Boddapodda
Medlem
Eagle växling...
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jofahjalm sa:Jag har en växelörariktare och det är världens grej. Det blir bara skit av det man försöker rikta, men det går att se om växelörat är böjt.
Luthman Photography sa:Eagle är rätt känsliga för diverse grejer.
fhloston sa:Även helt nya cyklar kan ha snea öron. Min lvg-hoj behövde rikta örat innan den växlade bra. Förhoppningsvis är nya öron dock raka ?
Jaha, det också ?Plush sa:fhloston sa:Även helt nya cyklar kan ha snea öron. Min lvg-hoj behövde rikta örat innan den växlade bra. Förhoppningsvis är nya öron dock raka ?
Örat kan vara rakt.. Men har ramen i sig en dropout som är lite sned spelar det ingen roll om örat är rakt/nytt då du ändå skruvar fast det i en sned dropout...
Lingon sa:Ja, synd att man behöver nedgradera alla nya cyklar för att få grejor som funkar i skogen.
Nu kommer ju shimano snart också med 12s. :(
Shimano 1x11 är klockrent. Tror säkert att deras 1x12 också kommer bli bra (bättre än Sram), men dels finns det inte än. Vill du ha en lätt setup så kör du en Sram XD-kassett och Shimano växel och reglage.Lars.E sa:Lingon sa:Ja, synd att man behöver nedgradera alla nya cyklar för att få grejor som funkar i skogen.
Nu kommer ju shimano snart också med 12s. :(
Nu när det verkar ha löst sig för TS så kapar jag tråden.
Jag är på G att köpa ny cykel och undrar... Vad ska man ha för grejer om man vill att det ska funka?
Jag kör nu X01 11s som funkar hyfsat men har lite smalt register och rappar lätt om man fått en smäll. Riktar man örat med verktyget och fixar inställningarna så blir det bra, men den växlar ofta lite hårt mellan de lättare växlarna. Försöker man växla ner för många växlar på en gång i låga farter med belastning så kan det hända att kedjan surfar iväg åt fel håll på kassetten (Kedjan slirar på kassetten och vandrar mot mindre dreven trots att växel drar mot större drev. Detta är ju såklart ett problem som uppkommer av att cyklisten inte är tillräckligt försiktig och växlar för sent och för mycket på en gång, men shimano 10-delade med lägre spridning på kassetten gör ej så i samma situation.
Kedjan på denna byter jag pga att den blir för lång efter ca: 6 månader, då tar det någon vecka innan den nya kedjan slitit in sig och börjar lira bra med dreven och kassetten.
Har även kört XT, SLX 2x10 och ZEE 1x10 och upplever dessa som väldigt tåliga mot smällar med sneda öron, och de växlar bra eftersnabbriktning och snabbjustering när något hänt. Gillar dock inte framväxel och 1x10 har alldeles för smalt register.
Shimanos 9-delade upplever jag som riktigt dåliga och svårinställda så fort något inte är perfekt. Sram 9-delat är mindre känsligt för avvikelser men jag gillar inte känslan i övrigt.
Shimanos 7 och 8-delade var däremot alltid lätta att få till efter de fått en smäll även om de var gamla och slitna.
Så... åter till frågan.
Vad ska jag satsa på?
Kommer jag att bli besviken på GX Eagle med ett X01 reglage?
Crossmax sa:Shimano 1x11 är klockrent. Tror säkert att deras 1x12 också kommer bli bra (bättre än Sram), men dels finns det inte än. Vill du ha en lätt setup så kör du en Sram XD-kassett och Shimano växel och reglage.
Ja, det löser man med en öra alignment verktyg som jag skrev om ovan. Alla ska ha ett.fhloston sa:Jaha, det också ?Plush sa:fhloston sa:Även helt nya cyklar kan ha snea öron. Min lvg-hoj behövde rikta örat innan den växlade bra. Förhoppningsvis är nya öron dock raka ?
Örat kan vara rakt.. Men har ramen i sig en dropout som är lite sned spelar det ingen roll om örat är rakt/nytt då du ändå skruvar fast det i en sned dropout...
