FATBIKE: Däckstråden

Ingen stor skillnad. De feta blockliknande sidodubbarna på FBR vibrerar dock när man lutar hojen. Möjligtvis skulle man kunna köra FBF både fram och bak. Verkar som FBF rullar lättare på sina längsgående centerdubbar. Dock är paddlarna mitt på FBR grymma när man ska uppför i leran. Dessa däcks mönster är mkt grövre än på andra fatbike-däck. Liknar mer MX-däck. Så ska man köra mkt blöt och brötig stig är de grymma. På snö och skoterspår är de säkert inte optimala.

Låter värt att pröva. Jag gillar verkligen Bud/Lou för vinterföre men behöver ett par nya för sommarsäsongen. Lou verkar ganska lik FBR:en då även de har skovlar i mönstret som ger sjukt bra driv i lössnö. Hur är bredden? Ryktas att de ligger runt 4,5?
Kör för övrigt highroller 2 på min heldämpade och är mycket nöjd med hur maxxis får till kantgreppet.

Mina FBF/FBR är 110 mm breda (4.33 tum) på 80 mm fälg. Blir ju bredare på bredare fälgar. Känns lagom breda för stigcykling och håller inte på och självstyr som bredare däck kan göra. Gillar också Maxxis. Kör bredaste Minion DHF/DHRII på min AM29 också. Grymma däck!

Senast ändrad:
BuTTuS sa:
vadaren sa:
Uppdatering, hojen har kommit och hunnit få några mil på den. Då jag inte cyklat mtb på en massa massa år utan mest kört lvgräser så känns 4,0orna mer än nog. Kommer köra på dessa. Skoterlederna är stenhårda och 4,0orna rullar ju helt sjukt bra på väg! Skönt till pendlingen. Brukar inte få så mycket snö från och med denna tid på året här....

Ska testa göra dom slanglösa i veckan om mina fattystripper hinner anlända, det ska väl gå även med liteskins utan större problem?

Ang dubb så hade det varit skönt men det är verkligen grymt fäste i jumbo jimsen mjuka gummi i kombo med lågt tryck. Nu har vi fått lite snö också och kallare så blankisen är lite strävare och inte lika utbredd...
Hade inte du ett par 4,8 på ingång också? Om jag var du skulle jag testa dom först... Jag har kört både 4 och 4,8 och gillar dom större bättre pga att de är lättare att hitta ett bra allroundtryck i, man kan ha högre tryck i dom utan att dom blir stötiga i skogen

Jo dom ligger hemma på hyllan redan... nu när du säger sådär kan man nog inte hålla sig ifrån att slänga på 4,8orna. Är bara det att 4,0orna känns nog så feta när man är ovan på fatbike =) Ser inte behovet just riktigt och en superrapp (i fatbike-termer) hoj med slanglösa 4,0 liteskin lockar också.

Dom lovar lite snö här i veckan, hoppas det kommer rejält för då är det inget att fundera på!

Eveningstar sa:
42Hz sa:
Noobonbike sa:

Hmm, så enligt grafen rullar HüskerDü bättre än JumboJim? Säger lite om hur svårt det är att lita på omdömet! Tycker JJ rullar klart bättre än mina Hüsker. :)
Jag tror du har kollat fel.
Vid 0.6 bar:
JJ: 36.9 W
HüskerDü: 51.7 W
(per hjul)

OK, då var det bara jag som hade vakuum i skallen, tack! Då stämmer min känsla. :)

Öviksmicke sa:
Ville bara höra med er innan man köper nått fel.
Passar denna sats
https://www.fatbike24.de/products/F...Spikes/Vee-Tire-Spikes-und-Werkzeug-2017.html

på vee däckena som sitter på white 4 fat pro, däckena som är förberedd för dubb?
Eftersom det på sidan står att dom endast är kompatibla med dom däckena som har fabriksmonterade dubb.

Det hoppas jag.
2 öviksbor har iallafall beställt dom dubbarna till sina 4Fat Pro.
Tror att dom menar att däcket måste vara förberett för dubb med färdiga hål att stoppa dubben i.
Snowshoe XL 4,8 finns att köpa med fabriksmonterade dubb.

sheitt! jag som just köpt nya 4.0" jaja, intalar mig själv att 4.0" är bättre allround-däck så det blir inga 4.8". Sparar det till nästa vinter :)

Det står SnakeSkin på siten, det är också vad jag köpte i 4.8" förra året.

