En fräsig racer. Motobecane Super Pro

_Peppen_

Ny medlem
Blocket. Köpt för en spottstyver.

Min första racer. Det får bli mitt vinterprojekt redo att pendlas med till våren. Nåfon som vet något om den eller kan utläsa något ur bilderna?

Senast ändrad:
Strippa, tvätta. Serva nav, vevlager, styrlager, drivlina. Byta däck, kablar, vairar, sadel, bromsbelägg. Se till att få ordning på sittställning med hjälp av någon som kan.

Om du trivs med cykeln efter att du prövat den på riktigt ett tag så byter du broms/växelreglage ovh växlar. Kan du inte konvertera bef nav till 10/11vxl så åker du på nya hjul då med. Satsa på beggat för alla delar utom slitdelar.

+1 på Atlas.

Kanske självklart; men jag skulle kasta skärmar och lås och stöd och reflex och allt sånt; det ser för eländigt ut. :)

Nej inget är självklart här jag är ren amatör. Tackar atlas för det fina svaret. Jag har börjat med att strippa cykel och redan nu ser det bättre ut. Hade först tänkt lacka om cykel men känner att den där silver glas-rosa faden är rätt tidstypisk. Är det föresten någon som har någon aning om vilket år det kan röra sig om. Komponenter och material verkar stämma överens med deras cyklar från ca 1985. Men den är spraylackad och har plastdekaler så det är ju en senare historia detta.

Tänkte köra en enklare kosmetisk rengöring och ta bort den märkliga kakan som sitter runt "sadel stolpen".

Innan du ens funderar på att testcykla den så måste du sänka styret. På styrstammen finns med största sannolikhet en markering som anger minsta nedstick. Min gissning är att den markeringen sitter ungefär på mitten av den nu synliga stamlängden.

Roligt med ett projekt, skulle tippa på att den är från sent åtti tal.

Skulle försöka cykla lite på den innan du lägger för mycket tid/pengar på den. Finns inget värre att lägga pengar på något som sen inte passar.

Skulle jag köpa något nytt så får de bli bromsarna. De bromsarna med hårda klossar och hala original fälgar är ingen trafiksäkerhet kombination.

-Åke

Är det original med svarta bromsar och svart styrstam mm känns det som senare åttiotal och även lite ovanligt.

Jag hade gissat på hemsprayat men sen såg jag Weinmann loggan tryck på bromsarna; den har varit ingjuten tidigare. Det med att trycka den känns också lite mer "modernt" (dvs spara pengar i produktion)

MBK betyder ivf 1984 eller senare som du själv sett.

http://www.flickr.com/photos/stronglight/collections/72157602068140820/

Edit: skrivfel

Senast ändrad:
Som alla andra är inne på är storleken ett frågetecken. Tittar man på styrhuvudet ser det ut att vara en jättestorlek. Förutom styrhöjden som nämnts ser sadelhöjden väldigt låg ut. Om du har skor på dig, kan du står gränsle över cykeln framför sadeln?
Om inte, hur mycket fattas?

@atlas Helt rätt på halva stången satt en markering.

@åke Tackar Det roliga är att den är "cyklingsbar" så jag tänkte ta en liten sväng imorgon efter jag sänkt styret.

Effektivt men det är huvudvärksvarning.

Det verkar sitta plastic padding på stången. Jag skrapar bort flagorna med en lackad redskapskrok.

Senast ändrad:
@bojsänke Om jag står framför sadel med skor på så har jag kanske 1,5-2,5cm tillgodo bäckenbenet eller vad det nu kan vara som är första hårddelen. Ramen är 55cm mellan vevparti och övre ramröret i höjdled. Det har jag goglat fram ska vara lagom till mina 177cm. Men jag har verkligen ingen aning. Alla verkar räkna och mäta lite olika. :)

Nu har jag tagit bort dom värsta kakorna av lim och Plastic Padding och mög.

Det verkar som om cykeln är helt original. Eller iallafall är delarna av den typen som Motobecane använde på 80-talet. Några klistermärken verkar ha borttagits och färgen saknas på två ställen. Det om känns lite oestetiskt är kedjeringen och pedal-cranksen.

_Peppen_ skrev:
-------------------------------------------------------
> @bojsänke Om jag står framför sadel med skor
> på så har jag kanske 1,5-2,5cm tillgodo
> bäckenbenet eller vad det nu kan vara som är
> första hårddelen. Ramen är 55cm mellan vevparti
> och övre ramröret i höjdled. Det har jag goglat
> fram ska vara lagom till mina 177cm. Men jag har
> verkligen ingen aning. Alla verkar räkna och
> mäta lite olika. :)

Det verkar ju precis lagom, och 55cm är inte alls ovanligt stort! Det måste varit perspektivet i den här bilden som ställde till det för mig:
IMG_1011-1.jpg

Du behöver nog inte alls byta däcken. De ser ut att vara Conti Sport Contact, dvs betydligt nyare än resten av hojen o ett par trevliga sulor. Är de inte trasiga så behåll.

Dom är helt klart nyare. Om jag ska byta skulle det vara kul med ett par grå däck föra att matcha ramen.

Rostskydda ställena där lacken saknas och sätta på ett tidstypiskt eller snyggt klistermärke.

michelin-pro-race-3-grey.jpg

sticker220x200-pad220x200ffffff.u5.png

Bilagor

• sticker,220x200-pad,220x200,ffffff.u1.png
    sticker,220x200-pad,220x200,ffffff.u1.png
    9.4 KB · Besök: 95
Senast ändrad:
_Peppen_ skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en fylld vanlig verktygslåda men vilka
> specialverktyg behöver man för en sån här
> operation?

Kedjebrytare.
Avdragare för vevparti o frihjul, ev vevlager men gissningsvis är ditt vevlager av äldre typ där man använder hammare o en offermejsel.
Konnycklar.
Ekernycklar.

Gå inte till Biltema. Sportson har bra priser på vissa verktyg. Att köpa alla på en gång skulle gå på 500-1000 gissar jag, kanske har du någon att låna verktyg av om det känns mastigt.

Toppen ratatosk! Jag har lagerfett och röd sprit och kedjeolja. Vad behöver man mer för kemikalier?

Styrstammen kunde jag fixa iallafall. :)

Its ALIVE!

I lurarna körde jag Brian Eno Ambient 1 men denna är mer rätt.

youtube;Jmc6i7_Y4XM]

Skön miljö! Av den att döma tycker jag att du skall cykla skiten ur den där cykeln och om du fastnar för det skaffa dig en CX.

CX (CycloCross) är en räcer för grusväg och till viss del stig som även funkar okej på asfalt.

Om manska vara lite krass - lägg ingen förmögenhet på den. Rengör, smörj upp och byt ev vajrar och bromsbelägg, sen bara bruka.

Förresten, gå till Biltema. Men inte för verktyg utan för kassett o kedja, styrlinda kanske, skärmar.
Ha inte rödsprit på lacken.

Ok jag tror en plan börja utkristallisera sig.

1. Fixa rätt tryck i däcken och byt bromsbeslag
2. Skaffa verktyg och serva och inspektera lager etc.
3. Byt slitagedelar som vajrar etc
4. Fixa det kosmetiska samt nya däck

Vad är det rimligt att sätta för bromsklossar på denna hojen? Dom befintliga funkar ungefär så bra som dom ser ut att göra.

Glöm inte att byta bromsvajer också om du vill ha bättre nyp. Det brukar hjälpa pga minskad friktion. Duger säkert med BTs där också. Jag brukar fetta in mina med lithiumfett när jag monterar dem. Vet inte vad Sheldon Brown säger om det, men det brukar funka.

"Skön miljö! Av den att döma tycker jag att du skall cykla skiten ur den där cykeln och om du fastnar för det skaffa dig en CX. "

De är ju det som är bra med dessa 80-tals (cykla till skolan racers) att de har long reach bromsar så att det går alldeles utmärkt att montera ett par crossdäck.

-Åke

Det är inte direkt en top of the line räser du hittat där men den blir nog kul ändå. Hi-Ten är snäppet över vattenrör och användes flitigt till lite bättre cyklar när det begav sig. Ännu bättre cyklar bygdes i cro-mo, Reynolds, Colombus, Tange mfl.
Bromsarna liknar Weinmanns Vainquer som gick för att vara bra. Men köp bättre klossar än vad du hittar på BT om ambitionen är att få stopp på hojen även i vått.
Bakväxeln verkar vara indexerad?
Antagligen är frrihjulet gängat så när det har tagit slut får du nog köpa nytt nav. Hjul, alltså.
Syns inte på bilderna, men jag gissar att du behöver ett par gamla Campagnolo-vevlagernycklar för att få isär vevlagret. Om lagret är kasst går det att byta rakt av till nytt med ISO- eller JIS standard. Kolla bara vilken gånga lagret har, med lite otur kan det vara fransk gänga (35X1) som kan vara lite knepigt att få tag i.

Tackar för infon Pfaff. Jag tycker att det det är grymt kul att ha en cykel som helt är tillverkat av män med stora mustascher i europeiska I-länder. Att man kan pumpa upp för backar et kvarts sekel senare utan att det knakar och gnisslar säger väll något om någonting. :)

Dom här från kool stop är nog dom bästa jag har hittat om jag inte skall byta ut bara gummit.

Bilagor

• 1591-4511-main-continental-69.jpg
    1591-4511-main-continental-69.jpg
    5.4 KB · Besök: 113
vill du ha mer inspiration så har jag gjort en liknande sak med en motobecane,.....

"uppgradering av ett bojsänke" vill jag minnas att tråden hette....

Fridens!

Ja den blev riktigt bra och får just nu bekänna färg som fulcross på leriga grusvägar... Går nog inte att ha så mycket roligare än så.. På G att hänga på pendelkit (stänkor etc) för att slippa ha tråkigt till och från jobbet....

Kassetten var mättat med gunk. Jag tänkte prova att skrapa ut det torrt. För att slippa gegga så mycket. Blev typ tre teskedar, funkade toppen.

Så hittade jag inte min thinner men hittade istället t-grön. Även den funkade bra körde på kjedjan och kasseten och borstade, torkade och tvättade med varmt vatten och svamp. Avslutade med "gripen olja".

Så här är statusen. Nya pedaler med clips, justerade växlar oxh bromsar, moderna bromsklossar, och 28mm alround-däck. Det skulle vara uppehåll och 4 grader idag och 3m/s men istället var det snöblandat hagel 8m/s motvind så premiärturen vart ganska hård. Nu tänker jag mig att jag mosar på med pendling tills något börjar strula eller att jag får gudomlig inspiration. Jag börjar dock gilla looken mer och mer.

Vad skulle ni göra med den?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp