Enduro Sweden Series - 2019

MiniDH sa:
Lejon sa:
Så här ser jag det:
Ryggskydd: nästan inget besvär eller obehag, liten sannolikhet att du har nytta av det, men potentiellt livräddande.
Fullface: ganska stor komfortförlust jmft med vanlig hjälm, inte särskilt stor sannolikhet att den hjälper bättre vid de flesta olyckor.
Knäskydd: nästan ingen chans att små mjuka skydd hjälper mot allvarlig skada, visst obehag.
Därför cyklar jag alltid med vanlig hjälm, oftast med ryggskydd, ibland med knäskydd. Fullface har jag ingen men den skulle bara användas vid tävling om jag hade en.

Utan knäskydd skulle mina knän va totalt skrot flera gånger om vid detta laget..
Av alla tusentals krascher jag haft så slår man nästan alltid knän.

Axlar och armbågar har fler ärr.. Skuldror några få.

Ryggskydd har jag ibland, men det skyddar bara mot direkta smällar, inte komprimering av kotor osv.
Kör ist med ryggsäck vissa tävlingar..
En fullface och krage räddar nog ditt liv lika bra om inte mer.

En nyare och väl ventilerad fullface är inte så jobbig och väger inte mycket mer än en vanlig.. Landar man på hakan så skyddar och dämpar den nog mer än vanliga hjälmar trots den sticker ut mer.. Så slipper lägga x antal tusen till tandläkaren, ett klart + för min del.

Vill man köra helkropps dräkt får man det.
Tycker det är bra med lägre krav så man får välja själv vilka risker man anser är ok.
Min billiga 661 fullface blev rätt sval efter att jag tog bort nätet i fronten. Dessutom har den räddat mitt ansikte åtminstone två gånger jag kan komma ihåg på rak arm.

Ryggsäcken med ryggskydd har jag landat hårt på en gång. Hade nog om inte annat haft mer ont av de uppstickande rötterna utan.

Knäskydden har jag också landat på ett gäng gånger. Oklart hur hårt men nån gång fick jag blåmärken under, tror det hade gjort betydligt mer ont utan. Det funkar t ex att släppa ner kroppsvikten från stående på knäna på ett hårt golv med skydd, det skulle jag inte göra utan ostraffat.

Men det skydd som nyttjats flest gånger är nog handskarna. De har räddat handflatorna många många gånger. Cyklar aldrig utan.

Märks skydden? Njae, inte direkt.

Halloj!

För er som kör ESS hur mycket tränar ni inför detta?
Vilken nivå fysiskt och tekniskt behöver man ligga på för att klara av en tävling?

Tycker denna tävlingsform verkar grymt kul men man vill ju klara av det också.

Där jag bor finns det mycket stigar men inga längre utförslöpor så hur tränar ni som har liknande terräng? Eller åker ni iväg och tränar i tex bikeparks?

Tack på förhand
/Henrik

Henqe sa:
Halloj!

Vilken nivå fysiskt och tekniskt behöver man ligga på för att klara av en tävling?

Där jag bor finns det mycket stigar men inga längre utförslöpor så hur tränar ni som har liknande terräng? Eller åker ni iväg och tränar i tex bikeparks?

Tack på förhand
/Henrik

Fysiskt så ska du kunna hålla igång och cykla 4-5 timmar två dagar i rad, sen är du hemma rent så.
Kan du droppa en meter till platt och är trygg med det så dyker det inte upp nåt "större" än så. Tekniskt är svårt att gradera, några korta branta bitar och stenkistor dyker alltid upp.

Jag bara cyklar i skogen året runt och bike park när de har öppet på sommarhalvåret. Men så är jag tung och långsam med... Har man ambitioner är det väl det vanliga paketet med intervaller och styrketräning.

En sträcka är i princip att kunna ståcykla med mjölksyra i 3 minuter, bak med rumpan och hucka lite :)

Henqe sa:
Halloj!

Tack på förhand
/Henrik

Har du tänkt tävla eller bara ha kul?
Jag kör för att det är kul, bor platt och har ingen vidare kondis, funkar kanon ?

Det är det som är det fina med enduro att man kan lulla runt och ha kul eller köra skiten ur sig och vara lika trött som efter ett långlopp. Det är din ambition som avgör, bara du är intresserad av teknisk cykling och trevligt sällskap.
Det gäller i princip i alla klasser så du kan välja vilken klass som passar dig bäst eller där flest kompisar cyklar.

