Enduro Sweden Series - 2019

MelkerMelkersson sa:
Otroligt beklämmande att läsa det du skriver om gällande fullfacehjälm. Jag hade inte kunnat skriva här idag om jag resonerade på samma sätt.

Inte värt att riskera allvarliga intellektuella funktionsrubbningar för att uppnå högre komfort vid hobbyaktiviteter. Dessutom kommer du ej att märka att den sitter där efter ett gäng turer.
Tänk efter före.

Just skydded av hjärnan lär ju snarare minska än att öka med en fullface jämfört med en öppen hjälm. Däremot är det mycket bra för att undvika sönderslaget ansikte.

Hakskyddet är en lång hävstäng som kan öka rotationen av huvudet. Det är dåligt för t.ex. nacken och kan ge ytterligare rotationspåverkan på hjärnan. Med det menar jag inte att fullfacehjälm är dåligt, jag använder sjävklart när jag cykar utför. Det är däremot ingen stor hjälp mot just hjärnskador.

Den högre vikten av en fullfeja är också en nackdel även om det mesta av det utgörs av mer padding vilket borde samtidigt öka dämpningsmöjligheter. Inte allt är svart eller vitt...

Vikten är också helt klart en stor faktor. Jag har sett tester där de bästa normala hjälmarna med avseende på hjärnskador har varit helt släta bmx-hjälmar. Sådana kommer ju med andra nackdelar som att de inte har någon skärm som kan skydda mot grenar och att dom är varma när dom har mindre ventilation.

T.ex. testerna med hövding är ju helt överlägsna när det kommer till att skydda hjärnan, men blir nog ganska svårt att hålla sig på cykeln när den utlöser av att man hoppar med cykeln :D

Jag tror t.ex. inte att det överlag är säkrar att försöka stigcykla med en fullfacehjälm med tanke på hur mycket tyngre och varmare dom är. Även om dom skyddar nyllet när man väl landar på det, blir det antagligen mer sannolikt att man gör det när man är mer uttorkad och tröttare.

jofahjalm sa:
Vikten är också helt klart en stor faktor. Jag har sett tester där de bästa normala hjälmarna med avseende på hjärnskador har varit helt släta bmx-hjälmar. Sådana kommer ju med andra nackdelar som att de inte har någon skärm som kan skydda mot grenar och att dom är varma när dom har mindre ventilation.

T.ex. testerna med hövding är ju helt överlägsna när det kommer till att skydda hjärnan, men blir nog ganska svårt att hålla sig på cykeln när den utlöser av att man hoppar med cykeln :D

Jag tror t.ex. inte att det överlag är säkrar att försöka stigcykla med en fullfacehjälm med tanke på hur mycket tyngre och varmare dom är. Även om dom skyddar nyllet när man väl landar på det, blir det antagligen mer sannolikt att man gör det när man är mer uttorkad och tröttare.
+1

MelkerMelkersson sa:
Lejon sa:
Så här ser jag det:
Ryggskydd: nästan inget besvär eller obehag, liten sannolikhet att du har nytta av det, men potentiellt livräddande.
Fullface: ganska stor komfortförlust jmft med vanlig hjälm, inte särskilt stor sannolikhet att den hjälper bättre vid de flesta olyckor.
Knäskydd: nästan ingen chans att små mjuka skydd hjälper mot allvarlig skada, visst obehag.
Därför cyklar jag alltid med vanlig hjälm, oftast med ryggskydd, ibland med knäskydd. Fullface har jag ingen men den skulle bara användas vid tävling om jag hade en.

Otroligt beklämmande att läsa det du skriver om gällande fullfacehjälm. Jag hade inte kunnat skriva här idag om jag resonerade på samma sätt.

Inte värt att riskera allvarliga intellektuella funktionsrubbningar för att uppnå högre komfort vid hobbyaktiviteter. Dessutom kommer du ej att märka att den sitter där efter ett gäng turer.
Tänk efter före.
Om jag läser ditt inlägg elakt så tycker du alltså att det är viktigare med snygga tänder än hel rygg?
(Notera att jag alltså inte tycker att fullface är dåligt alltid, men jag ser inte att det är värt det i vanliga fall. Jag har inte promenadhjälm heller, men jag tycker inte det är oansvarigt.)

Den ökade risken för utslagna tänder och brutet ansikte vid utförscykling i öppen hjälm bedömer jag som mycket större än den ökade risken för hjärnskador med att använda en fullface hjälm. Det är också mycket slump inblandat. Jag lyckades t.ex. bryta näsan i Kristine med fullfacehjälm...

Hmm. Ja. Good point.

Tack för perspektivet!

Personligen och helt ovetenskapligt tänker jag nog ändå att hakskyddet hellre får agera hävstång än att mitt käkben deformeras, även om en sådan process säkerligen absorberar massa energi som annars gått till resten av skallen och nacken..

Lejon sa:
Så här ser jag det:
Ryggskydd: nästan inget besvär eller obehag, liten sannolikhet att du har nytta av det, men potentiellt livräddande.
Fullface: ganska stor komfortförlust jmft med vanlig hjälm, inte särskilt stor sannolikhet att den hjälper bättre vid de flesta olyckor.
Knäskydd: nästan ingen chans att små mjuka skydd hjälper mot allvarlig skada, visst obehag.
Därför cyklar jag alltid med vanlig hjälm, oftast med ryggskydd, ibland med knäskydd. Fullface har jag ingen men den skulle bara användas vid tävling om jag hade en.

Har du ens provat fullface och vad för knäskydd har du? Jag har gamla POC Joint, och Scott Grenade. När jag har haft på mig de i ca en 10 minuter så tänker jag inte på de längre. Förrän jag 1 till 10 timmar senare tar av de. Kan rekommendera att byta till nån av de då dina inte verkar så bekväma.
Och vad gäller hjälm, samtliga vurpor jag gjort på cykel och haft nytta av hjälm(att hjälmen alltså rört i marken) har skett med markkontakt med framsidan av huvudet. Enda gången jag ramlat och slagit i huvudet med "öppen" hjälm så tog hjälmen emot på kanten just ovanför ögonbrynet. Värsta faceplanten hade garanterat resulterat i spräckt käke om jag inte hade haft full face.
Angående komfort så kan jag rekommendera TLD D3, den är ju snarare bekvämare än mina öppna hjälmar.

Startgas sa:
Lejon sa:
Så här ser jag det:

Har du ens provat fullface och vad för knäskydd har du? Jag har gamla POC Joint, och Scott Grenade. När jag har haft på mig de i ca en 10 minuter så tänker jag inte på de längre. Förrän jag 1 till 10 timmar senare tar av de. Kan rekommendera att byta till nån av de då dina inte verkar så bekväma.
Och vad gäller hjälm, samtliga vurpor jag gjort på cykel och haft nytta av hjälm(att hjälmen alltså rört i marken) har skett med markkontakt med framsidan av huvudet. Enda gången jag ramlat och slagit i huvudet med "öppen" hjälm så tog hjälmen emot på kanten just ovanför ögonbrynet. Värsta faceplanten hade garanterat resulterat i spräckt käke om jag inte hade haft full face.
Angående komfort så kan jag rekommendera TLD D3, den är ju snarare bekvämare än mina öppna hjälmar.
Eftersom intresse verkar finnas: Jag har nya, fina Sweetknäskydd (de är helt ok, men det är skönare utan när det är varmt). POC armbågsskydd. Jag körde med fullface sent 90-tal, men inte sen dess så där är jag inte uppdaterad, men jag vågar ändå hävda att det är mindre bekvämt än en öppen hjälm. Jag har testat diverse ryggskydd. Jag har kraschat och skrapat hakan med öppen hjälm. Jag har slagit mig medvetslös på cykel, också det med öppen hjälm.
Jag är inte motståndare till fullfacehjälm - de har sin plats tex vid endurotävling.
Det jag faktiskt blev förvånad över var mest att knäskydd är ett krav för tävling, men inte ryggskydd. Jag tycker fullfacehjälm och ryggskydd verkar vara ett rimligt krav vid tävling.
Jag har själv funderat på att skaffa fullface för att ha vissa rundor där fokus är snabb nedförscykling, men jag vill inte ha det på de flesta av mina rundor, även om de blivit bekvämare sen 90-talet.

Betydligt tuffare karlar än mig som Hellas-cyklar med Full-face.

Bilagor

• cut.jpg
    cut.jpg
    96.8 KB · Besök: 84
Konstigt att enduro cyklisterna med 100hk bensinmotor kan tävla hela november natten utan att dö , medans dom som rullar ner tycker att vore omöjligt i skymningen ... ;)

hm sa:
Konstigt att enduro cyklisterna med 100hk bensinmotor kan tävla hela november natten utan att dö , medans dom som rullar ner tycker att vore omöjligt i skymningen ... ;)

100hk motor och generator iof. 4-5 timmar i skogen i mörker har blivit runt 10 stycken Magicshine batteripaket för mig...

Det jag störde mig mest på var dubbelmoralen med förbud på kamera på hjälmen av säkerhetsskäl i XC men det ska gå utmärkt med en lampa på hjälmen på Enduro.

Edit: Hade tävlingen gått i november hade jag gärna löst batteribekymret och kört, men att köra mörkerrace på "sommaren".. gtfooh :)

Senast ändrad:
Trist tycker jag, blir inget Vallåsen för mig men det beror mest på logistiken, har svårt att hinna när racet börjar så tidigt på lördagen, ett kvälls race hade jag kanske varit motiverad nog att få till.

Anmäld till gbg nu!. Tänkte på det hur är det att cykla i lackarebäck typ nu ? tänkte man skulle åka upp en helg innan och bekanta sig lite med underlaget..

Raggamuffin sa:
hm sa:

100hk motor och generator iof. 4-5 timmar i skogen i mörker har blivit runt 10 stycken Magicshine batteripaket för mig...

Det jag störde mig mest på var dubbelmoralen med förbud på kamera på hjälmen av säkerhetsskäl i XC men det ska gå utmärkt med en lampa på hjälmen på Enduro.

Edit: Hade tävlingen gått i november hade jag gärna löst batteribekymret och kört, men att köra mörkerrace på "sommaren".. gtfooh :)

Är det inte typ 10minuter tävlingstid?
2 batterier hade räckt för mig ..

Jag tycker det är vettigt att inte ha kvälls/nattrace i serien. Det kan man hålla utanför som ett separat event för dom som är pepp på mer plojtävling (inget ont menat med det!)

Kul med tvådagarsrace!

Willie sa:
Jag tycker det är vettigt att inte ha kvälls/nattrace i serien. Det kan man hålla utanför som ett separat event för dom som är pepp på mer plojtävling (inget ont menat med det!)

Kul med tvådagarsrace!
På vilket sätt skulle det vara ploj? Jag kan köpa att man gärna cyklar i dagsljus den ljusa tiden på året, men ploj?

hm sa:
Raggamuffin sa:
hm sa:

Transport i mörker?

Sedan igår kan man läsa om det på ess på facebook har jag förmig att det var. Det blir inget kvällsrace. Det körs på dagen. Vallåsen på lördag och ett annat ställe sex km bort på söndagen. Möjlighet till träning på båda ställen. Lift på Vallåsen men inte det andra stället.

Massa_pether sa:
Sedan igår kan man läsa om det på ess på facebook har jag förmig att det var. Det blir inget kvällsrace. Det körs på dagen. Vallåsen på lördag och ett annat ställe sex km bort på söndagen. Möjlighet till träning på båda ställen. Lift på Vallåsen men inte det andra stället.

Går att läsa några cm upp med. :)

Rattnalle sa:
Willie sa:

Kul med tvådagarsrace!
På vilket sätt skulle det vara ploj? Jag kan köpa att man gärna cyklar i dagsljus den ljusa tiden på året, men ploj?

Ja, det blir väl lika "seriöst" som resten av serien. Det var ju en sån grej som faktiskt hade kunnat få mig att vilja köra ett ESS igen.

Vart brukar det vara boende i Östersund under ESS? Antar det finns något hotell med bättre pris under den helgen, skulle ju vara smutt med Frösö park.

Konstigt att det blev sånt liv om att köra i mörkret när nästan alla är ute och tränar på kvällarna från oktober till april ungefär.
Angående batteri tid så är det väl bara ställa ner lampan på styret till min läge på transport och sen smälla på fullt på hjälm och styre under sträckorna.
Men det blir säkert skoj även utan mörkret i år, ska försöka vara med på ett eller två rejs ☺️

Raggamuffin sa:
hm sa:
Raggamuffin sa:
hm sa:

Transport i mörker?

Du behöver väl inte 2000lm under transporten ? Utan kanske 200 ...

liveforthis sa:
Anmäld till gbg nu!. Tänkte på det hur är det att cykla i lackarebäck typ nu ? tänkte man skulle åka upp en helg innan och bekanta sig lite med underlaget..

Var där i Lördags. Efter en veckas regn så var det rätt halt och geggigt kan man säga. Skall eventuellt dit på lördag igen, efter ytterligare en veckas regn... :-)

Uhh dryg stämning här nuförtiden. Jag ville läsa om ESS och inte hurvida man kan bryta röven eller ej om man har fullface.

Ett gäng från Skåne anmälda till Gbg. Ska bli kul.
Jag ställer mig i ledet som tycker det är vist att skippa mörkerkörningen. 2 dagars med leder i Kungsbygget kan bli grymt skoj!

ghia64 sa:
liveforthis sa:

Var där i Lördags. Efter en veckas regn så var det rätt halt och geggigt kan man säga. Skall eventuellt dit på lördag igen, efter ytterligare en veckas regn... :-)

Haha ja det är snippe vått då alltså men man får la ta regnbrallorna då :). Hur hittar man lättast dit/där ?

ghia64 sa:

Hehehe ja det låter spännande :).
Har aldrig kört i Lackarebäck innan, var det kul åkning? Eller kör du en tur där igen bara för att maxa förberedelserna ?

Nypåmtb sa:
ghia64 sa:

Hehehe ja det låter spännande :).
Har aldrig kört i Lackarebäck innan, var det kul åkning? Eller kör du en tur där igen bara för att maxa förberedelserna ?

Jag har inte kört där mycket innan, så jag försöker få in så många tillfällen som möjligt innan ESS. Försöker köra segment från Strava som varit med på Svartvitt osv...
Jag tycker området är riktigt bra, dock så är jag en glad motionär utan så värst mycket erfarenhet av Enduro utan mer vanlig stigcykling. :-)

onegear sa:
Lingon sa:
Nån som vet om samarbetet med norska serien är slopad i år? Vore ju synd isåfall.
Tyvärr ser det ut som att norrmännen inte får till en cup ens...

Jag fick det här svaret när jag mailade dem på 80/20 serien för en måmad sedan:

"Det blir 80/20 Enduro Series med 5 ritt som før.
Vi skulle gjerne hatt kalenderen klar for lengst, men det er stadig småting som står i vegen for å publisere flere eventer enn de 2 som er publisert.

Det kommer en event til muligens neste helg. Det ligger an til at det blir ritt 25-26 Mai på nordvestlandet. Detaljer kommer.

Det jobbes også for å få til ett ritt til i august, og ett i oktober. Men her gjenstår det litt mer før det kan publiseres."

Sitter du på annan nyare info?
Nu känns det ju som hög tid att presentera ett race som skall hållas i maj.

Lejon sa:
Så här ser jag det:

Utan knäskydd skulle mina knän va totalt skrot flera gånger om vid detta laget..
Av alla tusentals krascher jag haft så slår man nästan alltid knän.

Axlar och armbågar har fler ärr.. Skuldror några få.

Ryggskydd har jag ibland, men det skyddar bara mot direkta smällar, inte komprimering av kotor osv.
Kör ist med ryggsäck vissa tävlingar..
En fullface och krage räddar nog ditt liv lika bra om inte mer.

En nyare och väl ventilerad fullface är inte så jobbig och väger inte mycket mer än en vanlig.. Landar man på hakan så skyddar och dämpar den nog mer än vanliga hjälmar trots den sticker ut mer.. Så slipper lägga x antal tusen till tandläkaren, ett klart + för min del.

Vill man köra helkropps dräkt får man det.
Tycker det är bra med lägre krav så man får välja själv vilka risker man anser är ok.

Tillbaka
Topp