Everest Challenge... hur tufft är d?

kakan_polen2

Aktiv medlem
Tjo!

Har helt fastnat i att göra en Everesting.
Sjukt tufft men vi är 3st som tänkte göra ett försök ihop.
Nån som gjort d å har lite tips?

Lätt cykel å låg utväxling är fixat.

Ingen aning hur tufft det är. Om man inte är väldigt duktig klättrare lär det dock vara tufft både fysiskt och mentalt.

Vilken backe har ni tänkt köra (hur lång och brant)?

Backen vi har börjat fastna för är 1.8km å snitt på 7%... hyfsat jämn brant. 123 höjdmeter. Kommer krävas 72 vöndor.

26mil totalt.

Jag hade nog tyckt att det tar mer energi än vad det ger att ha två andra att "bry sig om" när man ska plåga sig uppför i x antal timmar. Man har ju ingen nytta av varandra rent cykelmässigt, typ ligga på rulle.

Om tanken är att cykla i grupp hela tiden håller jag med Jon. Även om ni har likartad kapacitet kommer det att gå lite upp och ner hur ni känner er och ska ni gruppcykla kommer ni sannolikt att behöva låta den för tillfället långsammaste sätta tempot. Med en såpass kort backe skulle ni dock se varandra rätt frekvent även om var och en kör i sitt tempo.

kakan_polen2 sa:
Backen vi har börjat fastna för är 1.8km å snitt på 7%... hyfsat jämn brant. 123 höjdmeter. Kommer krävas 72 vöndor.

26mil totalt.

Vart linger backen? Är oxå lite sugen på detta, har även funderat på att börja med ett enklare alternativ typ Mont Blanc eller Kebenekajse för att se om hela distansen är möjlig. Bor i Stockholm och har inte hittat någon lämplig backe i närområdet.

Ska du göra det i Stockholmsområdet misstänker jag att du hamnar på tresiffrigt antal bestigningar av backen du väljer vilket inte känns helt idealiskt. Min maggropskänsla är att idealet borde vara en backe som är så brant som möjligt utan att man sliter så mkt att knän, hälsenor, ... tar stryk och så lång som möjligt utan att det blir för monotont vare sig fysiskt eller mentalt.

Backen är i Skövde.... så långt från 08-land :)

Vet ej om vi kommer cykla ihop hela tiden... d tror jag blir svårt. Men minst 3 st som skall göra detta samtidigt iaf.

Är under planering just nu... men känns som vi hittat rätt backe.

Jag gjorde en Everest i Norge i somras. Tufft men inte det tuffaste jag gjort på cykel.
Fint väder och en för mig ultimat backe (ca 9% snitt, hyfsat jämnbrant, snabb utförsåkning så temperaturen inte sjunker för mycket) gjorde utmaningen till en mycket trevlig upplevelse.
Jag kommer göra om detta i vår/sommar i en annan backe som jag tror kommer bli mycket tuffare.

https://www.strava.com/activities/1704161486

Jag har inga jättebra backar runtomkring här, dom som har tillräckligt många höjdmeter är alldeles för branta & dom som är lagom branta har inte så mycket höjdmeter, gjorde en provkörning på 1'000 höjdmeter totalt idag i en backe med 50hm på strax under 1km, vet inte hur många % det blir i snitt men kändes ganska okej, men blir ju en jäkla massa vändor. Vad säger ni som everestat, hade ni stått ut med denna backen?

Världsrekordet i flest höjdmeter på ett dygn (21060) sattes i en 1,8 km lång backe med 10% snittlutning. Personligen skulle jag nog vilja ha mer än 5% snittlutning om jag skulle göra något sådant (=everesting). Upp till 10% skulle jag dock inte våga gå. Och jag skulle nog vilja ha åtminstone 100 hm per backe, dvs går inte att göra i Sthlm.

Senast ändrad:
Ajdå, ja då är ju inte denna backen jag körde i helt optimalt, 10% är nog för aggresivt för mig, är ett parti i början på ena backen som hade 10 & det kändes rejält i benen efter 10 "varv", 5, kanske 6% är nog lagom för mig, tänkte köra nästa år så kanske tränat upp mig lite till + mindre vikt.

