ETA

xynz

Ny medlem
ETA
Hej! har en fråga angående MX comp har tittat på både den med och den utan ETA. Har även sökt lite på forummet där ETA inte verkar få så bra betyg. Så nu till frågan. Ska man köpa MX comp med eller utan ETA? båda med 105 mm slaglängd.

Mvh christoffer

ETA
Gaffeln blir ju inte sämre av ETA som är en sänktnings-funktion för gaffeln.
Snarare tvärt om. Du kan få gaffeln riktigt låg på asfalt och grusväg.
Personligen skulle jag tagit den billigaste gaffeln, men tror du dig behöva ETA köp den med ETA. Själv har jag ETA på min Z150 och använder den ytterst sällan.

ETA
Jag saknar inte ETA på min.

Som dom andra säger, tror du att du behöver det så köp den med ETA. Ska du ha en bra budgetgaffel och inte är så kräsen på funktioner så fungerar det utan ETA utmärkt. Känner du att du vill kunna sänka gaffeln och ta bort gunget när du klättrar, köp med ETA.

ETA
Har aldrig saknat ETA, varken på hardtailen eller på fullgungaren, trots att den senare används mycket till teknisk körning uppåt och neråt och har en gaffel med 150mm i slag, alltså lite "chopprig".
Brukar säga såhär: Har man hamnat i en så brant backe att det inte räcker med att böja sig över styret har man större problem än de ETA kan lösa. Typ grepp och andra såna små bagateller. Spara pengarna som ETA kostar extra och köp något annat skoj för pengarna.

ETA
Och jag är JÄTTENÖJD med min ETA och använder den väldigt ofta, både vid framför allt långa klättringar och på asfalt.
Och tycker absolut den är värd de extra kronorna:)
Kristofer

ETA
Lite tvärtemot alla andra så saknar jag eta. Har bara vanlig lockout på min men eta hade varit perfekt. sen beror det mycket på vilken cykel du har och hur du cyklar.

ETA
Jag har 120mm gaffel med ETA och använder den aldrig för att klättra. Precis som plumse skriver så behöver man allt gung man kan få för att behålla greppet om det är så brant så man skulle aktiverat ETA:n för styrhöjdens skull. Alltså tycker inte jag den är till för teknisk körning eller att klättra med.

Dock är den användbar på grusväg eller annat plant underlag då du kommer cykla uppför i minst, vad ska vi dra till med ... 20-30 sekunder. Då kan det vara värt att luta sig ner och pilla spaken på kronan framåt. Även på plana transportsträckor ut till små skogsstigar kan det vara trevligt med lite mindre gung, oavsett om det går uppför eller nerför.

Detta är ju också vad crallan skriver, att den används mest till längre "klättringar" och asfalt.

ETA
Köp utan ETA och spara lite slantar. På en så kortslagig gaffel som 105mm behövs det inte, tycker jag - men det är min personliga uppfattning. Använder själv knappt ETA på min Z1 Fr1 150mm och då endast på ytterst få extremt branta klättringar som knappt är körbara ändå.

/Leo

ETA
Wasabi skrev:
-------------------------------------------------------
> Carl: Fan, du skrev ju allt det jag tänkte skriva.
> Men ändå, word.

word.jpg

Senast redigerad av en moderator:
ETA
crallan skrev:
> Och jag är JÄTTENÖJD med min ETA och använder den
> väldigt ofta, både vid framför allt långa
> klättringar och på asfalt.
Jag håller med. Hur tror ni att jag bar mig åt för att komma till det här stället?
(foto Johan Dewe)
Image-B4CD965EFAE311D9.jpg

ETA
Markus F skrev:
långa
> > klättringar och på asfalt.
> Jag håller med. Hur tror ni att jag bar mig åt för
> att komma till det här stället?
Oj vad sugen jag blev på alpcykling nu! Snön ligger vit på taken....
Ge mig vår!!
Kristofer

ETA
BAH! Jag tog mig upp 600 höjdmeter med gräshoppan och saknade inte ETA nånting. Saknade däremot nedförslut...

Bilagor

• PICT1772.JPG
    PICT1772.JPG
    44.8 KB · Besök: 22
ETA
jag tycker eta funkar helt ok. lite bökigt att böja sig ned och koppla på den men så länge man inte tävlar är det helt klart värt det tycker jag.
tyvärr är min nuvarande lite för kort för min konstiga ram men det kan mycket väl bli en eta till om jag ska köpa nytt.

Tillbaka
Topp