En munibörjares dagbok...

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Mikva skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Finns det någon annan som har en enhjuling och
> bor i centrala Stockholm?
>
> En länk för dig min vän:
> http://enhjulingsfolket.se/

Tack för tipset!

/Mikael

iMats skrev:
> Ett litet tips så här innan alla rusar iväg och
> köper sig en muni:
> På Team Sportia säljer dom 20" nybörjarenhjulingar
> för 500:-. Den är lättare att lära sig på och
> betydligt billigare. .....

Efter en besök hos Team Sportia på Backplan (Göteborg) är man nu ägare till en snik-enhjuling.
Pröjsade 599,- efter lite tjat på försäljaren.
Återkommer med rapport hur det har gått i början nästa vecka.

PS. Det är ert (och enhjulingsfolkets) fel om grannarna nu tror att "Tysken" har helt flippad ur. I den ålder (43) skall man f..n spela G-O-L-F som alla andra och inte försöka sig på circuskonster ;-)

Det verkar inte vara något enhetligt pris på dom där enhjulingarna. Här tar dom fortfarande 499:- på Team Sporta.

Och det där med ålder ska man väl inte haka upp sig på. Det är bara en tidsräkning, säjer inte nånting egentligen... :) Gjorde själv munipremiär vid 37 års ålder...

Enhjuling är ju skitakul!
Lärde mig lite med en kompis på mellanstadiet. Använde hans föräldrars husvagn som start-stöd.
Ganska skoj när man var 2. Dessutom i den åldern då man är så tävlingsinriktad =) Om den
ene kom en halvmeter utan stöd så skulle den andre definitivt klara längre, trots balansbrister =)
tnt: Om du får för hög fart, kanske är att du låser blicken för långt ner?
Har du väl lyckats ta dig en 10-15m så tar det nog bara minuter innan du kan cykla riktigt långt.
Inlärningskurvan var trög i början men släppte ganska mycket när man väl klarat dom där 2 första
metrarna.

Lycka till och ha det så kul!

Lynx-D skrev:
> tnt: Om du får för hög fart, kanske är att du låser blicken för långt ner?

Jag har experimenterat med att hålla blicken allt från två meter framför till horisonten. Vet inte vad som är bäst...

För mig har det fungerat klart bäst att hålla blicken någon stans mellan 15m och horisonten, blir genast lite vingligare när blicken kryper närmare.
Hur går det annars då? är du klar för muniklassen på SIR snart;)

Mike å skrev:
> Hur går det annars då? är du klar för muniklassen på SIR snart;)

Nja, det dröjer nog en stund till. :)

Har inte testat sedan sist (!) då jag är hemma sjuk för stunden.

Obed: Man får väl generellt bättre balanssinne men om det är praktiskt överförbart vet jag inte, kanske hade det varit effektivare att öva balans på MTBn om det bara var det man jagade.

Du blir i alla fall en bättre cyklist på enhjuling om du håller på med enhjuling!

En sak som jag lärde mig i samband med att jag cyklade enhjuling var att korrigera balansen genom att vinkla kroppen vid höfterna, alltså att effektivt flytta kroppens tyngpunkt åt sidan. Man använder ungefär samma rörelser när man cyklar mtb på nåt smalt (eller försöker att stå still) och håller balansen genom att flytta rumpan åt sidan i förhållande till toppröret.

Om man vill öva balans effektivt på enhjuling kan man försöka att cykla enhjuling på smala ytor, till exempel trottoarkanter. Så länge man inte cyklar på begränsade ytor handlar det mer om att hålla enhjulingen under sig än att balansera på den, precis som med tvåhjulingar. Det är lättare att cykla på smala saker med enhjuling än med tvåhjuling är jag ganska övertygad om.

