Dumt att köpa Iron Horse?

odbro skrev:
-------------------------------------------------------
> C-dale skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad ger CRC för garanti på IH?
> > /S
>
>
> All Iron Horse bikes on CRC are covered by a
> standard 1 year warranty

Hmm Eu lagar ger 2 års garanti väl?

Adam7125 skrev:
> Jag har kapat några gaffelrör med en vanlig
> järnsåg och sedan bankat i starnutsen med en
> hammare.
> Det enda som är knepigt är att få i starnuten
> rakt.
>
> Gaffeln kommer knappast explodera för att du
> försöker själv. :)

Tror jag helt enkelt får kolla på gaffeln när den kommer och se hur kaxig jag känner mig. Om det hade varit en billigare sak hade jag definitivt vågat pröva själv, men eftersom den kostade 8500 är jag lite tveksam...

Men vi får se, man blir ju lite modigare för varje person som påstår att det är enkelt att göra själv

Cykeln har äntligen anlänt. Så nu har jag börjat kolla på hur jag ska få ihop allting. Började med det svåraste, vilket för mig är gaffeln.

Jag har nu också stött på problem, och blir bara mer och mer förvirrad, så jag behöver hjälp från alla som orkar och vill.

Det första frågetecknet är att CRC påstod att ramen hade ett styrrör på 1.5", jag köpte dock en gaffel för 1 1/8", och ett styrlager som skulle klara av att konvertera/reducera från 1.5" till 1 1/8". Men nu verkar det som att ramen ändå har ett 1 1/8" styrrör... för styrlagret jag köpte går inte in, får helt enkelt inte plats.

Som tur är skickades det även med ett styrlager med själva ramen, vilket jaq gissar är ett 1 1/8 och som i vilket fall passar. Är ju också en himla tur att jag köpte en 1 1/8" gaffel om jag nu har den storleken... hoppas bara att det inte är fler mått som är fel

Men, so far so good, men mitt andra frågetecken är själva röret på gaffeln, som tydligen plötsligt blir betydligt tjockare mot slutet, alltså mot gaffelkronan till. Är det normalt? Ska det bli tjockare där? Jag har någon sorts metallring som jag antar ska sitta nederst och som har en skåra i sig, vilket jag antar är för att den ska kunna flexa, men jag måste pressa ner den ganska ordentligt hårt om den ska gå hela vägen ner till gaffeln...

Sen vet jag inte om lagret som ska ligga ovanpå den metallringen fortfarande kommer att gå på... för det flexar ju inte.

Någon som kan upplysa om hur det ligger till med alla de här sakerna?

Uppdatering: Det kan vara så att jag är en idiot. Upptäckte precis att det sitter någon sorts plastringar i styrröret på ramen, vilka mycket väl kan vara reducerare till 1 1/8"... Så jag antar jag helt enkelt kan försöka knacka ut dom om jag vill använda mitt reducerar-styrlager istället.

Dock kvarstår frågan om varför gaffelns rör blir tjockare nertill...

Blir det MYCKET tjockare? Eller bara lite? Om det är stor skillnad är gaffeln en "tapered steerer", dvs 1 -1/8 där uppe och 1.5 där nere. Är det bara en liten skillnad så är det precis som det ska, borde vara andra alternativet :)

Nedre lagerbanan(ringen med skåra) skall slås på plats. Lagret sitter ju i koppen i ramen och kommer att passa mot ringen du bankar på gaffeln, ingen fara.

Bäst vore att använda ditt reducerlager, så ta reda på vad de där brickorna är för något.

Det blir bara lite tjockare, så det är antagligen bara att använda lite våld då som du säger. Tackar för svaret, känner mig säkrare på det nu :)

Jag fattar tyvärr fortfarande ingenting... provade att knacka ut de inbyggda reducerarna, men 1.5" styrlagret går fortfarande inte in, inte ens i närheten.

Sen om jag försöker köra med de inbyggda reducerarna och 1 1/8" styrlagret så blir det istället en hel del glapp mellan röret på gaffeln och framförallt det översta styrlagret, hur kan det bli så?

Med andra ord, ingenting passar eller stämmer och jag fattar ingenting...

