Fälgbromsen är död

Fälgbromsen är död
magnus70 skrev:
-------------------------------------------------------
> Bromsar av alla slag är så jävla ute 2014 bort
> med skiten och spara massa av vikt och pengar.

Ja! Kör fixi med stålram, bromslöst, remclips - glöm inte att köra i keps utan hjälm!! Jihaa. Väl hemma i banjoland kan man sätta sig på verandan dricka hemkört och spela banjo. Utveckling var bara en fluga....

Fälgbromsen är död
Men det är klart att vi ALLA BEHÖVER discbromsar på våra hojar. Så släng er gamla skit och ut
med er och köp en ny på momangen. Tänk oss alla konservativa dumma i huvudet som inte förstått
att vi klarar oss inte utan det. Samma med iphone surfplattor 55 tums lcdtv ny bil etc. KÖP KÖP!
Ni kan inte leva utan det.

Fälgbromsen är död
Drosa skrev:
> Kanske det men behöver vi? Men det kanske är
> tidsandan som talar här. Nytt=bra,
> gammalt=dåligt.

Kanske.
Eller så är det erfarenheten från mtb som talar.
Men jag får nog sluta nu och konstaterar att erik h hade rätt.

Fälgbromsen är död
Tycker detta är en bra utveckling.

Dyra hjul håller länge för att man inte bromsar sönder fälgen.
Lite tyngre gör inget eftersom bromsen är placerad i mitten av hjulet. Det är ju ändå omöjligt att bygga en tävlingsracer som väger över 6800g idag.

Fälgbromsen är död
Miss Lycka skrev:
> Hur många fälgar byter ni per år på grund av
> att de är "sönderbromsade"?

På LVG bytte jag fälgar på pendlarracern förra året, efter lite mer än 3 års året-runt-pendlande. Inte behövt byta fälg på några av de andra hjulen.

Fälgbromsen är död
Mitt "problem" är att jag struntar i vad som är coolt..
Disc har sina fördelar. Verkligen. Men är man solskenscyklist i Sverige behövs verkligen inte disc. 😉

I regnet i Alperna hade det varit bra. Speciellt då jag hade sprillans nya Fulcrum O. Bromsytan not so najs anymåre...🫣

Senast ändrad:
Fälgbromsen är död
Självklart så är fälgbromsar coolast ! Finns på mina cyklar. Det är väl bara på Downhill monster som det kan vara bra.

Fälgbromsen är död
Enda direkta nackdelen är väl det med att bromsytan slits ut innan fälgen är slut i övrigt. Annars ser jag inget skäl att direkt vilja ha skivbromsar på landsvägshojen. Saknar det inte när åker utför i bergen heller. Men lär väl bli skivbromsar ändå på nästa cykel, för nog inte troligt utvecklingen vänder tillbaka.

Fälgbromsen är död
Har ju Skivbroms på min White pendlare, och de skriker som en gris!
Men bara när det är torrt. Är det blött är de tysta som en mus.
Brukar det inte vara tvärtom?

Fälgbromsen är död
Gör det? Jag har inte koll på dem, men har du något exempel från 2025? Torde vara svårt att hitta en tillverkare som gjort fälgbromscykel för linjetävling på ett tag, eller?
Nej kommer inte på nu. Men har sett i år på något mindre etapplopp där (minst) ett inbjudet conti-lag kört på det. Minns inte vilket etapplopp eller lag, men helt säker på att laget inte var från någon stor cykelnation vart fall.

Fälgbromsen är död
Beror nog lite på vad det är för tur man cyklar men jag gissar att för många turer i Sverige som cyklas av motionärer som mellanmjölkscyklar är skillnaden försumbar.

Fälgbromsen är död
Kollade lite, och tydligen körde vissa proffsstall med fälgbroms på tempolopp så sent som förra året.
Men inte i år, då körde alla med skivbroms.

Fälgbromsen är död
Beror väl på hur mkt de behöver ligga på gränsen i inbromsningarna samt vad det är för väder tänker jag.

Sen finns väl för proffsen aspekter som att det är ganska osmidigt om du ska köra på fälgbroms om resten av laget kör med skivbroms (om nu ens något lag skulle acceptera det annat än i något undantagsfall).

Fälgbromsen är död
Det gör det, vilket gör det än mer förvånande om något bland proffslagen väljer/kan välja fälgbroms på linjelopp 2025.
De stora kanonerna kan nog välja eftr egna preferenser inom vissa gränser. Och får det.
Den enda jag kommer på just nu är Chris Froome som envisades med fälgbromsar efter att Sky/Ineos iövrigt körde med skiva.

Fälgbromsen är död
De stora kanonerna kan nog välja eftr egna preferenser inom vissa gränser. Och får det.
Den enda jag kommer på just nu är Chris Froome som envisades med fälgbromsar efter att Sky/Ineos iövrigt körde med skiva.
Hmm nja Ineos körde ju med fälgbromsar längre än de flesta lagen, även efter Frome lämnat.

1756405534597.webp

Fälgbromsen är död
Man får väl anta att proffsens val även styrs av vad sponsorer föredrar? Jag cyklar första året med skivbromsar på racern, och någon revolution är det inte för mig iaf.
Upplever det likadant. Kör första säsongen med en skivbromsad racer. Den är bra och tack vare att man kan köra den med något bredare däck och lägre däcktryck än min fälgbromsade så är ju komforten något bättre såklart. Har kört båda x antal rundor med samma 28 mm däck på och då blir inte skillnaden någon jätterevolution som du är inne på.

Tillbaka
Topp