Effektmätare

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum
Effektmätare
castrello sa:
Jag har haft ett par vector2 sedan augusti ifjol. De har strulat lite så nu är de på service och troligen kommer de tillbaka nästa vecka och då är det troligen ett helt nytt par jag fått.

Alternativen är då:

1. Fortsätta med Vector
2. Sälja vector och köpa ett power2max gossamer begagnat av en bekant. Vevpartiet har rullat max 100 h så skicket borde vara bra.

Båda dessa alternativ borde inte kräva någon ekonomisk insats. Vilket vore ett plus.

Alternativ 3 är att sälja vector och köpa något annat...men vad?

Quarq dZero gxp
Köp bara ett pressfit-gxplager .
20170612_163834.jpg

Effektmätare
Tja...nu verkar det som att power2max rear ut sina s-type. Förstod jag allt rätt kostar fsa gossamer med klingor och allt 549. Rotor 24 kostar 679. Rotor 24 passar visst direkt i shimano pressfit men hur är det med fsa gossamer? (Syftar inte på gossamer 386evo)

Effektmätare
castrello sa:
Tja...nu verkar det som att power2max rear ut sina s-type. Förstod jag allt rätt kostar fsa gossamer med klingor och allt 549. Rotor 24 kostar 679. Rotor 24 passar visst direkt i shimano pressfit men hur är det med fsa gossamer? (Syftar inte på gossamer 386evo)

FSA Gossamer MegaExo passar i shimanolager. Däremot har jag avsmak för vevpartiet då vevarmarna är gjorda i mjukost. Vänster vevarm blev rejält skev i en lågsidekrash. Monteringen är bra mycket bättre än en stor bult. Har inte knakat eller lossnat någon gång för mig till skillnad från 386 och rotor.

Effektmätare
Läste en artikel på cyclingnews on Sky's Pinarellos, påstår att dom kör med enkelsidiga Stages och dom hade inga dual prototyper i år. Körde även med gamla Garmin grejor (810 samt 510) för det nya ANT lösningen var så svag och det gav dålig signal.

Verkar som det går att vinna TdF samt komma 4an med enkelsidig... :)

Effektmätare
Ni som kör Quarq med Shimano-grejer:

Får ni hygglig kedjelinje? Quarq är tydligen avsedda för 45 mm kedjelinje, men jag tycker att jag får ca 47, så klingorna kommer lite väl långt ut.

Quarq DFour ska tydligen vara konstruerad för 43,5 som är Shimanostandard.

Effektmätare
eiskall sa:

Får ni hygglig kedjelinje? Quarq är tydligen avsedda för 45 mm kedjelinje, men jag tycker att jag får ca 47, så klingorna kommer lite väl långt ut.

Jag kör med ett Elsa Rs. Har shimano klingor på och resten shimano dura ace. Jag tycker jag får en bra kedjelinje och allt funkar bra tillsammans.

Effektmätare
eiskall sa:

Kör Ned till i övrigt Ultegra .
Har justerat ut framväxeln något så viss skillnad är det .
Funkar bra och kedjelinjen är bra där man oftast använder kassetten .

M

Effektmätare
Det är ju inte utan att man känner sig lite smått korkad...

Jag har en Canyon Aeroad med Ultegra FC-6800 vev, enl. uppgift vevlager PF, 86,5x41 mm, SM BB72-41B.
Vilken Quarq Dfour ska jag köpa? Vad jag kan se finns BB30 eller GPX som alternativ.

Antar att jag behöver byta vevlager? Vad är det då jag ska köpa. Vill, om möjligt, undvika adaprar mellan vev & lager (om det finns som altrnativ).

Tacksam för lite vägledning

Effektmätare
Hollandbikeshop var de billigaste jag hittade, ca. 7800:- allt som allt (exkl. nytt vevlager)

Har ett "power ready" vevparti på min CX så det blir väl att köpa en spindel till det oxå sen så är vinterträningen räddad utan att man behöver sitta allt för många timmar på trainern.

