Effektmätare

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum
Effektmätare
Jag som är kass på vevlager osv undrar helt sonika vad som kan tänkas passa på en caad12 105 med citat:
Vevparti: Cannondale Si, 52/36
Vevlager: FSA BB30?

172,5 har jag nu, men mina långa ben gillar nog 175mm lika bra.

Effektmätare
NickPick sa:
Jag som är kass på vevlager osv undrar helt sonika vad som kan tänkas passa på en caad12 105 med citat:

Ska du köpa vevparti så är det 30mm axel som gäller, oftast de som benämns som BB30. Du kan få det att funka med Shimano eller Srams axlar, men alla lösningar då innebär distanser, adaptrar osv.

Effektmätare
landen sa:
Sam sa:
Starbike.com har också bra priser på Quarq. Känns säkrare att köpa därifrån.

Förutom att det fanns typ 2 versioner i lager, varför "känns det säkrare"?

Vad jag vet har fler (härifrån) handlat på Starbike än hollandscykelshopen, bl.a. jag har köpt fälgar + Supernova The Plug från starbike.com. Om det är ett kvalitetstecken låter jag dock stå osagt ;-)

Effektmätare
landen sa:
NickPick sa:

Ska du köpa vevparti så är det 30mm axel som gäller, oftast de som benämns som BB30. Du kan få det att funka med Shimano eller Srams axlar, men alla lösningar då innebär distanser, adaptrar osv.

+1 även om det också vinns vevpartier med 30 mm axlar som benämns "BB386" eller "UBB30" och därmed har längre vevaxel än "riktig" BB30 och därmed ändå kräver distanser för att det inte ska glappa. Quarq D-zero i alu eller kulfiber i BB30-utförande är kanske en bra kandidat ?

Effektmätare
Vilka drev rekommenderas till DZero? Kollar man runt på internet så verkar Praxis Works vara det som anses vara det bästa alternativet, men tittar man på den här videon så är det uppenbart att Praxis Works är långt ifrån Shimanos klass:

Effektmätare
Laser-Björne sa:
Vilka drev rekommenderas till DZero? Kollar man runt på internet så verkar Praxis Works vara det som anses vara det bästa alternativet, men tittar man på den här videon så är det uppenbart att Praxis Works är långt ifrån Shimanos klass:

Köp inte Praxis. 46/36 är lite bättre än 50/34 men det är inte bra. Idag skulle jag köpt en effektmätare som går att använda med Shimanos klingor. https://happyride.se/forum/read.php/1/3070931/3071959

Effektmätare
NLC sa:
landen sa:
NickPick sa:

+1 även om det också vinns vevpartier med 30 mm axlar som benämns "BB386" eller "UBB30" och därmed har längre vevaxel än "riktig" BB30 och därmed ändå kräver distanser för att det inte ska glappa. Quarq D-zero i alu eller kulfiber i BB30-utförande är kanske en bra kandidat ?

Tack! Egentligen allt med bb30 ska passa då? :) budgeten säger begagnat tyvärr.

Effektmätare
Spacekitty sa:
Laser-Björne sa:

Köp inte Praxis. 46/36 är lite bättre än 50/34 men det är inte bra. Idag skulle jag köpt en effektmätare som går att använda med Shimanos klingor. https://happyride.se/forum/read.php/1/3070931/3071959
Tack för svar! Det lutar mot att det blir en DFour.

Effektmätare
Tänkte se om någon här kunde ge mig ett vettigt svar?
Väldigt förvirrad angående vilket vevlager man ska använda om man har BB86 pressat lager.
Har nämligen shimano 105 5800 vevar som ska passa Quarq Dfour vad jag läst. Men sen blir jag lite förvirrad, har ingen aning vilket lager som ska passa?
Nåon som kan detta?
/

Effektmätare
strawtown sa:
Väldigt förvirrad angående vilket vevlager man ska använda om man har BB86 pressat lager.
Har nämligen shimano 105 5800 vevar som ska passa Quarq Dfour vad jag läst. Men sen blir jag lite förvirrad, har ingen aning vilket lager som ska passa?
Nåon som kan detta?
/

Quarq kör antingen BB30 eller GXP. GXP kräver GXP-lager då axeln är konisk(?), 24/22mm. HT2 är 24mm rakt genom.

