Exklusivt?

Exklusivt?
Newsboy Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är med Markus F (som vanligt).
>
> Vad som roar mig mest är att sidan exklusivt.se
> känns ovanligt olyxig, lite som man föreställer
> sig att en rysk bordell skulle vara inredd?
>

Frågan är om vi ska diskutera designen på den temporära förstasidan på exklusivt, eller om vi ska komma fram till vad som är exklusivt (luddigt begrepp) i cykelvärlden, jag har redan fått den feedback jag vill ha så.

Exklusivt?
Go Ricki Go Ricki!

Allt som har med cyklar och cykling är bra.
För mig och för cykelsporten då jag är en del utav den.

Det finns olika människor i alla brancher.
Det finns folk som lever för cyklingen och det finns dom som lever på cyklingen.
Bara att acceptera.

Ut på favorit-turen och gör av med lite aggresioner istället.

Exklusivt?
Danne -

Du måste väl medge om att en skapelse från Chateau de Commencal har ett lite mer exklusivt kling än en trist, grå Moots (som fick låna namnet från en krockodil-sudgummi).

;)

Exklusivt?
Nä usch Moots, slarvpellar !

attachment.php

attachment.php

DSCN0075%20copy.jpg

Exklusivt?
Jag menade inte att retas. Det vore lättare för mig att sälja cyklar som är så dyra om de hade "finare" namn. Svårt att känna sig välkommen i finkretserna när man försöker marknadsföra G-Spots och Foreplays. ;)

Exklusivt?
notera nu att jag inte ens en enda gång nämnt mina vänner från andorra i den här tråden :)

Anledningen till att jag gillar Commencal är deras enkla, avskalade formspråk och deras annorlunda och coola tekniska lösningar. Jag ser på Commencalcyklarna mer som verktyg än som smycken. Fast ok, 2005 års 100 Degres är löjligt snygg:

100_degres_xxxl.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Exklusivt?
Och det är just det som jag tycker bäst om cyklar - att funktionen för den tilltänkta användaren väger tyngst. En cykel som inte uppfyller ägarens behov är alltid en mindre lämplig cykel för just denna ägarens behov, oavsett utseendet.

Exklusivt?
Det saknas två saker för att göra den här tråden komplett:
En bild på en stel singelspeed och en bild från Colorado. Är det någon som känner sig manad? ;-)

( ja jag vet, jag skulle inte säga nåt mer, men nu har det urartat så helt underbart.)

Exklusivt?
Du ska få lite hjälp Markus F.
Colorado kan jag inte hjälpa dig med, men jag tror nog att det kan dyka upp bilder därifrån ganska snart i denna tråd.....:-)

peg1.jpg

ha det
Jan

Exklusivt?
Newsboy levererar (och avslutar kanske denna sunktråd?).

SS, Stål, Helstel, 29tum, Cruiser i Crested Butte Colorado.
towniee.jpg

Exklusivt?
Här erbjuds både förtäring och övernattning för MTB åkare och jägare.
BMW bukar visa sina Sverigenyheter här först också
Golfare och andra sorkdödare är inte så välkommna.:-)

hemmavi.jpg

ha det
Jan

Exklusivt?
Nu när tråden ändå är urspårad:

Kleincyklarna må vara otroligt häftigt lackerade allt som oftast men jag föredrar stilren design som Commencal alla gånger.

Danne, finns det nån prisvärd cross på 2005-sortimentet eller blir det fortfarande billigare att plocka ihop en (inte lika snygg) Surly Crosscheck?

Exklusivt?
Blunda Danne! Mer träskmaterial!

Roligt med Willits är att ramdekalerna säger
MACHINEBUILT in CB Colorado. Wes är en sanningssägare
från Texas, han tjatade på mig och alla andra på en tur i
CB att vi skulle höja sadlarna absurt mycket så att vi kunde
sträcka på benen ordentligt, ingen lyssnade. Någon var senare
5 cm från att köra ihjäl sig när det började rulla utför.

Han tillverkade även små finfina titan-pipor av samma smala
titan-rör som han leder wire med på sina oldschool styrstammar.
Längst ut fanns en sån "bullet" som ansluter kedje/sadelstaget
till dropoutsen, där lades tobaken. Jazz eller inte.

Tydligen så omgrupperar han tillbaka till Austin TX nu.

B-29.jpg

newsheriffR.jpg

Säga vad man vill men jag gör hellre affärer med en sådan
karaktär än en smällfet, ex-dopad, autografskrivande E Mercx
i vit polyesterpilotskjorta/slips/slipsnål ;)

Exklusivt?
Tsss... Ni har ju alldeles uppenbart inte sett Eddy på ett tag, mannen måste tappat typ 40 kilo:

6888.9114.f.jpg

Jomper: Nope, crossen är fortfarande dyr och exklusiv ;) men ruggit fräsch. Hade du inte varit dubbelt så lång som jag hade du kunnat få köpa min Voodoo LOA. En sorgligt amerikansk gubbcykel till custombygge... ;) Newsboy kanske vet mer om den?

Tillägg: Per, var är likheten med Kleinen. I'm drawing a COMPLETE blank! Aluminium är väl den enda gemensamma nämnaren.

Exklusivt?
danne Skrev:
> Per, var är likheten med Kleinen. I'm drawing a COMPLETE blank! Aluminium är väl den enda gemensamma nämnaren.

Rören naturligtvis, Gary Klein, var pionjär på att serieproducera aluminiumramar med "feta" rör som höll, följdes först av Cannondale, och sedermera av diverse andra, t ex Commencal. Vet inte när Commencal började kopiera klein o försöka komma ifatt men skulle tro att de ligger nåogt decennium efter. Och, för all del, slagruteformen på kedjestagen ser ut att vara direkt hämtade från någon senare Quantum.

Jonas, Elisabeth är en riktig Kleinfreak, du riskerar att bli stämd för förtal av hennes cyklar ; )

Per

Exklusivt?
Per Skrev:
> Rören naturligtvis, Gary Klein, var pionjär på att
> serieproducera aluminiumramar med "feta" rör som
> höll, följdes först av Cannondale, och sedermera
> av diverse andra, t ex Commencal. Vet inte när
> Commencal började kopiera klein o försöka komma
> ifatt men skulle tro att de ligger nåogt decennium
> efter. Och, för all del, slagruteformen på
> kedjestagen ser ut att vara direkt hämtade från
> någon senare Quantum.

Hahahaha.. Ojojoj, jösses i min låda! Från och med nu måste alla köpa Klein(e) för dom är bäst och har alltid varit och kommer alltid att vara! Hahaha... :)

Exklusivt?
freddan Skrev:
> Från och med nu måste alla köpa Klein(e)

I det fall alla Svears o Götars Konung hade utfärdat en lag som alla underdåningast måste hörsamma och sig efterrätta med den innebörden hade det varit aktuellt. Så, är inte fallet, och man kan fråga sig var du fått tanken från? Det krävs blott normala fattningsgåvor för att begripa, att jag vänligt svarade på frågan i vilket avseende Commencal hade kopierat Klein.

Per

Exklusivt?
Oj det måste vara där det brustit, för jag får ju inte intrycket av att du skriver att Commencal ligger tio år efter Klein. Min fattningsförmåga är nog inte så stor. :)

Exklusivt?
Per Skrev:
> någon senare Quantum.
>

Konstig logik...Bara för att man är först med någonting så behöver det inte betyda att man gör det bäst eller att alla andra som använder liknande lösningar gör kopior.
I sådant fall kan man ju hävda att Crescent eller Husquarna gör mycket bättre cyklar än Klein ty de gjorde cyklar långt innan herr Klein var påtänkt. Klein är ju en blek kopia av cyklar som t.ex. husquarna då de både har hjul, ram och styre....

Dessutom måste man ju knappast vara ett tekniskt geni för att fatta att rören måste vara fetare på en alu-ram än på en stålram..

OBS!! Jag hävdar inte att Klein gör dåliga cyklar!!!

Exklusivt?
Yeah! Yeah! Fire! Fire!

Moots-ST-SS:en var ju helt övernaturligt snygg. Jag som avskyr färgat julgrans-bling! Newsboys SS-29:or börjar f.ö. alltmer påminna om den störtsköna militärjonnen med 26" Gazza 3.0 som annonserats några gånger på Blocket.

Noveau riches vara eller icke vara i hojvärlden var ju skoj. Synd och tur att ämnet dog innan jag hann trassla in mig i det.

Exklusivt?
danne:

De där svetsfogarna är väl trots allt nedslipade? Och precisionen på materialet över vevpartiet ser lite illa ut med de där jacken.

Nä, skämt åsido. Det sir snuskigt fint ut, fel att klaga. ;)

Exklusivt?
Vad är trekanten ovanför vevlagerhylsan till för?

Commencal cyklarna är riktigt fina tycker jag!

Edit: Rättade ett uttryck...

Exklusivt?
Det kanske styvar upp området kring vevpartiet (tar man med själva vevlagerhylsan så ser det ut som ett ägg/oval och det är ju en ganska effektiv/hållbar design).

Exklusivt?
Mytomspunnen, jag är väl medveten om kulturell diffusion, hur pasta kom från China till Italien, o s v. Det rör sig om seklers gång. Däremot när det gäller aluminium har Klein varit världsledande sedan åttiotalet. Det är faktiskt sant. Länge gjorde Klein världens bästa hardtails.

Klein.jpg

Attitude anno 1987

Om jag förstått saken rätt började Commencal tillverka hojar först 1999. Pizza/Pasta hojarna har tydligen haft viss framgång i DH. Men överlag är mitt intryck av Commencal lite som av Crescent före renodlingen, man försöker göra allt, det är för mycket pyttepanna över det hela, 34 olika modeller salubjuds, flertalet framstår som direkt kopierade från amerikanska förebilder. Kan väl konstatera, att Commencal är ca 15 år efter Klein. Ser ut som kopior av Quantum serien. Om de är bra, eller inte, vet jag ej, men för egen del avskräcks jag direkt av pyttepannefieringen. Var är det svetsade?

Men det principiellt intressanta är väl Nord Amerikas ställning när det gäller cykelteknologi. USA är inte bara världsledande på MTBs med firmor som Turner, Titus, Santa Cruz, Ellsworth, Intense o naturligtvis Specialized, utan även på landsväg, TDF har de sista åren vunnits på Trek.

Per

Exklusivt?
app app app.
Lance har nog kunnat vinna på en annan cykel med bra utrustning också.
Touren vinner man inte bara för att man har ett visst märke.

Jag tror inte på att allt det bästa kommer från amerika.

Exklusivt?
Öijer Skrev:

> Jag tror inte på att allt det bästa kommer från amerika.

Det vill jag gärna vara den första att hålla med om. Just när det gäller MTB är det dock ingen tvekan om att USA o Kanada är helt världsledande. Förklaringarna är sannolikt flera. Ett par av förutsättningar är att MTB har funnits längre i USA, och dessutom finns det gott om folk som är beredda att betala 30-50 000 kr för en hoj vilket medfört att små nischtillverkare (de jag nämnde ovan) kan få det att gå runt, samtidigt som det är en mördande konkurrens. När det gäller landsvägssidan är det mer tveksamt. Det görs en del alldeles utmärkta racerramar i Europa, som säkert står sig väl i jämförelser med amerikanska ramar, men ingen är lika sexig som Seven Elium.

Läget är dock inte statiskt, är det några firmor som jag tror börjar nå eller redan nått en nivå som motsvarar den amerikanska toppnivån för MTB och kan vara med i konkurrensen så är det Niccolai och Steppenwolf.

Per

Exklusivt?
Dom som e fattiga får skylla sig själva! ;-)

Själv röstar jag på Carrera-MTBen som de gjorde tillsammans med Ferrari. Troligen presterar den inte bättre än nån annan heldämpad med jag har för mig att prislappen låg på 80 laxar för ramen.

Stalle

Exklusivt?
Kung Stalle är det den här du har i tankarna?

cf2-1-lar.jpg

Såg en i en affär i Aspen förra året, kollade in den, men jag hade inga svårigheter att behärska mig. Typiskt att de hade en just i Aspen, där somliga mäter människovärde i pengar, o de som inte är multimiljonärer inte räknas som riktiga människor, vanliga dollarmiljonärer kan möjligen betraktas som halvmänniskor.

Per

Exklusivt?
Per Skrev:
> Mytomspunnen, jag är väl medveten om kulturell
> diffusion, hur pasta kom från China till Italien,
> o s v. Det rör sig om seklers gång. Däremot när
> det gäller aluminium har Klein varit världsledande
> sedan åttiotalet. Det är faktiskt sant. Länge
> gjorde Klein världens bästa hardtails.
>
Som jag sa så tror jag också att KLEIN gör riktigt bra cyklar.
Dock så förstod jag inte riktigt logiken i ditt resonemang nedan, det var allt:

> någon senare Quantum.

Bara för att någon kom efter behöver de inte vara bleka kopior. De kan till och med kopiera en teknologi, utveckla den och sedan göra den bättre än orginalet. Tänker inte ta ställning till om KLEIN gör bättre cyklar än Commencal för det har jag ingen personlig uppfattning om.

>
> Om jag förstått saken rätt började Commencal
> tillverka hojar först 1999. Pizza/Pasta hojarna
> har tydligen haft viss framgång i DH. Men överlag
> är mitt intryck av Commencal lite som av Crescent
> före renodlingen, man försöker göra allt, det är
> för mycket pyttepanna över det hela, 34 olika
> modeller salubjuds, flertalet framstår som direkt
> kopierade från amerikanska förebilder. Kan väl
> konstatera, att Commencal är ca 15 år efter Klein.
> Ser ut som kopior av Quantum serien. Om de är bra,
> eller inte, vet jag ej, men för egen del avskräcks
> jag direkt av pyttepannefieringen. Var är det
> svetsade?

Det är mycket möjligt att du har helt och hållet rätt eller helt och hållet fel i ovanstående
resonemang. Jag har inte cyklat på vare sig KLEIN eller Commencal så jag har inga personliga preferenser.
Får bara kännslan (som också kan vara fel) att du liksom bestämt dig för vad det är som "gäller".
Har du någonsin cyklat på en Commencal?

Vad jag däremot med säkerhet kan säga är att det är väldigt lätt att hamna i märkeshysteri om man inte passar sig! Det kan i slutändan leda till inskränkthet, tråkig konservatism och allmäna fördomar. Om du har fastnat i något utav ovanstående vet jag inte.

>
> Men det principiellt intressanta är väl Nord
> Amerikas ställning när det gäller cykelteknologi.
> USA är inte bara världsledande på MTBs med firmor
> som Turner, Titus, Santa Cruz, Ellsworth, Intense
> o naturligtvis Specialized, utan även på landsväg,

Alla dessa gör säkert otroligt bra cyklar men gör Commencal dåliga cykar?

> TDF har de sista åren vunnits på Trek.
>

Jag vet att jag har borrat ifrån både cykelbud och träningsklädda racercyklister när jag varit på väg hem från universitetet (och haft bråttom) på det här hemmabygget:
karringhonda2.jpg

Citerar Lance; "It's not about the bike" :)

Exklusivt?
Rippa Skrev:
> Kör du nånsin om mig på det där aset så är jag
> tvungen att döda dig Erik!!!
>

Is that a challange?
:)

Exklusivt?
Max Commencal har funnits med ett tag. Det var han som startade och drev det franska cykelmärket SUNN i många år. I slutet på nittitalet bestämde sig Max för att lämna SUNN eftersom han kände att det blivit en dinosaur.

Commencal bildades för att återvända till de kärnvärden Max lever efter. Idén är att erbjuda bra cyklar i alla prisklasser och discipliner.

Exklusivt?
Uäck! Jag kör hellre på Mytomspunnens hysteriska bygge än den där hemska Colnago-Ferrari-ramen. Inte ens om jag fick betalt skulle jag köra på den. Jo, om jag fick rejält betalt. Varför måste alltid biltillverkare sätta sina namn på så vedervärdiga cyklar? Utom Mercedes då, som gjorde slag i saken och köpte (?) AMP. Hur blev det egentligen med den saken? Om Mercedes-AMP finns kvar så lär de ju vara både dyra och bra. Något för noveau riche att impa på brudarna med.

Exklusivt?
Erik, en bild på din skrothoj passar inte riktigt i den här tråden. Du har uppenbarligen inte förstått att vi pratar om cyklar på en lite högre nivå.
Din cykel får enbart vara med för att göra det hela lite mer " Fair and balanced".

Exklusivt?
Jag och Leo såg Merca-hojar i Monaco när vi var där och promenerade förrförra sommaren. Finns fotodokumenterad nånstans, har för mig att den hade rätt sunkiga komponenter.

Exklusivt?
Ferrari-hojen sågades i Bike mag (US) för några år sen. Kritiken gick väl ut på att den borde kostat 2000 dollar, inte 10 000 dollar.
Själv är jag väldigt kritisk mot komponentvalet. Jag menar Colnago, Ferrari och ... Rock Shox? Hallå, fanns det inget på hemmaplan som kunde pryda den hojen?
Däremot såg jag en racercykel i Ferraris fabriksbutik i Modena i våras som gav lite mera begärskänslor.

Tillbaka
Topp