Eagle växling...

Boddapodda

Medlem
Eagle växling...
Hitta grabbens lilla cykel liggandes på min bakväxel Eagel xx1. Har fått problem med att växla till minsta kuggen nu! Är det växelörat som är snett? Eller vad tror ni? Örat ser rakt ut eller är det så känsligt?

Bilagor

• 3EB94877-DCAA-4EFE-96C8-BF969E08109B.jpeg
    3EB94877-DCAA-4EFE-96C8-BF969E08109B.jpeg
    421.3 KB · Besök: 68
Eagle växling...
Jag har lärt mig den hårda vägen, att alltid ha nya växelöron på hyllan till mina cyklar. Så åk och köp. Och är du osäker kan du jämföra dom.

Eagle växling...
Jag har en växelörariktare och det är världens grej. Det blir bara skit av det man försöker rikta, men det går att se om växelörat är böjt.

Eagle växling...
jofahjalm sa:
Jag har en växelörariktare och det är världens grej. Det blir bara skit av det man försöker rikta, men det går att se om växelörat är böjt.

Hahaha typ sammanfattar min analys av de där riktverktygen. Funkar säkert på gammalt 7 delat mög men på typ eagle lär det ju vara svartkonst att få det rakt nog igen.

Eagle växling...
Löst det, släppte vajern och justerade om växelföraren igen. Växlarna trillar på fint nu! Verkar som växelörat kanske ändå klarat sig! Tack för svaren ??

Eagle växling...
Luthman Photography sa:
Eagle är rätt känsliga för diverse grejer.

Jotack.... Det är fint att se på men pryttlarna tål knappt att användas. Vet inte hur många Eagle jag fått byta växelhölje på för att det ska funka igen. Jagwirehöljen funkar dåligt på Eagle....

Eagle växling...
Ja, synd att man behöver nedgradera alla nya cyklar för att få grejor som funkar i skogen.
Nu kommer ju shimano snart också med 12s. :(

Eagle växling...
Köp ett verktyg för att justera öron. Bara gör det, jag gjorde preics det, ett par veckor sen, nu förstår jag inte hur jag kunnat leva utan.

Jag tog ett skrotat öra, bara gnutta snett, blev helt perfekt, växlar bättre än något nytt jag haft, det är väl 5-6 stycken.

Eagle växling...
fhloston sa:
Även helt nya cyklar kan ha snea öron. Min lvg-hoj behövde rikta örat innan den växlade bra. Förhoppningsvis är nya öron dock raka ?

Örat kan vara rakt.. Men har ramen i sig en dropout som är lite sned spelar det ingen roll om örat är rakt/nytt då du ändå skruvar fast det i en sned dropout...

Eagle växling...
Lingon sa:
Ja, synd att man behöver nedgradera alla nya cyklar för att få grejor som funkar i skogen.

Nu när det verkar ha löst sig för TS så kapar jag tråden.
Jag är på G att köpa ny cykel och undrar... Vad ska man ha för grejer om man vill att det ska funka?

Jag kör nu X01 11s som funkar hyfsat men har lite smalt register och rappar lätt om man fått en smäll. Riktar man örat med verktyget och fixar inställningarna så blir det bra, men den växlar ofta lite hårt mellan de lättare växlarna. Försöker man växla ner för många växlar på en gång i låga farter med belastning så kan det hända att kedjan surfar iväg åt fel håll på kassetten (Kedjan slirar på kassetten och vandrar mot mindre dreven trots att växel drar mot större drev. Detta är ju såklart ett problem som uppkommer av att cyklisten inte är tillräckligt försiktig och växlar för sent och för mycket på en gång, men shimano 10-delade med lägre spridning på kassetten gör ej så i samma situation.
Kedjan på denna byter jag pga att den blir för lång efter ca: 6 månader, då tar det någon vecka innan den nya kedjan slitit in sig och börjar lira bra med dreven och kassetten.

Har även kört XT, SLX 2x10 och ZEE 1x10 och upplever dessa som väldigt tåliga mot smällar med sneda öron, och de växlar bra eftersnabbriktning och snabbjustering när något hänt. Gillar dock inte framväxel och 1x10 har alldeles för smalt register.

Shimanos 9-delade upplever jag som riktigt dåliga och svårinställda så fort något inte är perfekt. Sram 9-delat är mindre känsligt för avvikelser men jag gillar inte känslan i övrigt.
Shimanos 7 och 8-delade var däremot alltid lätta att få till efter de fått en smäll även om de var gamla och slitna.

Så... åter till frågan.
Vad ska jag satsa på?
Kommer jag att bli besviken på GX Eagle med ett X01 reglage?

Eagle växling...
Jag har GX Eagle på Nukeproofen jag testar nu och jag gillar omfånget (50t på stora klingan), men spontant tycker jag att antalet växlar är onödigt många. Skillnaden mellan vissa av växlarna är onödigt små för min del, jag hade lätt klarat mig med två växlar mindre på samma omfång. Men det är väl praktiskt sett svårt att få till kanske.

