Lejon sa:
Så här ser jag det:
Ryggskydd: nästan inget besvär eller obehag, liten sannolikhet att du har nytta av det, men potentiellt livräddande.
Fullface: ganska stor komfortförlust jmft med vanlig hjälm, inte särskilt stor sannolikhet att den hjälper bättre vid de flesta olyckor.
Knäskydd: nästan ingen chans att små mjuka skydd hjälper mot allvarlig skada, visst obehag.
Därför cyklar jag alltid med vanlig hjälm, oftast med ryggskydd, ibland med knäskydd. Fullface har jag ingen men den skulle bara användas vid tävling om jag hade en.
Har du ens provat fullface och vad för knäskydd har du? Jag har gamla POC Joint, och Scott Grenade. När jag har haft på mig de i ca en 10 minuter så tänker jag inte på de längre. Förrän jag 1 till 10 timmar senare tar av de. Kan rekommendera att byta till nån av de då dina inte verkar så bekväma.
Och vad gäller hjälm, samtliga vurpor jag gjort på cykel och haft nytta av hjälm(att hjälmen alltså rört i marken) har skett med markkontakt med framsidan av huvudet. Enda gången jag ramlat och slagit i huvudet med "öppen" hjälm så tog hjälmen emot på kanten just ovanför ögonbrynet. Värsta faceplanten hade garanterat resulterat i spräckt käke om jag inte hade haft full face.
Angående komfort så kan jag rekommendera TLD D3, den är ju snarare bekvämare än mina öppna hjälmar.