Nope, jag har kört det på elvadelat, fungerar finemang.glitch sa:jofahjalm sa:Jag har en växelörariktare och det är världens grej. Det blir bara skit av det man försöker rikta, men det går att se om växelörat är böjt.
Hahaha typ sammanfattar min analys av de där riktverktygen. Funkar säkert på gammalt 7 delat mög men på typ eagle lär det ju vara svartkonst att få det rakt nog igen.
Crossmax sa:Hur bred utväxling vill du ha?
Blir det bara skit så gör du nog fel, mät mot samma punkt på bakdäcket klockan 12, klockan 6, när de två stämmer, se till att få samma avstånd från fälg klockan 9, sett från drivsida.jofahjalm sa:Jag har en växelörariktare och det är världens grej. Det blir bara skit av det man försöker rikta, men det går att se om växelörat är böjt.
Lars.E sa:Nu när det verkar ha löst sig för TS så kapar jag tråden.
Jag är på G att köpa ny cykel och undrar... Vad ska man ha för grejer om man vill att det ska funka?
Så... åter till frågan.
Vad ska jag satsa på?
Kommer jag att bli besviken på GX Eagle med ett X01 reglage?
Aron sa:Det är ju inte så stor skillnad i praktiken på att trampa uppför en backe på 46t 11-delade Shimano eller 50t på Eagle.
Stervelo sa:De här extrat låga utväxlingarna tror jag inte man har nytta av i vår svenska terräng, så mycket, om man nu inte kombinerat det med större än normalt drev fram. Det går för långsamt med normal kadens, i tekniskt svåra backar, så måste du ha lite fart.
Om du däremot bor nära stora berg/kullar, och ska nöta grusväg eller lite asfaltsväg, upp till din nedfart, då är väl en "bail out" växel någt att ha.
De gånger jag cyklat utomlands har jag ibland saknat lägre växlar, i Sverige bara starkare ben.
Ungefär så jag tänkte. Jag har bara tekniska backar i sthlm, då måste man ha lite fart för att komma upp, men på mer slätt men brant underlag, då har man nytta av det.Luthman Photography sa:Jag har använt 50-klingan en del när jag trampat uppför fjällstig eller transporterat mig på grusväg. Men i sthlm hade jag inte behövt den.
Stervelo sa:De här extrat låga utväxlingarna tror jag inte man har nytta av i vår svenska terräng, så mycket, om man nu inte kombinerat det med större än normalt drev fram. Det går för långsamt med normal kadens, i tekniskt svåra backar, så måste du ha lite fart.
Om du däremot bor nära stora berg/kullar, och ska nöta grusväg eller lite asfaltsväg, upp till din nedfart, då är väl en "bail out" växel någt att ha.
De gånger jag cyklat utomlands har jag ibland saknat lägre växlar, i Sverige bara starkare ben.
Nope, har ni alltså långa otekniska backar?Plush sa:Stervelo sa:De här extrat låga utväxlingarna tror jag inte man har nytta av i vår svenska terräng, så mycket, om man nu inte kombinerat det med större än normalt drev fram. Det går för långsamt med normal kadens, i tekniskt svåra backar, så måste du ha lite fart.
Du har aldrig kört i Höga Kusten väl?
Stervelo sa:Nope, har ni alltså långa otekniska backar?Plush sa:Du har aldrig kört i Höga Kusten väl?
Lars.E sa:Stervelo sa:Nope, har ni alltså långa otekniska backar?Plush sa:Du har aldrig kört i Höga Kusten väl?
Om man ska klassa backarna som långa beror på vad man jämför med.
Däremot kan man väl utan överdrift påstå att det finns fler än en backe som bitvis är alldeles tillräckligt teknisk, brant och lång för att orken ska ta slut på en gubbe som mig.
Då är lätta växlar bra.
Stervelo sa:Blir det bara skit så gör du nog fel, mät mot samma punkt på bakdäcket klockan 12, klockan 6, när de två stämmer, se till att få samma avstånd från fälg klockan 9, sett från drivsida.
För mig så blir det bättre än ett nytt öra.