Hur mycket är det som skiljer då? Det ska ju inte glida in utan det är presspassning som gäller.

Du kan ju mäta hur stor inneridametern är på ramen om du är osäker.

Kul att läsa deras toleranser. Den hårdaste presspassningen som kan uppstå med liten ram och stor lagerkopp är 25 hundradelar, det är väldigt mycket mer än vad jag trodde.

*Mikael* skrev:
> Hur mycket är det som skiljer då? Det ska ju
> inte glida in utan det är presspassning som
> gäller.
>
> Du kan ju mäta hur stor inneridametern är på
> ramen om du är osäker.

+1. Styrlagret ska inte gå att bara sättas dit utan måste pressas in i ramen med ett speciellt verktyg.

Ja jag får nog återkomma med bilder... har dock ingen möjlighet till det just nu. Men jag har nu tack var Olofs länk i alla fall fått upp ögonen för att det finns olika typer av styrlager, varav utanpåliggande verkar vara den vanligaste typen. Dock är jag ganska säker på att jag ska ha ett internt/integrerat styrlager.

Så inte så konstigt att det jag hade köpt inte passar. Att det ska vara interna lager förklarar kanske också de inbyggda skålarna i ramen, där alltså styrlagren ska ligga.

Jag fick alltså också med ett styrlager till ramen, och det passar hur fint som helst i skålarna, det klickar i med precis lagom mycket motstånd för att det ska kännas bra.

Men, nu till det konstiga, när lagren sitter i styrröret och glänser, och jag kör upp gaffeln genom lagren, så blir det ca 1mm glapp i det nedre och 2-3mm glapp i det övre lagret! Alltså mellan gaffelröret och innerkanten på styrlagren.

Anledningen till att det är mindre glapp där nere beror alltså på att gaffelröret är lite tjockare där. Jag hade kanske inte ens brytt mig om det bara hade handlat om 1mm även där uppe, men eftersom det är 2-3mm så är det ju uppenbarligen något som inte står rätt till.

Däremot passar andra delar ur samma styrlager hur bra som helst. T.ex. den där skivan som sitter längst ner mot gaffeln gick bra att trycka på med lagom mycket motstånd, och även toppskivan som ska sitta över allting passar väldigt fint runt gaffelröret utan något glapp alls, den sitter till och med så pass tajt att den kan hålla uppe hela gaffeln själv utan någon styrstam monterad.

Så... jag fattar ingenting... jag menar, om det här ett 1 1/8" -styrlager så borde väl allting bara passa? Det är ju en 1 1/8" -gaffel, och dessutom samma gaffel som den här ramen har som original om man köper den som färdig cykel.

Och om antingen min gaffel eller styrlager av någon anledning inte skulle vara 1 1/8", hur kan då topp- och botten- delarna av styrlagret passa så väldigt bra utan något glapp alls?

Jag fattar ingenting...

Lagren sitter alltid lite glappt om man sätter dit gaffeln direkt. Men de är inte gjorda för att sitta direkt mot gaffeln.

På gaffelrören längst ner ska du sätta på ett lagersäta och knacka fast/ner med en gummihammare så att den sitter helt tight mot kronan på gaffeln. trä därefter på gaffeln i styrröret på ramen och så ska du ha en till metallring med en skåra i som du trycker ner och kommer att kila fast mellan styrlager och gaffel.

Hmm... när du säger "lagersäta", menar du då den metallringen med en skåra i som sitter längst ner mot kronan? Den där tror jag faktiskt sitter rätt, och det är kanske sant som du säger att den också gör att det inte blir något glapp i det nedre lagret när gaffeln trycks upp i ramen, eftersom den då lägger sig mot lagret med sina vinklade sidor (lite svårt att förklara)

Sen har jag också en till ring som jag egentligen inte vet var jag ska göra av... men det kan alltså vara den ringen som ska sitta på någon sida av det övre styrlagret, för att på så sätt bli av med glappet? Kommer inte riktigt ihåg hur pass bra den ringen passade runt gaffelröret jämfört med lagren... får kolla när jag kommer hem

Ska inte metallringen med en skåra i sitta längst upp, för att låsa fast gaffelröret?
Eller så tänker jag på fel ring. :)

Senast redigerad av en moderator:
Nu är jag äntligen tillbaka med bilder. De är tyvärr väldigt oskarpa eftersom min kamera helt enkelt suger, men de är i alla fall bättre än ingenting.

Delarna jag har:
delarna.JPG ht=544

Alltså 2 lager, ett topplock, och en ring som jag inte riktigt vet var jag ska placera (men har en idé om att den ska sitta ovanpå det övre styrlagret).

Den där grejen jag tryckte på gaffeln sitter där den ska (antar jag):
IMG_0458.JPG ht=544

Här har jag lagt på det nedre styrlagret, och det funkar bra, i princip inget glapp där.
IMG_0459.JPG ht=544

IMG_0460.JPG ht=544

Tyvärr är det en sorgligare historia med det övre lagret som synes på bilden, ganska rejält med glapp. Lagren är exakt samma, skillnaden är alltså dels att gaffelröret är lite tjockare nertill, och dels att den där silvriga ringen längst ner på gaffeln trycker "in" i det nedre lagret.
glapp.JPG ht=544

Det som är lite av ett mysterium är då den återstående ringen (växten i bakgrunden får ni som en bonus - behövade få kameran att fokusera på någonting):
saken_sida_1.JPG ht=544

Andra sidan:
saken_sida_2.JPG ht=544

Det svarta där är gummi.
Jag tror (och jag börjar bli ganska säker på det här) att den där ringen ska ligga ovanpå det övre styrlagret med den "spetsiga" delen nedåt, för då går den lite in i lagret på samma sätt som den nedersta ringen gör i det nedre lagret. Dock hjälper den inte ett dugg mot glappet...

För er som är intresserade kommer här också lite bilder på hur lagren ligger i ramen, här är ramen utan lager:
styrrr_utan_lager.JPG ht=544

Och ramen med lagret inlagt:
styrrr_med_lager.JPG ht=544

Det är exakt samma grej för nederdelen.

Jag förstår inte alls hur det inte kan passa... jag använder exakt samma grejer som de färdigbyggda Iron Horse 6point cyklarna. Samma ram, samma gaffel, samma styrlager... har fått slut på idéer :/ Det löjliga är ju också att det är så få delar, väldigt mycket färre än de flesta andra styrlager verkar det som, men ändå får jag inte ihop det

Verkar som att du saknar en crownrace vilket är delen som trycks på styrröret. Den som sitter där nu ska ligga mellan styrrör och lager på toppen.

Ser oftast ut som denna

4341.jpg

Stopp!

Den slitsade ringen du har satt på gaffeln skall sitta överst och centrera styrröret i det övre lagret (Det är därför som det är glapt nu). Det är den del du fått över, lagerstödet som skall sitta fast på gaffeln. Det måste bankas dit som det tidigare påpekats.

s skrev:
> Stopp!
>
> Den slitsade ringen du har satt på gaffeln skall
> sitta överst och centrera styrröret i det övre
> lagret (Det är därför som det är glapt nu).
> Det är den del du fått över, lagerstödet som
> skall sitta fast på gaffeln. Det måste bankas
> dit som det tidigare påpekats.

Du är ett geni! :) Jag började tänka som odbro att jag måste sakna någon del eller något, och jag var så säker på att den där ringen satt rätt. Men jag provade att göra som du säger och det verkar funka! Med "lagerstödet" antar jag att du menar den där ringen med gummikanter (vilket också känns vettigt eftersom den då fungerar som ett skydd för lagret där nere)?

johan.l skrev:
> Du är ett geni! :)

Jag vill gärna tro det, men det är nog bara så att jag gjort det där några ggr.

> ... Med "lagerstödet" antar jag att
> du menar den där ringen med gummikanter (vilket
> också känns vettigt eftersom den då fungerar
> som ett skydd för lagret där nere)?

Exakt. På engelska crown race.
Benämns ibland även lagerbana, men det är egentligen inte korrekt på den här typen av lager där lagerbanan är en del av kullagret.

