Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kanske inte svaret du vill ha, men för det navet finns reservdelar att byta allt utom själva "huset" som ekrarna fäster i.
Mycket bra video TackDet som behöver "tillsyn" är lager och frihjulsmekanismen. Lager byter man när de börjar kännas "grusiga" och ojämna i gången till nya stållager från SKF, NTN, NSK eller FAG (gärna med fullkontakttätningar till MTB). Kräver lite specialverktyg.
Frihjulsmekansimen tar du loss utan verktyg och gör rent, kollar efter slitage på tänder/ratchet och lägger på lite nytt fett och monterar ihop igen (görs med fördel minst en gång per år).
Om du ändå måste köpa ny body, kanske värt att uppgradera till star ratchet också?
![]()
DT Swiss announces Star Ratchet LN upgrade kit for lower-end hubs and wheels - CyclingTips
It’s not cheap, but it’s still less expensive than a new rear wheel if you’ve been blowing through pawl guts.cyclingtips.com
Nej det är ju inte värt att köpa verktygen bara för ett nav. Men har man en LBS som redan har grejerna kanske det inte blir så dyrt om de byter ringen åt en.Kräver mer specialverktyg, men görbart för den som tänker sig hålla sig till DT-nav på sina hjul.
Wooh! Beställt! Här ska uppgraderas!Om du ändå måste köpa ny body, kanske värt att uppgradera till star ratchet också?
![]()
DT Swiss announces Star Ratchet LN upgrade kit for lower-end hubs and wheels - CyclingTips
It’s not cheap, but it’s still less expensive than a new rear wheel if you’ve been blowing through pawl guts.cyclingtips.com
Var hittade du det?Wooh! Beställt! Här ska uppgraderas!
Var hittade du det?
Hallo,
vielen Dank für Ihre Bestellung.
Wir bekommen die Umrüstkits am Montag wieder und werden Ihre Bestellung dann umgehend versenden.
Viele Grüße,
Jochen Reichert
Dessa Star Ratchet LN kit är ju helt nya och borde börja dyka upp hos alla som säljer DT nav så snart de klarar av att leverera. Även om de individuella reservdelarna funnits att köpa för den som visste vad som behövdes så skulle det inte förvåna mig om DT förbjudit återförsäljarna att själva sätta ihop färdiga uppgraderingskit tidigare.Har tänkt göra det länge med mina men inte hittat något kit för det innan.
Väldigt spänd på att höra hur det funkar.
Har tänkt göra det länge med mina men inte hittat något kit för det innan. Tack för länken. Blev inte riktigt ekonomiskt försvarbart när man var tvungen att beställa från flera olika butiker.
Antar att man fortfarande behöver två olika hylsor för att lossa ratchet ringen eller vad de heter i navet?
Ja en för spärrhake-ringen, och en för ratchet-spline-ringen.
De brukar väl sitta som satan så frågan är om man får loss den med bara knackande?Iofs så behöver man ju inte spara den ringen som sitter just nu, då kanske man kan knacka loss den med en mejsel.
De brukar väl sitta som satan så frågan är om man får loss den med bara knackande?
Problemet med den gamla fullösnlngen var väl att man inte fick någon bra tätning mellan body och nav då tätningarn sitter på body respektive nav på 350 vs 370Dessa Star Ratchet LN kit är ju helt nya och borde börja dyka upp hos alla som säljer DT nav så snart de klarar av att leverera. Även om de individuella reservdelarna funnits att köpa för den som visste vad som behövdes så skulle det inte förvåna mig om DT förbjudit återförsäljarna att själva sätta ihop färdiga uppgraderingskit tidigare.
Iofs så behöver man ju inte spara den ringen som sitter just nu, då kanske man kan knacka loss den med en mejsel.
Men man måste sätta kraft på de icke-brante sidor av tänderna. Det går inte med en skruvmejsel.
För mig så delade skruvstycket sig i två delar. Ligger på ÅVC nu och är ersatt av ett av bättre kvalitet.Jahaja, verktyget gick sönder i när jag skulle ha loss ringen.
Det mosade axeln och tätningsringen i navet.
DT Swiss/Cycle-service säger att jag har gjort fel och krossat verktyget i skruvstycket.
Erbjuder sig att skicka axel och nytt verktyg eller så kan jag skicka det till dem och få det ordnat.
Känns ju så där snyggt.
Kolla på en bild och säga att det var mitt fel.
Yes, man må bort med ringen för att byta hjullager på många DT-nav.Är det verkligen tanken att man ska kunna losna ringen från en nav som är använt på en MTB? Om man ståe med hela vikten på pedalerna i lättaste växel får man 200 Nm hela tiden. Det förvånar mig inte att man kan dra sönder verktyg.
Yes, man må bort med ringen för att byta hjullager på många DT-nav.
Yes, man må bort med ringen för att byta hjullager på många DT-nav.
Fast på Dt 370 går det utmärkt att pressa ur lagret bakom tandringen rakt igenom den. Utan att lossa tandringen.Yes, man må bort med ringen för att byta hjullager på många DT-nav.
Jahaja, verktyget gick sönder i när jag skulle ha loss ringen.
Det mosade axeln och tätningsringen i navet.
DT Swiss/Cycle-service säger att jag har gjort fel och krossat verktyget i skruvstycket.
Erbjuder sig att skicka axel och nytt verktyg eller så kan jag skicka det till dem och få det ordnat.
Känns ju så där snyggt.
Kolla på en bild och säga att det var mitt fel.
Hmm.. Faktum är att dom har rätt.
Du har gjort på fel sätt.
Ringen tar man aldrig ur medans axeln fortfarande sitter kvar i navet (även om det är så dom konstruerat det).
Man tar ur axeln och har en svarvad tapp i verktyget som stödjer upp verktyget så man kan dra fast det ordentligt i skruvstycket. Sen tar man ur ringen...
Och jo det funkar.
Jag gör den operationen ett par gånger i veckan och har inte bytt verktyg på över ett år.
Tycker du att det gick bra med axeln monterad?Jahaja, där ser man, men vart i instruktionsfilmen visar dom det? Där kör dom med axeln.
Tycker du att det gick bra med axeln monterad?
Att demontera ett nytt hjul på en film säger inget om verkliga förhållanden där hjulet kanske har gått 2 år (eller mer) och du sen ska ta loss den ringen som sitter som svetsad i navhylsan...
Du gör som du vill, jag bara säger vad som funkar i verkligheten.
Tror dock att jag får medhåll av andra mekar som har det som yrke... T ex @Preacher ...
Har inte sett ett DT-nav med gängade endcaps förut.Är detta ett Dt nav? 370? Specialized Travers hjul som enl. reklamen ska ha Dt nav. Hakarna behöver bytas och då går det ju att uppgradera isf är min tanke. Gissar att kittet går lätt att hitta när jag vet siffran på navet.
Visa bilaga 524242
Visa bilaga 524243
Nej, jag har haft mest annat så därför frågan. Det är felgängat på drivsidan och två "motdragna" på bromssidan som går att ställa spelet med.Har inte sett ett DT-nav med gängade endcaps förut.
Kanske finns?