Fälgband av - vad göra? :)

Du Rietz

Aktiv medlem
Hej!

fälgbandet har gått av, det som skyddar innerslangen mot vassa nipplar. Måste man gå in på en affär och köpa nytt eller kan man använda något annat?

/Niklas

Ja det måste du, annars får du en snigel på ögat.

Jag har provat med två lager eltejp, det gick ett tag, men sen fick jag punka iallafall av nipplarna.

Ett fälgband kostar inte mer än 20 kr, så det är väl ingen big deal.
Annars kan du använda vanlig eltejp, men lovar dig fälgband är inte dyrt.

Gjrejen är att jag skulle få det gjort ikväll och dessutom slippa åka till affärn.

Är tygtejp bra, eller jag menar sån tejp man använder på fingrar när man klättrar?

Handlar det om att tejpen glider eftersom den inte sitter ihop i en loop eller att tejpen går hål på om den är för klen?

Jag har kört eltejp i flera år och kan nog inte minnas en enda punktering till följd av det. Har kört det på allt från XC med mkt högt tryck i slangarna till FR med alldeles för lite tryck i slangarna... Brukar dra 3 varv på XC och 4-5 varv på FR/DH. På LVG har jag dock inte vågat pröva p.g.a de höga trycken i kombination med kondomtunna slangarna...

Jag har kört textiltejp i alla hjul jag byggt själv (3 par). Tror faktiskt inte jag punkat med några av de hjulen än, så det verkar funka. Jag har nöjt mig med ett varv tejp.

Tejpa ihop det trasiga bandet med eltejp. Bara eltejp kan vara lite vanskligt att köra med.

På en mountainbike funkar eltejp kalasbra. Kanske kan bli problem om det är grader i kanten till något av ekerhålen, men jag har kört det på varenda hjul jag har haft i flera år.

Jag har vågat testa på en landsvägshoj och där funkar det däremot inte alls bra.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> På en mountainbike funkar eltejp kalasbra. Kanske
> kan bli problem om det är grader i kanten till
> något av ekerhålen, men jag har kört det på
> varenda hjul jag har haft i flera år.

Samma här. Varför göra saker krångligare än de måste vara?

Kör textiltejp och det funkar bra. På racern fick jag ta två varv p.g.a trycket och stora ekerhål i mina fälgar. Är vikt en ickefråga är Gaffa (silvertejp) garanterat bäst.

Tillbaka
Topp