D
Deleted member 85923
Guest
Erfarenhet kortare vevarmar
.
Senast redigerad av en moderator:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Trådskaparen skrev ursprungligen "För mig är anledning främst få upp pedalerna lite mer ifrån marken", och det är främst detta som jag har varit intresserad av i mina egna "experiment" (där jag bara kan säga att 152mm har varit en total revolution till det bättre för min egen gubbcykling speciellt när det gäller bergshällar med rötter tvärs över. Det är som skillnaden mellan dag och natt. Cykeln går som en traktor nu över stock och sten)”Det man vinner i kraft förlorar man i väg” som fysikläraren brukade säga. Kör ni mycket på lätta växlar och hög kadens med de här moderna kortvevarna?
Vad har du för vevar?Trådskaparen skrev ursprungligen "För mig är anledning främst få upp pedalerna lite mer ifrån marken", och det är främst detta som jag har varit intresserad av i mina egna "experiment" (där jag bara kan säga att 152mm har varit en total revolution till det bättre för min egen gubbcykling speciellt när det gäller bergshällar med rötter tvärs över. Det är som skillnaden mellan dag och natt. Cykeln går som en traktor nu över stock och sten)
Min fysiklärare var ingenjör och kände inte till sagan om sköldpaddan och haren
Trailcraft 152mmVad har du för vevar?
Grx 165mm vevar på väg nu då. Ner från 175
Kommer jag märka någon skillnad?
Det är inte fredag och en tråd för detta, men jag måste ändå upprepa att jag är supernöjd med min uppgradering. Klarar nu "riktig MTB", tex "Utmaningen" (Nybro/ Svartbäcksmåla), och "Döderhultarn" (Oskarshamn) med en handfull blåbär och ett leende på läpparna :)
Klarade idag några klättringar inte. Kankse måste jag också uppgradera från 175 mm?
Och det bygger på vad?Innerbens måttet x1.25+65= vevarms längd.
Skämta du gärna, jag bryr mig inte.Klarade idag några klättringar inte. Kankse måste jag också uppgradera från 175 mm?
EDIT: skrev det halv skojande. Men du klarar alltså verkligen mer med dina kortatr vevar? Är det för att du slår i mindre eller något annat?
Skämta du gärna, jag bryr mig inte.
Ja, det är som dag och natt. Slår nästan aldrig i nu, så experimentet har verkligen lyckats.
Man märker det speciellt när det är uppför på svårare tekniska moment. Bara att trampa på!
Det kostade lite import-pengar, men det var det definitivt värt för känslan.
Jag trodde alltid att det var min teknik som det var fel på, eller dämparen bak, men det var ju så enkelt att bara byta till riktigt korta vevarmar. Sedan har jag ju kollat upp det hela och det finns absolut ingen vetenskaplig grund till att ha 175 mm på en MTB. Det blir så mycket roligare att cykla när man får mer självförtroende. Upplever också att cykeln blivit bättre balanserad, precis som ett instrument som har finjusterats.
Skall förstås tilläggas att jag inte väger 60 kg heller, så detta kanske bara fungerar för tyngre åkare, vad vet jag
Believe me, det där med sag... har jag justerat både en och tusen gånger. Enough. Det här handlar om min tyngd och problemet är nu löst till 100%. Visst det vore trevligt om vi hade svenska cyklar anpassade för våra stigar, men eventuella fabrikörer läser knappast det här forumetOm du ofta slog i hjälper det klart att vevarmarna hamnar lite högre. Moderna stigcyklar har nuförtiden ofta låg vevlager, som är problematiskt på svenska stigar. Men det är kanske också bra att kontrollera om du har rätt sag bak, om du kör FS såklart.
Believe me, det där med sag... har jag justerat både en och tusen gånger. Enough. Det här handlar om min tyngd och problemet är nu löst till 100%. Visst det vore trevligt om vi hade svenska cyklar anpassade för våra stigar, men eventuella fabrikörer läser knappast det här forumet
Har aldrig sett någon officiell olycksstatistik, men jag skulle kunna sätta några kronor på att en hel del har orsakats av islag, och det är bara onödigt. Så roligt är det inte att flygaMan kan välja rätt cykel, men det blir allt svårare. Jag har valt en stigcykel med hög vevlager och har köpt några anpassningar till min andra för att får vevlagret tillräckligt hög. Jag kör gärna 175 mm vevar för att köra uppför med låg kadens. Håller med att att slar när man klättrar är riktigt jobbigt.
Har aldrig sett någon officiel olycksstatistik, men jag skulle kunna sätta några kronor på att en hel del har orsakats av islag, och det är bara onödigt. Så roligt är det inte att flyga
Secondly, there is the inseam method. Take your inseam measurement in cms and multiply by 1.25 then add 65. If your inseam is 83cms then it works out as 83 x 1.25=103.75+65 =168.75. So, using this method you would round up to the nearest crank length of 170mm.Och det bygger på vad?
Vad säger cykeltillverkarna då?
Jag mailade till Commencal och fick detta svar. Inte riktigt vad jag hade hoppats på, men jag svarade med att länka till artikeln på Pinkbike där de bla beskriver lösningen på "pedaling leverage" som Commencal är bekymrade över.
Thank’s for reaching out to us,
Even though there are many studies showing benefits in using short crank, we are still believing a 170mm crank gives you enough ground clearance if your bike is correctly set up. This with also delivering better pedaling leverage and therefore having much more power to move the bike.
Therefor we still spec our bikes with 170mm cranks at the moment. But who knows, might change in he future, or not. Time will tell :)
Ja. Det hade varit roligt att se stora spelarna ge sig in i korta vev-matchenTrenden å ena sidan och idén att sälja xs för 150cm cyklist med 170mm vev å andra sidan.
Själv kan jag cykla med både 170 och 175mm. Det går ju faktiskt att tajma pedalerna och i övrigt leva med lite islag.
Kass rundramp och kadens för ungdomar ligger närmare hjärtat
I vilket fall hoppas jag på ett brett utbud i alla fall från 155 men gärna 150mm inom snar framtid
Hade ju varit trevlig om några av representerna för cykelbolagen var (mer) aktiva på det här forumet. Bättre respons än så kan de ju leta efter forever. Men det har väl sin förklaring. De kunde ju lika gärna sälja prinskorv.Vad säger cykeltillverkarna då?
Jag mailade till Commencal och fick detta svar. Inte riktigt vad jag hade hoppats på, men jag svarade med att länka till artikeln på Pinkbike där de bla beskriver lösningen på "pedaling leverage" som Commencal är bekymrade över.
Thank’s for reaching out to us,
Even though there are many studies showing benefits in using short crank, we are still believing a 170mm crank gives you enough ground clearance if your bike is correctly set up. This with also delivering better pedaling leverage and therefore having much more power to move the bike.
Therefor we still spec our bikes with 170mm cranks at the moment. But who knows, might change in he future, or not. Time will tell :)
Hade ju varit trevlig om några av representerna för cykelbolagen var (mer) aktiva på det här forumet. Bättre respons än så kan de ju leta efter forever. Men det har väl sin förklaring. De kunde ju lika gärna sälja prinskorv.
Det brukar hävdas att man blir mera aerodynamisk med kortare vevarmar? Skälet är att överkroppen blir mer horisontell, lite som med lägre stack...Nej, upp från 175 mm. Du har väl höjd sadeln med 10 mm, eller?
Om du har höjd sadeln kommer du att märka att du är lite mindre aerodynamiskt. Fördelen är dock att man kan fortsätta trampa i lie skarpare kurvor.
Jag är redan så sjukt aerodynamisk. Oroar mig inte för vevarnas inverkan. Som en golfboll med smala benDet brukar hävdas att man blir mera aerodynamisk med kortare vevarmar? Skälet är att överkroppen blir mer horisontell, lite som med lägre stack...
Det skulle kunna vara att du cyklar mer bröt/stök och tekniskt med Nukeproofen, samt att den kanske har lägre BB än din andra cykel?Kör med 170 och 175mm vevar på hojarna och den jag slår i oftast (vilket är sällan ) har 170 , nukeproof scout 29 , 140mm gaffel,
min spontana känsla är att jag nog cyklar ”hårdare ” med den och därför slår i.
Tror inte jag skulle känna nån skillnad i ett blindtest .
När jag provcyklade pojkens cykel med 155mm så kändes det väldigt kort dock .
Exakt så! ?Du hade hoppats på: "We didn't know about that! We will right away put out an order for a Thousand 155 mm cranks."?
Ja, Andorra är nog inte som Sverige.Hade ju varit trevlig om några av representerna för cykelbolagen var (mer) aktiva på det här forumet. Bättre respons än så kan de ju leta efter forever. Men det har väl sin förklaring. De kunde ju lika gärna sälja prinskorv.
Skall erkänna att jag inte är bekant med Andorra, men jag har på känn att MTB där är inriktad på "neråt i full fart". Att trampa är nog mest för att komma upp till bergets start. Kanske har jag mycket fel och är helt ignorant här?
Hur många cyklar säljer Commencal i vårt lilla land? Det är nog dessutom velosweden som är mossiga i deras fall, så det är dom du måste fråga/påverka, om du orkar. Det lär inte bli lätt
Trek däremot verkar ha en ganska stark nordisk grupp av återförsäljare och representanter och det säljs en väldans massa Trek här (som inte är DH-cyklar), så där tror jag nog att de kan ha en viss liten påverkan vad det gäller produktutveckling optimerad för "vår" miljö.
Att det kommer att ta tid, tja det beror väl på samma sak som här i forumet där man mest skrattar bort det hela med att det blir alldeles för hög kadens, typ, utan att ens ge det ett försök. För problem med islag, det tror jag en hel del har. Cyklister är en grupp väldigt konservativa människor. Man kan bara hoppas på framåtskridande och förändring. Dock får man skilja på framsteg och utveckling även i cykelvärlden.
Tråkigt också att många inte läser hela tråden, utan tror att det här handlar om att ha kortare vevarmar på tour de france, typ eh... Fredag...
Eller för kort gaffel?, 140 på den ,Det skulle kunna vara att du cyklar mer bröt/stök och tekniskt med Nukeproofen, samt att den kanske har lägre BB än din andra cykel?
Fast det beror ju på vad för framgaffel ramen är designad för. Men din är kanske lite kortare än den är tänkt för? Skulle ju kunna vara 140-160 till den ramen gissningsvis.Eller för kort gaffel?, 140 på den ,
170 å 180mm , på de andra…
Det brukar hävdas att man blir mera aerodynamisk med kortare vevarmar? Skälet är att överkroppen blir mer horisontell, lite som med lägre stack...
Äntligen. Absolut inte OT. Spot on. Känner precis som henne (och honom när det gäller klättringen). Allting har blivit mer "agile". Någon skulle behöva testa det här "ett steg till" dock på våra breddgrader.Det här kanske är OT men lite intressant ändå.