Dubbdäck till Fatbike

Dubbdäck till Fatbike
Ursäkta trådkapning....

Jag funderar själv på vad jag ska sätta för däck på min Dude till vintern. Kör just nu på Jumbo Jim 4.0. Alternativen jag funderar på är:
×Surly Bud+Lou 26x4.8
×45 North Dillinger stud.

I vintras körde jag heldämpad 29" med mjuka sköna odubbade 2.4:or så länge det gick och min gamla 26" stigcykel med gamla Nokia dubbdäck när det var is. Gillade inte dubbdäck när dom inte behövdes. Så frågan är vad jag ska satsa på för att cykla i alla väder.
A. Bud+Lou till Duden plus nya dubbdäck till 29"aren.
B. Dubbade Dillinger till Duden.

Prismässigt blir det inte så extremt stor skillnad eftersom Dillinger är så hemskt dyra.

Dubbdäck till Fatbike
Heldämpad 29"are på vintern!? Nu förstår jag inte??? :)
Jag gillar Dillinger 5. Inte supergrepp på is som ett fulldubbat MTB-däck, men tillräckligt bra för att man ska ha chans att parera när det börjar att glida. D5 rullar betydligt bättre än B&L i de allra flesta fören.
När jag hade en cykel med D5 och en med B&L så blev det oftast så att jag valde den med D5 då jag hellre styr cykeln några meter extra i snön än att paja ett knä eller en axel på den enda isfläck som finns den dagen. Men visst... Ibland är det B&L-före, och då är det najs med B&L.
En annan sak att ta hänsyn till är att D5 fungerar klockrent med dropoutsen i valfritt läge på Duden, medan man bör använda långa kedjestagsläget till B&L (själv kör jag alltid långa läget på stagen, så det kan kvitta för mig).

Dubbdäck till Fatbike
Låter som att Dillinger är grejen då. Stenhårda smala däck är inte kul på vare sig knögglig is eller i snö, men bättre än att halka omkull. Heldämpad 29:er med 2,4:or är roligare än dubbade 26×2.1 så länge det inte är isigt. Men nu har jag fatbike.

Dubbdäck till Fatbike
Har kört en vinter med daglig pendling på D5 och det är helt ok däck. Man får bara lära sig hur mycket man kan provocera dom innan det släpper... Det är inte ultimata däck men det är definitivt ett av toppdäcken.
Vet inte om dom någonsin kom ut med Wrathchild dubbade men det borde ha vart ett ok däck med...

Dubbdäck till Fatbike
Wrathchild ska ha betydligt bättre grepp än D5. Själv körde jag förra vintern med Bontrager Gnarwhal 27.5x4.5, som också var klart bättre än D5. Rullade dock sämre.

Snart ska även ett brett dubbdäck komna ut, Terrene Johnny 5.

Dubbdäck till Fatbike
Det går inte att jämföra D5 mot ISP och 29" när det kommer till grepp på is. Det blir lätt lite halt även med D5 om det är knögglig isgata på skogsvägarna.

Däremot är D5 underbart på det sättet att det är väldigt tyst för att vara ett dubbdäck. Har hamnat mer och mer på Fatbiken på vintern för att slippa det höga ljudet från ISP.

Dubbdäck till Fatbike
KJS sa:
Det går inte att jämföra D5 mot ISP och 29" när det kommer till grepp på is. Det blir lätt lite halt även med D5 om det är knögglig isgata på skogsvägarna.
+1

Det blir ju helt olika marktryck cm2 på ett smalt 29-tumsdäck jämfört med ett fatbike-däck, vilket självfallet påverkar dubbarnas bett i isen.

Dubbdäck till Fatbike
Ok, bra info så här långt. Som vanligt verkar det inte finns ett däck som är bäst. D5 verkar vara ett lättrullat och allround vinterdäck som tom fungerar till pendling. Skulle aldrig orka pendla på mina Nokia 294, har iofs gjort det men det var när det var så isigt att man knappt kunde gå.

Om man ska ha dödsgrepp på is med fatbike verkar Kold Kutters vara grejen på andra sidan Atlanten. Dubbar som man skruvar i själv med stor sexkantig skalle. Billiga är dom i alla fall. Ljud och rull med såna har jag inte lyckats läsa mig till, men Bud och Lou med några såna i ska tydligen ge grymt grepp.

Screenshot_20180819-093811_Ghostery.jpg

Dubbdäck till Fatbike
Oj vilka monster, men det lär ju rulla trögt. Kör vidare på mina D5 i vinter också, de är en hygglig kompromiss mellan fäste och rull. Är dock lite sugen på deras något större dubb men lite väl dyra för de få gånger jag cyklar på blankis
Edit: hmm, någon som vet hur många dubb D5 har i yttersta raderna, ifall man bara skulle byta dom? Jag har inte mina hemma just nu

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp