Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
DeAngeli sa:Är det svårt att installera en sådan om man skulle slå till eller är det bara att köpa ny hjul som gäller?
Lite sugen på att impulsköpa en men vet inte riktigt vad som gäller...?
NLC sa:DC Rainmaker har varit på plats och kikat på vad proffslagen använder för effektmätare och trainers - http://www.dcrainmaker.com/2016/07/tdf2016-trainers-power-pro-teams.html
BjornR sa:DeAngeli sa:Är det svårt att installera en sådan om man skulle slå till eller är det bara att köpa ny hjul som gäller?
Lite sugen på att impulsköpa en men vet inte riktigt vad som gäller...?
Har du skivbromsar så är det kört att få navet för det priset.
MarcusS sa:En viss portion osäkerhet finns alltid med Kickstarter, men denna kan ju vara intressant:
https://www.kickstarter.com/project...il&utm_term=0_1006b0e0ec-3d0b91fd9d-115789237
TTR sa:NLC sa:DC Rainmaker har varit på plats och kikat på vad proffslagen använder för effektmätare och trainers - http://www.dcrainmaker.com/2016/07/tdf2016-trainers-power-pro-teams.html
Jag hoppas på att ny P2M-modell innebär snar rabattering av Type-S. Lansering på Eurobike om en månad?
castrello sa:Borde få mina Vector 2 näste vecka och har en fråga...
Planen ör att använda dem främst på min landsvägscykel med normala klingor. Men någon gång kommer jag kanske att montera dem på någon av mina mtbs med ovala klingor (Absolute Black). Funkar Garmin Vector 2 med ovala klingor? Ger det ett mindre mätfel (som jag kunde leva med och kalla det för mtbwatt) eller ger det i stället absurda siffror... Det behöver inte vara helt perfekt men vissa grusvägsintervaller och mtbdistansrundor i lättare terrräng vore det nice med effektmätning.
gabbeon sa:castrello sa:Borde få mina Vector 2 näste vecka och har en fråga...
Planen ör att använda dem främst på min landsvägscykel med normala klingor. Men någon gång kommer jag kanske att montera dem på någon av mina mtbs med ovala klingor (Absolute Black). Funkar Garmin Vector 2 med ovala klingor? Ger det ett mindre mätfel (som jag kunde leva med och kalla det för mtbwatt) eller ger det i stället absurda siffror... Det behöver inte vara helt perfekt men vissa grusvägsintervaller och mtbdistansrundor i lättare terrräng vore det nice med effektmätning.
Jag ser inte hur klingorna skulle påverka effekten dina ben levererar. Vector mäter kraft (eller utböjning i pedalaxeln) och kadens (eller vinkelacceleration). Dessa ändras inte av vad du hänger på nedströms.
Cujo sa:One other equipment issue relates to non-round chainrings.
'Vector assumes constant angular velocity within a single crank revolution,' says Andy Silver. 'We've not determined how variable the angular velocity is using elliptical chainrings in real riding conditions to state what the impact would be on power values.
'This is likely a function of how elliptical the rings are and the pedalling style of the rider. But Vector does take multiple samples per crank revolution and has the ability to determine micro-cadence. This is therefore a potential enhancement for a future software release.'
Från http://road.cc/content/review/169070-garmin-vector-2-pedals
Kristoffer sa:Nya p2m har redan visats:
http://cyclingtips.com/2016/07/tour-de-france-tech-new-time-trial-bikes-and-components/
Eller är jag en genation efter?
ski3r sa:TTR sa:NLC sa:DC Rainmaker har varit på plats och kikat på vad proffslagen använder för effektmätare och trainers - http://www.dcrainmaker.com/2016/07/tdf2016-trainers-power-pro-teams.html
Jag hoppas på att ny P2M-modell innebär snar rabattering av Type-S. Lansering på Eurobike om en månad?
De erbjuder alla befintliga ägare av classic-versionen en prisvärd uppgradering till S-modellen. Gäller så långt lagret räcker vilket bör betyda att någonting nytt är på G inom kort....
NLC sa:Fast, vill du inte ha den senaste modellen ;-)
Båda vevarmarna sitter ju på samma axel så det blir väl inte så mycket gissningar? Eller menar du att du har en massa förluster, pga vridning i axeln när du trampar på vänster vevarm?gabbeon sa:De skriver på flera ställen "complete dual sided power metering". Har de löst det på riktigt eller är det fortfarande en guesstimate de försöker prångla ut? Känns svårt att göra det på riktigt i spindeln, trodde det ska till sko-, pedal- eller vevarmsmätning för riktig kraftbalans.
Arnesson sa:Kollar på effektmätare och vill ha en som är enkel att flytta mellan cyklar och från en tillverkare som folk verkar ha bra erfarenhet från vid service/garanti. Enkelsidig Ok och så billigt som möjligt.
Efter att ha läst så verkar Stagen Gen 2 vara ett bra alternativ? Någon som tycker något annat är bättre med mina krav?
eketjall sa:Båda vevarmarna sitter ju på samma axel så det blir väl inte så mycket gissningar? Eller menar du att du har en massa förluster, pga vridning i axeln när du trampar på vänster vevarm?gabbeon sa:De skriver på flera ställen "complete dual sided power metering". Har de löst det på riktigt eller är det fortfarande en guesstimate de försöker prångla ut? Känns svårt att göra det på riktigt i spindeln, trodde det ska till sko-, pedal- eller vevarmsmätning för riktig kraftbalans.
Det lär inte vara någon skillnad mot tidigare modeller.gabbeon sa:De skriver på flera ställen "complete dual sided power metering". Har de löst det på riktigt eller är det fortfarande en guesstimate de försöker prångla ut? Känns svårt att göra det på riktigt i spindeln, trodde det ska till sko-, pedal- eller vevarmsmätning för riktig kraftbalans.
Men eftersom vevarmarna sitter 180 grader mot varandra så får man ju "rätt ok" siffror ändå för varje ben (till skillnad från enkelsidig mätning i vevarmen). Visst, den faktiska kraften i varje ben är väl lite högre än den uppmätta kraften eftersom benet som är "på väg uppåt" bromsar lite.gabbeon sa:eketjall sa:Båda vevarmarna sitter ju på samma axel så det blir väl inte så mycket gissningar? Eller menar du att du har en massa förluster, pga vridning i axeln när du trampar på vänster vevarm?gabbeon sa:De skriver på flera ställen "complete dual sided power metering". Har de löst det på riktigt eller är det fortfarande en guesstimate de försöker prångla ut? Känns svårt att göra det på riktigt i spindeln, trodde det ska till sko-, pedal- eller vevarmsmätning för riktig kraftbalans.
Ja, det kanske är en begreppsförvirring från min sida. De mäter totaleffekten (från båda benen), men de mäter inte bidragen från höger-vänster separat.
eiskall sa:Arnesson sa:Kollar på effektmätare och vill ha en som är enkel att flytta mellan cyklar och från en tillverkare som folk verkar ha bra erfarenhet från vid service/garanti. Enkelsidig Ok och så billigt som möjligt.
Efter att ha läst så verkar Stagen Gen 2 vara ett bra alternativ? Någon som tycker något annat är bättre med mina krav?
Jag var nära att köra Stages, men valde till slut bort enbensmätning.
Huvudskälet till att jag köpte mätare var att jag ville kunna strukturera min träning, men framför allt att kunna följa min utveckling. Tanken på att förändringar i kraftfördelningen mellan höger och vänster ben kan se ut som en sänkning/höjning av totaleffekten gjorde mig lite avtänd. Så jag köpte till slut en en Quarq för samma pris som en Stages-arm.
Edit: Team Sky kör ju med en dubbelsidig Stages-prototyp. När den väl kommer ut på marknaden så är det nog ett bra alternativ.
http://www.bikeradar.com/road/news/article/stages-prototype-power-meter-spotted-video-44698/
Arnesson sa:eiskall sa:Arnesson sa:Kollar på effektmätare och vill ha en som är enkel att flytta mellan cyklar och från en tillverkare som folk verkar ha bra erfarenhet från vid service/garanti. Enkelsidig Ok och så billigt som möjligt.
Huvudskälet till att jag köpte mätare var att jag ville kunna strukturera min träning, men framför allt att kunna följa min utveckling. Tanken på att förändringar i kraftfördelningen mellan höger och vänster ben kan se ut som en sänkning/höjning av totaleffekten gjorde mig lite avtänd. Så jag köpte till slut en en Quarq för samma pris som en Stages-arm.
Edit: Team Sky kör ju med en dubbelsidig Stages-prototyp. När den väl kommer ut på marknaden så är det nog ett bra alternativ.
http://www.bikeradar.com/road/news/article/stages-prototype-power-meter-spotted-video-44698/
Hur lång tid tar det att flytta Quarq mellan cyklar? (om du testat).
Någon uppfattning om hur mycket det skiljer mellan olika pass och v/h-ben? Jag tänkte att skillnaden mellan vänster och höger ben borde vara hyfsad stabil mellan pass och därmed inte påverka så mycket.
Mnja, det beror väl precis som alla Srams övriga vevpartiet på vilken axelstandard det handlar om? För BB30 sitter axeln ihop med drivsidans vevarm medan för GXP sitter axeln ihop med icke-drivsidans vevarm.BjornR sa:Dom nya Quarq har avtagbar högersida istället för avtagbar vevarm. Vänster vevarm är den som har axeln ipressad/monterad.
Arnesson sa:eiskall sa:Arnesson sa:Kollar på effektmätare och vill ha en som är enkel att flytta mellan cyklar och från en tillverkare som folk verkar ha bra erfarenhet från vid service/garanti. Enkelsidig Ok och så billigt som möjligt.
Hur lång tid tar det att flytta Quarq mellan cyklar? (om du testat).
Någon uppfattning om hur mycket det skiljer mellan olika pass och v/h-ben? Jag tänkte att skillnaden mellan vänster och höger ben borde vara hyfsad stabil mellan pass och därmed inte påverka så mycket.
TTR sa:P2M Type S 690€ + 30€ för spindel och verktyg att sätta på det Rotor 3D30 jag redan har.
[…]
- Batteribyte som kräver lite mek (ta av vevpartiet)
[…]
Spacekitty sa:TTR sa:P2M Type S 690€ + 30€ för spindel och verktyg att sätta på det Rotor 3D30 jag redan har.
[…]
- Batteribyte som kräver lite mek (ta av vevpartiet)
[…]
Gjorde jag fel som inte tog av mitt häromdagen? Drog ut gummiplopparna på baksidan av klingan med en pincett och skruvade av dom två skruvarna.
Ett stort minus är dock den bångstyriga packningen som ligger runt kanten på batteriluckan, ett helvete att få på plats utan att den sprätter iväg.
Cerb sa:Hehe, gissar att du gör samma fel som jag gjorde första gången, dvs sätter på packningen innan du stänger locket?
FYI ska locket först stängas sedan ska packningen placeras utanpå i springan som finns kvar :)
Been there, done that. Många svordomar över packningen innan poletten trillade ner för mig =DSpacekitty sa:Cerb sa:Hehe, gissar att du gör samma fel som jag gjorde första gången, dvs sätter på packningen innan du stänger locket?
FYI ska locket först stängas sedan ska packningen placeras utanpå i springan som finns kvar :)
Det är ju hur smart och enkelt som helst. Nästa gång gör jag rätt. Tack.