Du ska ha GXP-versionen och då får du byta lager. Görs hos LBS för en hundralapp för arbete och kanske gratis arbete om du köper lagret där.

Effektmätare
NickPick sa:
NLC sa:
landen sa:
NickPick sa:

Bb30a har jag visst. 5mm bredare än bb30 som jag har förstått det.
Men ännu en noobfråga: kan jag använda befintliga klingor med 110bcd hur som helst?

Skönt att det finns en hel del ute på begmarknaden. Priserna verkar droppa :).

Effektmätare
BjornR sa:
strawtown sa:
Nåon som kan detta?
/

Quarq kör antingen BB30 eller GXP. GXP kräver GXP-lager då axeln är konisk(?), 24/22mm. HT2 är 24mm rakt genom.

Du ska ha GXP-versionen och då får du byta lager. Görs hos LBS för en hundralapp för arbete och kanske gratis arbete om du köper lagret där.

Är det detta lager som gäller?
https://www.quarq.com/product/sram-pressfit-gxp-bb86-bottom-bracket-assembly/

Effektmätare
strawtown sa:
BjornR sa:
strawtown sa:
Nåon som kan detta?
/

Japp.

Detta kit bör fungera. I värsta fall får du bara vända koppen på sidan med 22mm ID. Alltid bra att ha verktyg att kunna byta vevlager hemma.
http://www.ebay.co.uk/itm/Shimano-B...407480?hash=item5425431a38:g:owcAAOSwU~FWEgQP

Senast ändrad:
Effektmätare
BjornR sa:
strawtown sa:
BjornR sa:
strawtown sa:
Nåon som kan detta?
/

Japp.

Detta kit bör fungera. I värsta fall får du bara vända koppen på sidan med 22mm ID. Alltid bra att ha verktyg att kunna byta vevlager hemma.
http://www.ebay.co.uk/itm/Shimano-B...407480?hash=item5425431a38:g:owcAAOSwU~FWEgQP

Tackar

Effektmätare
Stervelo sa:
Effektpedaler, powertap p1 är nog det jag köper innan säsongen börjar på allvar.

Jag hade köpt dom om inte vikten hade skrämt bort mig, sitter väl bara i huvudet, men känns olustigt att ha så mycket vikt längst ut på varje vevarm. Även hört en del som skickat tillbaka direkt pga av dålig finish samt glappande lager direkt från fabrik (källa Wiggles kommentarer).

Men idén är ju briljant och enkelheten tilltalar verkligen.

Effektmätare
Akoa sa:
Stervelo sa:
Effektpedaler, powertap p1 är nog det jag köper innan säsongen börjar på allvar.

Är det stor skillnad mellan en och två pedaler i tillförlitlighet?
Huh? Vad menar du, driftsäkerheten eller vad? Hur noggrann mätningen är?
Enbent kommer ju bara dubbla det benet du mäter, och om du då är osymmetrisk, så blir det ju ganska fel. Man skulle kunna tror att osymmetrin, säg att du är 47/53 typ, varierar med hur trött du är, du kan vara jämn när du är pigg, men bli rejält osymmetrisk när du blir riktigt sliten.

Effektmätare
Stervelo sa:
Akoa sa:
Stervelo sa:

Är det stor skillnad mellan en och två pedaler i tillförlitlighet?
Huh? Vad menar du, driftsäkerheten eller vad? Hur noggrann mätningen är?
Enbent kommer ju bara dubbla det benet du mäter, och om du då är osymmetrisk, så blir det ju ganska fel. Man skulle kunna tror att osymmetrin, säg att du är 47/53 typ, varierar med hur trött du är, du kan vara jämn när du är pigg, men bli rejält osymmetrisk när du blir riktigt sliten.

Jag tänkte på hur noggrann den är ja. Men det är klart att fet blir en del fel.

Effektmätare
magnil sa:
Stervelo sa:

Känns bäst vad gäller enkelhet och kan även flyttas enkelt till motionscykel på vintern. Priset är lite häftigt bara. . .
Ja, det finns två nackdelar med den som inte är helt tydliga.

För mobilapp, som du använder för att uppdatera firmware och deras cycling dynamics, så fungerar bara Iphone, en sån kommer jag aldrig att ha. Men, deras cycleops app, för pc, fungerar på w8 och nyare, kan du göra bägge de sakerna.

Jag kommer att flytta den mycket mellan hojjar, det är därför alla andra pedaler går bort.
Jag får den för 10200 på wiggle med platina rabatten. Rejält dyrt ändå är det. Men, av alla lösningar är pedaler den enda som är praktisk.

Effektmätare
NickPick sa:
NickPick sa:
NLC sa:
landen sa:
NickPick sa:

Bb30a har jag visst. 5mm bredare än bb30 som jag har förstått det.
Men ännu en noobfråga: kan jag använda befintliga klingor med 110bcd hur som helst?

Skönt att det finns en hel del ute på begmarknaden. Priserna verkar droppa :).
Fick mailsvar :
"The BB30 spindled power meters will work with the BB30A frame.  Unfortunately, we will not have a power meter that works with the Cannondale crank arms.  As for the chain rings, you will want to check the chain rings and make sure that they do not have a recess where they meet the spider.  You can use them with our 110 BCD power meters as long as they do not have that recess.  I attached an image that shows the recess."

Så ett quarq för skatteåterbäringen?
Ska jämföra lite vikt (om man behöver kolfiber...) och fundera lite.

Effektmätare
NLC sa:
landen sa:
Sam sa:
Starbike.com har också bra priser på Quarq. Känns säkrare att köpa därifrån.

Förutom att det fanns typ 2 versioner i lager, varför "känns det säkrare"?

Vad jag vet har fler (härifrån) handlat på Starbike än hollandscykelshopen, bl.a. jag har köpt fälgar + Supernova The Plug från starbike.com. Om det är ett kvalitetstecken låter jag dock stå osagt ;-)

Jag har handlat från hollandbikeshop. Funkade perfekt med snabbaste leveransen någonsin.

Effektmätare
Tittat på ett Fsa powerbox alloy till min Enfurace CF SL.

Men fattar inget av det där 386EVO...pasdar det på min Endurace med 105 vevar och pressfit lager? Om det passar...vilket lager?

Effektmätare
castrello sa:

Men fattar inget av det där 386EVO...pasdar det på min Endurace med 105 vevar och pressfit lager? Om det passar...vilket lager?

Antar att du idag har BB86/PF41 på ramen och 24 mm innerdiameter på vevlagret, isf kan en FSA Bottom Bracket Adaptor for BB386 EVO Cranksets on BB86 Frames - PF41-86.5-30 funka även om vissa kommer ha åsikter om lagerkulornas storlek. Personligen har jag valt att köra på Rotor 3D24 + Power2Max på min cykel med BB86 vilket även kommer funka i din ram utan byte av vevlager.

Effektmätare
NLC sa:
castrello sa:

Antar att du idag har BB86/PF41 på ramen och 24 mm innerdiameter på vevlagret, isf kan en FSA Bottom Bracket Adaptor for BB386 EVO Cranksets on BB86 Frames - PF41-86.5-30 funka även om vissa kommer ha åsikter om lagerkulornas storlek. Personligen har jag valt att köra på Rotor 3D24 + Power2Max på min cykel med BB86 vilket även kommer funka i din ram utan byte av vevlager.

Så det funkar med Shimanos vevlager alltså? Ska kolla in det.

Effektmätare
castrello sa:
NLC sa:
castrello sa:

Så det funkar med Shimanos vevlager alltså? Ska kolla in det.

Ja det funkar med Shimano då "24" i Rotors modellbeteckning avser att vevpartiet har 24mm axel, vilket ju passar som hand i handsken på vanliga BB86 vevlager.

