Elisabeth Höglund - Svar på tal.

Hela den här soppan speglar väl SCF som organisation rätt väl.

Oproffessionell, kass på kommunikation och allmänt bångstyrig. Ingen av parterna imponerar men som vanligt är det nog den som slipper ha med SCF att göra som drar det längsta strået.

Ju fler av trådarna om SCF jag läser, speciellt de startade av Gary, desto mer sympatiserar jag med SCF - vilket jag knappast gjort baserat på annat jag läst i media. Det grundar sig inte så mycket på Garys inlägg så att säga.

ooms sa:
patten sa:
iddqd sa:
EH klok och skärpt? Det var en lustig slutsats på de ganska medelmåttiga svaren/inläggen hon gjort i sammanhanget.

Samt hennes sätt att vifta bort AH kommentaren är ju mellanstadienivå.

Vifta bort? Varför ska hon be om ursäkt för att det finns snuskiga gubbar?
+1
Och flera snuskgubbar outade sig här i tråden också.

Alltså det här. Är det några lager ironi som jag inte förstår? Isf så får jag bjuda på det.

Vilka är snuskgubbarna i det här sammanhanget? EH skriver: "vissa lagledare tänker med andra kroppsdelar än huvudet". Det finns några talesätt på temat tänka dåligt, t.ex. "Tänker mer med hjärtat", "Tänker mer med knäna" har jag aldrig hört. I vilket fall så om man inte skriver ut den alternativa kroppsdelen så menar det stora flertalet (när det handlar om män, som det är i det här fallet) att man tänker med k*ken. Det är ganska vanligt förekommande uttryck, i skrift görs det oftast med omskrivningen "tänker med annan kroppsdel än huvudet" eller liknande för att uttrycka sig lite mer rumsrent. Finns det verkligen människor som med omskrivningen "tänker med annan kroppsdel än huvudet" (riktat mot män) associerar det till knä eller hjärtat? På riktigt?

Kanske det finns någon avkrok i Sverige, eller i världen, där det är ett vanligt uttryck "tänker mer med knäna"? Oavsett vad EH menade så måste hon vara medveten om att de flesta med hennes uttryckssätt menar att en viss kroppsdel mellan benen. Är det att vara snuskgubbe att tro att det är det hon menar? Grymt långsökt i så fall. Att hon då inte kan backa och säga typ "jo, kanske lite dåligt uttryckt" (som jag skrev tidigare) utan istället börjar orera om snuskig fantasi är riktigt lågt, mellanstadienivå som iddqd skrev.

Ibland undrar jag om inte de här som nu försöker plocka billiga metoo-poäng är samma ryggradslösa medlöpare som tidigare stod i bakgrunden och uppmuntrande hö-höade när någon "häftig" person fällde sexistiska kommentarer.

EH är väl från Gbg. Jag är inte inföding, men såna finns det ju en hel del på happy, så frågan blir: förekommer uttrycket "tänka med knäna" i Gbg?

geologen sa:
EH är väl från Gbg. Jag är inte inföding, men såna finns det ju en hel del på happy, så frågan blir: förekommer uttrycket "tänka med knäna" i Gbg?

Och framförallt, säger man inte det då? Och har man då heller aldrig hört uttrycket som syftar på vad män har mellan benen? Dimridåer.

Jag hade inte heller hört utryket tänka med knäna så jag googlade. Hittade inget alls...

Håller med me.I.am, det är ju den som komminiserar som får ta ansvar för feltolkningen om man är så pass otydlig.

iddqd sa:
EH klok och skärpt? Det var en lustig slutsats på de ganska medelmåttiga svaren/inläggen hon gjort i sammanhanget.

Ser man bara ena sidan så upplever man kanske det så. Och jo - jag vidhåller att EH är klokt och skärpt och jag har förtroende för henne.

me.I.am sa:
ooms sa:
patten sa:
iddqd sa:

Vifta bort? Varför ska hon be om ursäkt för att det finns snuskiga gubbar?
+1
Och flera snuskgubbar outade sig här i tråden också.

Alltså det här. Är det några lager ironi som jag inte förstår? Isf så får jag bjuda på det.

Vilka är snuskgubbarna i det här sammanhanget? EH skriver: "vissa lagledare tänker med andra kroppsdelar än huvudet". Det finns några talesätt på temat tänka dåligt, t.ex. "Tänker mer med hjärtat", "Tänker mer med knäna" har jag aldrig hört. I vilket fall så om man inte skriver ut den alternativa kroppsdelen så menar det stora flertalet (när det handlar om män, som det är i det här fallet) att man tänker med k*ken. Det är ganska vanligt förekommande uttryck, i skrift görs det oftast med omskrivningen "tänker med annan kroppsdel än huvudet" eller liknande för att uttrycka sig lite mer rumsrent. Finns det verkligen människor som med omskrivningen "tänker med annan kroppsdel än huvudet" (riktat mot män) associerar det till knä eller hjärtat? På riktigt?

Kanske det finns någon avkrok i Sverige, eller i världen, där det är ett vanligt uttryck "tänker mer med knäna"? Oavsett vad EH menade så måste hon vara medveten om att de flesta med hennes uttryckssätt menar att en viss kroppsdel mellan benen. Är det att vara snuskgubbe att tro att det är det hon menar? Grymt långsökt i så fall. Att hon då inte kan backa och säga typ "jo, kanske lite dåligt uttryckt" (som jag skrev tidigare) utan istället börjar orera om snuskig fantasi är riktigt lågt, mellanstadienivå som iddqd skrev.

Ibland undrar jag om inte de här som nu försöker plocka billiga metoo-poäng är samma ryggradslösa medlöpare som tidigare stod i bakgrunden och uppmuntrande hö-höade när någon "häftig" person fällde sexistiska kommentarer.

"Tänka med kuken" är det väl nästan bara Sven Wollter som säger... (Mannen från Mallorca 1984)
Vanligare är väl att associera annan kroppsdel med arslet? Eller ÄSCHLET på östgötska.

JTF sa:
"Tänka med kuken" är det väl nästan bara Sven Wollter som säger... (Mannen från Mallorca 1984)
Vanligare är väl att associera annan kroppsdel med arslet? Eller ÄSCHLET på östgötska.

Really? Möjligt att jag är totalt Hollywoodförgiftad, att tänka med k*ken är ganska vanligt förekommande uttryck i ammrikanska filmer. Kanske inte så vanligt i Sverige? Sverige är för litet för mig helt enkelt.

EDIT: tillägg
Kanske är så i Sverige att det mer är ett uttryck för att tänka dåligt. Men att dra det till att man har snuskig fantasi för att man gör en annan tolkning är väldigt konstigt, och mer av en argumentationsteknik än något annat.

Senast ändrad:
De enda två tolkningarna jag tycker passar är att tänka med hjärtat och tänka med kuken, det första med tanke på gamla meriter och det andra med tanke på att ledarna är attraherade av henne och därför prioriterar henne. Tänka med baken (som jag inte hade tänkt på alls) betyder väl att man inte tänker alls skulle jag tro. Vad som menas med tänka med knäna har jag ingen aning om.

Det är väl bara en av de tolkningarna som jag tycker är oppassande att säga i det här fallet.

edit: Det är ju också så att det bara är ett eller kanske två av fallen som det finns någon poäng med att inte skriva ut explicit med tanke på ordbruk. Varför använda "någon annan kroppsdel" istället för tå, fot, vad, knä, arm eller hjärta?

Senast ändrad:
me.I.am sa:
Men att dra det till att man har snuskig fantasi för att man gör en annan tolkning är väldigt konstigt, och mer av en argumentationsteknik än något annat.

Ja, det är ju det det är. Skriv något som man vet medför associationer. Sen om någon tycker att det är en dårlig association så säger man att det inte var det man menade och skyller på dem istället. Hon kan ju inte gjort något fel eftersom det faktiskt inte står något oppassande...

me.I.am sa:
JTF sa:

Really? Möjligt att jag är totalt Hollywoodförgiftad, att tänka med k*ken är ganska vanligt förekommande uttryck i ammrikanska filmer. Kanske inte så vanligt i Sverige? Sverige är för litet för mig helt enkelt.
Menade bland svenskspråkiga varelser, inte jänkare.

Det var fel förresten om kuken, Sven Wollter säger "tänka med röva" i filmen.

Några sekunder in ->

:-)

Senast ändrad:
me.I.am sa:
JTF sa:

Kanske är så i Sverige att det mer är ett uttryck för att tänka dåligt. Men att dra det till att man har snuskig fantasi för att man gör en annan tolkning är väldigt konstigt, och mer av en argumentationsteknik än något annat.
+1 på JTF. Min tolkning när jag läste EHs inlägg var just att hon menade att RG tänkte med arslet, och väldigt många som är insatta och följer med i längdskidåkningen tyckte att uttagningen var väldigt märklig.
Att baserat på denna skrivning anklaga EH för att vara sexistisk (i mina ögon helt utan grund), som Garry och flera i denna tråd gjort, säger mer om dem än om EH själv, precis som hon själv påpekar i svaret till Garry. Så ja, hon är både klok och skarp!

ooms sa:
me.I.am sa:
JTF sa:

+1 på JTF. Min tolkning när jag läste EHs inlägg var just att hon menade att RG tänkte med arslet, och väldigt många som är insatta och följer med i längdskidåkningen tyckte att uttagningen var väldigt märklig.
Att baserat på denna skrivning anklaga EH för att vara sexistisk (i mina ögon helt utan grund), som Garry och flera i denna tråd gjort, säger mer om dem än om EH själv, precis som hon själv påpekar i svaret till Garry. Så ja, hon är både klok och skarp!

Det var därför hon själv skrev att hon menade "knäna"?

Varför ska våra associationer säga så mycket om oss? Vad vi associerar med beror antagligen på var vi är uppväxta, vilka vi omgås med, vilken media vi fölger osv.

Att män ibland tänker med en annan kroppsdel än huvudet i samband med kvinnor är väl ett "talesätt" som är vanligt?

Den som skriver kan ju faktiskt försöka vara tydlig istället för att öppna upp för tolkning. Det är ju uppenbart att folk har tolkat henne på flera olika sätt.

Bengt-re sa:
Ser man bara ena sidan så upplever man kanske det så. Och jo - jag vidhåller att EH är klokt och skärpt och jag har förtroende för henne.
Är det klimatkonspirationerna, förminskandet av Anna Haag, eller förmågan att få vilken diskussion som helst att handla om vilket offer hon själv är som du gillar?

Kommunikation handlar inte om vad man skriver eller säger, utan hur det man framför tolkas, eller kan (miss)tolkas. Det borde en fd journalist vara väl medveten om.

I sammanhanget "hon platsade inte men de manliga cheferna valde henne genom att tänka med en annan kroppsdel än hjärnan" är kopplingen till det manliga könsorganet betydligt närmare till hands än knäna.

Men egentligen är det skitsamma. Det faktum att det blev en sån här soppa och pajkastning är väl det centrala här?

Det var lika medvetet att det skulle tolkas som könsorganet som att den som sedan påpekade det skulle hängas ut som den sexistisk som ens tänkte tanken.

Samma typ av argumentationsteknik används tex av Hanif Bali.

Dom skulle nog förövrigt uppskatta en fika tillsammans.

Kan vi inte titta lite på sammanhanget om det nu är viktigt med Annas OS-uttagning. Anna har en massa gamla meriter och är kompis med hela laget och staben (vilket visat sig ganska tydligt i Falun nu i helgen.) När hon togs ut var det fortfarande rätt troligt att Emil också skulle få åka med till OS.

Så någon som är en gammal polare till de som tar ut laget får åka till OS och då kanske i sällskap med sin man. Är det då inte mer troligt att hon fått platsen på grund av lagledarnas hjärtan än ballar?

Nej, jag vet inte vad EH menade när hon skrev och jag vet inte hur man tänker med knäna, men ni som tror att de som skriver att de tolkade det som hjärtat bara hittar på för att vara lite fint korrekta har nog bättre koll på cykel- än skidsporten. Inget fel i det på det här forumet såklart, men ni kanske får acceptera att det finns andra sätt att tänka och tolka.