Skitbra, ett stort tack S, och även till alla som har försökt hjälpa

Nu ska jag då bara försöka knacka dit lagerstödet utan att ha sönder det, verkar vara en väldigt tajt fit det där

Ja nu har jag fått ner det där lagerstödet också, så nu är det typ klart :) Ska bara såga av gaffeln till lämplig längd också, men det känns ju inte som något stort problem och det är ju ingenting som hindrar mig från första provturen

johan.l skrev:
> Ska bara såga
> av gaffeln till lämplig längd också, men det
> känns ju inte som något stort problem och det
> är ju ingenting som hindrar mig från första
> provturen

"Measure twice, cut once." :)

Jo precis... kommer nog mäta rätt många gånger först...

Men en annan fråga: Till bakväxeln köpte jag en SRAM X9 trigger, men det finns inget hölje på vajern, så hur är det tänkt där? Ska man skaffa höljet själv? Jag behöver ju inte hölje överallt (inte på raksträckorna), men i böjarna kommer det ju inte funka med bara vajer

Du måste köpa hölje separat. Mitt tips är att köra heldraget hölje från reglage till växel. Det ger maximal frihet vad gäller vajerdragningen (den som ramtillverkaren tänkt är ofta suboptimal imo) och maximal vädersäkring.

Ok, måste nog beställa det från CRC då. Nackdelen med att ha hölje hela vägen är väl att det kan gå trögare, särkskilt efter ett tag när grejerna börjar bli gamla?

johan.l skrev:
> Ok, måste nog beställa det från CRC då.
> Nackdelen med att ha hölje hela vägen är väl
> att det kan gå trögare, särkskilt efter ett tag
> när grejerna börjar bli gamla?

Tvärtom. Heldraget håller smuts och väta borta vilket ökar livslängden.

Det jag brukar göra med wirehölje för bakväxeln är att jag tar till det ungefär 10cm för långt när jag monterar första gången, när det sedan efter en god stunds åkande börjar bli trögt att växla för all lera som finns i wirehöljet så brukar jag bara knipsa av några centimeter av wirehöljet och sedan trä tillbaka wiren igen.

Lera som tränger in i höljet brukar bara ta sig några cm in i höljet, och det är ju alltid i höljets nedersta del. Så om man klipper av det och byter wire samtidigt så har man allt fräscht på nytt!

Med lite god vilja kan man få till två-tre klippningar på ett wirehölje som var lite för långt från början, då slipper man köpa hela längden ny varje gång, och man slipper ha massor av extra hölje hemma om man cyklar mycket.

Jag har givetvis en drös med wirar också, för de byter jag oftare än höljet.

Det finns små smarta pluppar man kan montera i wirehöljets ände som hindrar smuts från att tränga in, finns säkert flera olika lösningar på den.

Jag är också sugen på en IH, men köper nog en färdigbyggd isf.

//K

kebarb skrev:
> Det jag brukar göra med wirehölje för
> bakväxeln är att jag tar till det ungefär 10cm
> för långt när jag monterar första gången,
> när det sedan efter en god stunds åkande börjar
> bli trögt att växla för all lera som finns i
> wirehöljet så brukar jag bara knipsa av några
> centimeter av wirehöljet och sedan trä tillbaka
> wiren igen.
>

I bow to thy my master. Jävligt bra tips.

Blev lite sådär med vajern... klantade mig lite, så fick skarva och hålla på, får göra om det där senare men det funkar för tillfället.

Hur som helst, den är nu i princip klar. Har nog aldrig förr sett något så vackert i mitt liv :)
1.JPG ht=544

2.JPG ht=544

Finns ett par saker som återstår, som att montera frambromsen (väntar på en adpater där), och fixa en mer ordentligt gjord vajer till bakväxlen, och sen skaffar jag möjligtvis en framväxel i framtiden, får se...

Men, nu är det dags för första provturen. Hoppas verkligen att den kommer att kännas bra...

Precis tillbaka från första turen. Är sjukt nöjd! Den är nästan ännu bättre än vad jag hade hoppats! Gav direkt fullt förtroende som FR-hoj, samtidigt som den låter mig glida fram i bra tempo på asfalt, vilket är precis vad jag ville ha

Möjligtvis att den går lite trögt, men det är heller inte så konstigt dels eftersom bakbromsen ligger på (måste försöka fixa det, lufta eller något), och dels för att däcken är helt nya Stick-E's, men det löser sig när de börjar suga upp lite smuts.

Helt otroligt vilka inställningsmöjligheter det finns, kan ju förändra hela cykelns geometri och uppförande genom att dra ner gaffeln från 160 till 115mm, upptäckte också att det var en himla tur att det blev en U-Turn gaffel eftersom den annars inte hade gått in i hissen, måste alltså ställa cykeln på högkant och komprimera fjädringen för att det ska gå, jävla liten hiss... :)

Atlas: Ja jag vet inte hur jag vill ha det där än... tänker att jag får testa mig fram. Att jag använder så många spacers beror egentligen mest på att jag ville ta det säkra före det osäkra och inte kapa gaffelröret mer än nödvändigt, till att börja med

Sen kommer jag kanske skaffa ett annat styre också, det här var väldigt brett upptäckte jag

Och till slut måste jag såklart säga TACK till alla som hjälp mig med det här bygget, hade nog inte vågat mig på det om jag inte hade kunnat fråga på happy

Hörligt, blev ju riktigt snyggt!

Funkar det verkligen att köra utan kedjestyrare fram?

Styret är som sagt en smaksak men det ser ut att luta väldigt mycket bakåt. Kan hänga ihop med att du har så många spacers iofs.

Atlas skrev:
> kebarb skrev:
> -----
> > Det jag brukar göra med wirehölje för
> > bakväxeln är att jag tar till det ungefär
> 10cm
> > för långt när jag monterar första gången,
> > när det sedan efter en god stunds åkande
> börjar
> > bli trögt att växla för all lera som finns i
> > wirehöljet så brukar jag bara knipsa av
> några
> > centimeter av wirehöljet och sedan trä
> tillbaka
> > wiren igen.
> >
>
> I bow to thy my master. Jävligt bra tips.

Jävligt dåligt tips. Varför åka runt med massa extra äckligt hölje som kan fastna i överallt?

Höljen och bromsslangar ska kapas så kort det bara går. Inte en mm för långa ska de vara. Allt annat är brist på respekt för sporten och de stackare som tvingas titta på dit fågelbo till cykel.

Ja, jag ska som sagt experimentera med styre och antal spacers etc. Kommer antagligen att skaffa ett styre som är lite kortare, och antagligen också ta bort ett par spacers.

Har ju bara kört en liten provrunda nu, men ja jag har aldrig haft någon kedjestyrare på någon av mina cyklar men ändå aldrig haft problem med att kedjan hoppar... kommer dock antagligen att skaffa kedjestyrare ändå för att slippa att kedjan piskar så mycket - d.v.s. om jag inte skaffar framväxel, men jag tror inte det

Tänk på att inte kapa styrröret om du vill sänka styret till en början, utan sätt spacerserna ovan styrstammen. När du hittat rätt så är det bara att kapa.

Brett styre är riktigt gott när man vant sig, du får mer kraft att kränga runt sykeln när det är stökigt och du får mer balans. Kör ett tag innan du kapar det.

Slutresultatet blev riktigt fint iaf! Ser ut som en grym hoj.

Mårten skrev:
> Atlas skrev:
> > kebarb skrev:
> > > ... wirehöljet så brukar jag bara knipsa av
> > några
> > > centimeter av wirehöljet och sedan trä
> > tillbaka
> > > wiren igen.
> > I bow to thy my master. Jävligt bra tips.
>
> Jävligt dåligt tips. Varför åka runt med massa
> extra äckligt hölje som kan fastna i överallt?
>
> Höljen och bromsslangar ska kapas så kort det
> bara går. Inte en mm för långa ska de vara.
> Allt annat är brist på respekt för sporten och
> de stackare som tvingas titta på dit fågelbo
> till cykel.

Jag håller med.

Vill man absoluta snika kan man väll klippa bort ett par dm och skarva i en ny bit. Det borde gå men en vanlig ändplupp som man klipper av en ändan på, låter höljen mötas inne i pluppen och lägger krympslang om alltihopa. Eller så köper man hölje på metervara från Düskland.

Tillbaka
Topp