Effektmätare

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum
Effektmätare
20 watt konstant eller +- 20 watt kontinuerligt är en stor skillnad. Klarar jag 330w på ett blint FPT-test idag och får samma watt om en vecka så är det tillräckligt bra för mig och då spelar det inte jättestor roll om det står 330 eller 350. Skiljer det från gång till gång är det en annan femma givetvis. Lite känsla måste man ju ha själv också. Kör man på tröskelnivå och ligger 10 watt fel kan det vara tillräckligt illa, iaf för mig.

Gå och gör en ordentlig dubbelsidig test på det bästa som finns då? Få reda på att du att du har 49/51 eller 51/49 eller kanske 50/50. Har du det så kör på en enkelsidig. Har du stora ojämnheter visst skaffa en dubbelsidig eller försök minimera problemet. Funkar inte det?

Effektmätare
Men du fattar ju inte! Balansen är inte konstant för varje individ. I så fall hade felet varit enkelt att ta hänsyn till. I själva verket har vi olika hö/vä-balans i olika situationer. Olika om det är lågkadens på hög effekt, eller högkadens på medelhög effekt. Typ så. Det varierar från pass till pass även under samma förhållanden. Därför är felet oberäkneligt!

Effektmätare
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> calleking skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > JT skrev:
> >
> ---
> > > Jag förstår att ingenjörer går igång på
> > > detaljmätning över pedalvarvet och
> > > höger/vänster-mätning, men vad ska man ha
> det
> > > till?
> >
> > Exakt! Läser man runt på nätet så är det
> > precis det intrycket folk har. Ingen verkar
> > riktigt veta vad man ska göra med den typen av
> > data. Möjligtvis kan det fungera som input
> till
> > en BikeFit där man anlyserar rundtramp?
> > Veloposition mäter ju t.ex detta men någon
> slags
> > spinscanfunktion. Ska dit idag, så jag kanske
> > slänger iväg frågan lite löst till Benny.
>
>
> Eller kolla med sir Dave B ?

Eller.

Effektmätare
Mer än vad jag visste. Enkelsidig fungerar utmärkt för min träning iaf men jag är inte så anal så att jag betraktar cykeln som ett rullande labb. Då hade jag suttit uteslutande på Monark hemma :) Jag kan rekommendera TrainerRoads blog och ännu mer deras pod. De har ett samlat underlag på tusentals i sin databas som de relaterar till både avseende felmarginal och olika mättekniker.

Effektmätare
lundatok skrev:
> Räcker det inte med att köra sig trött varje
> gång på träning och sen komma först över
> mållinjen på tävling?

Problemet är väl när man inte lyckas med 2 ovan efter att ha gjort 1. För de flesta av oss dödliga så börjar det rycka i nördtarmen att försöka förbättra 1 då. Det leder lätt till prylmani och träningsstilsnoja.

Effektmätare
Om Stages hade kostat hälften av tex ett powertap-nav eller power2max så hade jag förstått diskussionen, men att spara kanske 20% när det fortfarande är jättedyrt, och mätmetoden är erkänt problematisk förstår jag helt enkelt inte.

Jag körde Stages en säsong, och följden var långrundor med absurda effektkurvor, och ett pajat triathlon på medeldistans. Om man tränar för att ligga längst fram och försöka vinna klunglopp spelar det kanske mindre roll, men om man satsar på en disciplin där pacening är livsviktig så bör man ha bättre koll.

Effektmätare
.A. skrev:
> Finns det pedalbaserade effektmätare i SPD?
> Alltså ej SPD-SL.

Nej. Problemet är dubbelsidigt.

Klingmätning eller vevarmsmätning är alternativen för mätning av båda ben.

Effektmätare
BjornR skrev:
> .A. skrev:
> -----
> > Finns det pedalbaserade effektmätare i SPD?
> > Alltså ej SPD-SL.
>
>
> Nej. Problemet är dubbelsidigt.
>
> Klingmätning eller vevarmsmätning är
> alternativen för mätning av båda ben.