Hep sa:
Kan vi inte titta lite på sammanhanget om det nu är viktigt med Annas OS-uttagning. Anna har en massa gamla meriter och är kompis med hela laget och staben (vilket visat sig ganska tydligt i Falun nu i helgen.) När hon togs ut var det fortfarande rätt troligt att Emil också skulle få åka med till OS.

Så någon som är en gammal polare till de som tar ut laget får åka till OS och då kanske i sällskap med sin man. Är det då inte mer troligt att hon fått platsen på grund av lagledarnas hjärtan än ballar?

Nej, jag vet inte vad EH menade när hon skrev och jag vet inte hur man tänker med knäna, men ni som tror att de som skriver att de tolkade det som hjärtat bara hittar på för att vara lite fint korrekta har nog bättre koll på cykel- än skidsporten. Inget fel i det på det här forumet såklart, men ni kanske får acceptera att det finns andra sätt att tänka och tolka.

Absolut, men om det är vad hon vill säga är det väl enklare att bara säga att "de lyssnar mer på hjärtat än hjärnan", så slipper man onödiga feltolkningar.

Det är väl ingen som har sagt att de som tolkade det som hjärtat bara hittar på för att vara korrekta?

Det intressanta är att det verkar som att hon hittat på ett eget utryk (som hon trodde att folk skulle tänka på????) ... , att det faktiskt är naturligt att tänka på något annat än hjärtat och att hon ju faktiskt kunnat skriva vad hon menade om det nu inte bara var retorik.

edit:"Jag menade naturligtvis att de tänkte med "knäna". Att tolka det på annat sätt är bara ett uttryck för din egen och andras snuskiga fantasi. "

Ja, naturligtsvis.... hur kan någon ens komma på tanken att du inte menade knäna?

Senast ändrad:
H. sa:
Kommunikation handlar inte om vad man skriver eller säger, utan hur det man framför tolkas, eller kan (miss)tolkas. Det borde en fd journalist vara väl medveten om.

I sammanhanget "hon platsade inte men de manliga cheferna valde henne genom att tänka med en annan kroppsdel än hjärnan" är kopplingen till det manliga könsorganet betydligt närmare till hands än knäna.

Men egentligen är det skitsamma. Det faktum att det blev en sån här soppa och pajkastning är väl det centrala här?
Precis. Så fort SCF är inblandat så blir det soppa. Att EH har en blogg som hon är ganska frispråkig på är ingen nyhet, den fanns långt innan valberedningen nominerade henne (observera, det var de som kontaktade henne och erbjöd att nominera henne, inte tvärtom), och hon har även tidigare (med rätta) varit kritisk till uttagningar av AH i stafettlaget. Så detta var SCF definitivt medvetna om. Så att dra upp bloggen är bara ett svepskäl, utan det verkliga skälet är som EH skriver att hon efter att nomineringen blev känd uttryckte sig kritiskt (med rätta) om vissa händelser i förbundet när DN kontaktade henne, och det föll inte i god jord hos gubbarna på SCF.

Jag har i alla fall kommit fram till att EH inte alltid tänker med huvudet och att det måste finnas lämpligare att leda cykelsverige. För övrigt har hon väl haft en plats i solen längre än de flesta, rimligen genom kunskap och hårt arbete men alla måste trappa ner och ta det lugnare nån gång. Känns som det är dags.

geologen sa:

Jag är uppvuxen en bit in i landet från Gbg och har hört uttrycket under min uppväxt. EH är nästan är jämnårig med min mamma, så det är inte riktigt en generationsfråga.
F.ö. så tänkte jag inte på knäna som kroppsdel ?

Nu är det ju inte säkert att valberedningensförslag går igenom. Det kan ju faktiskt hända att det var många i cykel Sverige som inte velat ha henne hela tiden.

Jag läste hennes blog om Haag och tyckte den var lite väl hård. Så många bra kvinnliga skidåkare har vi väl inte så att det är uppenbart att någon hade gjort det bättre?

görveln sa:
Nu är det ju inte säkert att valberedningensförslag går igenom. Det kan ju faktiskt hända att det var många i cykel Sverige som inte velat ha henne hela tiden.

