Ett förbannat knäppande

Holidaay

Ny medlem
Ett förbannat knäppande
Jag blir TOSIG! Hur kan jag avhjälpa detta förbannade knäppande knarrande ljudet som kommer från vajrarna som går inuti ramen??
Varje gång jag svänger styret uppkommer knarrandet.

Bilagor

• 15366904732866036983916236486670.jpg
    15366904732866036983916236486670.jpg
    187.9 KB · Besök: 19
Ett förbannat knäppande
Holidaay sa:
Jag blir TOSIG! Hur kan jag avhjälpa detta förbannade knäppande knarrande ljudet som kommer från vajrarna som går inuti ramen??
Varje gång jag svänger styret uppkommer knarrandet.

Längre vajrar+höljen plus eltejp några varv runt höljet kanske hjälper?

Ett förbannat knäppande
en snabb och enkel lösning är att dra i höljet och linda vulkband eller tejp runt, så att man spänner upp höljet inuti ramen. då blir det tyst. tanken är väl att ramens gummibussning/ögla ska funka på detta vis men ofta sitter det för löst

Ett förbannat knäppande
Pröva att smörja lite. Hade liknande problem med min grusvägshoj, så fort det kom lite damm eller smuts i wirestoppen på ramen knakade det och knarrande det. Fixades genom att spraya lite (ve o fasa) 5-56 i wirestoppen på ramen, har varit tyst sen dess.

Ett förbannat knäppande
Jag har smörjt som en galning i de lilla man kommer åt.. både med teflonspray och vaseline ?
Hur kommer man åt att sätta tejp på vajern, den är liksom orubb-bar...?

Ett förbannat knäppande
[edit] Jaha, det kom mer info innan jag postade... =)

Du kommer inte åt och släppa på virespänningen så du kan dra ut hölje och stop en bit så man kommer åt med fettet ordentligt?

Senast ändrad:
Ett förbannat knäppande
Kanske är bilden som luras, men det ser ut att bli en tråkig böj där kabeln går in i ramen. Kanske blir det bättre med ett par cm längre höljen.

Ett förbannat knäppande
Jag löste problemet med vajerskaller genom att trä en bit vakuumslang över höljet där det går in och ut ur ramen och det löste problemet för mig. Finns i olika dimensioner hos Mekonomen.

Ett förbannat knäppande
Min ibis ripmo låter som jag har en spanjor spelandes kastanjetter sittande på axeln, han spelar i takt med ojämnheterna. Värsta solot ibland.
Något skumt med cranecreek lagret som fotplantar sig kolfiberramen och förstärks likt en fiollåda.
Tar isär och pillar lite= tyst 1-3 timmar, sen kommer det sakta och nu efter ca fem timmars nyttjande är han i sitt esse.
Efterdragnig har ingen effekt alls.Har inte pallat ta isär igen men blir väl nån dag.

Ett förbannat knäppande
Ett förbannat knäppande
42Hz sa:
[edit] Jaha, det kom mer info innan jag postade... =)

Du kommer inte åt och släppa på virespänningen så du kan dra ut hölje och stop en bit så man kommer åt med fettet ordentligt?

Mjo teoretiskt sett, men de innebär att jag måste justera om både fram o bakväxel..

Ett förbannat knäppande
bellasoda sa:
Holidaay sa:
Cykeln är bara nån månad gammal... borde inte behövas nya vajrar redan kan jag tycka...

Vajer och hölje är säkert av bra kvalitet fortfarande, men skulle du behöva längre höljen så måste du nog tyvärr byta ut allt.

Det kan jag inte göra. Jag har nämligen fått erbjudande att reklamera hela cykeln pga ett annat fel också. Vill dock helst behålla cykeln då de erbjuder en cykel som för mig är sämre....

Ett förbannat knäppande
Ett förbannat knäppande
Holidaay sa:
rekrevs sa:
Holidaay sa:
rekrevs sa:
Jag löste problemet med vajerskaller genom att trä en bit vakuumslang över höljet där det går in och ut ur ramen och det löste problemet för mig. Finns i olika dimensioner hos Mekonomen.

Utan att ta bort vajern?

Skar upp vakuumslangen i sidan så jag kunde få på den. Skall se om jag kan lösa en bild ikväll.

Hade varit schysst! :)

IMG_20180912_225036.jpg

Ett förbannat knäppande
rekrevs sa:
Holidaay sa:
rekrevs sa:
Holidaay sa:
rekrevs sa:

Utan att ta bort vajern?

Skar upp vakuumslangen i sidan så jag kunde få på den. Skall se om jag kan lösa en bild ikväll.

Hade varit schysst! :)

Aha!! Tack för tips! Måste varit väldigt bökigt att få igenom den lilla öppningen i ramen?

Ett förbannat knäppande
Lite lirkande var det :)

Mitt primära mål var att få spänn på kablarna i ramen så jag har primärt använt vakuumslangen och buntbanden som vajerstopp.
Först sätter jag dit buntband och vakuumslang i ena ändan. Sen ser jag till att kabeln är sträckt innan jag sätter dit buntband och vakuumslang i andra ändan. Sen jag började göra detta så är åtminstone den delen av cykeln tyst.

Tillbaka
Topp