OK, tack. Finns det dubbelsidig vevarmsmätning som inte innebär vevlagerbyte?

Effektmätare
.A. skrev:
> BjornR skrev:
> -----
> > .A. skrev:
> >
>
> > -----
> > > Finns det pedalbaserade effektmätare i SPD?
> > > Alltså ej SPD-SL.
> >
> >
> > Nej. Problemet är dubbelsidigt.
> >
> > Klingmätning eller vevarmsmätning är
> > alternativen för mätning av båda ben.
>
> OK, tack. Finns det dubbelsidig vevarmsmätning
> som inte innebär vevlagerbyte?

Tror du får inse att vevlagret måste bytas i värsta fall. Har du GXP så kan du köpa Quarq.

Effektmätare
BjornR skrev:
> .A. skrev:
> > Finns det pedalbaserade effektmätare i SPD?
> > Alltså ej SPD-SL.
>
>
> Nej. Problemet är dubbelsidigt.

Vilket problem?

Effektmätare
Antar att det menas att få plats med effekmäteriet och samtidigt ha dubbla insteg på pedalerna.
Sen så ska de väl hålla för att tjonga in i någon sten och ha bra lerrens..

Effektmätare
JT skrev:
> BjornR skrev:
> -----
> > .A. skrev:
> >
>
> > > Finns det pedalbaserade effektmätare i SPD?
> > > Alltså ej SPD-SL.
> >
> >
> > Nej. Problemet är dubbelsidigt.
>
> Vilket problem?

Att göra mätare för dubbelsidig pedal. Skulle bli en rätt tung och otymplig pedal med nuvarande teknologi. Få plats med all hårdvara och ändå ha en pedal som ska klara att bli misshandlad av stenar.

Vector är ett exempel på hur de flyttat stora delar av hårdvaran från pedalen till vevarmen. Skulle du våga köra med vector på en CX-bana med stenkistor?

Lösningen med att ha allt i en pedal löses lättast med att använda baksidan som hållare för hårdvaran. Finns inte så mycket plats för SPD-pedal.

edit: Bepros design hade nog fungerat men då är frågan om hållbarheten för ganska stora G-krafter.

Senast ändrad:
Effektmätare
Sen jag köpte effektmätare så har det blivit något av ett samtalsämne, foök är nyfikna och sugna.
Någon frågade mig om powertap c1, klingbaserad dubbelsidig mätning, men bara 110bcd, kostar ca 6k på wiggle.
Livslängd som klingorna.
Vilken p2m är det som gäller?
Powertap pedalerna verkar vara bra, men tunga. De borde kunna lösas med ett bättre batteri som väger mindre och med mer kräm i.
Enkelsidig mätning är ju inte happy korrekt eller?

Effektmätare
Mange. sa:
Sen jag köpte effektmätare så har det blivit något av ett samtalsämne, foök är nyfikna och sugna.
Någon frågade mig om powertap c1, klingbaserad dubbelsidig mätning, men bara 110bcd, kostar ca 6k på wiggle.
Livslängd som klingorna.
Powertap pedalerna verkar vara bra, men tunga. De borde kunna lösas med ett bättre batteri som väger mindre och med mer kräm i.

Hej!

Tror du kan byta klingor själv på powertap c1 om jag förstod DcRainmakers review.
Pioneer sänkte precis priserna åtminstone i USA. Så de kanske är intressant också?
BePro verkar också bra.
Watteam släpps väl snart ska kosta $500 för dubbelsidig mätning. Vilket lär pressa priserna ännu mer.

Effektmätare
Mange. sa:
Livslängd som klingorna.
Klingorna går att byta. Enligt Powertap så ska mätaren skickas in till dem men DCRainmaker hävdar att det ska gå bra att göra själv.