Senast ändrad:
Effektmätare
Barrett sa:
Hollandbikeshop var de billigaste jag hittade, ca. 7800:- allt som allt (exkl. nytt vevlager)

Har ett "power ready" vevparti på min CX så det blir väl att köpa en spindel till det oxå sen så är vinterträningen räddad utan att man behöver sitta allt för många timmar på trainern.

Ja, jag hittade också den sidan. Gxp med 175-vevar är dock slut och har varit så några veckor :(

Effektmätare
Barrett sa:

Smart trainer directdrive är väl annars roligare på vintern. Kanske både och. Köra ERG-mode på distanswatt och titta på film eller köra intervaller och kunna blunda.

Senast ändrad:
Effektmätare
BjornR sa:
Smart trainer directdrive är väl annars roligare på vintern. Kanske både och. Köra ERG-mode på distanswatt och titta på film eller köra intervaller och kunna blunda.

Roligare än vanligt trainer hoppas jag du menar? Vanlig trainer har jag helt gett upp hoppet om, men för att livspusslet ska gå ihop har jag insett att någon smart-variant av trainer nog är ett måste för att dels få till tillräckligt många pass öht samt för att strukturera upp träningen lite bättre. Kommer dock köra så många pass som möjligt utomhus även fortsättningsvis då det ju faktiskt är kul på riktigt :)

Effektmätare
Vad som är kul när det gäller inomhusträning är mycket en mental grej, intalar man sig att trainertröskander trist hjälper det nog inte mycket med en andra prylar.

Effektmätare
NLC sa:
Vad som är kul när det gäller inomhusträning är mycket en mental grej, intalar man sig att trainertröskander trist hjälper det nog inte mycket med en andra prylar.

Tyckte det mest var mentalt jobbigt att hålla jämn watt. ERG så är det bara att trampa och fokusera på att trampa än att fokusera på att effekten är jämn och fin. Gör det mentalt lättare att sitta på trainer. Utomhus tycker jag det är mysigt att titta ner på cykeldatorn och hålla jämn watt. Branta backar där man bara kan titta rakt ner är det trevligaste som finns. Synd att backarna tar slut efter 5min här.

Motsägelsefullt...

Senast ändrad:
Effektmätare
Man måste ju göra kopplingen mellan vinterns timmar på trainern, och att faktiskt komma ut starkare (eller med bibehållen kapacitet) när våren kommer.

Att kunna sätta upp del- och slutmål, och nå dom, motiverar och belöningen kommer när säsongen börjar.

Effektmätare
Jag kommer inom ett halvår eller så att köpa en effektmätare. Jag funderar dock lite på vilken variant som skulle passa mig bäst. Jag har en lvg och en cx med mtb-vevparti som pendlare. Mest mil går på cx. Ingen har skivbromsar men om jag byter cx så blir det med skivor. Jag kör med spd på båda cyklarna i dagsläget. Det lutar åt att köpa ett powertap-hjul att flytta mellan cyklarna. Då blir jag av med effektmätare när jag byter cx. Å andra sidan så kanske priserna har sjunkit då så jag kan ha två.
Kom gärna med bra lösningar för att ha effektmätare på båda cyklarna till rimlig kostnad.

Effektmätare
PT-hjul är såklart funkis men då blir man ju låst till ett val av fälg och däcksbyte mellan cyklarna. Vad har du för vevar på resp cykel, måste CXen ha MTB-bredd på vevlagret?

Effektmätare
Jag har FSA BB30 på LVG och Shimano brittiska gängor på CX. Jag måste inte ha MTB-vevar på CX men det är ganska skönt att slippa svettas när jag är civil. Göteborg kan vara brantare än man tror. Vevar känns ju annars mer framtidssäkrat. Jag kör redan GP4S på pendlaren och det duger på många turer med LVG också så däckbyte måste inte ske varje gång.

Senast ändrad:
Effektmätare
Knivigt läge, håller med om att ett effektmätarnav troligen är smidigare med de ingångsvärdena men samtidigt känns tex PowerTap G3 som lite dyrt givet prisutvecklingen för alternativen.

That said, jag har både ett hjul med PT G3 och Shimano-kompatibla vevar med P2M. De senare har gått varma senaste året på nästan alla av mina cyklar (inkl Bullitt, Brompton och en Caad10 med BB30) medan den förra numer endast körs på trainern.

Senast ändrad:
Effektmätare
Vevparti med ex GXP och adapter för BB30 hade jag köpt. Ett med 110 BCD kommer ju att klara ner till 34t vilket kanske klarat sig med en större kassett bak på din CX?

Efter att ha haft PT-nav köpte jag en Quarq och har aldrig ångrat mig.

Effektmätare
lundatok sa:
Vevparti med ex GXP och adapter för BB30 hade jag köpt. Ett med 110 BCD kommer ju att klara ner till 34t vilket kanske klarat sig med en större kassett bak på din CX?

Efter att ha haft PT-nav köpte jag en Quarq och har aldrig ångrat mig.

+1. Jag har gjort ungefär samma, fast ett p2m-vevparti. Det finns billiga adaptrar för att stoppa shimano-kompatibla vevpartier (tex Rotor 3d24) i ett bb30-lager.

Effektmätare
Ok, det blir ett vevparti. Jag har inget behov av att köra med effektmätare (svettas) och toklåg utväxling (för att inte svettas) samtidigt. Kan man med hjälp av adaptrar köra 24mm axel i vilken ram som helst?

Effektmätare
Barrett sa:
7800:- + klingor + vevlager.

Ser riktigt bra ut!

Men visst funkar den med Ultegra-klingor också?

Visst skulle du ha den på en Aeroad? Jag skulle vara jättetacksam om du orkade mäta kedjelinjen med allt monterat. Du kan mäta från centrum av ramen till storklingan, för enkelhetens skull.

Tack på förhand!

Effektmätare
eiskall sa:
Barrett sa:
7800:- + klingor + vevlager.

Ser riktigt bra ut!

Men visst funkar den med Ultegra-klingor också?

Visst skulle du ha den på en Aeroad? Jag skulle vara jättetacksam om du orkade mäta kedjelinjen med allt monterat. Du kan mäta från centrum av ramen till storklingan, för enkelhetens skull.

Tack på förhand!

Behövde en bra anledning att bli av med den fula färgen på Ultegra veven, så jag passade på att köpa de läckra DA klingorna ist ;-)

Japp, en Aeroad. Har förhoppningsvis veven installerad på torsdag och kan mäta då.

Effektmätare
Vänster arm väger 168g, 734g totalt inkl 52/36 klingor.

Ultegra ska väg väga runt 700g tror jag så det blir väg några gram +, får väga sen.

Bra sugen på att få det på plats och ut o testa lite. :-)

Effektmätare
Så här vart det! Blir att prova imorgon.
Vad kör ni med för avläsning i cykeldator? Kraft 3 s ställde jag in tillsvidare.

Kredjelinjen flyttades ut 1 mm mot orginal med Ultegra vev. Får väl anses försumbart.

Bilagor

• IMG_4226.JPG
    IMG_4226.JPG
    168.2 KB · Besök: 134
Effektmätare
Så mycket som möjligt på en skärm, h/v balans, 1, 3, 10.. Sekunders, snitt på varvet, kadens, fart..
Intressant att se hur mycket watten varierar.

Sedan en med 1s, tid, kadens och fart.

Effektmätare
Så lite som möjligt, d man behöver beroende på vad man gör,
Bara ute o cyklar, puls,effekt 3s, kadens.
Intervaller, lägg till med.effekt/varv samt varvtid.
Då trycker du på varvknappen efter varje intervall

Tillbaka
Topp