Effektmätare
Jag har haft ett par vector2 sedan augusti ifjol. De har strulat lite så nu är de på service och troligen kommer de tillbaka nästa vecka och då är det troligen ett helt nytt par jag fått.

Alternativen är då:

1. Fortsätta med Vector
2. Sälja vector och köpa ett power2max gossamer begagnat av en bekant. Vevpartiet har rullat max 100 h så skicket borde vara bra.

Båda dessa alternativ borde inte kräva någon ekonomisk insats. Vilket vore ett plus.

Alternativ 3 är att sälja vector och köpa något annat...men vad?

Effektmätare
Inga synpunkter på vector men kan inte påminna mig i stort sett några klagomål på p2max. Mitt vevparti har än så länge överlevt 2 Stockholmsvintrar. I dagsläget skulle p2max vara mitt förstahandsalternativ om inga bivilkor finns som gör att vevbaserat funkar dåligt. (Har också SRM×2 och p1).

Effektmätare
Min P2m är inne på femte året i princip utan problem. En kompis som haft P2m några år men nu kör mest på pedalbaserade (tror det är PowerTap P1) tycker att P2m uppförde sig mer pålitligt och gav stabilare effektvärden.

Effektmätare
Nån här som har erfarenhet av hollandbikeshop? Jag har mailat en fråga, och även efter påminnelse så har jag inte fått någon som helst återkoppling.Var sugen på Quarq DZero, men jag känner mig väldigt snål så jag skulle vilja ha non-hidden bolt. hollandbikeshop skriver att den finns i bägge varianter, men det framgår inte hur man beställer de olika versioerna. Detta kan de alltså inte svara på, så då undrar man ju lite över hur tillförlitliga de är i övrigt.

Effektmätare
tinkerbell sa:
Nån här som har erfarenhet av hollandbikeshop? Jag har mailat en fråga, och även efter påminnelse så har jag inte fått någon som helst återkoppling.Var sugen på Quarq DZero, men jag känner mig väldigt snål så jag skulle vilja ha non-hidden bolt. hollandbikeshop skriver att den finns i bägge varianter, men det framgår inte hur man beställer de olika versioerna. Detta kan de alltså inte svara på, så då undrar man ju lite över hur tillförlitliga de är i övrigt.
Ingen erfarenhet av att handla från butiken, men tycker det ser ut som att de har alla tänkbara versioner av DZero listade som separata produkter. Om du letar i produktlistan så kommer du antagligen hitta två stycken som matchar den spec du är ute efter (vevlager BB30 eller GXP, BCD 130 eller 110 mm, alu eller kolfiber, längd på vevarm). Lusläser du specifikationerna för dessa kommer minst en av dem vara listad som hidden-bolt alternativt non-hidden-bolt.

Effektmätare
Mayhem sa:
tinkerbell sa:
Ingen erfarenhet av att handla från butiken, men tycker det ser ut som att de har alla tänkbara versioner av DZero listade som separata produkter. Om du letar i produktlistan så kommer du antagligen hitta två stycken som matchar den spec du är ute efter (vevlager BB30 eller GXP, BCD 130 eller 110 mm, alu eller kolfiber, längd på vevarm). Lusläser du specifikationerna för dessa kommer minst en av dem vara listad som hidden-bolt alternativt non-hidden-bolt.
Jag har letat efter GXP, BCD 130, kolfiber med 170-vevar men bara hittat en variant. I beskrivningen står det att det finns både hidden och non-hidden, men utan att se ett sätt att välja vid beställning... Dessutom vikten specad till 799gr både för alu och kolfibervarianten, så det är inte bara bultmönster som är tveksamt specad.

I vilket fall som helst så är DZero nog den mest prisvärda effektmätaren med dubbelsidig mätning tillsammans med FSA/Power2Max-modellerna.

Effektmätare
FWIW så har jag kört med Quarqs tidiga modell (Cinqo) sedan 2010 och har aldrig haft problem. Skulle inte ha några problem med att välja Quarq igen, även om pedalbaserat lockar för att kunna ha med på ev. cykelresor med hyrcykel.

Tillbaka
Topp