Effektmätare
Tack för svaren om klingorna, det gjorde att de blev lite mer attraktiva.
Fast de kunde ha jobbat lite mer med designen.
Jeppes text om bepro är också intressant.
Pedaler är ju smidigt om man inte vill byta ut fina vevpartier.
Om man är okej med att ha ett annat vevparti än resten av gruppen är fortfarande p2m bäst?

Effektmätare
Gotland_pina sa:
Mange. sa:
Livslängd som klingorna.

Hej!

Tror du kan byta klingor själv på powertap c1 om jag förstod DcRainmakers review.
Pioneer sänkte precis priserna åtminstone i USA. Så de kanske är intressant också?
BePro verkar också bra.
Watteam släpps väl snart ska kosta $500 för dubbelsidig mätning. Vilket lär pressa priserna ännu mer.

Kul att på Watteams hemsida har dom monterat på en på SRAM vilket inte stöds enligt deras lista. :-(
Och bara aluminium.

Senast ändrad:
Effektmätare
Den SpinScan-analys som Veloposition gör sker på CompuTrainer [*] SpinScan mäter hur jämt trampet är och mätpunkt är hjulets periferi. Även om den mätningen är bra för att identifiera obalanser så mäter den hur benen samarbetar. Mätning på pedal/pedalarm kan däremot identifiera obalanser mer precist. Sedan är förstås frågan vad skall en ha det till? En watt är en watt är en watt. De flesta av oss är inga ämnen för Operabaletten utan ganska skeva. En BikeFit kan användas för att minska obehag och/eller förebygga skadar. Mätning på ena sidan, som Stages samt även Garmin (någon mer?) erbjuder kan bli mycket missvisande om cyklisten har olika starka ben. Det förekommer att elitcyklister har skillnader på 20 procent och däröver. Om de skulle försöka trampa helt jämt så skulle utfallet möjligen bli att de hamnade sist i kön. Den bästa sammanställningen av rundtramps-kontroversen som jag hittat finns här http://alex-cycle.blogspot.se/2013/11/left-right-out-of-balance.html [obs på engelska]
[*] Veloposition har även en Trek Fit Bike. Även om den inledningsvis levererades med en CompuTrainer lastgenerator och därmed var kapabel att göra SpinScan-analys så har den Trek Fit Bike version Veloposition använder en annan lastgenerator. Med CompuTrainer kan SpinScan göras med cyklisten sittande på de/n egna cykeln/cyklarna.

Effektmätare
Vilka alternativ finns det om en inte vill ha pedalbaserad mätning men ändå något som mäter dubbelsidigt? Finns det?

Edit: Antingen komplett vevparti eller som passar till kolfibervevar. Några av de jag jag hittat som Rotor inpower, power2max, powertap c1 verkar endast mäta på en sida och sedan beräkna den andra, alltså en mätpunkt och inte två. Och för att slippa diskussionen om behovet av sådan mätning, nä, jag behöver inte det. Det skulle säkert funkar lika bra med enkelsidig mätning, men jag undrar om det finns några mätare som fungerar så. :)

Senast ändrad:
Effektmätare
Ah, dumt av mig. Jag förutsatte att vevpartibaserade effektmätare var dubbelsidiga.

http://www.dcrainmaker.com/2015/03/the-power2max-type-s-power-meter-in-depth-review.html

Enligt ovanstående, så beräknas effekten v/h bara genom halva pedaltaget, dvs den tar inte hänsyn till den effekt man tillför när man drar upp pedalen (om jag nu tolkar det rätt).

Men det skall vara dubbelsidig mätning om man skall tro på vad som skrivs på dcrainmaker.
"Next, the unit transmits both total power, as well as estimated left-right power. Total power accurately captures power from both legs, identical to that of an SRM or Quarq power meter:"

Effektmätare
Vevpartimätare mäter effekt i den delen av vevpartiet som klingorna är monterade på, dvs de mäter oavsett vilken vevarm som åstadkommer effekten. Så det är naturligtvis för båda benen. Vad som menas med "dubbelsidig" mätning brukar vara när mätningen är på sådant sätt så den kan särskilja effekten från respektive ben. Detta kan inte vevpartimätare göra (till skillnad mot vevarmsmätare). Vevpartimätare kan däremot gissa fördelningen genom att analysera pedalvarvet.

Senast ändrad:
Effektmätare
JT sa:
Vevpartimätare mäter effekt i den delen av vevpartiet som klingorna är monterade på, dvs de mäter oavsett vilken vevarm som åstadkommer effekten. Så det är naturligtvis för båda benen. Vad som menas med "dubbelsidig" mätning brukar vara när mätningen är på sådant sätt så den kan särskilja effekten från respektive ben. Detta kan inte vevpartimätare göra (till skillnad mot vevarmsmätare). Vevpartimätare kan däremot gissa fördelningen genom att analysera pedalvarvet.

Ok, tack. Så skillnaden mellan de som mäter på båda benen och de som bara dubblar ena sidan är inte så stor eller så är den det beroende på hur en ser på det. Jag antar att den största effekten blir när benen trycker och inte när de drar och därför är fördelningsgissningarna på dubbelsidiga vevpartimätare hyfsat precisa. Finns det någon dubbelsidig vevarmsbaserad mätare, kanske Verve Infocrank verkar vara en sån? Några andra?

Effektmätare
Luktapåblommorna sa:
Ok, tack. Så skillnaden mellan de som mäter på båda benen och de som bara dubblar ena sidan är inte så stor eller så är den det beroende på hur en ser på det. Jag antar att den största effekten blir när benen trycker och inte när de drar och därför är fördelningsgissningarna på dubbelsidiga vevpartimätare hyfsat precisa. Finns det någon dubbelsidig vevarmsbaserad mätare, kanske Verve Infocrank verkar vara en sån? Några andra?

Skillnaden kan nog vara rätt stor på de ensidiga mätarna som dubblar. Det beror nog på hur konsekvent man trampar.

I allmänhet "drar" man ingenting alls i bakre läget. Möjligen så avlastar man, dvs man "bromsar" mindre, men något "drag" handlar det i stort sett aldrig om sålänge man inte anstränger sig för att göra det, men det kan man bara göra väldigt kort stund eftersom de musklerna som används till det är extremt mycket svagare än de muskler som används för att trycka.

Jag tror Stages har en dubbelsidig variant på gång. Tror även Rotor har någon dubbelsidig vevarmsvariant.
Den stora poängen med de enkelsidiga vevarmsmätarna är ju att de är väldigt lätta att montera och väldigt enkla konstruktioner vilket gör dom billiga. Blir dom dubbelsidiga så tappar man en stor del av den poängen eftersom man då ändå måste byta hela vevpartiet. Då är vevpartilösningarna förmodligen även billigare, vilket dock gör att man tappar "korrekt" höger/vänster-analysmöjlighet. Jag skulle dock tippa att den uppskattade höger/vänster-analysen en vevpartibaserad mätare ger är mer exakt än vad felmarginalen för en enkelsidig vevarmsmätare är. Eftersom jag själv är ganska skeptisk till behovet av analys av höger/vänster-diff väljer jag då hellre en vevpartimätare och tappar den funktionen.

Jag tycker PowerTap-nav är mest prisvärt i budgetsegmentet om man vill ha problemfri bra mätning. Men valet handlar om så många olika faktorer och behov. Ingen har ju ännu lyckats ta fram någon "magic bullet" som verkligen är klockren. Jag har själv några olika varianter och alla har sina för- och nackdelar.

Senast ändrad:
Effektmätare
Power2max är svårslaget just nu, när det gäller vevpartibaserade mätare. Många år i produktion och inga barnsjukdomar kvar. De bara funkar. Min är nu fyra år, och förutom självklarheter som batteribyten så är den problemfri.

Effektmätare
Är det väldigt viktigt att få helt korrekt procentuell fördelning mellan höger och vänster ben?

