käftar tappar taget.

Dt swiss 370 Hub
Är det verkligen tanken att man ska kunna losna ringen från en nav som är använt på en MTB? Om man ståe med hela vikten på pedalerna i lättaste växel får man 200 Nm hela tiden. Det förvånar mig inte att man kan dra sönder verktyg.

Dt swiss 370 Hub
Är det verkligen tanken att man ska kunna losna ringen från en nav som är använt på en MTB? Om man ståe med hela vikten på pedalerna i lättaste växel får man 200 Nm hela tiden. Det förvånar mig inte att man kan dra sönder verktyg.
Yes, man må bort med ringen för att byta hjullager på många DT-nav.

Dt swiss 370 Hub

Känns ju så där snyggt.

Hmm.. Faktum är att dom har rätt.
Du har gjort på fel sätt.

Ringen tar man aldrig ur medans axeln fortfarande sitter kvar i navet (även om det är så dom konstruerat det).
Man tar ur axeln och har en svarvad tapp i verktyget som stödjer upp verktyget så man kan dra fast det ordentligt i skruvstycket. Sen tar man ur ringen...
Och jo det funkar.
Jag gör den operationen ett par gånger i veckan och har inte bytt verktyg på över ett år.

Dt swiss 370 Hub
Hmm.. Faktum är att dom har rätt.
Du har gjort på fel sätt.

Ringen tar man aldrig ur medans axeln fortfarande sitter kvar i navet (även om det är så dom konstruerat det).
Man tar ur axeln och har en svarvad tapp i verktyget som stödjer upp verktyget så man kan dra fast det ordentligt i skruvstycket. Sen tar man ur ringen...
Och jo det funkar.
Jag gör den operationen ett par gånger i veckan och har inte bytt verktyg på över ett år.

Jahaja, där ser man, men vart i instruktionsfilmen visar dom det? Där kör dom med axeln.

Senast ändrad:
Dt swiss 370 Hub
Jahaja, där ser man, men vart i instruktionsfilmen visar dom det? Där kör dom med axeln.
Tycker du att det gick bra med axeln monterad?

Att demontera ett nytt hjul på en film säger inget om verkliga förhållanden där hjulet kanske har gått 2 år (eller mer) och du sen ska ta loss den ringen som sitter som svetsad i navhylsan...
Du gör som du vill, jag bara säger vad som funkar i verkligheten.
Tror dock att jag får medhåll av andra mekar som har det som yrke... T ex @Preacher ...

Dt swiss 370 Hub
Tycker du att det gick bra med axeln monterad?

Att demontera ett nytt hjul på en film säger inget om verkliga förhållanden där hjulet kanske har gått 2 år (eller mer) och du sen ska ta loss den ringen som sitter som svetsad i navhylsan...
Du gör som du vill, jag bara säger vad som funkar i verkligheten.
Tror dock att jag får medhåll av andra mekar som har det som yrke... T ex @Preacher ...

Nä det tycker jag inte att det gjorde.
Men det enda DT Swiss visar är just det verktyget, med axeln i och inget annat.
Det är ju det som säljer det på, att det ska vara lätt att uppgradera, själv.
Att jag ska ställa mig och svarva en tapp, eller en solid axel nämns inget.

Inte heller i DTs officiella manual visas något extra, special verktyg.

Sen att på det videor jag hittar, där binder man ju på långa hävarmar på hjulet och annat, är en annan femma. Men de använder då bara verktyget med axeln i.

Jag kommer inte vara den förste som har sönder verktyget eller axeln.

Dt swiss 370 Hub
Är detta ett Dt nav? 370? Specialized Travers hjul som enl. reklamen ska ha Dt nav. Hakarna behöver bytas och då går det ju att uppgradera isf är min tanke. Gissar att kittet går lätt att hitta när jag vet siffran på navet.
20211117_213154.jpg

20211117_213210.jpg

Tillbaka
Topp