Tiki sa:
Beställde just nu också Fattystripper för Duden med JJ 4,8". Litar på dig Lars.E att det är enkelt. :-) Det ska väl inte behövas bygga upp något i DT Suisse-fälgen, bara någon liten bricka vid ventilen kanske? Återstår att se om monteringen slutar i psykbryt. :-)
Psykbryt pga olika tubelessystem har jag fått några gånger genom åren. Både vid monteringsförsök och när jag vid användning varit i skogen.
Men fattystripper har bara gett mig glädje än så länge.
Återmonterade mina JJ SS 4,8 med nya svarta latexband i fredags. Plättlätt!
Hoppas att det funkar lika bra denna sommar som förra.
Jag kör med dubbla brickor gjorda av slangrester ca:2x2 cm med ett tight hål gjort med en håltång för läderremmar/livrem/skärp (4 brickor per ventil förra sommaren).
Enligt beskrivningen får man inte trycka ventilen genom latexbandet när latexbandet ligger på plats, för då kan det klämmas mellan ventil och fälg så att det spricker.
Annars är det bara att trä latexbandet över Dude-fälgen med original fälgband, skruva fast ventilen, smörja lite innan man lägger dit däcket och pumpa (jag har däckmonteringspasta på sprayburk som jag "lånat" av däckkillarna på jobbet).
Ett tips om däcket legat hopknövlat är att lägga en slang i det lösa däcket och pumpa tills kanttråden spänns, och låta det stå över natten, Då blir det lättare att få det att ta luft.
Har däcket nyss suttit monterad på fälg så har kanttråden redan rätt form.
Förra sommaren fick jag en liten pyspunka med kanske 3 pumpningar vid pauser på en dagstur, men efter att jag fyllt en skvätt vätska på kvällen så blev "nålsticket" i däcksidan tätt till nästa dag.
Annars så fungerade det helt problemfritt utan snakebites, burpningar eller andra typer av punka.
Sa jag att jag väger 100+ och ofta cyklar där det är stenigt... ibland mycket stenigt :)