Hade gärna hittat en 100hm+ backe här, men enda jag har är grus/skogsväg & där skulle jag isåfall behöva min MTB men det är nog sjukt jobbigt att everesta med.

Jag kommer få köra ca 175 omgångar, kanske några till för att vara på den säkra sidan, det kan ta mer på psyket än fysiken.

Jag försökte hålla ungefär det tempot jag tror att jag klarar hålla under everestingen, räknar jag rätt att det isåfall kommer ta runt 24 timmar (körtid excl stopp) & förbruka nästan 40 mil (cyklade transportsträcka till & från backen idag), själva backkörningen förbrukade ca 5 mil för 1'000hm & tog ca 3 timmar. Har jag räknat rätt?

Bonusfråga om någon orkar: Får man göra som jag gjorde, jag använde mig av 2 backar (V formade spåret uppe till vänster & uppe till höger)?

bratteborg.jpg

Bonusfråga om någon orkar: Får man göra som jag gjorde, jag använde mig av 2 backar (V formade spåret uppe till vänster & uppe till höger)?

[/quote]

Nej så får man inte köra.
När jag läst så stpr d att samma backe skall användas å backens hela längd måste köras varje vända.

kakan_polen2 sa:
Nej så får man inte köra.
När jag läst så stpr d att samma backe skall användas å backens hela längd måste köras varje vända.
Aj aj, då blir det ännu knepigare, svänger jag inte av där så fortsätter backen (röda linjen neråt) (se första & sista toppen som är avplanad) med typ bara 0.5% lutning i runt 2km till toppen, tar ju en evighet då om jag inte ens får vända om när lutningen går ner till 0.5% :S

Kanske kör en inofficiell everesting då för någon annan backe häromking kommer jag inte på :S

Senast ändrad:
Regler: https://everesting.cc/ride-rules/

Mest intressant här är väl kanske:

Single Climb
– Rides can be of any length, on any hill, mountain, driveway or bridge. Essentially anything that has a vertical gain can be used to complete an Everesting.

– Rides must only focus on one hill or mountain per ride (e.g. you can’t base yourself in one location and ride multiple hills). You cannot ride different routes on the same mountain. If there are 4 routes, that means there are 4 possible ‘everestings’ (think of it like the North and South face of Everest).

– Rides cannot be loops. The descent must be via the same road unless you are prevented from doing so (e.g. one-way street or one-way trail). This is to prevent kinetic gain sometimes afforded by a loop, or an ‘easier’ descent.

– Rides must be full ascents each time (Strava segments or the accepted ‘traditional’ climbing route will generally be the best guide for this. You can’t commit to a combination of full and half laps). Acceptable is a shorter segment of a climb if it is recognised in its own right. If in doubt, ask.

– Each repeat must be ridden up and down (i.e. you can’t get driven down each time). You also need to keep your device recording the whole time.

– No section of the ride can be walked. This is a cycling challenge.

Senast ändrad:
"Rides must be full ascents each time (Strava segments or the accepted ‘traditional’ climbing route will generally be the best guide for this. You can’t commit to a combination of full and half laps). Acceptable is a shorter segment of a climb if it is recognised in its own right. If in doubt, ask."

Skall höra med dom men då böööör jag få lägga om / lägga till ett segment inom nuvarande segmentet för denna klättring-segmentet är så onödigt dragen, 1km (första 600m & sista 400m) av segmentet är helt onödigt vid everesting så jag bör få dra ett segment på den sträckan jag ritade oranget på topografin?

bratteborg2.jpg

Det är ingen vidare bild, var lite upptagen av att köra båt...
Men backen de håller på att bygga för de nya husen på telegraf berget i Nacka utanför Stockholm ser ut att bli en mycket hög, för att vara Stockholm, och jämn backe.
Ska försöka hålla ögonen på byggnationen.
IMG_20190719_173237.jpg

Der Kaiser sa:
Men backen de håller på att bygga för de nya husen på telegraf berget i Nacka utanför Stockholm ser ut att bli en mycket hög, för att vara Stockholm, och jämn backe.
Fram med hojen å provcykla, är dock skeptiskt, ögat kanske förvirrar dock men från hamnen & till första böjen; är det ens en 2:a i lutning?

Ett dåligt alternativ för ett everestingförsök torde vara Mauna Kea. När man kommer upp andra gången har man gjort 8400 hm och vad jag fattar är det bara hela klättringar som räknas, d.v.s. man måste göra backen en tredje gång och landa på 12600 hm!

JesperA sa:
Der Kaiser sa:
Fram med hojen å provcykla, är dock skeptiskt, ögat kanske förvirrar dock men från hamnen & till första böjen; är det ens en 2:a i lutning?

Kanske dålig lutning första biten till första böjen. Däremot tar det nog några år innan vägen och området är färdigt, just nu behövs nog en gravel...

GoranS sa:
Ett dåligt alternativ för ett everestingförsök torde vara Mauna Kea. När man kommer upp andra gången har man gjort 8400 hm och vad jag fattar är det bara hela klättringar som räknas, d.v.s. man måste göra backen en tredje gång och landa på 12600 hm!
Då kan man å andra sidan titulera sig High Rouleur med råge. http://highrouleur.cc/

Backen är i Skövde.... så långt från 08-land :)

Vet ej om vi kommer cykla ihop hela tiden... d tror jag blir svårt. Men minst 3 st som skall göra detta samtidigt iaf.

Är under planering just nu... men känns som vi hittat rätt backe.
Väcker liv i tråden igen ?
Jag blir nyfiken, vart har du hittat en lämplig backe för detta i Skövde? Det finns ju gott om backar, men nyfiken vilken rutt du tänkte dig. Genomförde du en Everesting? Frågorna är många ?

Senast ändrad:
Man kan köra en Base Camp i stället, vilket är en halv Everest. Base camp kan man regga på Hells 500 hemsida. Det är de som godkänner de olika varianterna av everesting. Jag har kört en halv Everest två gånger, först 2020 och sen 2021 igen. Körde båda gångerna Hasslövsbacken på Hallandsåsen, 1.8 km och 162 hm x 28 gånger = 4500 hm. Backen är på 9.5 % och det tog 6 timmar och 20 min effektiv tid. Jag skulle aldrig ge mig på en full Everest, men grymt av de som gjort det! Jag kan lova att en halv är riktigt jobbig också. Av 6 t 20 min cyklades det uppför i totalt 5 timmar…

Senast ändrad:
Känns dock ganska svettigt ändå, rejäl lutning. Man borde tjäna en del på mer regelbunden återhämtning nerför?
Regelbunden återhämtning? Skulle vara livrädd för att köra utför den backen! Dessutom tar det en rätt bra stund att ta sig uppför även för de som är duktiga nog att ta sig uppför cyklandes.

Regelbunden återhämtning? Skulle vara livrädd för att köra utför den backen! Dessutom tar det en rätt bra stund att ta sig uppför även för de som är duktiga nog att ta sig uppför cyklandes.
Jag menade att en mindre backe nog vore bättre för att man oftare får en viss återhämtning.

Jag menade att en mindre backe nog vore bättre för att man oftare får en viss återhämtning.
Ah, jo, det kan nog ligga något i det. Om man tittar på rekordsättare så noterar jag, möjligen lite förvånande, att damrekordet är satt i en brantare backe än herrekordet (om man nu ska tro wikipedia): 17% mot 14%.

Dessutom bör man nog välja en backe som man inte helt förstör benen i, även om man rent fysikaliskt tjänar på branta backar då luftmotståndsbiten minskar. Hur brant man tål är garanterat individuellt.

En notering från wikisidan: "The steepest Everesting ever (26% slope) has been done by Arend VandenBroucke in Sierra Helada in Benidorm (Spain) at Nov 27th 2021. He only needed 70,5 km to complete the challenge."

Ouch!

I så fall är det att hitta en dag då man nästan blåser uppför och knappt behöver bromsa nedför för som jag förstod är det samma backe man kör upp och ned till dess man nått 8848 m i stigning uppåt.. Eller är det fel? Om det är tillåtet så hade det ju underlättat i allra högsta grad.

I så fall är det att hitta en dag då man nästan blåser uppför och knappt behöver bromsa nedför för som jag förstod är det samma backe man kör upp och ned till dess man nått 8848 m i stigning uppåt.. Eller är det fel? Om det är tillåtet så hade det ju underlättat i allra högsta grad.
lycka till med den planen ?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp