Effektmätare

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum
Effektmätare
Tack för input. Lutar åt type-s, skall bara inventera skicket på skruvstädet i sommarhuset. För det är väl ett sådant som behövs för att korrekt hantera jättemuttern för att lossa existerande spindeln och montera enheten?!

Effektmätare
TTR sa:
Tack för input. Lutar åt type-s, skall bara inventera skicket på skruvstädet i sommarhuset. För det är väl ett sådant som behövs för att korrekt hantera jättemuttern för att lossa existerande spindeln och montera enheten?!

Nej, funkade fint med en 18" Bahco skiftnyckel också

Effektmätare
MarcusS sa:
Jeppe_E sa:
MarcusS sa:
Mitt baknav har ändå börjat låta lite skumt. Varför renovera när man kan slå till på denna: http://www.powertap.com/product/powertap-gs-hub

$300 för ett Powertap GS måste ju vara ett fynd.

Dom skickar inte till Sverige så man får använda någon importtjänst som adderar frakt och tull..

Oj, det där verkar vara lite skumt? 300 USD? Kostar ju typ 800 Euro.

Men det är ju Powertaps sida.

Beställt till adress i USA. Fick orderbekräftelse så det ska förhoppningsvis stämma.

I QA support detta:
What is the difference between the GS and G3 hub, and why does the G3 hub cost twice as much?

The GS is on closeout and uses DT-Swiss internal bearing and freehub ratcheting system.

Så det är nog skynda fynda som gäller.

Efter att först beställt fel ekrar så fick jag tillslut hem rätt saker för att bygga hjul. Navet verkar funka som det ska. Vad ska man använda för app/program för att analysera data för att kunna se hur förhoppningsvis förbättras?

20160910_141728.jpg

Effektmätare
NLC sa:
HåkanC sa:
MarcusS sa:
Vad ska man använda för app/program för att analysera data för att kunna se hur förhoppningsvis förbättras?
WKO+

/Håkan

Eller Golden Cheetah om du föredrar free open source.

Och möjlighet att köra det på fler typer av datorer. Men till priset av ett katastrofalt dåligt gränssnitt, och massa allvarliga buggar (jag stannar kvar i version 2.1 eftersom det är en både stabilare, buggfriare och användarvänligare version - 3.x misslyckas väldigt ofta med att läsa in filer fullständigt t ex). Hade gärna haft WKO+4, men har varken råd eller kompatibel dator.

Senast ändrad:
Effektmätare
Jo, enligt denna tabell så är jag otränad sprinter (5s) men good på 1&5 min. Måste kötta ett 20min pass i trainern för att få ett frpvärde utan rödljus/backar.

Effektmätare
geologen sa:
NLC sa:
HåkanC sa:
MarcusS sa:
Vad ska man använda för app/program för att analysera data för att kunna se hur förhoppningsvis förbättras?
WKO+

/Håkan

Eller Golden Cheetah om du föredrar free open source.

Och möjlighet att köra det på fler typer av datorer. Men till priset av ett katastrofalt dåligt gränssnitt, och massa allvarliga buggar (jag stannar kvar i version 2.1 eftersom det är en både stabilare, buggfriare och användarvänligare version - 3.x misslyckas väldigt ofta med att läsa in filer fullständigt t ex). Hade gärna haft WKO+4, men har varken råd eller kompatibel dator.

Golden cheetha verkar funka på de ridit som jag läst in från två-filer. Gränssnittet känns ganska retro. Det finns ju hur mycket funktioner som helst. CP är väl det som är mest intressant.

Effektmätare
Jag har inte haft några problem med inläsning av filer i GC (3.x), men saknar funktionen som förut fanns att kunna klicka på ett valt intervall (tex peak power 5 min) och se på kartan var detta hände.

Effektmätare
NLC sa:
Jag har inte haft några problem med inläsning av filer i GC (3.x)

Är du säker? Jag fick nämligen inga felmeddelanden. Det var först när jag skulle kolla på data som jag upptäckte att t ex bara en bråkdel av filen var inläst, eller att enbart t ex kadens och fart var inläst, eller att datat var inläst med fel tider. Massa problem. Förutom då att gränssnittet är gjort av nån apa på Skansen.

Effektmätare
geologen sa:
NLC sa:
Jag har inte haft några problem med inläsning av filer i GC (3.x)

Är du säker? Jag fick nämligen inga felmeddelanden. Det var först när jag skulle kolla på data som jag upptäckte att t ex bara en bråkdel av filen var inläst, eller att enbart t ex kadens och fart var inläst, eller att datat var inläst med fel tider. Massa problem. Förutom då att gränssnittet är gjort av nån apa på Skansen.

Japp, jag är säker förutom det där med gränssnittet - det är uppenbart utvecklat av pingvinerna i Slottsskogen.

Effektmätare
Har heller inte haft problem med datainläsning i GC. Kör iofs inte på releaser utan brukar bygga från master när jag får lust.

Om jag minns rätt fanns det en del fixar för fit i senaste releasen. Du kan ju slänga ett öga på changeloggen.

Effektmätare
Ska uppgradera så snart jag får tag på en ny laddsladd till laptopen, vilket borde vara any day now (och har så varit i typ ett år).

Effektmätare
NLC sa:
Jag har inte haft några problem med inläsning av filer i GC (3.x), men saknar funktionen som förut fanns att kunna klicka på ett valt intervall (tex peak power 5 min) och se på kartan var detta hände.
Jag har aldrig märkt att denna funktion har varit borta, och är inte heller det på min nuvarande v3.3. Det markeras på kartan och dubbelklickar jag så zoomar den in på det valda intervallet.

Effektmätare
Ok, generisk fundering angående mina italienska skojpedaler (Bepro).

Visst bör det vara så att det vid samma motstånd (i trainern om någon tycker det är relevant) och samma kadens bör vara samma effekt på höger respektive vänster pedal/ben/sida/fot när man kopplat loss den andra och bara trampar med ett ben? Vid ≈ 95 kadens och något motstånd i trainern så skiljer det nämligen 20-30 watt mellan höger och vänster på ett tresekunders medelmått på min uppsättning. Misstänker att det behövs en dynamisk kalibrering eller ominstallation av pedalerna, eller kan det finnas något som heter "skillnad i rundtrampseffektivitet"? Visst borde det vara samma (mycket liknande) effekt?

Effektmätare
castrello sa:
Lyckas du verkligen hålla exakt samma kadens? 2-3 skillnad i kadens har rätt stort utslag på effekten.

Måhända inte exakt exakt, men över en stund med kadens runt 95 så kom jag aldrig över 100w med högern och låg kring 120w med vänstern över ungefär samma periodlängd. Upplevdes som en tydlig skillnad i alla fall!

Effektmätare
Mäter pedalmätare dragkrafter eller bara tryck på pedalerna? För just den specifika situationen enbenstramp på trainer kräver väl att man drar runt pedalen mer aktivt än i typ... all annan cykling.

Effektmätare
algol sa:
Mäter pedalmätare dragkrafter eller bara tryck på pedalerna? För just den specifika situationen enbenstramp på trainer kräver väl att man drar runt pedalen mer aktivt än i typ... all annan cykling.
Mäter den inte hur mycket som axeln deformeras? Alltså oavsett drag eller tryck?

Effektmätare
Ni har förmodligen rätt och det är säkert mina ben som är ojämna. Men mer än 10% skillnad i styrka känns mycket? Har inga kända skador som skulle kunna förklara ev. skillnad. Nåja, är väl läge att sluta gnälla över sneda ben och opålitliga italienpedaler och börja cykla istället...

Effektmätare
ulfalf sa:
Ni har förmodligen rätt och det är säkert mina ben som är ojämna. Men mer än 10% skillnad i styrka känns mycket? Har inga kända skador som skulle kunna förklara ev. skillnad. Nåja, är väl läge att sluta gnälla över sneda ben och opålitliga italienpedaler och börja cykla istället...

Körde du enbenstramp så är skillnaden antagligen mycket större än om du cyklat normalt, kan tänka att 10% kanske till och med är en rätt liten skillnad då.
Du skulle nog få en mer rättvisande bild om du trampade med båda ben men bara hade effektmätaren avstängd (eller filtrerade bort dess data) för ena pedalen.

Sen har det väl ordats rätt mycket om att inbalans mellan benen inte verkar spela någon större roll och att försök att jämna ut det snarare verkar ha negativ effekt sett till helheten.

Effektmätare
Anledningen till varför jag funderade på det är hur jag förstår att det fungerar på en Monark med viktkorg, att man med definierat motstånd (vikt i korgen) tillsammans med kadens räknar ut effekten, tänkte att det principiellt borde fungera likadant då med effektmätningen i pedalerna. Men det är klart, de kanske har någon funky algoritm för att räkna ut högre effekt om förhållandet drag/tryck är annorlunda trots samma bromsning i trainern. Eller att det helt enkelt var felmonterade/felkalibrering..

Så tillbaka till grundfrågan, oavsett min balans och pedaler, visst är det så att kadens tillsammans med motstånd alltid ska ge samma effekt över ett varv oavsett hur kraften appliceras?

Effektmätare
ulfalf sa:
Så tillbaka till grundfrågan, oavsett min balans och pedaler, visst är det så att kadens tillsammans med motstånd alltid ska ge samma effekt över ett varv oavsett hur kraften appliceras?

Effekten där den mäts ja. Det skiljer antagligen mellan pedalaxel och viktkorg.
Vid pedalaxeln så alstrar du kanske mer effekt genom att rentav hålla emot i någon del av pedalvarvet, något som inte syns längre ner i drivlinan.

Effektmätare
Effektmätare
emilh sa:
magnil sa:
gandhi sa:

Ja https://www.dcrainmaker.com/2017/02/watteam-powerbeat-gen2-power-meter-in-depth-review.html

Lite sugen. Priset känns rätt men gillar inte riktigt monteringen med kablar m.m. Finns det någon annan lösning till Ultegra 6800 som är dubbelsidig, har bluetooth och ligger rätt i pris?

Quarq DFour?

Kanske. Men om jag förstår rätt så räcker det inte med spindeln utan behöver nytt vevparti också? Då kostar det ca 950€ mot ca 500€ för watteam.

Effektmätare
Utan att byta vevar så är det väl pedaler från Powertap/Bepro/Watteam som har bluetooth. Powertap c1 klingorna finns väl inte till 4-armade Shimano? De flesta andra kräver byte av vevparti, är ensidiga eller ant+.

Kanske team zwatts vevparti, om man vill lägga pengarna på ett okänt kort? Då kan du behålla 6800 klingorna. Bör finnas nedsatt ännu som pre order?

Effektmätare
magnil sa:
emilh sa:
magnil sa:
gandhi sa:

Ja https://www.dcrainmaker.com/2017/02/watteam-powerbeat-gen2-power-meter-in-depth-review.html

Lite sugen. Priset känns rätt men gillar inte riktigt monteringen med kablar m.m. Finns det någon annan lösning till Ultegra 6800 som är dubbelsidig, har bluetooth och ligger rätt i pris?

Quarq DFour?

Kanske. Men om jag förstår rätt så räcker det inte med spindeln utan behöver nytt vevparti också? Då kostar det ca 950€ mot ca 500€ för watteam.

850EUR iaf, å andra sidan blir det lite lättare :)

Vill du ha billigare finns DZero AL, men blir såklart inte Ultegra-klingor då.

Tillbaka
Topp