Motion kort. Enklare och färre sträckor för nybörjare att testa. Engångslicens räcker.
Motion lång. Samma sträckor som övriga klasser men inga resultat i ordning efter placering och engångslicens räcker.

13-16 år ungdom.
Tävlingsklasser med licenskrav.
U-21 17-21år
Elit Dam och Herr
Dam 35 veteran
Herr 40 veteran
Läs mer på ESS hemsida om licenser och klubbtillhörighet mm som krävs för att tävla.

Hur gör folk med boende? Bor på vandrarhem? Går ihop och bokar stugor? Tältar? Var tältar folk i så fall? Säg ställen som har bikeparks/anläggningar, tex Vallåsen och Gesunda, finns det campingmöjligheter där?

Startgas sa:
Hur gör folk med boende? Bor på vandrarhem? Går ihop och bokar stugor? Tältar? Var tältar folk i så fall? Säg ställen som har bikeparks/anläggningar, tex Vallåsen och Gesunda, finns det campingmöjligheter där?

Vallåsen: camping i Våxtorp eller värdshuset.

Gesunda: stugor och vandrarhemsliknande rum på anläggningen.

Henqe sa:
Halloj!

Tack på förhand
/Henrik

Vinterns träning har bestått av att dricka öl och lyssna på hårdrock. Jag ska köra långa, det blir nog bra.

Mathias B sa:
Henqe sa:
Halloj!

Tack på förhand
/Henrik

Vinterns träning har bestått av att dricka öl och lyssna på hårdrock. Jag ska köra långa, det blir nog bra.

Bästa laddningen?

mikipedia_ sa:
Mathias B sa:
Henqe sa:
Halloj!

Tack på förhand
/Henrik

Bästa laddningen?

+42

onegear sa:
Det är det som är det fina med enduro att man kan lulla runt och ha kul eller köra skiten ur sig och vara lika trött som efter ett långlopp. Det är din ambition som avgör, bara du är intresserad av teknisk cykling och trevligt sällskap.
Det gäller i princip i alla klasser så du kan välja vilken klass som passar dig bäst eller där flest kompisar cyklar.

Motion kort. Enklare och färre sträckor för nybörjare att testa. Engångslicens räcker.
Motion lång. Samma sträckor som övriga klasser men inga resultat i ordning efter placering och engångslicens räcker.

13-16 år ungdom.
U-21 17-21år
Elit Dam och Herr
Dam 35 veteran
Herr 40 veteran
Läs mer på ESS hemsida om licenser och klubbtillhörighet mm som krävs för att tävla.

För motion så behövs ingen licens.

Jag försöker hålla hyfsat hög nivå och siktar runt top 30 eller top 20..

Kör lite intervaller och några pass på 2-4h (xc eller landsväg) och gör lite styrka hemma på golvet eller klättrar och springer nån gång i veckan.

Har några kortare små stigar runt huset och letar ibland upp något konstigt och tekniskt utmanande jag försöker lära mig att köra.
Men ibland till nån bikepark för att få lite längre åk.
Dock redan tävlat i snart 20år så känner mig trygg med allt tekniskt..
Men går alltid att ta en kurva snabbare.. ;)

XC tror jag är grym träning. Kan man hålla fart och flyt i 2-3min på platten/uppför så blir det ännu lättare utför.

Max tiden på ESS är väldigt generös om du inte kör elit och är ändå relativt lungt.
Kan lungt gå vissa transporter och stanna för att äta/vila benen mellan åken.

Så länge man äter lite en gång i timmen och driker under hela dagen så är bör det inte va några problem.

Jag har en skåpbil att sova i så brukar parkera där det är gratis :)

Jag provar som nybörjare i premiären i Gbg i slutet av april. Men i motionsklass och med ambitionen att genomföra det helskinnad. Hetsen får byggas upp över tid tänker jag. Nu är jag mest med för att lära mig formatet och känna av stämningen.
/ Kalle

Jimel sa:
mikipedia_ sa:
Mathias B sa:
Henqe sa:
Halloj!

Tack på förhand
/Henrik

Bästa laddningen?

+42

onegear sa:

13-16 år ungdom.
U-21 17-21år
Elit Dam och Herr
Dam 35 veteran
Herr 40 veteran

För motion så behövs ingen licens.

Hahaha jag är med och arrangerar en av deltävlingarna för 5e gången och jag lär mig aldrig vad som gäller med licenser... Helt rätt att motionsklasserna inte behöver licens. (I år iaf)
Det har dock sina fördelar att vara med i en cykelklubb åtminstone.

Kör med det jag brukar ha med på vanliga längre turer. Ett mulitverktyg för att drar åt sånt som är löst, slangar (2st, körslanglöst men brukar lyckats med att punka och vill vara säker), pump, och däckverktyg. Om det blir något större (har kört sönder både broms och bakväxel under tävling) så bryter jag, jag fixar inte sånt ute i skogen.

Brukar fylla camelbacken full (1.5 liter tror jag) och ta med en/två bananer som jag äter typ efter 3e och 5e sträckan.

När man tittar på andra så skiljer det väldigt mycket. En del, som jag, har med ganska stora ryggor medan andra har typ en slang tejpad på ramen och en vattenflaska.

Om det är första gången du kör ta med typ det du brukar ta med på turer. Det är ju det som du känner att du brukar behöva.

Startar motionsklass före tävlingsklass i år också? Körde i Göteborg i fjol o det var inte så kul när tävlingsåkarna kom ifatt oss slöa motionärer på de sista sträckorna... Där försvann den goa stämningen så att säga, haha!

så, känner folk peppen? vad tror ni om årets glennduro? blir det mer krävande cykling i år mot tidigare år i glennville?

Skarmavbild2019-04-23kl.23.22.53.png

Jag laddar med tredje dagen i sängen, hoppas på att börja piggna till imorgon.

Regn ökar inte peppen direkt, men det regnar väl alltid i Göteborg? :)

Det har inte regnat på en månad i Göteborg. Behövs lite regn så att greppet kommer tillbaka, just nu är det för torrt i Lackarebäck ?

Jag var förra helgen i Lackarebäck och snokade bland möjliga ESS-stigar. Jag tror att det kommer bli riktigt roliga sträckor för er som tävlar i helgen (tyvärr kommer jag själv att stå över denna gång).

Håller för övrigt med Shrue, det behövs verkligen lite väta.

Någon som inte anmält sig än? Har skadat axeln och kan inte ställa upp.. :( Kan överlåta min biljett till den som vill!
Kör hårt allihop så ses vi i Sölvesborg!

Skall ner å träna imorgon inför söndagen, räcker det att vara där en stund på eftermiddagen eller? Hur länge är träningen öppen?

Skall köra motion lång så blir väl samtliga sträckor men tänker man kanske cyklar som svårast imorgon endast. Läste någonstans att det tar 2h att gå igenom loppet stämmer detta? Läste någon annanstans att det var 3 mil cykling så vet ej vad jag skall sikta på.

Någon som har info?

Lackarebäck är ganska kompakt område. Om du håller lite tempo tror jag inte det tar mer än 1.5 timmar att cykla igenom. MEN. eftersom det är träning så kommer man vilja stanna och titta på de svåra ställena. Kanske putta upp en gång eller två på de ställen där man verkligen vill ha en bra linje.

Jag brukar räkna med åtminstone tre timmar på träningsdagen. plus/minus någon timme beroende på hur många ställen jag vill stanna och titta på.

blunder sa:
Lackarebäck är ganska kompakt område. Om du håller lite tempo tror jag inte det tar mer än 1.5 timmar att cykla igenom. MEN. eftersom det är träning så kommer man vilja stanna och titta på de svåra ställena. Kanske putta upp en gång eller två på de ställen där man verkligen vill ha en bra linje.

Jag brukar räkna med åtminstone tre timmar på träningsdagen. plus/minus någon timme beroende på hur många ställen jag vill stanna och titta på.

Ok då siktar vi på att börja träna efter 1 så hinner vi hämta startbiljetterna kl 18. Tack för tipsen ???

Om man vill vara åskådare när börjar det imorgon då? Hittar inte riktigt när det drar igång. Tips på ställe att stå?

Fast nu när sista sträckan stängt för i år så kommer solen :-)

(Hoppas inte för många som inte vågar tävla är där och kör under veckan, för det behöver läka ett tag nu.)

[edit: Förstår inte varför "alla" ska bromsa så mycket med frambromsen där nedför S1? Dom som vågade låta bli det hade ju mycket bättre flyt och kontroll.]

Senast ändrad:
Respekt till er som körde idag, tycker en del av det som var med är småsvårt när det är torrt..

99% av mina mobilbilder blev suddiga, men återkommer om något taget med vanliga kameran blev bra.

(Att låta Lackarebäck vila/läka är nog en bra idé ja.. synd bara att det blev fler i Ägb igen då. :-)

IMG_20190428_1224241.jpg

IMG_20190428_133014.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp