En Riccardo Riccò på Roslagshösten 2012

Bodie skrev:
-------------------------------------------------------
> Ur tävlingsreglerna:
>
> 12.1.004
> (1)Var och en som uppträder inkorrekt eller
> oärligt gentemot andra eller som inte håller
> löften eller
> kontraktsmässiga eller andra förpliktelser inom
> cykelsporten skall straffas med avstängning upp
> till
> tre (3) månader och/eller böter på 100-10 000
> CHF för brott mot UCI:s regler respektive böter
> på
> 500 – 50 000 SEK för brott mot SCF:s
> Tävlingsregler.
>
> -> De kunde nöjt sig med 500 SEK. Men ett
> motionslopp har väl inga Tävlingsregler.
>
> Former av regelbrott
> 12.1.005
>
> Avstängning gällande för minst 1 och högst 6
> månader gäller för alla som är underställda
> UCI:s
> reglemente respektive SCF:s Tävlingsregler och
> som:
> 1. beter sig våldsamt eller använder
> smädelser eller oförskämt språk till eller om
> en
> Kommissarie, en UCI respektive SCF instans
> eller dess medlemmar eller, i allmänhet, någon
> som utför en av UCI respektive SCF
> reglerad funktion.
> 2. beter sig på ett sätt som skadar
> cykelsportens, UCI:s eller SCF:s anseende och
> intresse.
> 3. underlåter att utan giltig orsak svara på
> kallelse från en UCI eller SCF instans.
>
> ->2. verkar de använda sig av, gummiparagrafernas
> gummiparagraf?
>
> 12.1.016
> Instans som har att utdöma påföljd efter
> regelbrott skall tillämpa lämpligt straff när
> alla fakta har
> blivit kända. Inget straff får förskjutas i tid
> utom i de fall och på det sätt som föreskrivs i
> UCI-
> reglementet respektive SCF:s Tävlingsregler .
>
> -> Alla fakta... utan att höra den tilltalade
>
>
>
> Bevisning
> 12.1.001
> Brott mot UCI:s regler och SCF:s Tävlingsregler
> skall påvisas med hjälp av alla tillgängliga
> medel.
>
>
> 12.2.026
> Disciplinära procedurer hos nationella förbund
> avseende förseelser enligt artikel 12.2.002
> skall
> garantera licensinnehavare rätten till försvar
> innebärande åtminstone:
> • Skriftlig kallelse där fakta i
> ärendet gentemot dem beskrivs.
> • Chans att ta del av alla
> handlingar i ärendet.
> • En utfrågning där den anklagade
> parten kan ge muntligt eller skriftligt försvar.
> • Hjälp från en av dem själva
> utsedd rådgivare.
> • Rätten att kalla vittnen och
> experter.
> • En offentlig utfrågning såvida
> inte beslut om motsatsen är väl motiverat.
> • Skriftligt och väl motiverat
> beslut.
>
> -> Men följer man verkligen detta?
>
> 12.2.030
> Förbund skall intiera åtgärder inom fjorton
> dagar från det fakta är kända. Beslut av
> första nivåns
> disciplinära instans skall lämnas inom två
> månader från det fakta är kända av det
> nationella
> förbundet. Om nödvändigt skall beslut av
> instansen för överklagande lämnas inom högst
> tre
> månader, plus överklagnings perioden, från
> samma tidpunkt.
> Vid försening som inte kan förklaras av
> ärendets natur, skall nationellt förbund bli
> ålagda böter på
> 5000 CHF för varje veckas försening.
> Dessutom, vid fall av varaktig försening,
> antingen när det gäller att kalla
> licensinnehavare eller i
> hanteringen av ärendet, kan licensinnehavare
> inställa sig till UCI Appeals Board om han så
> önskar.
> Beslut av Appeals Board skall inte kunna
> överklagas. Kostnader för denna procedur skall
> täckas av
> licensinnehavarens nationella förbund förutom
> bötesbeloppet enligt föregående stycke. Detta
> bötesbelopp skall förfalla varje vecka eller del
> därav till ärendet tas upp av Appeals Board.
>
> -> Dags att anmäla SCF för prott mot sina egna
> procedurer? ;-)

Det här inlägget ställer på ett mkt klart och koncist sätt riktigt bra och viktiga frågor. Har SCF verkligen agerat korrekt när disciplinnämnden har behandlat dennna anmälan och beslutat i ärendet. Bra grävt och skrivet.

Fredrikshof har anmält Simon för olovligt deltagande i motionslopp. Finns den regeln ens i det tävlingsreglemente som handlingen har bedömts emot? Eller, har SCF spunnit loss på anmälan i sig och sedan smackat på med generalklausulen bara för att kunna klä sin dom i korrekt kontext? Fredrikshof har i alla fall inte anmält Simon för det regelbrott som SCF har dömt efter.

Hmmm, känns lite tveksamt. Anledningen är att man har haft ett s k medel, och därefter konstruerat ett mål att använda sitt medel emot. Det strider mot all hederlighet och logik. Eller sagt på svenska. Simon skall straffas. Nu måste vi därför ha en anmälan, som vi kan mappa mot regelverket.

There is something rotten in the state of Denmark ...

Edit:lite stavfel

Senast ändrad:
Eftersom Hovet diskuterade med SCF innan anmälan lämnades in så ligger nog det mesta av det som behandlades i det samtalet eftersom det med Hovet ord "ledde fram till att nämnden tog en anmälan". Ledorden verkar vara säkerhet och ekonomi, och som Bruse fint visar så har de nog tagit fasta på "vad händer om flera hundra licensierade cyklister gör samma sak?

Fattar inte ståhejet. Jag vet flera proffscyklister som trampat runt i olika tätklungor på diverse motionslopp utan detta tjafsande. Men ok, de körde inkognito och bloggade inte om tilltaget så viss skillnad är det . Men ärligt så är rolagshösten bara ett motionslopp i mängden och detta gnällande om simon är bara larvigt.

Simon har alltid vad jag minns levt i extrem fattigdom. Första gången vi båda dök upo på en organiserad klubbträning var på Hofvets distansoass från Farsta. Jag (medelålders vit man) på min sprillans carbonracer, Simon på en MTB med slicks och korgpedaler som han hittat på nån gammal cykel som hans pappa hade på vinden eller nåt liknande.

"Någon måste ha baktalat Simon G, ty en morgon blev han avstängd utan att han gjort något ont"

Verkligheten imiterar som vanligt konsten.

Simon är kanske inte medelålders än, men vit man var han senast jag kollade :-) Han är dock inte snål. Om det inte blir en defence fund så får han gärna höra sig så pyntar jag hans böter.

mzi skrev:
> Har man ingen licens så kan inte SCF göra
> något. Då är det väl polisanmälan som
> gäller.

Fast då är det väl olaga tvång eller nåt från arrangörens sida om de förbjuder någon att cykla på allmän väg. Anmäler de framförande av cykel på allmän väg efter loppet så är det väl inget brott alls. Att vara olicensierad kan ju faktiskt betyda att man bara är ute och cyklar.

Det är ju det rätten får ta hänsyn till. Rubriceringen skulle väl vara "bedrägligt beteende" eller något sådant.

mzi skrev:
> Något "ont" har han säkert gjort. Men han har
> inte skadat cykelsporten, SCF eller UCI.

Det har han ju faktiskt gjort nu. Hade han inte cyklat på allmäna vägar när Hofvet arrangerade motionslopp hade inte Hofvet och SCF överreagerat och skämt ut cykelsporten.

Även alla som är medlem i SCF har medverkat till att skada cykelsporten genom att se till att licensnämden har haft pengar att genomföra illdådet mot svensk cykelsport.

Avgå alla!

mzi skrev:
> Något "ont" har han säkert gjort. Men han har
> inte skadat cykelsporten, SCF eller UCI.

Nä och det var det jag menade förstås. Josef K var säkert inget heligon han heller.

Ibland känns det som sveriges tävlingscyklister tar sig själva på för lite stort allvar.
Ville köra Hofvettempot men hade ingen tempocykel förutom en gammal SS-konverterad 80-talare.

JQ | 2008-05-02
Får man cykla på en gammal tempocykel med 26" framhjul eller följer ni strikt UCI?

Tommy Pollák | 2008-05-02
UCI-regler gäller
Och reglerna säger att fram- och bakhjul ska vara lika stora om jag minns rätt.
Visst håller vi på regler som gör att förutsättningarna blir lika för alla, eller hur?

JQ | 2008-05-02
OK...fast en gammal 80-tals tempocykel med 26"-hjul är ju knappast snabbare än en ny UCI-godkänd cykel kan man ju också resonera om man vill vara lite mer flexibel. Fast det kanske ni inte vill?

Tommy Pollák | 2008-05-02
Det beror kanske på i vilken klass Du vill starta ...
... och om Du har licens?
Kontakta kommissarien, Tell Hermansson, eller tävlingsledaren, Alf Alkebo, för besked.

Tell Hermanson | 2008-05-02
SCF:s regler om 2 hjul med lika diameter gäller i Hofvettempot. På den här höga nivån av tävling, som ingår i Veterancupen, kan vi inte vara flexibla när det gäller reglerna.

Året efter fick jag OK att köra med cykeln på klubbmästerskapet, men då blev det ett jävla gnäll på forumet i stället...

Supertramp skrev:
> Ibland känns det som sveriges tävlingscyklister
> tar sig själva på för lite stort allvar.

Med tanke på att du fortfarande ältar detta verkar det finnas mer än en part i den här historien som tar sig själv på lite för stort allvar. Du ville ställa upp i en tävling där det redskap du ville använda inte var tillåtet och blir sur för att de inte gör ett undantag för just dig. Jag trodde du var för gammal för att tillhöra curlinggenerationen.

När Tille skaffat tempohoj kommer han börja ordna kompistempotävlingar och där kommer du få starta med din cykel, supertramp.

Det jag inte riktigt förstår är varför denna situation överhuvudtaget uppstår. Blickar man lite söderut hade man blivit stolt över att en cyklist av Simons kaliber dyker upp och minglar runt och bjudit honom på startavgiften bara han startar. Han hade fått kall risotto, duscha gratis och stock, +ANNAT, när han kommit i mål. Förmodligen hade han också fått posera på bild med glada motionärer för deras familjealbum. För mig är det det som är problemet...

schture skrev:
> Det jag inte riktigt förstår är varför denna
> situation överhuvudtaget uppstår. Blickar man
> lite söderut hade man blivit stolt över att en
> cyklist av Simons kaliber dyker upp och minglar
> runt och bjudit honom på startavgiften bara han
> startar. Han hade fått kall risotto, duscha
> gratis och stock, +ANNAT, när han kommit i mål.
> Förmodligen hade han också fått posera på bild
> med glada motionärer för deras familjealbum.
> För mig är det det som är problemet...

+1

fredrikw skrev:
> Med tanke på att du fortfarande ältar detta
> verkar det finnas mer än en part i den här
> historien som tar sig själv på lite för stort
> allvar. Du ville ställa upp i en tävling där
> det redskap du ville använda inte var tillåtet
> och blir sur för att de inte gör ett undantag
> för just dig. Jag trodde du var för gammal för
> att tillhöra curlinggenerationen.

Det var inte viktigt för mig att få köra tävlingen, jag kommer ihåg det för att jag tyckte att klubben jag tillhörde agerade på ett sätt som jag tyckte var lite pinsamt. Inge kul att vara medlem i en klubb som inte har värderingar som man själv inte delar.

Men om vi nu ska älta gamla saker så finns kan vi ju även ta upp den gamla diskusisonen då Hofvets tävlingsgrupp fortsatte sin intervallträning samtidigt som en skadad mopedist låg och kved i diket.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/953936/page=1
Då tar man också sin träning på lite för stort allvar. Och man känner sig inte stolt över att vara medlem i klubben.

EDIT: I detta fallet vore det kanske till och med befogat med ett diciplinstraff.

Alla brydde sig om mopedistens fall.
Utom Hofvet som tränade intervall.

Alla blev galda över att se Simon tävla.
Förutom Hofvet som valde att anmäla.

Senast ändrad:
Det enda som fattades för att det sydländska beteendet skulle iscensättas var förmodligen bara att Simon hade snackat med tävlingsledaren och frågat efter en startplats?

...eller är Hovet så trångsynta att man inte hade givit honom den favören med tanke på hans bakgrund i klubben och kaliber som cyklist?

Söderöver hade inte Simon behövt prata med någon, alla hade velat prata med Simon, där är skillnaden som jag ser det. Jag är fortfarande lite stolt att ha kört en Oetzi med Simon, fast han och en kille till stack ifrån oss runt Bålsta...undrar om jag kan anmäla honom för kränkning... ;-)

Senast ändrad:
Vilken kuf. Först skiter han i att betala startavgiften, utan att stämma av det med tävlingsansvariga. Sedan sopar han hem hela loppet, skippar för all del målgesten och massage efteråt och frågar snällt om han får ta en bulle. I kölvattnet av händelsen avhandlas sedan allt mellan himmel och jord.

Det finns en rätt viktig, tidigare nämnd, dimension i detta. Cykling håller på att befästa sig som en rikemanssport med tråkiga byråkratiska tendenser. Det är komiska att bli upprörd som anmäld till RH för att ha fått stryk utav Simon, för den filosofiska biten i det hela är ju att dom ju inte fått det. Det är väl snarare så att det rör sig om en långhårig fruktansvärt snabb cyklist som snällt frågat om han fick ta en bulle efter att han genomfört sitt distanspass på samma bana som RH!

Varför bjuder inte arrangörerna in elitcyklister att starta utan kostnad. Jag skulle tycka det var mycket mer spännande att ställa upp i lopp som RH om jag fick gå in i väggen efter 2/3 av loppet för att jag kört på elitrulle. Det skulle vara mer värt än att betala 500 kr för ett snabbt distanspass och en bulle efter målgång. Nej, är det så att det lockar så finns CK Valhall...

jonas hermansson skrev:
> Det finns en rätt viktig, tidigare nämnd,
> dimension i detta. Cykling håller på att
> befästa sig som en rikemanssport med tråkiga
> byråkratiska tendenser. Det är komiska att bli
> upprörd som anmäld till RH för att ha fått
> stryk utav Simon, för den filosofiska biten i det
> hela är ju att dom ju inte fått det. Det är
> väl snarare så att det rör sig om en
> långhårig fruktansvärt snabb cyklist som
> snällt frågat om han fick ta en bulle efter att
> han genomfört sitt distanspass på samma bana som
> RH!
>
> Varför bjuder inte arrangörerna in elitcyklister
> att starta utan kostnad. Jag skulle tycka det var
> mycket mer spännande att ställa upp i lopp som
> RH om jag fick gå in i väggen efter 2/3 av
> loppet för att jag kört på elitrulle. Det
> skulle vara mer värt än att betala 500 kr för
> ett snabbt distanspass och en bulle efter
> målgång. Nej, är det så att det lockar så
> finns CK Valhall...

För oss övriga motionärer som inte har en chans att hålla elittempo, är det dessutom helt ovidkommande vad som händer längst fram. Både loppmässigt och säkerhetsmässigt ovidkommande. Kränkt blir man endast om man misslyckas med att ta sig själv i mål. Enda gången jag kan se några som helst problem är när man låter de snabbaste komma iväg senare eller när man kör varvbana.

Håller helt med, tycker det är jättekul när eliten är med och kör motionslopp men det är ju inte därför Simon blivit straffad. Någon ordning och reda måste det vara, alla ska bära nummerlapp på ett lopp, om elitåkare eller andra får starta utan avgift överlåter jag åt arrangörerna att avgöra. Jag tror, precis som fler har varit inne på, att eliten gör loppen attraktivare och ser gärna att de kan få starta gratis. De får bra träning och elitmotionärerna en rejäl utmaning, vilket gynnar alla. Men ingen klubb kommer att hitta frivilliga funktionärer om startfälten består av en massa freeriders som hävdar att luften är fri och att det står dem fritt att cykla på allmän väg och blanda sig med deltagarna. Det finns säkert endel säkerhets och försäkringsfrågor som hänger på att deltagarna är anmälda på ett korrekt sätt också, eftersom loppet är sanktionerat av SCF.

Jag håller med Jocke. Hur skulle det se ut om flera hundra av Sveriges proffscyklister stod på startlinjen nästa år?!

mzi skrev:
> Jag håller med Jocke. Hur skulle det se ut om
> flera hundra av Sveriges proffscyklister stod på
> startlinjen nästa år?!

Då skulle SCF klassa det som en tävling och döma alla dessa till avstängning o böter för att ha brutit mot sina tävlingsbestämmelser. Absurt? Nja, det har nästan redan hänt.

mzi skrev:
> startlinjen nästa år?!

Eller 200 meter bakom...

Vad skulle en avstängning eller ej av denna elitcyklist påverka om huruvida hundratals motionärer kommer svartåka framöver? Det är inget som har "hindrat" cyklister att svartåka tidigare, och jag förstår inte hur en utebliven avstängning av Simon hade fått folk att börja svartåka om de inte redan gör det idag. Ett snack med Simon, en utdelad varning och att han tvingats betala avgiften i efterhand tycker jag räckt för att visa att det "inte är OK", enligt parollen "Svartåker man kommer man få betala avgiften i efterhand, så det tjänar ingenting till". Gott så.

mzi skrev:
> startlinjen nästa år?!

En mörk bild du målar upp. Stäng av allihop på förhand för att de ens tänker tanken!! Avstängningstiden läggs lämpligen så att den täcker in datumet för nästa års lopp.

Att Simon får nån form av repressalie är väl inte så konstigt. Men avstängning + böter känns oproportioneligt. Men vad värre är att paragrafryttarna på SCF inte följer sina egna regler.

Specifikt 12.2.026: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2001843/2002233#msg-2002233

Om inte " En utfrågning där den anklagade parten kan ge muntligt eller skriftligt försvar. " betyder att de läst nåt på nån blogg.

Rättsäkerhet och proportionalitet känns som två komponenter som saknas.

torch skrev:
> Vad skulle en avstängning eller ej av denna
> elitcyklist påverka om huruvida hundratals
> motionärer kommer svartåka framöver? Det är
> inget som har "hindrat" cyklister att svartåka
> tidigare, och jag förstår inte hur en utebliven
> avstängning av Simon hade fått folk att börja
> svartåka om de inte redan gör det idag. Ett
> snack med Simon, en utdelad varning och att han
> tvingats betala avgiften i efterhand tycker jag
> räckt för att visa att det "inte är OK", enligt
> parollen "Svartåker man kommer man få betala
> avgiften i efterhand, så det tjänar ingenting
> till". Gott så.

Det här ju självklart och fullkomligt uppenbart det enda rimliga. Att det är så svårt att se och acceptera. Fascinerande. Sunt förnuft vs paragrafrytteri. Undrar hur det gick till när vi skapade ett sådant odjur, som sätter paragrafrytteri främst?

jonas hermansson skrev:
> Jag skulle tycka det var mycket mer spännande att
> ställa upp i lopp som RH om jag fick gå in i
> väggen efter 2/3 av loppet för att jag kört
> på elitrulle. Det skulle vara mer värt än
> att betala 500 kr för ett snabbt distanspass
> och en bulle efter målgång.

Varför löser du inte licens och kör en "riktig" tävling isåfall?

torch skrev:
> Vad skulle en avstängning eller ej av denna
> elitcyklist påverka om huruvida hundratals
> motionärer kommer svartåka framöver? Det är
> inget som har "hindrat" cyklister att svartåka
> tidigare, och jag förstår inte hur en utebliven
> avstängning av Simon hade fått folk att börja
> svartåka om de inte redan gör det idag. Ett
> snack med Simon, en utdelad varning och att han
> tvingats betala avgiften i efterhand tycker jag
> räckt för att visa att det "inte är OK", enligt
> parollen "Svartåker man kommer man få betala
> avgiften i efterhand, så det tjänar ingenting
> till". Gott så.

Svartåka ? på allmänna vägar är det svårt att förbjuda någon att cykla oavsett om det pågår någonting som inte har avspärrade vägar ?

moraliskt sett borde väl den funktionären som gav Simon tipset att starta som han gjorde, träda fram och ta på sej en del (eller hela) skulden.

lekis skrev:
> moraliskt sett borde väl den funktionären som
> gav Simon tipset att starta som han gjorde, träda
> fram och ta på sej en del (eller hela) skulden.

Den som söker skall finna. Jag hittade det namnet efter några minuters letning på nätet, där vederbörande gjort precis som Du sade. Hen kanske inte finns på Happy, helt enkelt.

Har skickat följande idag:
-------------------------------------------
Till
Anders Björklung, Disciplinnämnden
Jahn Ekman, SCF ordförande
Charlotta Calås, ordförande Fredrikshof
CC Simon Galle (via facebook då jag saknar emailadress till Simon)

2005-2009 hade jag hand om förbundets motionskommittén. Jag satt med i SCF styrelse under samma period. På den tiden jobbade förbundet tydligt med motionen. Problem med svart deltagande i loppen kom upp vid motionskonferens 2007. Jag tog den vidare till styrelse.

Vi insåg att det inte gick att göra något om inte vi först varnade cyklister att detta kunde hamna hos Disciplinnämnden. Den 20 augusti 2007 skrev vi följande text på hemsidan och arrangörerna hade något att luta sig tillbaka på. Det blev ett tydligt budskap till alla. Då.

------------------------------------------------------------------
Citat från eget arkiv: "SVART" DELTAGANDE I MOTIONSLOPP.

Det är inte ovanligt att motionslopp får ett extra tillskott av deltagare som vill åka banan utan att betala anmälningsavgiften. Detta är naturligtvis inte acceptabelt your någon synpunkt. I de fall detta rör sig om licensierade cyklister är de ofta med och trissar upp farten, bidrar till att stopptecken ignoreras, etc.

Säkerheten äventyras härigenom och I förlängningen kan därför sporten anses skadas av dessa tilltag samt brist på etik och moral. Enligt TR är det dessutom bestraffningsbart att skada sporten varför detta kan bli ärenden som hamnar hos Disciplinnämnden.

Alla arrangörer av tävlingar och motionsarrangemang gör detta för de aktivas skull och det minsta man då gör för att erkänna dem är att betala anmälningsavgiften för att delta. De som inte anser arrangemanget värt anmälningsavgiften ska också välja andra vägar vid dessa tillfällen.

Skriven av Anders Karlsson. Generalsekreterare Svenska Cykelförbundet
------------------------------------------------------------------
Anders Björklund var ordförande i förbundets styrelse vid denna tidpunkt och har därmed erfarenhet och kunskap i frågan. Därför är ovanstående text nog grunden till Disciplinnämndens beslut.

Vi kände till fler fall och att detta problem var riktigt utbrett. Efter vår text upphörde problemet - eller blev mycket mindre. Jag har själv sett licensierade cyklister hoppa in under flera lopp under åren 1998-2007. Jag är arrangemangsledare för Vasatrampet I Mora. Här bjuder vi in (gratis) många lokala licensierade cyklister. De hjälper till att locka folk till loppet och de slipper gömma sig 200m efter startlinjen. (Dessutom gör de en liten arbetsinsats före eller efter loppet). Då jag hade hand om SCF motionskommittén tipsade vi om detta till flera arrangörer. Vi påpekade för alla det olämpliga i att står 200m efter startlinjen. I alla fall vill jag säga i Simons fall att Fredrikshof kunde ha valt att lösa det lite annorlunda. På den tiden man kunde kontakta motionskommitté löste vi alltid dessa problem med dialog och inte ett enda fall skickades till Disciplinnämnden.

Då Fredrikshof är Sveriges största förening hade jag, i egenskap av ordförande i motionskommitté, egna möten med Fredrikshof. Det kom alltid 6-10 personer från Hovet och vi pratade brett om allt och de var väldigt insatta i frågan. Jag tror knappast att någon från förbundet har suttit i mini-motionskonferenser med Fredrikshof sedan min tid. Det hade hjälpt för Fredrikshof hade haft någon att bolla med som brydde sig.

Jag tycker man borde kunna ha sluppit Disciplinnämnden. Hade jag varit kvar med motionskommittén hade jag tipsat Fredrikshof att bjuda in Simon och använder honom som affischnamn för loppet. Samtidigt - man kan tycka att en person gör inte mycket skillnad men vad gör man om det står 300 cyklister 200m efter startlinjen nästa år? Men om 2 funktionärer verkligen har sagt att det var okej så förstår jag att många undrar över Disciplinnämndens beslut.

Kärnfrågan för mig är om den ovanstående varning gäller fortfarande 5 år senare? Jag menar att om förbundet inte hade slaktat motionskommittén och lagt ner hela vår verksamhet 2010 att detta problem inte hade dykt upp. Varningen hade i högsta grad varit kvar på tydliga platser. Simon hade känt till det.

Då det finns inga tydlig varning eller besked från förbundsnivå till cyklisterna idag ber jag disciplinnämnden omprövar sitt beslut och tar hänsyn till att SCF har lagt ner motionskommittén och plockat bort texten från hemsidan, (jag hittar inte längre hos SCF men hade en kopia hemma). Man har faktiskt möjlighet att utföra en reprimand och varning istället för böter och avstängning i tveksamma fall.

Disciplinnämnden mår har agerat korrekt enligt boken denna gång men beslutet är omdiskuterat. Och detta beslut har tyvärr skadat förbundets anseende hos flertalet som skriver om detta. (Iofs skrevs det mesta med okunskap). Ska ett disciplinnämnd ta hänsyn till "popular opinion"? Egentligen inte, men era beslut är på leknivå jämfört med fotbollsförbundet i England. Där har disciplinnämnden stängt av John Terry för fyra matcher och bötfällt honom 3 miljoner kronor. Där har man följt popular opinion för en domstol i London hade bevisat att John Terry var oskyldigt. Massmedia i England kallade ändå för John Terrys avrättning och Fotbollsförbundets disciplinnämnd lyssnade på folket och låt sig påverkas.

Hursomhelst tycker jag att ovanstående text borde komma tillbaka till förbundets hemsida på en tydligt plats. Då slipper vi nog fler fall.

Men läs vad Simon själv skriver:
-----------------------------------------------------------------------------
När jag fick tipset av en funkis ngn kväll innan om att köra Roslagshösten var mitt svar "Nej, det har jag inte råd med" och drog snyfthistorien om hur jag vänder på varenda krona. "Aah, men du behöver inte anmäla dig, ta på dig en hovettröja och kör, bara hålla lite låg profil". "Mmmmm, det är sant - då får jag ju faktiskt sällskap på morgonens distanspass". Jäkligt olyckligt att jag inte hittade min hovettröja den tidiga morgonen verkar det som.

Jag kom dit, pratade med funktionärer om min plan, minglade runt, hymlade inget (hur många gånger har jag skrivit detta?) Jag planerade att hålla låg profil, men när loppet startat trissades farten upp i gruppen och jag gjorde då ett MYCKET DUMT beslut att inte zinka den, utan att fortsätta bomba. Jag hade dock någon moralisk tanke om att jag aldrig skulle accelerera eller så - utan bara hålla en jämn och hög hastighet hela tiden för att vara så många till gangs som möjligt. Mindre och mindre personer orkade hjälpa till och efter ett tag gick farten givetvis ner och då gick Mäklaren på attack. Jag anslöt. Jag vill poängtera detta, att jag inte var initiativtagaren till attacken, även om det kan vara av marginell betydelse. När jag sedan gick i mål gjorde jag ingen målgest eller liknande firande, utan fortsatte bara förbi.. och jag förväntade mig att Andreas skulle få fokus att ensam ha en bra tid på RH.

Jag tog ingen medalj, ingen massage, ingen tidtagning. Jag tog fralla och banan, men jag frågade först.

EFTER målgång tog arrangören av loppet ett snack med mig. Han förklarade att vissa var upprörda och nästa gång ska jag säga till honom först. Vi kom i samförstånd, inga konstigheter. Jag cyklade hem, bloggade om vad jag gjort och bad om ursäkt till de som kände sig upprörda. (Detta användes senare som bevismatrial för att fälla mig.)
-----------------------------------------------------------------------------

Är det verkligen sant att Disciplinnämnden inte har hört Simon i frågan? Kruxet är "Han förklarade nästa gång ska jag säga till honom först. Vi kom i samförstånd, inga konstigheter" - Detta är faktisk ett muntligt avtal som gäller enligt svensk lag. Det är för mig väldigt konstigt att man kan avtala ett samförstånd och sedan går vidare till Disciplinnämnden. Om Fredrikshof har kommit överens med Simon på plats så är detta väldigt märkligt.

Har Disciplinnämnden inte hört med Simon själv i detta fall så tycker jag det finns ännu mer fog att Disciplinnämnden omprövar sitt beslut. Det kan nog anses att han fick tillstånd från arrangör i första hand och även ett acceptans efter loppet med uppmaning att "prata med mig nästa gång".

Riktigt synd att Simon fick sin cyclocross säsong förstört av detta. Riktigt synd!

MVH

Garry Jones

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp