Endurotävlingar i Sverige?

biggie skrev:
-------------------------------------------------------

> Jag håller dock med om att det kanske är en
> bättre idé att inte ha nationella leaderboards,
> kanske lite mindre avskräckande att vara med om
> varje event är individuellt.

Det där har vi ju brottat med vi som har kört SBR-övningarna här i Tokholm. Om man gör det lite avslappnat så skrämmer man bort de flesta "seriösa" eftersom tävlingen inte framstår som att det är så mycket på allvar. Och på andra sidan av spektrat så skrämmer man bort jättemånga bara genom att kalla det "tävling". Så man står där, varje gång, med ganska samma trogna skara av rally/enduro-entusiaster. :-)

Vilket brukar vara ungefär 30 pers.

Sen om ni vill ha det avslappnat och inte massa regler. Kör rally. Det är betydligt friare. Tänk er vanlig rallytävling för bil. Det kan innehålla i stort sätt vad som helst. Superspecial, asfalt, grus, snö osv. Vilket också våra SBR-er har gjort även om absoluta flertalet av sträckorna är "enduroliknande. Det är lite friare format än det, uppenbarligen, väldigt uppstyrda och stiffa enduro ;-D

Stalle

Här är några exempel på banprofiler

SBR II, SS1
filename=profilSS1.jpg

SBR II, SS2
filename=profilSS2.jpg

SBR V
filename=SS1_prof.jpg

SBR V
filename=SS2_prof.jpg

Ang uppför. I Haga så var SS1 förvånansvärt mycket uppför på mitten men ändå vann Sjödell på en Iron Horse Sunday (?) med 180mm slag vill jag minnas, Robin Wallner kom tvåa på nåt AM-monster med 160 slag.

Så det är inte bara superlätta XC-monster som klarar av uppförs.

Stalle

För att komma runt det där med att vara skön eller inte och seriositet eller trevlig social samvaro, med en öltapp på toppen och andra trevliga saker, så kan man köra en tävlingstävling och en motionsklass.

Jag kan gärna åka runt och vara skön med dig Tobias och jag tror nog att vi kan bli några till ;)

ersod skrev:
> ... så kan man köra en
> tävlingstävling och en motionsklass.
>

+1

Jag tror nog det kan vara seriös tävling utan att man uppfattas som stelbent. Se bara på svartrejsen de har kört i Övik, sjukt skön stämning, "alla" är med, fråd dirthojar och xc-cyklister till toppstriden där man slåss om tiondelar.

Bara man undviker licenser, klädkrav och annt tjaffs och fokuserar på cyklingen tror jag det går utmärkt. Stalle: Vad var det för "seriösa" åtgärder på SBR som ev. skrämde bort lattjocyklisterna?

För övrigt får bara ordet motionsklass mig att inte vilja ställa upp, snacka om att vara tillbaka i den svenska lådan. Kör man en och en på tid kan ju alla tävla i samma klass, man jämför tiderna rakt över och sen bildas alltid inofficiella underderklasser, typ snabbaste hardtail osv

marran skrev:
> För övrigt får bara ordet motionsklass mig att
> inte vilja ställa upp, snacka om att vara
> tillbaka i den svenska lådan. Kör man en och en
> på tid kan ju alla tävla i samma klass, man
> jämför tiderna rakt över och sen bildas alltid
> inofficiella underderklasser, typ snabbaste
> hardtail osv

Jag ångrar mig. +1 för detta. Inga klasser eller indelningar, endast placeringar!

marran skrev:
> Jag tror nog det kan vara seriös tävling utan
> att man uppfattas som stelbent. Se bara på
> svartrejsen de har kört i Övik, sjukt skön
> stämning, "alla" är med, fråd dirthojar och
> xc-cyklister till toppstriden där man slåss om
> tiondelar.
>
> Bara man undviker licenser, klädkrav och annt
> tjaffs och fokuserar på cyklingen tror jag det
> går utmärkt. Stalle: Vad var det för "seriösa"
> åtgärder på SBR som ev. skrämde bort
> lattjocyklisterna?
>
> För övrigt får bara ordet motionsklass mig att
> inte vilja ställa upp, snacka om att vara
> tillbaka i den svenska lådan. Kör man en och en
> på tid kan ju alla tävla i samma klass, man
> jämför tiderna rakt över och sen bildas alltid
> inofficiella underderklasser, typ snabbaste
> hardtail osv

Jo, motionsklass låter ju faktiskt sådär... Visste inte hur jag skulle uttrycka mig och du har ju rätt att alla kör ju individuellt.

marran skrev:
> Jag tror nog det kan vara seriös tävling utan
> att man uppfattas som stelbent. Se bara på
> svartrejsen de har kört i Övik, sjukt skön
> stämning, "alla" är med, fråd dirthojar och
> xc-cyklister till toppstriden där man slåss om
> tiondelar.

Det är ju exakt dit man vill komma, att alla oavsett nivå eller ambition både kan och vill vara med. När jag menar "skönt" menar jag absolut inte att det för den sakens skull ska vara oseriöst, absolut inte. Det ena behöver verkligen inte utesluta det andra.

marran skrev:
> Beroende lite på vilket event det är så är det
> ju olika mkt bikepark, till exempel TP går inget
> alls i bikeparks, likaså This is enduro now! som
> gick i helgen i Skottland. Jag tycker det hör
> till lite att man får se och uppleva nya stigar,
> dessutom känner man sig rätt jäkla dum om man
> sitter och vevar uppför på grusväg mitt under
> en snurrande lift. Iaf jag tror det är lättare
> att locka folk om man bjuder på stigar som man
> utan tävlingen inte hade känt till eller hittat,
> lite som det är med Bike Rallyna.

Tanken med att köra just på Skutan i Åre är ju att det finns ett jäkla utbud av leder av olika karaktär där + bra transportvägar. Tyvärr är ju lednätet utanför Skutan sjukt underutvecklat och snudd på obefintligt så det faller tyvärr lite på det. Man kan ju köra i till exempel juni när bara WC går, då är det både mindre folk i rörelse och färre liftar igång. Men det finns ju några leder på berget som inte ingår i bikeparken som man kan inkludera, Jörgens t.ex.

Glisseur skrev:
>
> Det är ju exakt dit man vill komma, att alla
> oavsett nivå eller ambition både kan och vill
> vara med. När jag menar "skönt" menar jag
> absolut inte att det för den sakens skull ska
> vara oseriöst, absolut inte. Det ena behöver
> verkligen inte utesluta det andra.
>

Perfekt! Risken är bara att "seriösa" cyklister uppfattar ett "skönt" arrangemang som oseriöst, men det ser jag mer som deras problem än något annat. Min uppfattning är att det sköna är en grundläggade del av endurokonceptet, tävling på blodigt allvar på specialerna med avslappnat umgänge på transportstäckorna.

Fast jag tror att för att locka folk till en tävling är det nog lite svårt att komma med erbjudandet att du får cykla på stigar du redan känner till och kommer köra hela sommaren, fast utan lift. Att erbjuda ett mervärde för tillresta i form av bra lokalkännedom och som resultat roliga spår som man inte tidigare kände till är ju lite av kärnan i Bike Rally också, och den tycker jag man nog ksulle kunna försöka överföra i möjligaste mån. Visst är Åre Bikepark bra och allt sånt, men anledningen till att alla cyklar just där är ju att där finns en lift, inte att stigarna är så sjukt mycket bättre än t.ex. i Vålådalen. Etapperna måste ju inte vara 1000hm långa, 3-400hm räcker rätt långt faktiskt

Körde SBR V SS1, som Stalle hade med som exempel, ett par gånger igår för att stilla Bike Rally abstinensen. Vet inte om det är så Enduro, men tekniskt, kräver att man trampar lite, och nedförslöpor.

marran skrev:
> Fast jag tror att för att locka folk till en
> tävling är det nog lite svårt att komma med
> erbjudandet att du får cykla på stigar du redan
> känner till och kommer köra hela sommaren, fast
> utan lift. Att erbjuda ett mervärde för
> tillresta i form av bra lokalkännedom och som
> resultat roliga spår som man inte tidigare kände
> till är ju lite av kärnan i Bike Rally också,
> och den tycker jag man nog ksulle kunna försöka
> överföra i möjligaste mån. Visst är Åre
> Bikepark bra och allt sånt, men anledningen till
> att alla cyklar just där är ju att där finns en
> lift, inte att stigarna är så sjukt mycket
> bättre än t.ex. i Vålådalen. Etapperna måste
> ju inte vara 1000hm långa, 3-400hm räcker rätt
> långt faktiskt

Jo, visst är det så. Men det går ju också att locka med ett kul arrangemang också, dessutom ska man inte förakta vikten av att vara nära andra människor heller. Och eftersom det är ett nytt format för Sverige så kan det vara bra att vara tillgänglig och att en del känner tryggheten i att cykla på stigar som dom känner igen och ställer upp av den anledningen. Svensk MTB har ju historiskt sett haft en suverän förmåga att gömma sig i skogar långt bort från civilisationen. Men man kan ju mixa det också, köra en dag utanför byn och en på Skutan. Det är ju en tanke.

Ordet motionsklass bör för all framtid strykas ur den svenska idrottens ordlista. TP hade ju till och med en gemensam resultatlista för alla åkare oavsett klass eller kön.

Mina 2 ören:

Tävlingar med roliga banor är sånt folk kommer tillbaka till för att köra igen och igen. Om det är 73% nerför eller 92% nerför eller om det är långt in i skogen eller precis vid en stad spelar inte så stor roll, huvudsaken är att det är kul cykling. Det svåra är att komma fram till vad som är kul cykling för så många som möjligt av deltagarna. Bonusar som att det finns bra boende i närheten, kring-aktiviteter, tävlingen är lätt att ta sig till är just bonusar. Bra att ha men inte nödvändigt. En kul bana är däremot nödvändigt.

Angående olika klasser: När man är uppe nånstans runt 2-300 deltagare kan man börja fundera på om man ska dela in i klasser (OBS, man kan börja fundera på det, inte göra). Tills dess tror jag att det är enklast och roligast att ha en enda klass för alla.

När vi är inne på ämnet. Jag tycker själv SBR är ett väldigt lyckat koncept och det brukar alltid vara kul att köra. Tanken en gång i tiden var att det skulle vara lätt att anordna och det skulle gynna både starka ben samt tekniskt kunnande på cykel. Så att xc kan åka mot DH på lika villkor osv.

Men! Jag tycker det finns några nackdelar med konceptet. Jag skriver det här för att det kanske sitter någon som har en bra lösning eller tanke på problemet.

1) Det är för krångligt att arrangera. Det kan tyckas lätt men tidtagning och resultatuträkning har satt ganska många hjärnceller på prov. På något vis är det klättare när alla startar mot alla. Eller kan man på något vis få det lättare att arrangera?
2 För lite cykeltid per nerlagd timme. Ett SBR kalas tar ofta en hel dag i anspråk och själva cyklandet kanske är begränsat till en timme. Nu för tiden har man inte all tid i värden och då ser ivf jag gärna att den tiden jag själv från familjen används till att åka cykel. Även om det är supertrevligt med häng i skogen.

Någon som har någon idé? Elimineringstävling kanske. Löser tidtagningen men knappast tidåtgången.

Fast du gör samma misstag som jag. Du och jag tänker att Rally = actionpackat, fort och kul.

Medans enduro verkar vara typ långloppskuppen i hillsprint (om nån nu minns det numer utdöda DH-formatatet).

Stalle

HAR NÅGON F*I*X*A*T än???

Jag sponsrar med en låda M-A-K-T-K-A-K-O-R till den som fixar första tvådagars endurotävlingen.

Jag har slutat sponsra Tilles CX-tävlingar. Jag säger bara A_L_D_R_I_G M<E<R!!!

Kung Stalle skrev:
> Fast du gör samma misstag som jag. Du och jag
> tänker att Rally = actionpackat, fort och kul.
>
> Medans enduro verkar vara typ långloppskuppen i
> hillsprint (om nån nu minns det numer utdöda
> DH-formatatet).
>
> Stalle

Jag ser Enduro som BR på steroider. Samma koncept men allt är större, sträckorna är längre och med mer fallhöjd och hela tävlingen tar längre tid, men är minst lika actionpackad

marran skrev:
> Kung Stalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast du gör samma misstag som jag. Du och jag
> > tänker att Rally = actionpackat, fort och kul.
>
> >
> > Medans enduro verkar vara typ långloppskuppen
> i
> > hillsprint (om nån nu minns det numer utdöda
> > DH-formatatet).
> >
> > Stalle
>
>
> Jag ser Enduro som BR på steroider. Samma koncept
> men allt är större, sträckorna är längre och
> med mer fallhöjd och hela tävlingen tar längre
> tid, men är minst lika actionpackad

Tänk på att stalle är gammal. ...och lite bitter:-)

Kul att det finns sånt intresse! Jag tycker mycket bra sagts här, det handlar väl mycket om att ha skoj och "lagom" avslappnat/skönt tävlingsformat. Klasser tycker jag känns halvt onödigt, krav på procent på banorna likaså. Bara dom är kul på en AM-cykel och inte snabbare att cykla på en XC-cykel. Och mer nerför än uppför.

Jag håller på att dra lite kring ett sånt här arr, hoppas kunna presentera något konkret så småningom. Hoppas att det uppstår ett antal initiativ, som kanske kan bindas ihop lagom löst till någon form av "cup" under nästa år (eller så småningom) för den som vill satsa på en hel serie.

Ville skrev:
> Någon som har någon idé? Elimineringstävling
> kanske. Löser tidtagningen men knappast
> tidåtgången.

Ska det vara enduro stage race så ska det vara enduro stage race. Singelstart FTW. Tidtagning går att lösa med kreativitet och vaselin, Westman har garanterat en plan. Eller om någon råkar sitta på ett chiptidtagningssystem bara sådär utan vidare.

Jag tycker de SBR jag varit på har varit fantstiskt arrangerade, men jag förstår Ville precis med tiden. Speciellt om man står brevid och inte ens hojar så är det väldigt mycket ledtid med banrekning, cykling, transport och väntan.

För SBR-formatet (Enduro lämnar jag lite därhän, det verkar så krångligt med all föranmälan och krav och motionsklasser +ANNAT) kanske man ska prova lite CX-stil? Rundbana i skogen och alla specialsträckor (och "transportsträckor") på rad, liksom? Ställer högre krav på arrangören (kanske inte ens går?!) och är svårare med specialsträckor (och tidtagare). Det behöver ju inte vara det nya formatet för alla SBR, men skulle nog kunna funka för en deltävling.

mzi skrev:
> För SBR-formatet (Enduro lämnar jag lite
> därhän, det verkar så krångligt med all
> föranmälan och krav och motionsklasser +ANNAT)

:-D

Föjävla uppstyrt det där enduro. Kan de inte vara lite relaxade bara..

> kanske man ska prova lite CX-stil? Rundbana i
> skogen och alla specialsträckor (och
> "transportsträckor") på rad, liksom? Ställer
> högre krav på arrangören (kanske inte ens
> går?!) och är svårare med specialsträckor (och
> tidtagare).

Så gjorde Henrik på VBR. Funkade bra, blev som en Happy-ride med "paus" för specialsträckor.

Men det bästa med Rally-formatet är att man får ha en skrutenör.

Glisseur skrev:
. Eller om någon
> råkar sitta på ett chiptidtagningssystem bara
> sådär utan vidare.

Finnarna råkar ju sitta på ett system och är intresserade av att köra race i Sverige o Norge!
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1862681/1881038#msg-1881038

Åre passar ju jättebra då , men jag håller med marran att banorna helst skall gå på mer eller mindre naturliga stiger o bara ett minimum av byggda leder. Självklart skall liftar utnyttjas maximalt.

Den finska endurons historia är intressant att läsa om här: http://www.mtb-enduro.net/in-english/

En tanke som dyker upp är ju SCF agerande i höst med böter för licensierade åkare, som kört motionslopp/ svartrace. Hur kan Megavalanche köra tävling i Åre med en blandning av folk med o utan licens utan att SCF surnat till o postat böteslappar?
Små träffar som SBR o Änggårdsenduron slirar väl förbi SCF onda öga som träningstävling eller dyl?

En annan viktig sak att tänka på är om man skall ha träning eller ej på sträckorna före tävling.
De större tävlingarna i GB, Italien o Finland körs som tvådagarstävlingar, men då är upplägget träning på lördagen och tävling på söndagen. Ibland körs en kort sträcka på lördagskvällen som seedning för startordningen på söndagen.

I Frankrike körs de stora cuptävlingarna utan träning med tävling både lördag och söndag. Banorna får besiktigas till fots på fredag e.m o kväll. Inte så lätt när det rör sig om 4-5 sträckor på 1.000-talet hm var. Sträckorna körs å andra sidan upp till 4 ggr, möjligt då transporterna till största delen sker med lift.

Personligen föredrar jag race utan träning, då de även premierar uppfattningsförmåga och åkintelligens. Dock kan detta kännas orättvist för utombys åkare, om det är en massa locals med i tävlingen, som kan banorna utan o innan.

F.ö tycker jag att reglerna för hur en tävlingar skall utformas, skall hållas nere till ett absolut minimum. Risken finns ju att när UCI visar ett större intresse kommer sporten att snärjas in i en tvångströja av bestämmelser. Stay loose!

Westman: För hundra år sedan lovade jag att höra av mig när jag rekat ett antal endurosträckor.
Jag har ett gäng med sträckor nu i hemmabergen, så hör gärna av dig när du vill ha en visning!

/S

På avalanchet befann sig både kommissarier och minst engångslicens gällde.

Men detta vi styr nu är ju ingen tävling... Eller något liknande (tänkte ifall dom råkar läsa tråden)

Du får gärna förklara varför du ditchar SBR, C-dale? För om man läser på finnarnas sida så är det ju exakt samma sak i det stora hela.

Ang träningstävling. Ja... det funkar att kalla det träningstävling. Så länge man inte delar ut ett förstapris (dela ut till bästa vurpa istället). Men drar tävlingen 100pers så misstänker jag att SCF har åsikter om det. Så det finns väl en gräns.

Stalle

NilsK skrev:
> Men detta vi styr nu är ju ingen tävling...
> Eller något liknande (tänkte ifall dom råkar
> läsa tråden)

Tömmä öpp!

Men om det är en tävlingsform som inte finns i Sverige och det inte finns något tävlingsreglemente - måste SCF lägga sig i...?

NilsK skrev:
> På avalanchet befann sig både kommissarier och
> minst engångslicens gällde.

Tack, det var väl några gamla inlägg, där folk hade översatt fransosernas regler, där det krävdes antingen licens eller ett läkarintyg, för att få starta, som jag hade i huvudet.

Stalle: Jag varken dissar eller ditchar SBR-formatet. Men eftersom Enduro är så nytt format i Sverige vill jag bara klara ut vad som är allmänn konsensus för en endurosträcka: dvs nerför med inslag av uppför o slätåka. Vad jag förstått kan en SBR-sträcka gå hur som helst, men dina banprofiler ser ju ut att ansluta till enduroformatet. Att jag gärna pushar för enduro beror att jag gillar stigåka, men hyser en stark aversion mot uppförsbackar :(

/S

Jag tycker det verkar vara bra koncensus :-) Okända stigar, cykla upp, motionsklass, DH-bana, lift upp, lika för alla, cup, bara nedför, tvådagars, Åre...

Det enda ni verkar överens om är att det inte är rally!

