Enarmad aktivitet

Jonas

Aktiv medlem
Enarmad aktivitet
Har av handkirurgen fått cykelförbud i ytterligare minst 6 månader framöver... så där rök sommaren :-(

Detta pga vänster hand/handled, så tips på roliga substitut aktiviteter som ej kräver två händer mottages tacksamt.

Enarmad aktivitet
:D

Förrutom det som antyds ovan så kan man ha roligt på hjul utan att använda händer, rekommenderas:

muni1.jpg

tillägg: tråkigt med handleden...

Senast redigerad av en moderator:
Enarmad aktivitet
Det finns ju en kille som kör NS med en protes byggd av bl.a. bakdämpare istället för vänsterarm. Minns jag rätt har han en form av snabbkoppling så släpper högerhanden handtaget lossnar även vänster. Rätt cool snubbe, som Lancewolf.

Enarmad aktivitet
iMats: _Funderat lite på det men är inte risken överhängande att man trillar och tar emot med handen och därmed köper sig ytterligare ett par månader?

Enarmad aktivitet
Apropå det, har för mig jag såg en enbenad tjej på Lidaloopen. Cyklade med en protes, utan skinn på, så man såg de smala benen i metall. Å så gnäller en annan på trötta ben.

Enarmad aktivitet
Jo, det har du nog rätt i när jag tänker efter. Det händer att man trillar och tar i med händerna, oftast sätter man dock ner fötterna bara. Du får väl se till att bara ta emot med höger hand... (fast den kanske du ska vara rädd om för andra aktiviteter, se ovan... :)

Senast redigerad av en moderator:
Enarmad aktivitet
Om du gillar spela enarmad bandit kanske detta kan vara något annars pimpelfiske innan isen smälter. Och framför allt ovan antydda aktivitet.

Enarmad aktivitet
Shit, vad är det som hänt med handen?

I övrigt kan jag bara önska dig lycka till. Gick själv handskadad i ett halvår 97-98 och vet att det är grumt tråkigt....men man överlever.

Enarmad aktivitet
mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Shit, vad är det som hänt med handen?

För mycket trialcykling i korthet, inflammation de-luxe i slemhinnor, senor, senskidor, ledvätska(?) och typ det mesta i handen/underarmen. Vet inte riktigt om det stämmer dock, det svartnade typ för ögonen på mig när jag efter 5 månaders besvär (med tillhörande träningsuppehåll) och nu senast gipsning av hela skiten fick av gipset och möttes av beskeded "tar minst 6 månader till innan du kan träna"... så jag uppfattde säkert lite konstigt, skall be att få diagnosen igen vid nästa besök - så man kan lyssna i ett icke-shock tiilstånd. :-)

"Adjö fritidsintressen den här säsongen" är ju inte något man bara rycker på axlarna åt, efter att dom trott att jasg kanske skulle bli bra av gipsningen + all medicin.

Kul med alla nya cykelgrejer som ligger och skräpar...

Hmmm, badminton kunde kanske funka... :-)

Enarmad aktivitet
Jag nämnde ju laser för dig förut. såndär djupg¨ående.

Min polare som hade inflamation i armbågen i 1,5 år blev av med det problemet med typ 5 behandlingar. Men det kanske fortfarande inte var intresant?

Enarmad aktivitet
motorcrosshandskar och en landsvägscykel? Om det är massa inflammationer så är det väl egentligen inte en crash man oroar sig för utan belastning vid arbete. Så du borde kunna cykla någon form av cykling som inte är så armintensiv som trial-bmx-mtb.

Du kanske skall börja med touringcykling?

Enarmad aktivitet
Ville: Absolut intressant, mycket att tänka på så man glömmer lätt - tack för påminnelsen. Skall fråga dom om laser, man vill ju tro att dom föreslagit det bästa alternativet... men värt att fråga antar jag. Du vet inte vad den heter mer specifikt?

rikard: Kanske stämmer, skall kolla upp det där med enhjuling och krasher... Bmx är uteslutet, fick inte ens köra landsväg (frågade eplicit, då jag gillar det och redan har hojen för det) då det skulle innebära ett tryck mot leden.

Tackar.

Enarmad aktivitet
Jonas skrev:
> Ville: Absolut intressant, mycket att tänka på så
> man glömmer lätt - tack för påminnelsen. Skall
> fråga dom om laser, man vill ju tro att dom
> föreslagit det bästa alternativet... men värt att
> fråga antar jag. Du vet inte vad den heter mer
> specifikt?
>
> rikard: Kanske stämmer, skall kolla upp det där
> med enhjuling och krasher... Bmx är uteslutet,
> fick inte ens köra landsväg (frågade eplicit, då
> jag gillar det och redan har hojen för det) då det
> skulle innebära ett tryck mot leden.
>
> Tackar.

Ajaj sorry för onda handen, men nu ger du sjukvården alldeles för stor credit om du tror att dem föreslår den bästa metoden, dem föreslår den metod som kostar minst för dem i reda pengar och arbetsinsats, så du ska inte bara fråga utan du SKA ställa krav!!

Ta reda på vilka metoder som finns tex laser som nämts ovan och kanske finns andra med och så kräver du att få det, dem kommer att säga nej men då går du bara upp en nivå i hierarkin och kräver igen och igen tills du får som du vill, sorgligt men sant :-(

För mig tog det sex år och oräkneliga samtal och läkare innan jag fick min vilja igenom och det var endast för att jag träffade en läkare med kurage nog att gå emot sina kollegors (100% säkra men i efterhand konstaterat helt felaktiga diagnos), och visst det hjälpte att han var klinikchef och tillika chefskirurg och jo det var hans om skruvade ihop mig när det blev dags ;-)

Klart du kan köra enhjuling, bara göra som "Nappe" och stoppa in handen innanför jackan så kan du inte ta emot dig med den!!

Bosse

Enarmad aktivitet
Du skulle nog kunna köra lite racer på landsväg, det kan funka även med gipset. Så får du lite cykelträning, lugna distanspass på fina vägar i eget tempo.

/Leo

Enarmad aktivitet
Leo: Har ej gipset kvar, tappat typ 85%(!) av styrkan - så mer gips är är inte smart... :-(

Ileberg: Är verkligen 2500:- en bra deal för den, man verkar ju kunna få den+benskydd för 3500 från Unicycle?

Lonewolf: Tack för info, du har nog rätt ... läkarna hittills har varit helt hopplösa till större delen (av 10? styucken så har 1-2 varit bra, om man ej räknar in handkir som känns kompetenta. 1 var horribelt dålig, var så dum att han knappt fattade att jag blev förbannad på hans fullständiga idioti... nästan så man väntade på dolda kameran typ.)

Enarmad aktivitet
Jag har haft gipsskena på höger hand/handled i 6-7 veckor och då körde jag rätt mycket löpning samt cykling på trainer (det här var på sensommaren/hösten). Så om du inte har problem med armbågen och axeln också bör du ju kunna träna utan större problem om du väljer annan typ av träning

Enarmad aktivitet
landsväg och tribarstyre?Funkar för mig när min carpaltunnelbråkar.Min hovleverantör Biltema hade ett billigt och tungt alternativ som monterades ovanpå styret.

Enarmad aktivitet
När jag bröt min handled förra sommaren så kunde jag ju inte låta bli att cykla ändå :D
Jag besökte ortopeden där jag då fick ett "handleds skydd" som går ifrån handen o nästan hela vägen upp till armbågen, innut i den där special grejen finns det en alu/stål skevna som håller grejorna på rätt plast. samt att den var skålad inne vid handen gav detta ett perfekt resulat när man hojjade, passade fint "i" handtaget.

Enarmad aktivitet
Dirty_rider skrev:
> När jag bröt min handled förra sommaren så kunde
> jag ju inte låta bli att cykla ändå :D
> Jag besökte ortopeden där jag då fick ett
> "handleds skydd" som går ifrån handen o nästan
> hela vägen upp till armbågen, innut i den där
> special grejen finns det en alu/stål skevna som
> håller grejorna på rätt plast. samt att den var
> skålad inne vid handen gav detta ett perfekt
> resulat när man hojjade, passade fint "i"
> handtaget.

Det är skillnad på att ha brutit något och ha mjukdelskador/inflamationer...

Tillbaka
Topp