Oj skrev det här meddelandet i eftermiddags men glömde visst posta det :)

EDIT: glömde visst ett "inte" :)

Senast redigerad av en moderator:
Knepigt att skilja mellan balans och teknik, tycker jag. För att cykla enhjuling behövs inget extraordinärt balanssinne, det handlar nästan uteslutande om teknik; att lära sig "gå" på ett hjul. Faktiskt har enhlulingsscyklandet mer med gående än cyklande att göra utifrån hur kroppen används. Däremot märker jag att enhjulingscyklandet gett mig bättre balans genom att jag nästan i alla sammanhang är medveten om och uppmärksam på balansen, något som säkert kan uppnås på fler sätt än genom att cykla på ett hjul.

Igår testade jag ännu en halvtimma i min gångtunnel. Det är massor med snö all annanstans så det är där jag får hålla mig tills vidare.

Lyckades cykla mellan tunnelväggarna ett par gånger men på det stora hela var det bara frustrerande så jag gick hem igen.

59 försök blev det.

Första gången jag inte märkte hur jag blev bättre under passets gång.

Tobbe: Det är bara att kämpa vidare!
Om du klarar mellan väggarna i gångtunneln så har du ju kommit en bra bit på väg! :)
Om du känner att du inte blir bättre så du sätter ribban för lågt?
När du har nånting du försöker på om och om igen, och klarar det lite då och då, så är det svårt att motivera sig för att fortsätta efter ett tag.
Du kan testa cykla längst efter väggen och bara luta lite lite mot väggen med så stort avstånd mellan gångerna som möjligt, så när du börjar luta dig mot väggen så skjuter du ifrån lite med handen istället för att ta emot dig, längre och längre avstånd mellan gångerna.
Så ska nog detta vara som i en liten ask med lite träning!
Och kom ihåg att det inte bara behövs träning utan även eftertanke, för att få ut maximalt av tränigspasset! :) "Vad gick fel? Hur kan jag göra det bättre?"

Ett tips för mer yta att cykla på är att söka upp något garage eller parkeringshus :)

lleberg skrev:
> Ett tips för mer yta att cykla på är ... parkeringshus :)

Jo, jag får bege mig till stans enda parkeringshus och testa nästa gång. Fast då måste jag över hela centrum först. ;(

Det är inge roligt med pass som inte verkar ge någon förbättring.
Jag tycker att det har gett mer med korta pass på 5-15min än med längre försök, blir bara trött och okoncentrerad när jag fortsätter att nöta vilket inte verkar ge något.
Men det är bara att nöta vidare för det lossnar förr eller senare.

the_TnT skrev:
> lleberg skrev:
> -----
> > Ett tips för mer yta att cykla på är ...
> parkeringshus :)
>
> Jo, jag får bege mig till stans enda parkeringshus
> och testa nästa gång. Fast då måste jag gå över
> hela centrum först. ;(

Det är en hemsk känsla att behöva leda en cykel! Lika hemskt varje gång!
Du har inget helt vanligt garage, eller nån tom carport i närheten? typ vid hyreshus eller så.

Och sen tror jag att mike å har rätt i att kortare pass ger mer, fast det kanske är svårt om det är en bit att ta sig till stället man kan cykla.
Det kanske ska ses mer som övning än träning? :)

lleberg skrev:
> Det är en hemsk känsla att behöva leda en cykel! Lika hemskt varje gång!

Japp.

> Du har inget helt vanligt garage, eller nån tom
> carport i närheten? typ vid hyreshus eller så.

Alltså, gångtunneln är nog en 4 x 12 meter eller så. Nästa steg är P-huset.

> Och sen tror jag att mike å har rätt i att kortare
> pass ger mer, fast det kanske är svårt om det är
> en bit att ta sig till stället man kan cykla.

Jo det blir lite så. Hade det varit snöfritt utanför huset hade man ju kunnat nöta kortpass där. Kanske ska utvärdera källaren i huset?

> Det kanske ska ses mer som övning än träning? :)

Nu förstår jag inte? Jag varken övar eller tränar. ;)

Så sant så sant, du cyklar ju! :)

Möjligheten finns ju även att skotta bort den löst liggande snön utanför huset, sanda och köra där!
Så blir det mindre projekt och du kan cykla när du har några minuter över :)

En intressant grej under inlärningen (både som nybörjare och när jag lär mig ytterligare färdigheter) är hur mycket ett uppehåll betyder.

Om jag tar upp något jag inte tränat på en eller ett par veckor kan det sitta direkt efter första försöket. Det verkar som om cortex bearbetar information från träning även när man inte tränar. Så om du tränar samtidigt på flera saker som exempelvis svänga, freemount, idling och baklänges är mitt råd att bara hålla på en stund med varje färdighet. Det är hjärnan som ska lära sig koordinera signaler och rörelser och försöker man proppa i den mer info än den vill ta emot blir det som med matteläxorna i mellanstadiet, man skiter i det.

Så fort raktframcyklingen funkar någorlunda: Ut och cykla bara för att det är kul! Även om man inte betraktar det som träning övar man upp en mängd småsaker som gör cyklingen mer och mer stabil.

Precis åter från en kvart i källaren. Längsta sammanhängande sittningen, helt klart! Ett försök på 15 minuter... Sen ramlade jag av, munin fortsatte in i väggen och studsade tillbaka in i skrevet på mig. Mumma!

Cyklade runt mellan förrådsväggar och i korridoren, en del för låga rör till trots.

Det är verkligen enklare att cykla på ett betonggolv, borde ha börjat där nere från dag ett...

Får bli minst ett pass till idag.

the_TnT skrev:
> Sen ramlade jag av, munin
> fortsatte in i väggen och studsade tillbaka in i
> skrevet på mig. Mumma!
> geblod.nu -= Carpe Diem! =- geblod.nu

Nu börjar jag bli lite orolig

the_TnT skrev:
Ett försök
> på 15 minuter... Sen ramlade jag av, munin
> fortsatte in i väggen och studsade tillbaka in i
> skrevet på mig. Mumma!

Har du film på det;)

tyngden på dalskidan älskling..

Ehum, håll trycket på bakre pedalen så kommer inte cykeln att sticka frammåt!
En stor skillnad i tramprörelsen från tvåhjuling, när man måste hålla balansen och inte bara driva :)

men det är bra jobbat!

Ja? RR? =)
Du skulle sett till att ha en kompis som också ville lära sig. Allting (?) är roligare
om man inte är ensam.
Men, keep up the good work. Låter ju som att du långsamt men säkert tar dig över dina hinder.
Kurvan lutar kanske brant i början men släpper av sen, så det blir som att ta sig över
en tröskel tyckte jag. Sen sitter rak-cyklingen där för resten av livet.
Men det finns ju så mycket mer =) En sån, som det kan låta, enkel grej som att köra upp
och ner för en trottoarkant har jag fortfarande dålig koll på.

En annan grej som jag inte vet om det egentligen ger så mycket, men som iaf var kul när
man var mindre, var att stå upp på enhjuligen, hålla i sadeln med en hand och hoppa på
stället. Det är kanske skitenkelt? Lite pogo-stick över det antar jag. Vi hade tävlingar
på rasten i skolan, jag och en 2-3 stycken till om vem som klarade flest hopp.. men det
blev ganska snabbt tråkigt eftersom man efter en kort inlärningsperiod kan hoppa i all
evighet =)
Sen körde vi hastighetstävlingar, rakt fram, runt nån kona eller nåt och full rulle
tillbaka. Det var ganska lurigt och lätt att man lutade sig för långt fram och blev
tvungen att hoppa av.

Lycka till!

//Daniel

iMats skrev:
> Det har varit tyst länge nu Tobbe...

Har inte cyklat sedan förra rapporten här i tråden. Söderhamn, Borås, Högbyn...

Förlåt en säkert urkorkad fråga som redan har besvarats otaliga gånger: är det någon skillnad på "muni" och en vanlig enhjuling?

Sen så vill jag skryta med att jag lärde mig cykla enhjuling på tredje försöket, och då hade jag inga stöd av väggar eller annat. Enda trixet var att hålla i sadeln med ena handen hela tiden. Detta var 15 år sen men jag kan fortfarande.

Har man lärt sig att cykla enhjuling så sitter det där! Jag cyklade enhjuling när jag var 15 år gammal. Testade på nytt drygt 20 år senare och hade inga problem att cykla igen, inte ens på den 36" som Unicycle lät mig prova vid Fiskartorpet förra våren.....

file=3221

Foto: Rikard, från på2Hjul-mässan 2006

Benjamin skrev:
> Förlåt en säkert urkorkad fråga som redan har
> besvarats otaliga gånger: är det någon skillnad
> på "muni" och en vanlig enhjuling?

Muni = Mountain Unicycle = enhjulingsmtb

johan__317 skrev:
> kan du filma när du kör så man ser hur långt
> du har kommit i municyklandet?;)

Dammade av Munin idag, håll till godo!

Med den tekniken bör Du ha hjälm, gubben. ;-)

Öva någonstans där Du har en lååång vägg att hålla dig i eller där Du kan åka mellan väggar.

Jag hade en garageplan som bestod av 3 väggar formade som et U. Det var ungefär 30 meter runt och 6-8 meter rakt över. Jag körde de tre väggarna och så satsade jag för att komma över på den fjärde. Efter några kvällars kämpande fixade jag ett varv utan att ta i någon vägg. Kvällen därpå körde jag samma varv och fortsatte hem, ca. 100 meter totalt.

Öva på Tobbe och försök att hitta någonting liknande det jag hade när jag lärde mig.

Ta med munin till Kinnekulle så ger jag dig en stadig axel att luta dig mot. ;-)

jansson99 skrev:
> Med den tekniken bör Du ha hjälm, gubben. ;-)

Har inte ramlat än, däremot är benskydd inte så tokigt ibland.

> Öva någonstans där Du har en lååång vägg

Jag är trött på väggar, har cyklat fram och tillbaka i källarkulverten till leda. Framåt/bakåt-balansen finns där men sidledsbalansen funkar dåligt, så jag skiter i fler väggar nu.

Mitt problem är att jag inte övat, ska ta mig i kragen.

the_TnT skrev:
> jansson99 skrev:
> -----
> > Med den tekniken bör Du ha hjälm, gubben. ;-)
>
> Har inte ramlat än, däremot är benskydd inte
> så tokigt ibland.
>
> > Öva någonstans där Du har en lååång vägg
>
> Jag är trött på väggar, har cyklat fram och
> tillbaka i källarkulverten till leda.
> Framåt/bakåt-balansen finns där men
> sidledsbalansen funkar dåligt, så jag skiter i
> fler väggar nu.
>
> Mitt problem är att jag inte övat, ska ta mig i
> kragen.

Tänl på att du bara haft den sedan feb 2006, knappt funnits tid :P

bruce skrev:
> Tänl på att du bara haft den sedan feb 2006, knappt funnits tid :P

Precis nu slog det mig att jag har slängt mina polarfiler (av misstag) så jag kan inte redogöra för hur få gånger jag tränat. D'oh!

Men det blev bara två förra året...

Jonas skrev:
> http://www.juggler.org/photos/Jugglefest_200302/du
> ane_skatebike.sized.jpg
>
> Undra när dessa blir inne igen... :-P

Hate to tell you; de har aldrig någonsin varit "inne" ;) Jag trodde att de var inne ett tag men det var nog rätt töntigt, ungefär som jag. Kul var det iallafall, jag använde min till skolan varja dag ett tag.

the_TnT skrev:
> Idag kom jag strax över 10 hjulvarv / 20 meter...

Ungefär så långt jag kom i går på vägen hem från skogen mellan varje pumpa-i-ny-luft-stopp på grund av att bakdäcket inte höll tätt :-D

Tillbaka
Topp