Få Garmin Edge att navigera...

Selast

Ny medlem
Jag fick en skön grusvägsrunda via happy och Strava i förra veckan inför helgens cykeldate med söt flicka. Laddade upp gpx filen till min Edge 705 och satte igång navigeringen. När vi började närma oss startpunkten började datorn pipa och säga åt mig att åka åt det ena och anda hållet. Till slut så stod det att "Du har nått till slutet av spåret".... WTF! Jag ville ju börja cykla rundan inte komma till slutet. Jag försökte förtvivlat få datorndjäveln att navigera från starten på rundan istället utan resultat. Nu fick vi istället fråga oss runt i banjoland i norra Vallentuna. Jag behöver väl inte nämna att mina cykeldatorskills inte imponerade på min cykeldate... :-(

Hur ska jag få datorn att inte ta mig till slutet av spåret utan starten när start och slut ligger nära varandra eller till och med på samma ställe? Om jag ska komma någonstans med denna dam så måste jag fixa detta!

Tack på förhand!

Om problemet är att start och mål är för nära varandra så kan du väl dela upp rundan i två delar. Del ett startar vid din nuvarande startpunkt och slutar halvvägs eller annan lämplig plats. Del två startar på ca samma ställe och slutar i din nuvarande slutpunkt. Kan det funka?

Undvika att gå i mål redan vid start går nog bara genom att inte placera målet nära starten - ett kvarter bort är lagom avstånd. Eller ladda rutten först när du är ett kvarter bort från gemensam start/mål (och svara nej på frågan att navigera till start). Sålänge du är på rutten borde det fungera som förväntat därifrån. Eventuell inspelning kan du ju starta innan dess.

Senast ändrad:
Jag råkade ut för samma sak vid starten på randoloppet i fredags, dvs att min Edge 800 rapporterade att vi var vid målet. Jag sket i det och cyklade vidare. Då balade turn-by-turn-anvisningarna ur. Slutade med att jag fintade bort snabbgruppen på en omväg. Jag startade om rundan under färd och då hoppade min gamla Garmin till liv igen.

hehe, känner igen det där. Tjejen har så otroligt dåligt tålamod med strulande teknik. Alltid när vi är utomlands och jag har med min Edge för att navigera nånstans och det börjar jävlas då börjas det suckas och hållas på. Så... bästa är nog att ha en vanlig karta i bakfickan att dra upp vid behov. Så helt plötsligt framstår man ju som den mest världsvane av medborgare och kanske får bjuda på glass rentav.

Tack snälla för tipsen! Det är en karta i 705’an så jag tror inte att det är felet. Snarare är det nått med att start och mål ligger precis vid Vallentuna kyrka. Det är ju dessutom lite svårt att göra om banor man tankat ned från Strava och liknande ställen. Men det ska nog ordna sig med både navigering och date tror jag :-) Får dra ut och scouta lite innan nästa tur helt enkelt.

Stravas "route builder" är faktiskt ganska bra. Open streetmaps har många grusvägar och stigar. Enkelt att skapa nya rutter och tanka över dem till GPSen.

Ladda (om) rutten när du väl är inne på den är tricket.
Funkar t.om. hyfsat att köra breadcrumbs åt fel håll med 520 iaf med den här metoden.

Selast sa:
Jag fick en skön grusvägsrunda via happy och Strava i förra veckan inför helgens cykeldate med söt flicka. Laddade upp gpx filen till min Edge 705 och satte igång navigeringen. När vi började närma oss startpunkten började datorn pipa och säga åt mig att åka åt det ena och anda hållet. Till slut så stod det att "Du har nått till slutet av spåret".... WTF! Jag ville ju börja cykla rundan inte komma till slutet.
…..
Hur ska jag få datorn att inte ta mig till slutet av spåret utan starten när start och slut ligger nära varandra eller till och med på samma ställe? Om jag ska komma någonstans med denna dam så måste jag fixa detta!
Har du stängt av ruttomräkningen? (Jag kommer inte ihåg vad den heter i Edge 705 eller var ngnstans i menyerna du hittar funktionen)

De här inställningarna rekommenderar https://ridewithgps.com för Edge 705
 If you want turn-by-turn directions and have basemaps installed, 
   the following settings on your Edge 605/705 will help:
Routing           =>    Bicycle
Guidance Method   =>    Off Road (some people swear by On Road/Distance)
Lock on Road      =>    No
Recalculate       =>    Off or Prompted 
                      (important, or it will shortcut you back home!!!  I use prompted, but almost always say no)

Jag rekommenderar "Recalculate => Off" när man skall följa en nedladdad runda

/Håkan

Haha, så "recalculate" måste manuellt stängas av om man skall cykla en loop annars ruttar den automatiskt om rill närmsta väg till mål.
Bra Garmin.

Lingon sa:
Haha, så "recalculate" måste manuellt stängas av om man skall cykla en loop annars ruttar den automatiskt om rill närmsta väg till mål.
Bra Garmin.
Dom tänkte nog att man oftast ska från A till B (inte A till A) och vill kunna improvisera längs vägen.

Är inte problemet att när man befinner sig på rutten så tycker navigeringen att man ska ta närmaste vägen, längs rutten, till målet?
Så blir det på min 920xt som inte har karta utan bara ett spår att följa men med "turn by turn" hänvisning om man så vill.
Om jag avviker från rutten och sen kommer in på rutten igen x kilometer längre fram så återupptas ju navigeringen där jag ansluter rutten.
Jag leds inte om till punkten där jag avvek.

Tillbaka
Topp