Effektmätare

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum
Effektmätare
På en Garmin 810

Om intervaller:
Sida 1: 3 s medeleffekt, puls, 10 s medeleffekt, 30 s medeleffekt, medeleffekt på varvet, varvtid.
Sida 2: Tid, varvtid, medeleffekt senaste varvet, NP, medelpuls senaste varvet, medelpuls.

Om "vanlig" cykling:
Sida 1: fart, varvdistans, varv timer, puls, 30 s medeleffekt
Sida 2: distans, tid, medeleffekt varv, NP, medelpuls varv, medelpuls, snittfart varv, snittfart.

Effektmätare
På utomhuscykel, Garmin Edge 800, har jag nio aktiva fält på huvudskärmen:

Förfluten tid
Effekt (momentan, dvs 1 sek) / Puls (momentan)
Effekt (snitt, hela rundan) / Puls (snitt, hela rundan)
Fart (momentan) / Kadens (momentan)
Fart (snitt, hela rundan) / Distans (hela rundan)

Inomhus, när jag kör testcykel, eller undantagsvis på trainer, ändrar jag de två fartfälten till 10 sek snitteffekt och snitteffekt för det aktuella varvet. Distansfältet ändrar jag till snittpuls för det aktuella varvet.

Utomhus tycker jag att längre medeleffektsvisning än 1 sek inte tillför nåt alls, utan bara gör det betydligt svårare. Man jagar en eftersläpande visning, och råkar då hela tiden ut för under- eller överskjutning. Inomhus, där effekten är mycket mer stabil och bara kadensberoende, funkar det däremot hyfsat, så då använder jag 10 sek medel för att hålla koll på längre intervaller.

Effektmätare
eketjall sa:
Städar_sällan sa:
Barrett sa:
Idag dök Postnord upp

Snyggt! Är lite trött på Stages, vad kostar detta?

(Såg längre upp nu, 7800:-)
Jag kan ev befria dig från en Stages-vev om den är 172,5mm Shimano till rätt pris.
Gärna svart, helst 105, men en grå Ultegra kan funka det med ;-)

Vevarmen är 175mm, svart 105 gen1 och väääldigt lynnig, förmodligen fuktskadad eller nått. Köp en ny istället.

Effektmätare
Nya Power2Max NG ECO verkar ju som ett riktigt prisvärt alternativ.

https://www.dcrainmaker.com/2017/08/power2max-ng-eco-in-depth-review.html

"The NGeco is the new arrival to the power2max power meter line and the next step to fulfil our vision: A pro power meter for everyone. Starting with a price of 490€ the NGeco power meter offers you +/- 2 % precision, complete (dual-sided) and reliable power measurement, as well as ANT+ and Bluetooth Smart compatibility with the metrics cadence and power."

http://ngpowermeter.power2max.com/en/index.html

Effektmätare
Intressant när han skriver "While I may not be an expert in these such matters – I’d say Power2Max pretty much just gave people almost no reason to buy the higher end Power2Max NG unit. I wouldn’t."

Effektmätare
Det är väl lite "so so" med utbudet men visst finns det -> https://www.power2max.de/europe/en/produkt-kategorie/power-meters-en/power2max-type-s-mtb-en/

Jag körde ett tag Rotor 3D24 med P2M Type S Road 110 BCD på en MTB HT med 68 mm BSA vevlager men tyckte inte att det gav så stort mervärde för stigorienterad skogscykling, kanske det är mer intressant på mer XCO/XCM liknande banor och där man kan mata på mer och trampa hela tiden. T.ex. hade det varit kul att se vad man presterade för snitteffekt uppför de längre backarna på Snapphaneturen och kanske använda det för att fundera på hur man ska lägga upp träningen annorlunda till nästa gång. När man väl står i skiten är det ju bara att trampa oavsett vad mätaren visar =)

Effektmätare
Ok, då känns det lättare att få ihop något från Quarq som passar till Spark RC om nu inte P2M släpper något nytt till mtb snart.
Visst kan man fundera över nyttan med effektmätare på mtb men det är oftast den jag kör med och det blir mycket grusväg som träning så jag skulle säkert ha nytta av det.
Det kan såklart bli mätare på racern också när ekonomin tillåter.

Effektmätare
Ted_B sa:
Ok, då känns det lättare att få ihop något från Quarq som passar till Spark RC om nu inte P2M släpper något nytt till mtb snart.
Stod att deras nya NG ECO skall komma till MTB inom kort snart - tror de annonserar ut de närmaste dagarna.

Senast ändrad:
Effektmätare
Frågan är hur hållbar luckan på NG Eco är. Antar att minsta lilla slag mot batteriluckan och mätaren behövs bytas ut då flärparna också ryker. Type-S höll inte för stensyning i en klättring för mig,

Effektmätare
Så, NG ECO är uppgraderbar för att få extra features. Gissningsvis genom ny firmware. Hur länge tar det innan någon l33t h4xx0r tar fram en fulfirmware med alla bitar påflippade?

Effektmätare
$50 per feature ska det tydligen kosta. Rätt ointressant för mig.