SnakeSkin är tyngre men enklare att köra tubeless än LiteSkin: https://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/jumbo-jim.html

Jag har inte fått till TL på 4.8 pga undermålig tätning av fälgen men nu har jag ett set FattyStripper-gummin liggande i väntan på våren och då gör jag ett nytt försök. Jag lyckades däremot bra med ett av originaldäcken, JJ 4.0".

Kupa sa:
Det står SnakeSkin på siten, det är också vad jag köpte i 4.8" förra året.

SnakeSkin är tyngre men enklare att köra tubeless än LiteSkin: https://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/jumbo-jim.html

Jag har inte fått till TL på 4.8 pga undermålig tätning av fälgen men nu har jag ett set FattyStripper-gummin liggande i väntan på våren och då gör jag ett nytt försök. Jag lyckades däremot bra med ett av originaldäcken, JJ 4.0".

Hmm, har inga planer på tubeless igen men vem vet? ;)

Det artikelnummer som siten angivit var det samma som stod på schwalbes hemsida. JJ 4,8 SS stämde iaf då de var dem som jag köpte. Återstår att se när de levereras.

Vad kostar frakten ?? hittade ingen info på sidan.

Sidan var översatt till svenska så en produktgrupp hette "Shimano Performance haklappar snäva Män - Svart"

//Ulf

Däcken i Malmö och snön smälter snabbare än någonsin! Fast snöblandat regn utlovat i em...

Delivery status

Date Time DPD parcel centre
Parcel status
-
13/03/2017 13:13 Malmö (SE)
In transit.
10/03/2017 21:09 Veenendaal (NL)
In transit.
10/03/2017 17:13 Tynaarlo (NL)
In transit.
10/03/2017 12:29 DPD data centre
Order information has been transmitted to DPD.

42Hz sa:
Nej, de kommer nog sitta på året runt! :)
Skulle bara vilja slippa slasket och geggan.

En klar fördel med 4,8" är att pedalerna kommer högre upp vilket behövs på en Dude med Bluto. Ev går jag tillbaka till 4,0" bara för att köra Ränneslätt. Jumbo Jim 4,4" finns i handeln nu som en kompromiss.

Robban sa:
42Hz sa:
Nej, de kommer nog sitta på året runt! :)
Skulle bara vilja slippa slasket och geggan.

En klar fördel med 4,8" är att pedalerna kommer högre upp vilket behövs på en Dude med Bluto. Ev går jag tillbaka till 4,0" bara för att köra Ränneslätt. Jumbo Jim 4,4" finns i handeln nu som en kompromiss.

Ja, förvånad att det var så lågt, nästa steg är en tätare ratchet så man får upp POE, fattar inte att de sätter en så gles ratchet original. :(

Robban sa:
Vad tror vi mest på för att fixa tubeless?

Sun ringles rim tape?
https://r2-bike.com/SUN-RINGLE-Tubeless-Rim-Tape

Eller fatty stripper?
http://fattystripper.com

Kommer jag få problem med däcksidorna på mina Jumbo Jim LT?

Mina sunringlehjul på cannondalen är tejpade från fabrik. Sitter vanligt fälgband under tejpen. Ser lite konstigt ut och jag var lite skeptisk men har kört TL i över ett år nu. Trodde ett tag att tejpe gett upp då det bubblade ur fälgbandet men det var runt ventilen det läckte så luften tog vägen mellan tejpen och fälgen. Med andra ord så kommer tejpen att fungera. Likaså fatty stripper.

Vet inte hur JJ LT är att köra TL med. Har kört TL med racing ralph LT ett tag nu utan några som helst problem så vore jag du skulle jag absolut testa. Glöm inte att rapportera i tråden.

Håller på att fixa slanglöst på Duden med JJ 4.8 snakeskin nu. Köpte ett kit från Fattystripper och tillsammans med lite Klick glidmedel(!) var det sjukt lätt att poppa däcket på plats. Gick med vanlig handpump! Tänkte att Klick bör fungera bra att smörja med eftersom tätningsremsan är i latex, så det borde inte brytas ned.

Just det här däcket tror jag var stansat en sväng förra säsongen också, och än så länge har det hållit trycket sen igår kväll helt utan tätningsvätska.

Jag köpte en sjukt tung 26"-slang på Clas Ohlsons fyndhörna för 19 kr - den är extra förstärkt för att vara punkteringsskyddad och väger 590 gram - den klippte jag en liten bit ur (2 mm tjock!!) och hade mellan fälg och ventil på insidan, för att bygga upp lite.

Ja... Fattystripper är väldigt enkelt. Har alltid funkat 100% på första försöket och varit tätt och burp-fritt tills nästa däckbyte.
Enda nackdelen är att nytt latexband behövs vid däckbyte, men det är ingen stor kostnad om man inte byter däck fram och tillbaka stup i kvarten.

Beställde just nu också Fattystripper för Duden med JJ 4,8". Litar på dig Lars.E att det är enkelt. :-) Det ska väl inte behövas bygga upp något i DT Suisse-fälgen, bara någon liten bricka vid ventilen kanske? Återstår att se om monteringen slutar i psykbryt. :-)

Tiki sa:
Beställde just nu också Fattystripper för Duden med JJ 4,8". Litar på dig Lars.E att det är enkelt. :-) Det ska väl inte behövas bygga upp något i DT Suisse-fälgen, bara någon liten bricka vid ventilen kanske? Återstår att se om monteringen slutar i psykbryt. :-)

Psykbryt pga olika tubelessystem har jag fått några gånger genom åren. Både vid monteringsförsök och när jag vid användning varit i skogen.
Men fattystripper har bara gett mig glädje än så länge.
Återmonterade mina JJ SS 4,8 med nya svarta latexband i fredags. Plättlätt!
Hoppas att det funkar lika bra denna sommar som förra.

Jag kör med dubbla brickor gjorda av slangrester ca:2x2 cm med ett tight hål gjort med en håltång för läderremmar/livrem/skärp (4 brickor per ventil förra sommaren).
Enligt beskrivningen får man inte trycka ventilen genom latexbandet när latexbandet ligger på plats, för då kan det klämmas mellan ventil och fälg så att det spricker.
Annars är det bara att trä latexbandet över Dude-fälgen med original fälgband, skruva fast ventilen, smörja lite innan man lägger dit däcket och pumpa (jag har däckmonteringspasta på sprayburk som jag "lånat" av däckkillarna på jobbet).

Ett tips om däcket legat hopknövlat är att lägga en slang i det lösa däcket och pumpa tills kanttråden spänns, och låta det stå över natten, Då blir det lättare att få det att ta luft.
Har däcket nyss suttit monterad på fälg så har kanttråden redan rätt form.

Förra sommaren fick jag en liten pyspunka med kanske 3 pumpningar vid pauser på en dagstur, men efter att jag fyllt en skvätt vätska på kvällen så blev "nålsticket" i däcksidan tätt till nästa dag.
Annars så fungerade det helt problemfritt utan snakebites, burpningar eller andra typer av punka.
Sa jag att jag väger 100+ och ofta cyklar där det är stenigt... ibland mycket stenigt :)

Lars.E sa:
Återmonterade mina JJ SS 4,8 med nya svarta latexband i fredags. [...] Sa jag att jag väger 100+ och ofta cyklar där det är stenigt... ibland mycket stenigt :)
låter bra, vad kör du för tryck då? jag vågar aldrig köra så låga tryck pga snakebite-risken :) (ej TL)

Sommarstigar med sten som är normalstökiga så brukar jag starta med ca: 6 psi. Sänker och höjer tyck ganska ofta så att det passar det jag kör. Har alltid en bra pump med mig. Ska jag köra längre sträckor på väg så dubblar jag nästan trycket. Är det mycket torra sandstränder och inte så mycket stök på turen så kör jag ibland ca 4 psi. På vinter ofta lägre än 4 psi.
Oftast mäter jag inte trycket, utan pumpar eller pyser tills det känns bra.
Har man vettiga fälgar så är tubeless lätt att fixa och man slipper snakebites.

Tillbaka
Topp