Eagle växling...
Har också GX, upplever skillnaden mellan några växlar som väldigt liten, i övrigt nöjd. Kräver lite "bättre" justering än min gamla 11-växlade. Ett extra växelöra är inte många kronor även om man kanske inte vill köpa flerpack bara för att systemet är känsligt :)

Eagle växling...
Lars.E sa:
Lingon sa:

Jag är på G att köpa ny cykel och undrar... Vad ska man ha för grejer om man vill att det ska funka?

Jag kör nu X01 11s som funkar hyfsat men har lite smalt register och rappar lätt om man fått en smäll. Riktar man örat med verktyget och fixar inställningarna så blir det bra, men den växlar ofta lite hårt mellan de lättare växlarna. Försöker man växla ner för många växlar på en gång i låga farter med belastning så kan det hända att kedjan surfar iväg åt fel håll på kassetten (Kedjan slirar på kassetten och vandrar mot mindre dreven trots att växel drar mot större drev. Detta är ju såklart ett problem som uppkommer av att cyklisten inte är tillräckligt försiktig och växlar för sent och för mycket på en gång, men shimano 10-delade med lägre spridning på kassetten gör ej så i samma situation.
Kedjan på denna byter jag pga att den blir för lång efter ca: 6 månader, då tar det någon vecka innan den nya kedjan slitit in sig och börjar lira bra med dreven och kassetten.

Har även kört XT, SLX 2x10 och ZEE 1x10 och upplever dessa som väldigt tåliga mot smällar med sneda öron, och de växlar bra eftersnabbriktning och snabbjustering när något hänt. Gillar dock inte framväxel och 1x10 har alldeles för smalt register.

Shimanos 9-delade upplever jag som riktigt dåliga och svårinställda så fort något inte är perfekt. Sram 9-delat är mindre känsligt för avvikelser men jag gillar inte känslan i övrigt.
Shimanos 7 och 8-delade var däremot alltid lätta att få till efter de fått en smäll även om de var gamla och slitna.

Så... åter till frågan.
Vad ska jag satsa på?
Shimano 1x11 är klockrent. Tror säkert att deras 1x12 också kommer bli bra (bättre än Sram), men dels finns det inte än. Vill du ha en lätt setup så kör du en Sram XD-kassett och Shimano växel och reglage.

Eagle växling...
Crossmax sa:
Shimano 1x11 är klockrent. Tror säkert att deras 1x12 också kommer bli bra (bättre än Sram), men dels finns det inte än. Vill du ha en lätt setup så kör du en Sram XD-kassett och Shimano växel och reglage.

Tack för tipset. Har hört fler som gillat Shimanos 1x11. Men jag skulle gärna haft lite bredare utväxling.
Det kanske är lika bra att köpa något med billiga växlar och köpa ett svindyrt XTR 12s uppgraderingskit när det kommer :)

Eagle växling...
fhloston sa:
Plush sa:
fhloston sa:
Även helt nya cyklar kan ha snea öron. Min lvg-hoj behövde rikta örat innan den växlade bra. Förhoppningsvis är nya öron dock raka ?

Örat kan vara rakt.. Men har ramen i sig en dropout som är lite sned spelar det ingen roll om örat är rakt/nytt då du ändå skruvar fast det i en sned dropout...
Jaha, det också ?
Ja, det löser man med en öra alignment verktyg som jag skrev om ovan. Alla ska ha ett.

Eagle växling...
glitch sa:
jofahjalm sa:

Hahaha typ sammanfattar min analys av de där riktverktygen. Funkar säkert på gammalt 7 delat mög men på typ eagle lär det ju vara svartkonst att få det rakt nog igen.
Nope, jag har kört det på elvadelat, fungerar finemang.

Eagle växling...
Crossmax sa:
Hur bred utväxling vill du ha?

X01 11s 10-42 som jag har nu räcker väl egentligen ganska bra. Men det blir ju ganska mycket rulla när inte benen är snabba nog för att hinna vispa runt. Att hänga på ett större framdrev är uteslutet då jag ofta ligger på lägsta växeln i klättringarna.
Så svaret på din fråga är väl att jag gärna skulle vilja ha lite bredare utväxling utan att behöva omaket med en framväxel.

Senast ändrad:
Eagle växling...
jofahjalm sa:
Blir det bara skit så gör du nog fel, mät mot samma punkt på bakdäcket klockan 12, klockan 6, när de två stämmer, se till att få samma avstånd från fälg klockan 9, sett från drivsida.

För mig så blir det bättre än ett nytt öra.

Eagle växling...
Lars.E sa:

Så... åter till frågan.
Vad ska jag satsa på?

Det är ju inte så stor skillnad i praktiken på att trampa uppför en backe på 46t 11-delade Shimano eller 50t på Eagle. Den sistnämnda har ett steg till men det känns rätt meningslöst utanför asfaltstransporter. Den dagen man kör sönder något eller kassetten är utsliten så är dock Shimano betydligt billigare.

Jag har Shimanos 11-deladade på min hoj och har upplevt det som ganska robust. Vid ett tillfälle böjde jag växelörat men det gick att fältmeka tillbaks så att det funkade att fortsätta. Jag har cyklat en del på Eagle också men inte tillräckligt för att böja örat eller behöva efterjustera växlarna.

Däremot är jag inte särskilt förtjust i reglaget XT M8000, det kändes som ett stort steg ned från xtr M970 som jag hade tidigare.

Eagle växling...
De här extrat låga utväxlingarna tror jag inte man har nytta av i vår svenska terräng, så mycket, om man nu inte kombinerat det med större än normalt drev fram. Det går för långsamt med normal kadens, i tekniskt svåra backar, så måste du ha lite fart.

Om du däremot bor nära stora berg/kullar, och ska nöta grusväg eller lite asfaltsväg, upp till din nedfart, då är väl en "bail out" växel någt att ha.

De gånger jag cyklat utomlands har jag ibland saknat lägre växlar, i Sverige bara starkare ben.

Eagle växling...
Aron sa:
Det är ju inte så stor skillnad i praktiken på att trampa uppför en backe på 46t 11-delade Shimano eller 50t på Eagle.

Tackar för dina erfarenheter.
Det skiljer ju även i andra änden av kassetten, så Shimano kräver väl 2 kugg upp fram för att få ungefär samma toppfart, vilket då gör skillnaden lite större på de lägre växlarna.

Eagle växling...
Stervelo sa:
De här extrat låga utväxlingarna tror jag inte man har nytta av i vår svenska terräng, så mycket, om man nu inte kombinerat det med större än normalt drev fram. Det går för långsamt med normal kadens, i tekniskt svåra backar, så måste du ha lite fart.

Om du däremot bor nära stora berg/kullar, och ska nöta grusväg eller lite asfaltsväg, upp till din nedfart, då är väl en "bail out" växel någt att ha.

De gånger jag cyklat utomlands har jag ibland saknat lägre växlar, i Sverige bara starkare ben.

Här runt Höga Kusten kan det vara bra ett ha starka ben... eller en låg "bail out" växel :)
I tekniskt svåra backar är tvåans växel bättre så länge jag orkar på den. Men en riktigt låg etta är oftast snabbare än att styra cykeln då det blir långbrant för en tung klenis som mig.

Jag har inte dött av klättringarna hittills, så jag borde ha blivit starkare.

Eagle växling...
Luthman Photography sa:
Jag har använt 50-klingan en del när jag trampat uppför fjällstig eller transporterat mig på grusväg. Men i sthlm hade jag inte behövt den.
Ungefär så jag tänkte. Jag har bara tekniska backar i sthlm, då måste man ha lite fart för att komma upp, men på mer slätt men brant underlag, då har man nytta av det.

Eagle växling...
Stervelo sa:

Du har aldrig kört i Höga Kusten väl?

Eagle växling...
Lars... Nya XTR 12s med 10-51 borde funka för dig... Iallafall så långt jag vet hur du cyklar.. Och skulle du vilja ha en 11s så funkar ju deras nya XTR 11s med 12s indexering utmärkt då du kan ställa om växelreglaget till 11s från 12s.

Eagle växling...
Plush sa:
Stervelo sa:

Nope, har ni alltså långa otekniska backar?

Eagle växling...
Stervelo sa:
Plush sa:

Om man ska klassa backarna som långa beror på vad man jämför med.
Däremot kan man väl utan överdrift påstå att det finns fler än en backe som bitvis är alldeles tillräckligt teknisk, brant och lång för att orken ska ta slut på en gubbe som mig.
Då är lätta växlar bra.

Eagle växling...
Lars.E sa:
Stervelo sa:
Plush sa:

Om man ska klassa backarna som långa beror på vad man jämför med.
Däremot kan man väl utan överdrift påstå att det finns fler än en backe som bitvis är alldeles tillräckligt teknisk, brant och lång för att orken ska ta slut på en gubbe som mig.
Då är lätta växlar bra.

Den här verkar iallafall vara både brant och teknisk:

Bilagor

• Slattdalsskrevan-Hoga-Kusten-Foto-Sara-Lansgren-1.jpg
    Slattdalsskrevan-Hoga-Kusten-Foto-Sara-Lansgren-1.jpg
    170 KB · Besök: 32
Eagle växling...
Stervelo sa:
Blir det bara skit så gör du nog fel, mät mot samma punkt på bakdäcket klockan 12, klockan 6, när de två stämmer, se till att få samma avstånd från fälg klockan 9, sett från drivsida.

För mig så blir det bättre än ett nytt öra.

Det är inte svårt att få växelörat rakt, däremot har mina varit mjuka efter riktning och böjt sig igen. Jag slänger böjda växelöron.

Tillbaka
Topp