Jag läste hennes blog om Haag och tyckte den var lite väl hård. Så många bra kvinnliga skidåkare har vi väl inte så att det är uppenbart att någon hade gjort det bättre?
I det här fallet fanns det två som antagligen gjort det bättre; definitivt HF som kommit 5a i klassiska sprinten (dvs var i bra form) och visat tidigare att hon håller i 5-10 km när hon är i form, troligen hade även II klarat gå med bara på pannben. AH har dessutom en historia att falla igenom på stafetter, detta var väl tredje gången. Så mycket märklig uttagning. Att hon ens fick åka till OS var märkligt, hade presterat ett ok lopp på säsongen, övriga riktigt dåliga.
Men, men, skit i det, det är historia nu. EH ska iaf ha en eloge för att hon vågar säga vad många tänker, det är alldeles för mycket gullande i det här landet. Gör nån ett dåligt jobb ska de få höra det!

Senast ändrad:
ooms sa:
görveln sa:

I det här fallet fanns det två som antagligen gjort det bättre; definitivt HF som kommit 5a i klassiska sprinten (dvs var i bra form) och visat tidigare att hon håller i 5-10 km när hon är i form, troligen hade även II klarat gå med bara på pannben. AH har dessutom en historia att falla igenom på stafetter, detta var väl tredje gången. Så mycket märklig uttagning. Att hon ens fick åka till OS var märkligt, hade presterat ett ok lopp på säsongen, övriga riktigt dåliga.
Men, men, skit i det, det är historia nu. EH ska iaf ha en eloge för att hon vågar säga vad många tänker, det är alldeles för mycket gullande i det här landet. Gör nån ett dåligt jobb ska de få höra det!

Ah, var nu inte så ödmjuk, du är också en sån som vågar säga sanningar!

Är inte jätteinsatt i möjliga åkare för stafetter genom åren, men min känsla är att Haag mer än en gång fått plats i laget på andra meriter än att hon är snabb på att åka skidor. Antalet individuella pallplatser är lätta att räkna (två stycken på 7 säsonger i WC t.ex.) jämfört med antalet i som hon fått tack vare stafettkompisar som är snabba. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Anna_Haag

me.I.am sa:
Kanske det finns någon avkrok i Sverige, eller i världen, där det är ett vanligt uttryck "tänker mer med knäna"?
Jag är också en av dem som hört uttrycket flera gånger förut, bl.a. i Stockholm (men dit flyttar ju alla möjliga), Småland, Boråstrakten och från en tysk invandrare.

en viss kroppsdel mellan benen.
Knät sitter väl mellan benen. :)

Vad gäller SCF så är det ett anonymt förbund som jag inte bryr mig om. Frågar man mannen på gatan så tycker han nog likadant. Men det skulle nog behöva ett ansikte utåt som inte gjorde det så anonymt.

Nu vet jag ingenting men när jag får en omöjlig uppgift brukar jag försöka trolla med knäna. Gör jag en tankevurpa tänker jag med arslet. Ser jag en snygging följer jag k**en. Tar jag andra irrationella beslut låter jag hjärtat styra (hjärta före hjärna).
Har jag missuppfattat något har jag fått det om bakfoten.

I sakfrågan har jag ingen åsikt.

Edit: lade till bakfoten. Tror inte att jag har fler kroppsrelaterade uttryck i mitt dagliga språkbruk

Senast ändrad:
"..... utan det verkliga skälet är som EH skriver att hon efter att nomineringen blev känd uttryckte sig kritiskt (med rätta) om vissa händelser i förbundet när DN kontaktade henne, och det föll inte i god jord hos gubbarna på SCF. "

Kategorisk nej. Du har fel. Artikeln i DN publicerades 26 februari. Vi från Dalarnas Cykelförbund var redan igång med en motkandidat, Jag skulle kunna bifoga email och sms från 9 februari till 25 februari. (Men ni skulle kunna påstå de är fejkade). Direkt jag såg hennes namn den 9 februari inledd jag kontakt med några av de andra ombud som skulle delta på förbundsmöte. Alla hade samma åsikt, att vi borde välja in Marie Rydne istället.

Anledningen var enbart Höglunds ord om Anna Haag. Hon inledde sin häxjakt mot Anna i januari 2017.

Läs mer här

Tragiskt påhopp av Elisabeth Höglund
http://skidzonen.se/tragiskt-pahopp-av-elisabeth-hoglund/

TV-profil hårt ut mot Anna Haag
http://www.sweski.com/tv-profil-haart-ut-mot-anna-haag.5948638-184999.html

Kallades för vekling av Elisabet Höglund – Anna Haag skrattar åt kritiken: "Kan inte behaga alla
http://www.dalademokraten.se/skidsp...aag-skrattar-at-kritiken-kan-inte-behaga-alla

Sedan måste det påpekas att Anna Haag åkte mycket bättre i OS stafetten än de flesta hade fattat.

CItat:
Hanna Falk petades från lagstafetten. Det till förmån för Anna Haag - ett beslut som kritiserades av Falks tränare Niclas Grön. Då svarade Haag upp med ett lopp som kritiserats stort på sociala medier. Men efter loppet visar hennes tider att hon bara var 24 sekunder sämre än Kalla.

– Anna gör det väldigt bra, hon håller ihop det väldigt bra, säger Grip.

Anna Haag var först ut i spåret på damernas lagstafett tidigare i dag - en tävling som slutade med svenskt OS-silver. Men efter sin inledande distans kom Anna Haag att få stor kritik på sociala medier då hon växlade hela 26 sekunder efter ledande Natalia Neprayeva, OAR. Därefter kom Charlotte Kalla att svara upp med ett superlopp när hon hämtade ikapp avståndet och var bara sekunder efter toppen in till andra växlingen. Men sträcktiderna efter loppet visar att Anna Haags insats trots allt var väldigt bra. Det då hon bara åkte 24 sekunder långsammare än Charlotte Kalla – och 25 sekunder snabbare än Astrid Uhrenholdt Jacobsen.

– Jag tycker Anna gör det väldigt bra, hon håller ihop det väldigt bra. Det handlar om att ha erfarenheter och känsla av sin egen kropp så jag tycker Anna löste situationen väldigt bra, säger förbundskapten Rikard Grip och får medhåll av landslagstränaren Ole Morten Iversen:

– Väldigt bra insats. Vi fick bekräftat i dag att vi ställde upp med bästa laget och de som ställde upp gjorde det bästa de kunde.

Källa:
https://www.expressen.se/sport/os-2018/bilden-ger-sanningen-om-anna-haags-fiasko/

Mina sista ord om POC. Ni har frågat och ni förtjänar ett svar....

I frågan om POC / Huskvarna.

Som jag skrev var det en olycklig missberäkning. Ja, man gjorde fel och utgick från antalet som hade tävlat i EM tidigare. Helt klart var det fel. Men tänk på "let him who is without sin cast the first stone", hur många av oss aldrig har haft hjärnsläpp? hur många av oss aldrig har fuckat upp på sitt jobb? Minns jag rätt var det även en fel leverans och jag tror den röda dagen kan ha spelat roll. De aktiva hade kunna påtala detta då det skedde. Cyklister från föreningar i Dalarna kan eskalera problem till Dalarnas Cykelförbund. Men vi måste få reda på saker och ting. Vi tar ett år i taget i cykelförbundet och sådant här kan dokumenteras och tas till årsberättelsen som en påminnelse för framtiden. Tävlingen skedde i maj 2016, det blev inte allmänt känt förrän augusti 2017. Var ska man göra då? De ansvariga hade redan lärt sig av sina fel. En upprepning vore en omöjlighet. Jag förklarar utan att försvarar det som skedde men jag gick till botten av problemet och fick svar direkt jag fick kännedom om det.

Mer om POC.

Poc avtalet är värde 3 - 5 miljoner om året. Med 16 landslag gäller det kläder och skyddsutrustning för 107 cyklister. Tänk själv. Kan du hitta en sponsor som är beredd att ge kläder, glasögon och hjälm till 107 cyklister utan att förväntar sig att deras kläder, glasögon och hjälmar ska användas under ett VM? Detta sagt förstod jag att några cyklister skulle komma i kläm. SCF har juridisk rätt till rättigheter under landslagsuppdrag. Frågan var hur det skulle vara i praktiken. Vid förbundsmöte 2017 ställde jag mig upp och gjorde klart för alla delegater i salen att om teamen kräver att sina cyklister ska använda deras egna hjälmar och glasögon att det skulle drabba några cyklister. Förbundsmöte har makten att riva avtalet. Ingen annan i salen hade en åsikt. Alla vara tysta. 100 % stöd för förbundet och poc mot teamen.

Direkt efter förbundsmöte rekommenderade jag att man skulle ha ett möte med poc, teamen och SCF. Jag ville att detta skulle utredas i mars 2017. Att om det fanns en smula chans att poc eller teamen skulle ge sig så skulle de ge sig i mars 2017. Därför att cyklisterna kunde få ett besked om möjlighet till deltagande på VM. Då kan man lägga upp sin plan för träning och tävling. Jag befarade att det skulle uppstå ett bråk i media strax innan VM om inget gjordes. Dåvarande ansvarig på förbund låt bli och sedan sade upp sig. Och förstås blev det ett media bråk i alla fall. Till slut gav poc sig men tänk om man hade kunna komma fram till det i mars istället för augusti.

Och det kom igång efter en vinklad artikel i pink bike i somras.

Jag klistrar in mitt svar till artikeln (på engelska).

Somehow the national federation has to provide shorts and shirts for every one of their riders when they race for the national team. This includes the men's and women's races in seven different disciplines. The last deal was about to expire and despite months of delicate negotiations with all the available suppliers the only deal they were offered was the one with POC. But to get that they had to agree to helmets, glasses, gloves socks and exclusive rights. The SCF face fines if POC helmets and glasses are not used at national team level. The alternative to signing the deal was no deal.

The position of the Swedish Cycling Federation (SCF) is they fund youth training programs and lay the foundation for young cyclists to blossom into professional riders. The deal with POC aids the investment in the next generation. So when riding for the national team they don't feel it's too much to ask that their own sponsor's equipment should be used. The trade teams do not have to fund youth cycling programs and can simply sign the riders the federation have produced without compensation. As the Swedish Cycling Federation are paying for their riders and backup team staff to go to the Worlds they feel they are in a good position here.

Why should trade teams get the exposure for their products when the riders are on national duty? Even if there has been a tradition of trade teams' helmets and glasses being used it does not mean they had that right. And of course they have not had the cost for those cyclists attending those races where they then received free exposure. According to a board member of the SCF there was an unsuccessful attempt at the UCI Congress to allow trade teams to have the rights for glasses at national level. I understand the trade teams are worried as other nations may now follow Sweden's example. Whilst some people have made comparisons to football players' boots they have forgotten that the boot manufacturers often have to pay vast sums of money to the national football associations.

The trade teams have their cyclists for every other race throughout the season. Isn't that exposure enough? One would assume trade teams would like to have the added value of having a World Champion on their squad for the coming year. And therefore should not stand in their way. If Jenny had won the Gold Scott could have dressed her is their own equipment for publicity shots with her in their helmets and glasses complete with medal.

I attended the AGM of the Swedish Cycling Federation in March 2017. The rules surrounding the national team were presented as part of the plan for 2017. Every delegate was made aware of the implications; that if Scott (and other teams) did not allow Jenny (and other riders) to compete with POC helmets and glasses then Jenny (and others) would not be riding in the World or European championships.

The plan won approval with 100 % support without opposition or reservations. So directly (or indirectly by non-attendance) it is actually 460 member clubs and 20 district Federations that stand united behind this in Sweden, (... and not just Mr Bromme as suggested in the article). Jenny's mother club in Sweden did not send a delegate to the meeting. The POC deal can be stopped democratically at the next AGM in March 2018. The AGM is the highest and final decision making organ we have. Any decision made there has to be abided to by the staff and board. For that to happen any Swedish member club can submit a motion for the AGM by December 1st 2017. Then there will be a discussion and a decision.

On a final note one has to wonder if the men in charge of the trade teams would have been as harsh on a male Olympic Road Gold Medallist?

Garry Jones
Cyclist from London, emigrated to Sweden in 1988.
Delegate at the 2017 SCF AGM

Footnote (question) for Matt Wragg
Any reason you did not contact Anders Bromee before you published? Frischknecht makes some pretty damming libellous accusations about Bromee and lays the "blame" solely at his feet. As I bare witness this is not true and were Mr Bromme now to grant an exemption he would be in breech of his own employment contract which locks him down on the plan and decisions taken at the AGM.
Has the fact that some of the companies involved in this "on the other side" advertise on pinkbike influenced the decision to publish this one-sided article?

Och till slut. Nu har man löst problemet inför framtiden som framgick av en press release för några veckor sedan.

Jag skrev

"
Kategorisk nej. Du har fel. Artikeln i DN publicerades 26 februari. Vi från Dalarnas Cykelförbund var redan igång med en motkandidat, Jag skulle kunna bifoga email och sms från 9 februari till 25 februari. (Men ni skulle kunna påstå de är fejkade). Direkt jag såg hennes namn den 9 februari inledd jag kontakt med några av de andra ombud som skulle delta på förbundsmöte. Alla hade samma åsikt, att vi borde välja in Marie Rydne istället.

Anledningen var enbart Höglunds ord om Anna Haag. Hon inledde sin häxjakt mot Anna i januari 2017.
"

Lite mer förklaring kring detta. Det är okej att Elisabeth Höglund skriver som hon gör. Hon får ha och ska ha åsikter om saker och ting. Hon är en journalist. Hennes ordval är också hennes val. Vi (Dalarnas Cykelförbund) har inget problem med hennes bloggande. Däremot tycker inte vi att uppdraget som styrelseledamot är förenligt med några av hennes artiklar om aktiva idrottsutövare i andra förbund. Som styrelseledamot inom ett SF under RF förväntas man vara sympatisk mot aktiva och ledare inom andra SF: Varje SF ska ta itu med sitt eget program och upplägg.

I mitt tidigare inlägg skrev jag ut rubriken från sweski "TV-profil hårt ut mot Anna Haag". Hade Höglund varit styrelseledamot i SCF hade rubriken kunna vara "Cykelförbund profil hårt ut mot Anna Haag".

Efter rundringningen mellan 8 februari och 25 februari räknade vi med ca 80 av ca 130 röster för Marie Rydne. Ska man köra över Valberedningsförslag måste man komma väl förberedd. Allt detta var klart innan hennes artikel i DN den 26 februari.

Vid årsmöte valde vi in tre tjejer i styrelsen.

Från max 138
Catarina Andersson (omval) ca 127
Lotta Jegenstam (omval) ca 125
Marie Rydne (nominerat av Garry Jones, Dalarnas) ca 96
Jessica Carlén (nominerat av Oskar Ekman, Stockholm) ca 46
Elisabeth Höglund (Förordat av Valberedning) ca 20

pme sa:
görveln sa:
Fältprästen sa:
Jag är också en av dem som hört uttrycket flera gånger förut, bl.a. i Stockholm (men dit flyttar ju alla möjliga), Småland, Boråstrakten och från en tysk invandrare.

Vad betyder uttrycket?

Det är nog en hopblandning av andra uttryck. Se Pugilisms inlägg ovan.

Så kan det vara. Hoppas dock på ett svar på hennes blogg. Hon kom ju med ett rätt hårt påhop på de som inte tänkte i samma banor som hon själv säger att hon gjorde. Lite spesiellt att göra det om det handlar om en konstig ihop blandning av rätt ologiska uttryck.

Jag undrar bara om det verkligen är smart o rätt att känna att man behöver knata in här på happyride för ”smutskasta” någon eller försöka få lite cred för sitt beslut när man sitter i scf. Tycker bara denna tråd känns märklig o väldigt mycket lobbing för sin sak. Gör något bra istället för att behöva försöka förklara för andra hur bra saker du gör så att säga

Tillbaka
Topp