Intressant diskussion om tävlingsformat. I Finland hade vi ganska hektiska diskussioner för några år sedan då vi bestämde oss för att skippa tuffa uppförsbackar och göra specialsträckorna så fartfyllda som möjligt. Terrängcykel-Enduro har funnits i Finland sedan tidigt 90-tal, då med direkt inspiration från motorcykelvarianten. Det tyngsta argumentet för att köra utför med cyklar är att cyklarna trots allt är muskeldrivna. Med motorcykeln får du upp farten i knädjup lera och värsta uppförsbackarna, men med cykel behöver du lite hjälp på traven av gravitationen.

Ifall ni tänker ordna mindre Endurotävlingar rekommenderar jag att ni kontaktar lokala orienteringsföreningar angående tidtagningen. Det gamla EmiTag-systemet fungerar finfint. Varje tävlande har alltså ett kort som hänger i fingret eller runt handleden och vid start och mål för man kortet till en läsare. Nackdelen är att man måste stanna vid start och mål. Vi använde detta tidtagningssystem tills i år då vi satsade på nya EmiTag som är trådlöst och lyxigt.

Om allt går enligt planerna kan ni se fram emot två tävlingar i Sverige arrangerade av oss nästa sommar. Återkommer med orter och datum så fort vi säkert har grönt ljus. Ifall någon här tror sig ha vad som krävs för att pussla ihop en fin bana men saknar schysst tidtagningsutrustning kan ni också kontakta mig så kanske vi kan dyka upp och hjälpa er på traven.

Edit: Oops, glömde läsa hela andra sidan med inlägg innan jag svarade, nån hade tydligen redan länkat till den finska Endurohistoriken, och påmint om att vi är intresserade av att hjälpa till med tidtagningen...

Senast ändrad:
EBA-Patrik skrev:
> Intressant diskussion om tävlingsformat. I
> Finland hade vi ganska hektiska diskussioner för
> några år sedan då vi bestämde oss för att
> skippa tuffa uppförsbackar och göra
> specialsträckorna så fartfyllda som möjligt.
> Terrängcykel-Enduro har funnits i Finland sedan
> tidigt 90-tal, då med direkt inspiration från
> motorcykelvarianten. Det tyngsta argumentet för
> att köra utför med cyklar är att cyklarna trots
> allt är muskeldrivna. Med motorcykeln får du upp
> farten i knädjup lera och värsta
> uppförsbackarna, men med cykel behöver du lite
> hjälp på traven av gravitationen.
>
> Ifall ni tänker ordna mindre Endurotävlingar
> rekommenderar jag att ni kontaktar lokala
> orienteringsföreningar angående tidtagningen.
> Det gamla EmiTag-systemet fungerar finfint. Varje
> tävlande har alltså ett kort som hänger i
> fingret eller runt handleden och vid start och
> mål för man kortet till en läsare. Nackdelen
> är att man måste stanna vid start och mål. Vi
> använde detta tidtagningssystem tills i år då
> vi satsade på nya EmiTag som är trådlöst och
> lyxigt.
>
> Om allt går enligt planerna kan ni se fram emot
> två tävlingar i Sverige arrangerade av oss
> nästa sommar. Återkommer med orter och datum så
> fort vi säkert har grönt ljus. Ifall någon här
> tror sig ha vad som krävs för att pussla ihop en
> fin bana men saknar schysst tidtagningsutrustning
> kan ni också kontakta mig så kanske vi kan dyka
> upp och hjälpa er på traven.

Vrålköng!

Lysande!

Deet luriga i svenska fjällen är att det ofta bara finns en väg upp på toppen, och man kan ju inte rejsa om man har en massa pushbikare i spåret. Det krävs en del kreativitet med banläggning för att lösa det problemet, fast jag tror jag skulle kunna klura ut en bana i Tärna med tre-fyra specialer som innehåller nog med höjdmeter för att folk ska gå och lägga sig med trötta ben.

Abisko borde också gå att fixa, men frågan är hur det funkar med Nationalparken. Logistiken är också lite hårigare, frågan är om man ens får dit någon att tävla mot/med

Det här verkar ju skitskoj. Ska se om inte vi kan uppbåda ett oseriöst race på Gallberget i Arvika. Knappt 3 kilometer utför med en fallhöjd på 160 meter, antingen på en något mer teknisk stig eller en skoterled som i princip är en barrmatta med ett antal svängar utför. Grusväg finns för uppfärd. Vi har pratat lite löst om detta tidigare. Evenemanget skulle kunna kombineras med någon runda laidback stigcykling om intresse finns.

Gallbergets banprofil ses i mitten av grafen.
Banprofil-Rackstad-Gallberg.gif

Vy från toppen
1.jpg

I Åre finns nog alla förutsättningar för ett mäktigt stage race med liftassistans, jag och Glisseur filade lite på idén redan i år inför Bike Festival men rodde det inte riktigt i hamn. Är dock övertygad om att det kommer bli kanon när (inte om) det väl går i hamn!

C-dale skrev:
> En annan viktig sak att tänka på är om man
> skall ha träning eller ej på sträckorna före
> tävling.
> De större tävlingarna i GB, Italien o Finland
> körs som tvådagarstävlingar, men då är
> upplägget träning på lördagen och tävling på
> söndagen. Ibland körs en kort sträcka på
> lördagskvällen som seedning för startordningen
> på söndagen.
>

Jag hoppas och tror att vi kan prova oss fram under året, med olika format på olika tävlingar. Jag gillar att köra osett, det är liksom lika för alla då (utom kanske locals). Men det finns poänger med det andra också. Ev kan man ju köra flera varv på en slinga, så att den är osedd första varvet..

> F.ö tycker jag att reglerna för hur en
> tävlingar skall utformas, skall hållas nere till
> ett absolut minimum. Risken finns ju att när UCI
> visar ett större intresse kommer sporten att
> snärjas in i en tvångströja av bestämmelser.
> Stay loose!
>

+1

> Westman: För hundra år sedan lovade jag att
> höra av mig när jag rekat ett antal
> endurosträckor.
> Jag har ett gäng med sträckor nu i hemmabergen,
> så hör gärna av dig när du vill ha en
> visning!
>
> /S

Kanon Staffan, med tanke på hur fina dina banor till Voltaren-cuppen var tror jag detta kunde bli riktigt bra. Kanske kan försöka dra ihop något i GBG till våren när det torkar upp lite, om det finns några fler som kan ställa upp och rodda lite? Behöver ju inte bli så himla mycket att göra. En tråd, Staffans rekade banor, någon form av tidtagningsutrustning, några funktionärer, ev lite banuppmärkning, en grill, en bokning på after-bike efteråt..

Ang tidtagning så är väl chipsystem bäst, följt av stämpelsystem a la orientering. Strava vore lite kul att pröva, men vet inte hur noggrant det blir? Mätfelet lär ju bli en hel del inne i skogen. Och så finns det väl bara till iPhone?

Sen går det ju att göra olika enklare former också, ex med uppskrivna starttider och så antecknar någon vid botten måltid för resp åkare, eller walkie talkie start-botten som i Voltaren cuppen/Dalakorpen. Fast med walkie blir det oftast bara en åkare i banan i taget = tar tid. Båda dessa innebär också att funktionärerna och hela cirkusen måste flytta sig hyfsat samlat från specialsträcka till specialsträck om man inte gödslat generöst med funktionärer på alla sträckor. Och de flesta kommer väl vilja hoja också.

Westman skrev:
> Ang tidtagning så är väl chipsystem bäst,
> följt av stämpelsystem a la orientering. Strava
> vore lite kul att pröva, men vet inte hur
> noggrant det blir? Mätfelet lär ju bli en hel
> del inne i skogen. Och så finns det väl bara
> till iPhone?

Jag snackade lite med SCF på Bike Expo om deras framtida chip-system. Efter att ha hört vad ett sånt system kostar har jag börjat experimentera lite för att kolla på vad man kan fixa med ett GPS-baserat system. Det verkar variera en del mellan olika telefoner men så länge man nöjer sig med noggrannhet på sekundnivå bör det funka med den GPS man har i sin telefon. En dedikerad enhet (typ billig Garmin) är såklart bättre och verkar funka på de flesta ställen.

Stay tuned...

Om noggrannhet på sekundnivå ska räcka bör inte specialsträckorna vara så korta, 5-10 minuter känns nästan som ett minimum då. Men det vore ett sjukt smidigt system om man får det att funka.

Bara att hoja runt en slinga och telefonen laddar automatiskt upp tider till tävlingsledningen, det låter ju idealiskt. Det reducerar ju lednignens arbete till att bestämma var specialsträckorna ska gå och markera upp dessa (både irl och "virtuellt") och sen sammanställa och presentera resultatet i samband med grillning, öldrickning, high fives och plattskärmskepsande efter att alla gått i mål

Senast ändrad:
marran skrev:
> Bara att hoja runt en slinga och telefonen laddar
> automatiskt upp tider till tävlingsledningen, det
> låter ju idealiskt. Det reducerar ju lednignens
> arbete till att bestämma var specialsträckorna
> ska gå och markera upp dessa (både irl och
> "virtuellt") och sen sammanställa och presentera
> resultatet i samband med grillning, öldrickning,
> high fives och plattskärmskepsande efter att alla
> gått i mål

Exaktemento. Till att börja med blir troligen själva uppladdandet manuellt (export från nån av alla de appar som existerar för att registrera rundor med GPS:en) men i övrigt är visionen precis som du skriver. På lite längre sikt går det såklart att göra uppladdandet automatiskt men eftersom det går att lösa idag blir det fokus på det som inte finns överhuvudtaget.

Edit: Med rätt ord blir det lättare att förstå...

Senast ändrad:
Lättast är väl att använda mobiltelefon och tidtagare. En person på toppen pratar i telefon med en person på botten och meddelar när det är dags att starta klockan, så trycker samma person på stopp när åkaren är i mål. Åkaren som kommer i mål tar sedan över uret och så roterar man uppåt, då kan alla vara delaktiga i tävlingen också.

Ett lite ner "officiellt" system hade varit en start-snubbe på toppen som skannar deltagarnas QR-brickor (halsband) och sedan registrerar en starttid hos en server. Personen vid målgången registrerar en stopptid och sedan deltagaren genom att skanna QR-brickan. Då behöver inte personen på toppen av berget prata i telefon med personen vid målgången, så länge bägge telefonerna synkar sin klocka m.h.a. internet (men det gör väl alla iPhones). Då kan dessutom flera personer vara med och registrera tider på varje plats / checkpoint som ingår i tävlingen.

Det sistnämnda är dessutom mycket coolare och gör tävlingen lite mer officiell. QR-koderna kan man skriva något enkelt system för att generera innan tävlingen för att minimera fusket och appen kan jag ta fram på jobbet (http://theappfactory.se) om förslaget väcker intresse.

marran skrev:
> grillning, öldrickning,
> high fives och plattskärmskepsande efter att alla
> gått i mål

Jag tror precis du summerade ihop det allra, allra viktigaste där... :)

marran skrev:
> Lysande!
>
> Deet luriga i svenska fjällen är att det ofta
> bara finns en väg upp på toppen, och man kan ju
> inte rejsa om man har en massa pushbikare i
> spåret. Det krävs en del kreativitet med
> banläggning för att lösa det problemet, fast
> jag tror jag skulle kunna klura ut en bana i
> Tärna med tre-fyra specialer som innehåller nog
> med höjdmeter för att folk ska gå och lägga
> sig med trötta ben.
>
> Abisko borde också gå att fixa, men frågan är
> hur det funkar med Nationalparken. Logistiken är
> också lite hårigare, frågan är om man ens får
> dit någon att tävla mot/med

Om ni funderar på Abisko så hör av er till STF. Det ätt många där som cyklar och det går kanske att samordna med dom lite för att få upp deltagarantalet.

Tillbaka
Topp