Enduro Sweden Series - 2019
Min billiga 661 fullface blev rätt sval efter att jag tog bort nätet i fronten. Dessutom har den räddat mitt ansikte åtminstone två gånger jag kan komma ihåg på rak arm.MiniDH sa:Lejon sa:Så här ser jag det:
Ryggskydd: nästan inget besvär eller obehag, liten sannolikhet att du har nytta av det, men potentiellt livräddande.
Fullface: ganska stor komfortförlust jmft med vanlig hjälm, inte särskilt stor sannolikhet att den hjälper bättre vid de flesta olyckor.
Knäskydd: nästan ingen chans att små mjuka skydd hjälper mot allvarlig skada, visst obehag.
Därför cyklar jag alltid med vanlig hjälm, oftast med ryggskydd, ibland med knäskydd. Fullface har jag ingen men den skulle bara användas vid tävling om jag hade en.
Utan knäskydd skulle mina knän va totalt skrot flera gånger om vid detta laget..
Av alla tusentals krascher jag haft så slår man nästan alltid knän.
Axlar och armbågar har fler ärr.. Skuldror några få.
Ryggskydd har jag ibland, men det skyddar bara mot direkta smällar, inte komprimering av kotor osv.
Kör ist med ryggsäck vissa tävlingar..
En fullface och krage räddar nog ditt liv lika bra om inte mer.
En nyare och väl ventilerad fullface är inte så jobbig och väger inte mycket mer än en vanlig.. Landar man på hakan så skyddar och dämpar den nog mer än vanliga hjälmar trots den sticker ut mer.. Så slipper lägga x antal tusen till tandläkaren, ett klart + för min del.
Vill man köra helkropps dräkt får man det.
Tycker det är bra med lägre krav så man får välja själv vilka risker man anser är ok.
Ryggsäcken med ryggskydd har jag landat hårt på en gång. Hade nog om inte annat haft mer ont av de uppstickande rötterna utan.
Knäskydden har jag också landat på ett gäng gånger. Oklart hur hårt men nån gång fick jag blåmärken under, tror det hade gjort betydligt mer ont utan. Det funkar t ex att släppa ner kroppsvikten från stående på knäna på ett hårt golv med skydd, det skulle jag inte göra utan ostraffat.
Men det skydd som nyttjats flest gånger är nog handskarna. De har räddat handflatorna många många gånger. Cyklar aldrig utan.
Märks skydden? Njae, inte direkt.