dubbdäck eller inte till min am

Det är lite som att cykla med hjälm, 99,999% av fallen är det onödigt men när det väl händer något vill man inte vara utan!!

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är lite som att cykla med hjälm, 99,999% av
> fallen är det onödigt men när det väl händer
> något vill man inte vara utan!!

Fast njae, riktigt så är det inte. Jag tycker att risken att man repar och river i onödan för att man har dubbdäck är ganska mkt större än risken att fara på arslet av en isfläck om man inte har det. Som vanligt handlar det om att anpassa sin cykling till underlaget.

Sen beror det ju lite på vilken ände av landet man bor i också. Men i sthlms-terräng finns det sällan behov för dubbdäck.

Beror kanske lite på var man bor och när man tycker det är vinter

bor själv i södra norrland och skulle inte ge mig ut utan dubbdäck här under vintern när det är snö och is. höstdäcken får var på till typ nov/dec sen blir det dubb för att överleva.

Med tanke på att det snöar, töar och fryser på och det bitvis är riktigt halt så kör jag på dubbdäck, skulle inte vilja cykla utan, men å andra sidan är jag rätt novis, en mer erfaren cyklist kanske klarar sig bättre utan dubbdäck. Jag kör med Ice Spiker Pro.

Luthman Photography skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är lite som att cykla med hjälm, 99,999%
> av
> > fallen är det onödigt men när det väl
> händer
> > något vill man inte vara utan!!
>
>
> Fast njae, riktigt så är det inte. Jag tycker
> att risken att man repar och river i onödan för
> att man har dubbdäck är ganska mkt större än
> risken att fara på arslet av en isfläck om man
> inte har det. Som vanligt handlar det om att
> anpassa sin cykling till underlaget.
>
> Sen beror det ju lite på vilken ände av landet
> man bor i också. Men i sthlms-terräng finns det
> sällan behov för dubbdäck.

Risk att man repar och river? Går det en stig så slits det, det är ju inte så skogen och stenar dör om man passerar med dubb. =)

Sen är det just det, man kan inte alltid välja när och var det är halt, hänt många gånger man kommer farandes ner för en stig som man har packad fin snö på som inte kräver dubb dör att sedan plötsligt befinna sig på en isstig med en kurva eller annat hinder, inte kul!! Slagit omkull.

Inte sällan det ser ut så här men med snövallar på sidorna så du har inte så mycket val. Här ser man dessutom att det är is, det kunde lika gärna ligga ett tunt lager snö, det är inte alltid man ser var det är snorhalt.
0_DSC_0282.jpg

Dubb är livräddare...precis som 42Hz pekar på så är inte dubben ett problem för en tjälad stig, och isfläckar råder det ingen brist på...nu när snön ligger djup (Västeråsområdet), så är väl dubben mer en bra-att-ha när/om dubben får kontakt med isen.

Jämförelsen med hjälmen är rätt bra, det är sällan man behöver den, men när man väl gör det...man kan ju anpassa sin cykling efter om man har hjälm eller inte? ;)

/J - som ätit fryset grus, hårt, på motoriserad enduro..."det går ju bra utan dubb, inga problem det här..."

Senast ändrad:
Jag har aldrig kört med dubb i skogen, men av vad jag har sett från sidan brukar dom som kör med dubb inte klara sig bättre. Det känns som det är väldigt få ställen underlaget i skogen är sådant att dubben hjälper.

Jag tog en liten skogstur under min ledighet. En dag när det hade fallit rätt mycket snö och var kallt. Kör med WXC300 och det hade förmodligen också gått jättebra att cykla med ett vanligt "sommardäck" med rätt sorts gummi.

Att cykla till och från skogen hade jag däremot inte velat göra utan dubb den dagen.

Med rådande väderlek där det smälter på fint nu och kommer frysa till på nätterna så kan jag tänka mig att det kan bli en aning isigare underlag framöver.

Jag kör med ice spiker pro, funkar kanon. Var noga med att köra in däcken.
Har haft mina i 4 år tappat kanske 5 dubb per däck.

steffe skrev:
> Jag kör med ice spiker pro, funkar kanon. Var
> noga med att köra in däcken.
> Har haft mina i 4 år tappat kanske 5 dubb per
> däck.

+1. Grymt bra däck oavsett underlag!

Tillbaka
Topp