På ditt första inlägg så verkar inte det vara det viktiga. Utan du vill få en effektmätare som inte gissar sig till totala effekten (dvs. dubblerar ena sidan).
Om detta stämmer så undvik Stages, Garmin Vector 2s, och säkert en del till som jag inte kan namnet på.
De du ska titta efter är de som nämndes tidagare, Power2Max, Quarq, SRM, Vector (den dyra modellen), Powertap (de gör några olika modeller men tror inte någon beräknar effekt):

Effektmätare
Pioneer mäter väll båda sidor och särskiljer dem. Likaså har rotor en som gör det. Rotor har även en som sitter i själva axeln mellan vevarna, den mäter dock bara vänster sida. De håller dock på att ta fram en sådan som mäter båda sidor (som en del proffs kör nu). Den är ju dock inte på marknaden ännu. Infocrank mäter båda sidor separat som jag förstår det.

P2m och liknande mäter ju båda sidor på så sätt att den mäter på spindeln som påverkad av båda sidor. Dock så när den sk särskilja på sidorna så blir det ju med en analys där jag är tveksam om den kan ta hänsyn till att man kanske drar med benen och inte bara pressar.

Stages har väll sagt att deras dubbelsidiga enbart är för proffs. Men kan ju alltid vara nått som kommer.

4ii har enkelsidig men proffsen kör dubbelsidig. Så där kommer väll det.

Sen var det någon mer som kom med dubbelsidig som monterad på vevarna. Var det watt team eller nått?

Effektmätare
JT sa:
Jag tycker PowerTap-nav är mest prisvärt i budgetsegmentet om man vill ha problemfri bra mätning. Men valet handlar om så många olika faktorer och behov. Ingen har ju ännu lyckats ta fram någon "magic bullet" som verkligen är klockren. Jag har själv några olika varianter och alla har sina för- och nackdelar.

Som du säger är det en massa faktorer som avgör, helt klart, har märkt det. :) Kolfibervevar gör att en del varianter går bort. Har powertap-nav till trainern men snart börjar det bli dags att cykla ute och då vill jag gärna använda mina nya fina hjul så då går det också bort. PT-klingor går bort för passar inte med mitt vevparti. Lutar åt quarq. Eller Bepro, men tänker att pedaler är så utsatta, inte lika hållbart som vevparti, slits mer och kraschar en är risken stor att de smäller i. Plus att batteriet inte är utbytbart.

geologen sa:
Power2max är svårslaget just nu, när det gäller vevpartibaserade mätare. Många år i produktion och inga barnsjukdomar kvar. De bara funkar. Min är nu fyra år, och förutom självklarheter som batteribyten så är den problemfri.

Jo, men just det jag kollade på verkade de bara ha med den udda vevarmslängden 150mm? http://www.power2max.de/europe/en/P...r2max-type-s-rotor-3d-plus-road/#!prettyPhoto

Effektmätare
Jensen sa:
Stages har väll sagt att deras dubbelsidiga enbart är för proffs. Men kan ju alltid vara nått som kommer.

Ja, proffsen får enligt reglerna inte tävla på prylar som enbart är framtaget för dom. De måste vara kommersiellt tillgängliga. Jag har svårt att se att lagen vill begränsa sig till användning enbart på träning. Sen kan ju tillverkarna komma runt det genom att sätta fantasipriser på proffsprylarna och gör dom jättekrångliga att köpa. Typ som britterna gjorde med hojjarna de använde på OS 2012.

Effektmätare
Luktapåblommorna sa:
Lutar åt quarq. Eller Bepro, men tänker att pedaler är så utsatta, inte lika hållbart som vevparti, slits mer och kraschar en är risken stor att de smäller i. Plus att batteriet inte är utbytbart.

Personligen så skulle jag nog vänta med de "nya" aktörerna (BePro i ditt fall) tills man sett att de presterar och är stabila. Effektmätarbranschen är inte precis känd för att leverera nya prylar som funkar från dag ett. Quarq har rätt många år på nacken vid det här laget så det hade jag valt.

Tillbaka
Topp