Effektmätare

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum
Effektmätare
JT sa:
geologen sa:
Jag har hört flera som haft väldigt stora felvisningar med Quarq. Vet inte hur vanligt det är, men det är ju nåt att kolla upp i alla fall.

Hur vet man att man har "väldigt stora felvisningar"?

Tja, när man är en normalstor man runt 75-80 kg och snittar 40 på tempolopp med full tempoutrustning, och 370 W på mätaren.
Eller när man testat sig och fått fram en uppskattad tröskeleffekt på ca 240 W och man når tröskelpuls med 170-180 W på mätaren.
Typ så...

Effektmätare
geologen sa:
Tja, när man är en normalstor man runt 75-80 kg och snittar 40 på tempolopp med full tempoutrustning, och 370 W på mätaren.
Eller när man testat sig och fått fram en uppskattad tröskeleffekt på ca 240 W och man når tröskelpuls med 170-180 W på mätaren.
Typ så...

Dom kanske inte hade med dig när dom kalibrerade?

Effektmätare
JT sa:
Jensen sa:
Stages har väll sagt att deras dubbelsidiga enbart är för proffs. Men kan ju alltid vara nått som kommer.

Ja, proffsen får enligt reglerna inte tävla på prylar som enbart är framtaget för dom. De måste vara kommersiellt tillgängliga. Jag har svårt att se att lagen vill begränsa sig till användning enbart på träning. Sen kan ju tillverkarna komma runt det genom att sätta fantasipriser på proffsprylarna och gör dom jättekrångliga att köpa. Typ som britterna gjorde med hojjarna de använde på OS 2012.

Emellanåt ser man ju bilder från proffsens cyklar där de har prylar som mer eller mindre är prototyper/i testfasen och som inte är släppta. Hur rimmar det med nämnda regel? Finns något undantag för sådana prototyper om de "kommer att släppas kommersiellt"?

Effektmätare
GoranS sa:
JT sa:
Jensen sa:
Stages har väll sagt att deras dubbelsidiga enbart är för proffs. Men kan ju alltid vara nått som kommer.

Ja, proffsen får enligt reglerna inte tävla på prylar som enbart är framtaget för dom. De måste vara kommersiellt tillgängliga. Jag har svårt att se att lagen vill begränsa sig till användning enbart på träning. Sen kan ju tillverkarna komma runt det genom att sätta fantasipriser på proffsprylarna och gör dom jättekrångliga att köpa. Typ som britterna gjorde med hojjarna de använde på OS 2012.

Emellanåt ser man ju bilder från proffsens cyklar där de har prylar som mer eller mindre är prototyper/i testfasen och som inte är släppta. Hur rimmar det med nämnda regel? Finns något undantag för sådana prototyper om de "kommer att släppas kommersiellt"?

Ja, prototyper får testas i ett visst antal månader. Regel verkar även sällan tillämpas (se exempelvis Wiggins styre på sin timrekordscykel).

Effektmätare
geologen sa:
Jag har hört flera som haft väldigt stora felvisningar med Quarq. Vet inte hur vanligt det är, men det är ju nåt att kolla upp i alla fall.

Har du "hört" om felvisningar som i visar konstant fel eller som i diffar från gång till gång? Jag börjar ju tro att alla wattmätare visar fel, eller så korrelerar inte watt så bra med tävlingsresultat bara...

Effektmätare
GoranS sa:
JT sa:
Jensen sa:

Undrar jag med då stages sagt åt tex bikeradar att de inte har några planer på att släppa dubbelsidigt. Alltså deras officiella hållning.

Effektmätare
Inom 9 månader skall det gå att köpa.. Klarar sig inte Wiggins på att det var på bana och inte landsväg?

ARTICLE 1.3.007
“Bicycles and their accessories shall be of a type that is sold for use by anyone practising cycling as a sport. As a result of production imperatives (time constraints), an exception may be requested from the UCI for equipment that is a final product and that will be marketed in the nine months after its first use in competition. The manufacturer must however publish information on the equipment in question in advance and announce the date of its market launch. The use of equipment designed especially for the attainment of a particular performance (record or other) shall be not authorised.”

Effektmätare
landen sa:
geologen sa:

Har du "hört" om felvisningar som i visar konstant fel eller som i diffar från gång till gång? Jag börjar ju tro att alla wattmätare visar fel, eller så korrelerar inte watt så bra med tävlingsresultat bara...

I de fall jag nämner handlade det om konsekventa fel. I det ena fallet har jag sett värdena själv på Strava pass efter pass. Där fick jag senare bekräftat också att det var fel på mätaren. Troligtvis åkte den in på service.

Nog för att det kan skilja mellan personer hur aero de är, men inte fan skiljer det 100 W mellan två personer som cyklar ungefär lika snabbt där båda har ungefär samma utrustning och kroppsstorlek.

Effektmätare
geologen sa:
landen sa:
geologen sa:

I de fall jag nämner handlade det om konsekventa fel. I det ena fallet har jag sett värdena själv på Strava pass efter pass. Där fick jag senare bekräftat också att det var fel på mätaren. Troligtvis åkte den in på service.

Nog för att det kan skilja mellan personer hur aero de är, men inte fan skiljer det 100 W mellan två personer som cyklar ungefär lika snabbt där båda har ungefär samma utrustning och kroppsstorlek.

Man kan ju ställa till det för sig genom att inte kalibrera eller byta klingor utan att ändra slope etc, saker som många inte har koll på. En fördel med Quarq är deras grymma service, jag har fått svar på mina frågor väldigt snabbt både innan köp och under den tiden jag ägt mitt vevparti.

Effektmätare
Jag får inte ut 300 timmar mellan batteribytena. 80-100 timmar på vintern, och kanske 150 på sommaren. Skulle tro att jag bytt 10-12 batterier genom åren.
Batteriluckan är inte så jobbig, tycker jag. Lossa tre små stjärnskruvar, lyft av locket, peta ur batteriet, peta dit det nya, kolla så att tätningsringarna ligger rätt, tryck dit luckan, skruva i skruvarna. Klart!

Effektmätare
Type S, har 2st plastpluppar bakom klingorna som i sig är otroligt svåra att få ut om det hamnat lite olja runt omkring. Har man vevpartiet på en MTB med taco(edit från bash*), då är det bara att plocka av hela vevpartiet, för tillgång till batteriluckan är omöjligt.

Sedan har jag sett på en cyklists P2M classic att denna nått 1700w pga felaktig accelerometer. Kadensen ökar plötsligt 10-20 steg vilket ger ett hopp på 600w extra vid maxspurt.

Mina Type S har varit felfria. Fick ut iaf över 200h på ett batteri.

Senast ändrad:
Effektmätare
Jaha, jag har ju gamla versionen. :)

Men jag kom faktiskt på en sak som är fel med P2m, även om det väl är ytterst sällan man märker av det. Vid riktigt höga kadenser "fastnar" accelerometern på nåt vis, så kadensen som visas blir konstant, och alltid på antingen 166 eller 187. Upp till runt 160 funkar allt fint. Osäker på om det bara är på min, eller om alla P2m lider av samma fel.

Effektmätare
När vi ändå är inne på kadens. P2m Type S så finns det inte alternativet med magnet. Jag vet inte min maxkadens för att accelerometern inte kan mäta exakt över en viss kadens. Jag klarar att maxa ur accelerometern :)

Skulle gärna ha magnet till MTBn just för att cykeln studsar så mycket och då tror sensorn att man trampar.

Senast ändrad:
Effektmätare
geologen sa:

Men jag kom faktiskt på en sak som är fel med P2m, även om det väl är ytterst sällan man märker av det. Vid riktigt höga kadenser "fastnar" accelerometern på nåt vis, så kadensen som visas blir konstant, och alltid på antingen 166 eller 187. Upp till runt 160 funkar allt fint. Osäker på om det bara är på min, eller om alla P2m lider av samma fel.

En annan sak som man märker av konstant är ju hur fula de är, men är ju en smaksak. Va därför jag valde bort just PM2.

Effektmätare
geologen sa:

Min ger 0 i kadens när jag passerar 200.
Inget reelt problem men lite tråkigt att inte kunna se hur högt man kan komma.

Effektmätare
landen sa:
geologen sa:

En annan sak som man märker av konstant är ju hur fula de är, men är ju en smaksak. Va därför jag valde bort just PM2.

Verkligen en smaksak. Jag bryr mig väldigt lite om sånt. Jag tittar ytterst sällan ner på cykeln när jag cyklar, och jag sitter nästan aldrig och glor på den när jag inte cyklar. När jag mekar är jag för fokuserad på uppgiften för att beundra eller förfasas över cykelns utseende.

Effektmätare
Ruffneck är du nöjd med dina ?
Läste att man måste nollställa dom inför varje tur är det åtgärdat nu eller gäller det fortfarande ?
Kan man se batteritiden någonstans ? i tex Garmin eller lyse på pedalen ?

Effektmätare
Kan inte säga något ännu, för jag har inte fått de. Skickades idag till mig, så hoppeligen har jag dessa i slutet av veckan.
Från vad jag förstog så skickas ett "Low batt" meddelande via ANT+ när 20% återstår. Det är rekommenderat att göra en "manual zero" före varje runda, men inget måste. Pedalerna har kompensering för termiskdrift så inga problem där. Senaste firmwaren adderar några funktioner också:

The latest P1 pedal firmware (v. 30.024) is now available via the PowerTap Mobile App for iOS.
Update includes Torque Effectiveness (TE) and Pedal Smoothness (PS) metrics.

Sen återstår ju att se om man får detta med i en Garmin Edge 1000.
Ska försöka knåpa ihop mina tankar om pedalerna sen när jag fått de.

/Kari

Effektmätare
Köpte Power2Max med Rotor 3D+ vevar igår, nu kommer den långa väntan, de skriver att den kommer skeppas inom 14dagar. Tar det verkligen så lång tid för dom att skicka paketet?

Typ 1min efter jag postade då får jag ett mail från P2M..

"Your order has been sent. You will receive tracking details from UPS in a separate email. Small parts are sent by post without a tracking Your order has been sent. You will receive tracking details from UPS in a separate email. Small parts are sent by post without a tracking number."

Lycka! :-)

Senast ändrad:
Effektmätare
Köpte du också P2M Type S eller PowerTap P1?

Jag tyckte P2M skulle passa mig bättre med Rotor 3D+ vevar samt Praxis klingor, de hade sänkt priset på klingorna. Blir lite mek hemma att få ordning på all när det kommer.

Effektmätare
Köpte P1or för jag vill kunna flytta mellan cyklar relativt enkelt. Linje/Tri
Tittade på P2M hade jag haft det på en hoj så skulle jag köpa det helt klart.

Effektmätare
Det går ungefär lika snabbt att flytta vevparti som att flytta pedaler. Men det kräver att man har samma vevlagerstandard och drevstorlek på alla. Under två minuter för en flytt för min del.

Tillbaka
Topp