Däremot är jag sugen på att byta ut min tre år gamla stages nu när det äntligen kommit ett spindelalternativ som sänder både ant+ och bt till ett rimligt pris (pedaler är ointressant då jag kör speedplay)

Effektmätare
Jag beställde från TeamZwatt i juni. Vid senaste nyhetsbrevet meddelades det att jag har köplats 161 så då avbeställde jag. Kändes för oseriöst med alla problem de har. Jag fattar att det är en startup men lite högre nivå får det ändå vara.

Effektmätare
castrello sa:
NickPick sa:
Ponera att jag köpte en stages för shimano m8000.
Hur dåligt skulle en sådan må av pedalislag osv? Stenig terräng här.

Jag köpte en begagnad stages x9. Slagit i några gånger men inget jag oroar mig över.
Det bör ju inte vara någon fara, även om effektmätaren sitter i vevpartiet så får själva mätningen "en smäll".
Vevarmen får fula märken dock.
Såg en stagesmätare för xt m8000 på blocket för 4000 spänn. Antingen den eller power2max NG Eco för 490 euro....
edit: power2max har inte släppt sin mtbversion än, men antar att den ska rullas ut närsom...

Stages verkar vara lite "sådär", men monteras och demonteras på 5 minuter. Synd att den bara passar på 1 av 3 cyklar :)

Senast ändrad:
Effektmätare
Effektmätare
landen sa:
Har denna varit uppe innan, verkar otroligt smidigt att ha den i klossen.

http://www.magnes.ch/sports/

Går att crowdfunda här: https://www.indiegogo.com/projects/styx-powermeter-wear-your-powermeter#/

Vet inte varför, men Schweiz känns bara bra...

Min undran är hur de ska lyckas när inte brimbrothers gjorde det på typ 4 år. Brimbrothers startade köju med liknande insamling. Sket ut sig när de nästan var framme. Jag tror det nästan måste vara ett större företag bakom för att det där ska gå igenom.

Angående garmin pedalerna. Första som faktiskt utvändigt inte ser ut som nå annat än vanliga pedaler

Effektmätare
Körde min första runda med effektmätare igår. Det blev en Quarq Dfour. Jäkligt nöjd. Växlandet sker fortfarande med Ultegras höga kvalitet och det var inga knak eller missljud (peppar, peppar).

Det jag köpte var:
- Quarq Dfour GXP vevparti
- Truvativ GXP vevlager - english 73/68 BSA (hade redan "PF30 to BSA"-adapter på cykeln)
- Park Tool BBT-9
- Shimano TL-FC25 Adapter (för att kunna dra av Shimanos Ultegravevlager)

Effektmätare
Råkade spontanköpa en Stages igår.

Nu måste jag bara hitta en sån liten plastnyckel så jag kan få bort vevarmen (Ultegra).

Och sen läsa på en del. Finns ju hur mycket som helst skrivet om effektbaserad träning :)

Effektmätare
DRQ96 sa:

Nu måste jag bara hitta en sån liten plastnyckel så jag kan få bort vevarmen (Ultegra).

Och sen läsa på en del. Finns ju hur mycket som helst skrivet om effektbaserad träning :)

Jag har aldrig behövt nyckel. I mitt fall har tummen funkat, de brukar sitta löst. Kan ju vara värt att prova iaf :)

Effektmätare
Barrett sa:
DRQ96 sa:

Jag har aldrig behövt nyckel. I mitt fall har tummen funkat, de brukar sitta löst. Kan ju vara värt att prova iaf :)

Spontant låter det som att förspänningen för lagret isf är rätt lågt.

Effektmätare
Hej bullen!

Frugan har till slut blivit sugen på effektmätare efter allt mitt tjat om hur fantastiskt det är.

Nya Power2max ng eco verkar ju grymt bra. Hon har en Canyon Endurace cf slx 8.0 med Ultegra di2 och shimano press-fit vevlager. Min fråga: passar ett FSA Gossamer vevparti i det vevlagret eller måste det bytas?

/Mattias

Effektmätare
matte sa:
Hej bullen!

Frugan har till slut blivit sugen på effektmätare efter allt mitt tjat om hur fantastiskt det är.

Nya Power2max ng eco verkar ju grymt bra. Hon har en Canyon Endurace cf slx 8.0 med Ultegra di2 och shimano press-fit vevlager. Min fråga: passar ett FSA Gossamer vevparti i det vevlagret eller måste det bytas?

/Mattias

Det passar. tilägg: Inte 386EVO.

Senast ändrad:
Effektmätare
Hej
Lite fundersam kanske någon här upplevt samma sak?.
Kört i många år med Power2max på linjecykeln och Quarq på tempocykeln. Dessa två har visat väldigt jämt när det gäller effekt. Inte någon stor skillnad. Men nu har jag köpt en Stages Power Shimano Dura-Ace 9000. Provkörde igår, skulle säga att den visar ca 30-40w mer än P2M på cykeln. Jag har kalibrerat den i min Garmin. Något jag missat?

Effektmätare
Inte alls konstigt, jag ligger ofta på 45%-55% balans mellan höger och vänster. Ska det vara någorlunda exakt är det bara att mäta på båda benen som gäller. Power2max är ju lika billig nu som handikappade stages.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp