Lingon
Aktiv medlem
Fairlight Faran/Strael/Secan
1:an är snyggast.En länk till Secan 1.0(?), det har ändå hänt en del med gravelcyklarna under senaste åren
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
1:an är snyggast.En länk till Secan 1.0(?), det har ändå hänt en del med gravelcyklarna under senaste åren
Varför måste det alltid vara fula dekaler på överröret av en annars så snygg ram?
Framförallt var det gamla mönstret mycket snyggare.
Det är nog din personliga åsikt.Mindre ful, menar du.
Mindre ful, menar du.
Jag betalade 31 500, då ingick visserligen styrlager och sadelklämma, men också hjul, Ultegra-gruppset, styre, sadel, däck och en massa annat smått och gott. Och så var frakten medräknad i det priset.Nu är hela sortimentet ute på hemsidan.
Börjar bli rätt brant prismässigt dock. Hamnar på dryga 24 000 för en ram utan styrlager / sadelklämma
Nya orange var faktiskt rätt snygg, desert också men prislappen börjar bli svårsmält.
Jag betalade 31 500, då ingick visserligen styrlager och sadelklämma, men också hjul, Ultegra-gruppset, styre, sadel, däck och en massa annat smått och gott. Och så var frakten medräknad i det priset.
Att strö salt i såren och kunna skriva dryga kommentarer är något som adderar ett inte försumbart värde. Tror du att priset kommer öka ytterligare är det bara att hosta upp och tjöpa! Sen får du hålla tummarna för en Swexit – då jäklar sitter du på en guldgruva!Tack, strö salt i såret bara......
Eller menar du att det är lika bra att ta smällen nu, så att jag om några år när världen rasat ännu mer och kronan är likställd toapapper värdemässigt sett kan skriva dryga kommentarer i forumet om hur man förr minsann till och med fick med både lackering och emballaget i priset för 25 lök![]()
Att strö salt i såren och kunna skriva dryga kommentarer är något som adderar ett inte försumbart värde. Tror du att priset kommer öka ytterligare är det bara att hosta upp och tjöpa! Sen får du hålla tummarna för en Swexit – då jäklar sitter du på en guldgruva!
Jag är i Sthlm och jobbar i stort sett varje vecka. När det är finväder brukar jag ha med Straelen och cykla runt på. Nu står den dock magasinerad i väntan på snöfritt.Lika bra att ta tvåhar svårt att bestämma mig om det är burnt orange eller desert som gäller - du som gillar att cykla långt, kan du inte cykla till Sthlm en sväng så jag får känna och klämma lite för att lättare kunna motivera ett eventuellt köp?;-)
En fördel med att lägga handpenning nu på en ram som kommer till våren är att det när slutbetalning sker kommer kännas rätt prisvärt ändå.
För motsvarande pengar kan man nästan få en komplett Roubaix.....synd att jag redan har en kolgravel utan själ....
Samtidigt hamnar ju typ allt ändå på motsvarande pengar i slutändan om det ska vara lite roligare märken.
En Secan?Jag betalade 31 500, då ingick visserligen styrlager och sadelklämma, men också hjul, Ultegra-gruppset, styre, sadel, däck och en massa annat smått och gott. Och så var frakten medräknad i det priset.
En Strael.En Secan?
Att köpa en komplett hoj då? Känns ofta prisvärt jämfört med ram...Nu är hela sortimentet ute på hemsidan.
Börjar bli rätt brant prismässigt dock. Hamnar på dryga 24 000 för en ram utan styrlager / sadelklämma
Nya orange var faktiskt rätt snygg, desert också men prislappen börjar bli svårsmält.
Tyvärr så är tullen på hela cyklar ca 10%-enheter högre än på cykelramar.Att köpa en komplett hoj då? Känns ofta prisvärt jämfört med ram...
Jag har flera kolcyklar utan själ och hade gärna haft en secan... Hm...
Fast har dom inte kit med så mkt eu-delar att det inte blir nån tull?Tyvärr så är tullen på hela cyklar ca 10%-enheter högre än på cykelramar.
fairlightcycles.com
Fast har dom inte kit med så mkt eu-delar att det inte blir nån tull?
Taxes and Duty - EU Customers - Fairlight Cycles
EU Customers – Taxes, and Duty. We are well practiced... Read more »fairlightcycles.com
Jamen se på fasen!Fast har dom inte kit med så mkt eu-delar att det inte blir nån tull?
Taxes and Duty - EU Customers - Fairlight Cycles
EU Customers – Taxes, and Duty. We are well practiced... Read more »fairlightcycles.com
Det är ju fina uträkningar likt den på bilden som gör att man gillar Fairlight. Det känns mer "LBS" än Ca*yon tex.Jamen se på fasen!

Jag har tittat rätt mycket på deras geometri och jag har landat i att jag behöver en 56R (Strael). Eller 56T. Eller 58R... Det har slutat med att jag skall göra en riktig bikefit här hemma i Göteborg för att se vad jag egentligen bör ha. Jag är rätt flexibel i delar av kroppen men har samtidigt ont i nacken till och från. Och olika långa ben. Och lite annat. Så det är bra för mig om någon kan titta på helheten på ett annat sätt än vad jag kan se själv.Om vi nu bortser från att jag inte kan bestämma mig för vilken färg (orange eller desert), så har vi ju nästa moment, storlek.
Referenshojarna just nu är:
Cannondale Systemsix 56 + 110mm styrstam, -7 vinkel, kanske 2-2,5 cm spacers, 35mm offset stolpe, kompenserat med Drop Best adapter för att få motsvarande 0 offset och sadeln ganska långt framskjuten.
Carbonda 696 56 + 90 mm styrstam, 1 tunn spacer typ 3 mm, rak stolpe.
Velar väl främst mellan 56R och 56T.
56T med slammat styre blir ju typ som Carbondan.
Är lite orolig att 56R blir för utsträckt för en "allround"-hoj. Både Reach och ETT blir ju längre än Systemsixen.
Visserligen kommer jag ju köra kortare styrstam som kompenserar en del.
Några tankar?
Visa bilaga 745415
Fedt! Grattis!Hepp då var det gjort.....ett oändligt velande har nått sitt slut.
Visa bilaga 746660
Kort leveranstid, när jag köpte mina var det till nästa års säsong.Hepp då var det gjort.....ett oändligt velande har nått sitt slut.
Visa bilaga 746660

Läser jag tokigt eller saknas vevparti i sammanställningen?Synpunkter, tankar?
Yes, det blir Assioma Duo / Vector 3 som redan finns hemma.Snygg hoj. Ska du ha lvg pedaler?
Nu gissar jag du redan har grejerna men hur täker du kring rak stolpe och längre stam vs. setback på stolpe och kortare stam? Ser ju på bildern att båda byggen är med rak stolpe som jag har på min gravel men funderar på om jag hade fått en roligare hoj med setback och kortare stam istället.Gud vad jag hatar den eviga väntan när man väl bestämt sig =P
Har börjat sammanställa listan över delar till bygget i alla fall.
Valet på orange ram föll till slut efter att ha inspirerats av denna orange:a Faran.
Kommer kopiera ”orange+grönt” temat med styrlager, sadelklämma och troligtvis låsringar + tubelessventiler.
Visa bilaga 747774
Ramen är alltså en ”Burnt orange” 56R.
Visa bilaga 747775
Med nuvarande bygglista där en del av vikterna är estimerade ligger den retligt nog precis över 9 kg.
Har dock andra hjul också som jag tror åker på initialt som är något lättare så det ska nog gå att få den under 9 (hoppas jag).
Det mesta känns rätt klart, men jag velar fortfarande om det ska bli 2x12 eller 1x12. Har en Rival XPLR bakväxel och lämplig kassett liggande så eventuellt kan det bli att testa 1x12 men vete tusan just nu. Gott om tid kvar att vela.
Det mesta kommer lyftas över från befintlig hoj då det är grejer jag är van vid och gillar.
Visa bilaga 747776
Synpunkter, tankar?
Nu gissar jag du redan har grejerna men hur täker du kring rak stolpe och längre stam vs. setback på stolpe och kortare stam? Ser ju på bildern att båda byggen är med rak stolpe som jag har på min gravel men funderar på om jag hade fått en roligare hoj med setback och kortare stam istället.