FATBIKE: Däckstråden

Martinmat sa:
I nybygget kommer jag ha ett jumbo Jim 4.8 och ett GC 4.6, har ni några tankar om vad jag ska köra fram respektive bak?

Jj lågt rullmotstånd, fördel bak känns dock mysko att köra det fetaste bak o inte fram?! ?

Vad säger ni? Jj fram eller bak?

Jag är litet okonventionell ibland, men jag har en JJ4.0 fram och en JJ4.8 bak. För den körning jag gör i rimliga hastigheter på hyfsat stökig stig känns det rätt. Jag har allt grepp jag behöver fram och det var bak jag ville ha bättre grepp på klättringar. Framhjulet tar litet mindre vikt och går att sikta lättare mellan / över stenar, medan bakdäcket kan komma att ta en tuffare väg genom stenkistorna. Så för mig känns det rätt att ha ett större däck bak, då kan jag köra ungefär samma tryck fram och bak. För andra kan det här vara helt fel ;-)

Nån som provat nya husker du? och kanske kan jämföra mot Jumbo jim 4"? :) Kör just nu på Vanhelga men har varit bortskämd med jumbo jims nu när det varit dammtorrt. Är lite sugen på Husker som bakdäck men enligt nån sida så ska dem (gamla?) rulla lika trögt som Vanhelga. Vilket känns rätt könstigt med tanke på hur grovmönstrade Vanhelga är.

Rullade HüskerDü trögt? Ja, det kanske de gör, definitivt tyngre än JumboJim i alla fall. :)
Fast tjocka sidoväggar är ju inte alltid en nackdel, speciellt om man gillar lite lägre lufttryck i däcken.

Vart ett snåljåps Vanhelga SS av backdäcket när det nu ändå påstods att Husker Du inte rullade nå vidare.. Får c om det är nått att ha :p kapade i samma höjd som Jumbo jims mönster borde ju kunna rulla dylikt med tanke på att är mönstret är tämligen lika på båda däckmodellerna.

Bilagor

• däck.jpg
    däck.jpg
    169.8 KB · Besök: 185
  • däck.jpg
    däck.jpg
    204.1 KB · Besök: 162
Som ny på fatbike har jag konstaterat att Jumbo Jim 26x4.0 rullar vansinnigt lätt på väg och funkar bra på torra stigar. Plus att slang inte är bra för terrängen jag kör och att "loose over hard" ger härliga bredsladdar. Inte så kul på våta rötter. Men egentligen köpte jag cykeln för vinterbruk och där har jag en känsla av att Jubo Jim är helt fel.

Det jag är ute efter är ett par däck att köra skoterspår, stigar osv i normala vinterförhållanden i Falun. Jag har en smalhjuling med dubbdäck, så när isen ligger i skogen kan jag ta den. Att sitta och veva i lössnö verkar inte jättekul, jag vill ta kurvor, hoppa och komma framåt utan att ödsla alltför mycket kraft. Bud+Lou förespråkas ofta, men dom verkar egentligen bara vara optimala för nordamerikaner som vill sitta och veva i lössnö. Nordamerikanska "tester" är ju oftast utförda i sån snö som för mig att släppa allt och gå på topptur. Det jag funderat på istället är.

*Dillinger 5. Dyra och jag vet inte om jag vill ha dubb. Inte bra i djupsnö, men hur ofta har vi det?
*Bud+Bud. Rullar lättare än Bud-Lou och ger bra grepp sidledes. Borde vara svinbra på upptrampade smala stigar.
*FlowBeist+DunderBeist. Ska vara optimala på "groomed trails" vilket borde motsvara det jag åker på och de förhållanden man oftast har i mellansverige.
*DunderBeist+Bud. Antar att det är mot stilreglerna att blanda märken....

Senast ändrad:
Tycker du ska prova JJ på skoterspår, stigar mm, det må se ynkligt ut med de små dubben men jag tycker det fungerar fint, känns det som att det inte räcker kan du ju kolla på andra däck. Om du nu inte prompt har pengar som bränner på fickan och måste testa något annat. ;)

Jag antar att det kommer kännas superbra jämfört med 2.4:or så länge jag inte testar nåt annat eller får gå där andra cyklar. Kanske lika bra att fortsätta i lycklig okunskap. :)

Inte ovanligt att de som har JJ4.0 går där de med Dillinger 5 cyklar på våra turer.
De som har B&L får åka först och spåra om det kommit snö.
Inte heller ovanligt att de som kör utan dubb lyckas hitta någon isfläck att krascha på, även när föret till 99% inte kräver dubbat.

Octagon sa:
Jag antar att det kommer kännas superbra jämfört med 2.4:or så länge jag inte testar nåt annat eller får gå där andra cyklar. Kanske lika bra att fortsätta i lycklig okunskap. :)

Beroende på om det finns plats så finns ju JJ i 4,8" version också. :)

Har aldrig testat mina JJ 4,8 på snö utan de dubbade D5 åker på varje höst vid första halkan. Kanske borde man vänta lite med det i höst/vinter...?

BuTTuS sa:
Lars.E sa:
BuTTuS sa:
Har aldrig testat mina JJ 4,8 på snö utan de dubbade D5 åker på varje höst vid första halkan. Kanske borde man vänta lite med det i höst/vinter...?

Varför vänta?
Vänta med att lägga på D5 alltså, så man får testa JJ på snö. Dom är ju trots allt så mycket lättare och trevligare...

Så fort marken är frusen eller att snön kommit är D5 ett trevligare däck trots vikten. Men det finns säkert de som tycker annorlunda.

Jumbo Jim är höstbilliga nu. Funderar på att köpa nytt bakdäck eftersom det gamla JJ4.0 är lite slitet. Vilka nackdelar har JJ4.8 jämfört med JJ4.0?

Såklart att JJ är billiga nu när alla vill köpa traktordäck till vintern. Just därför tänkte jag köpa nya nu inför nästa sommar. Nu kör jag Minion 4.8 fram och slitet JJ4.0 bak, men funderar på om inte 4.8 hade varit bättre när jag ändå ska byta.

Octagon sa:
Jumbo Jim är höstbilliga nu. Funderar på att köpa nytt bakdäck eftersom det gamla JJ4.0 är lite slitet. Vilka nackdelar har JJ4.8 jämfört med JJ4.0?
Endast vikten, annars tycker jag dom är bättre. Man kan ha lägre tryck utan genomslag och så ser de ju tuffare ut :)

Är så nöjd med min nya Dude enda smolket i glädjebägaren är att däcken JJ 4.8" kastar (wobblar) lite!
Tyckte inte däcken på min gammla Dude med JJ 4.0" wobblade det minsta. Fälgarna är helt perfekta!
Fram kastar det ca 3mm å bak drygt 4mm. Tog även av bakdäcket å såpade fälg/däck å kunde höra det ploppade på plats men det kastar lika förbannat så jag undrar om det är vanligt på så feta däck?

Senast ändrad:
Stuvarn sa:
Är så nöjd med min nya Dude enda smolket i glädjebägaren är att däcken JJ 4.8" kastar (wobblar) lite!
Tyckte inte däcken på min gammla Dude med JJ 4.0" wobblade det minsta. Fälgarna är helt perfekta!
Fram kastar det ca 3mm å bak drygt 4mm. Tog även av bakdäcket å såpade fälg/däck å kunde höra det ploppade på plats men det kastar lika förbannat så jag undrar om det är vanligt på så feta däck?

Mitt jj 4.8 slår inte, såpa o poppa igen, kolla om det ligger jämt kring fälgkanten. Annars ska det ju vara ngt tok på själva däcken

Martinmat sa:
Mitt jj 4.8 slår inte, såpa o poppa igen, kolla om det ligger jämt kring fälgkanten. Annars ska det ju vara ngt tok på själva däcken

Ok får väl försöka en ggr till då! Jäkligt svårt just på bakdäcket se däckslinjen kring fälgkanten då den är lite dåligt markerad!
Vågar man pumpa upp till maxtryck 2 Bar?

Stuvarn sa:
Martinmat sa:

Ok får väl försöka en ggr till då! Jäkligt svårt just på bakdäcket se däckslinjen kring fälgkanten då den är lite dåligt markerad!
Vågar man pumpa upp till maxtryck 2 Bar?

Det är inte värt att pumpa om till högt tryck om linjen på däcket ser bra ut runt hela fälgkanten. Kolla noga med bra ljus för att vara säker.
Sedan undrar jag om du är medveten om att din nya Dude har budgetvarianten av JJ, medan din gamla hade den dyra fina varianten. Men vilket som så ska ett däck inte wobbla speciellt mycket om det sitter rätt på fälgen.

Stuvarn sa:
Din gamla Dude med DT2250 fälgar har numera ett JJ 4.8 snakeskin bak. Har inte märkt att det skulle vara skevt på något sätt. Jag tror att JJ bara finns i 2 smaker: Liteskin som är lite lättare och Snakeskin som har förstärkta sidoväggar, inget av dom är någon billighetsvariant. Dom jag tog av är Liteskin.

Beställde ett par Jumbo jim snakeskin 4,8 för ca 1 år sedan då ett av däcken par påtagligt ovalt. Tog loss det och försökte få det på plats igen en med samma resultat. Tog en video på det hela och skickade till återförsäljaren och fick ett nytt direkt som rullade som det skulle. Tror de haft lite problem med kvalitén på däcken. Ha de!

5 smaker.
Tri-Star liteskin. Findäck som satt på äldre Dude.
Tri-Star snakeskin. Findäck med förstärkta däcksidor.
Addix Liteskin. Findäck med nya gummiblandningen.
Addix Snakeskin. Findäck med nya gummiblandningen och förstärkta däcksidor.
Addix Performance. Budgetdäck.

Har kollat däckslinje mot fälgkant med mkt stark lampa å läsglasögon å däcket är perfekt monterat alltså ligger felet hos däcket!
Märker dock inte av det vid normal cykling bara i mkt hög fart nerför nån asfalts backe! Tror jag fortsätter cykla på dom å byter upp mig mot bättre JJ 4.8" framöver!
Tack för svar å trevlig helg på er :)

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Själv skulle jag inte lägga pengar på några däck utan Snakeskin. Men jag cyklar nog ibland över saker när jag borde cyklat runt. :)

frid!

Miracle sa:
Själv skulle jag inte lägga pengar på några däck utan Snakeskin. Men jag cyklar nog ibland över saker när jag borde cyklat runt. :)

frid!

+1
För mig blir liteskin-däckens sidor sopor efter ett halvår medan snakeskin verkar hålla bra tills mönstret tar slut.
Men är man lätt och har en smutt stil så kan det vara najs med det lättare och följsammare liteskin-däcket.

Lars.E sa:
För mig blir liteskin-däckens sidor sopor efter ett halvår medan snakeskin verkar hålla bra tills mönstret tar slut.
Men är man lätt och har en smutt stil så kan det vara najs med det lättare och följsammare liteskin-däcket.

Jo jag vill allt ha dom bästa å lättaste JJ 4.8" däcken som finns...höll ju bra på min gammla Dude.
Tycker dock det är så många olika däck så jag blir mkt tacksam om du vill länka till dom däck jag ska ha :)
Blir lätt fel när jag beställer!
PS Men cykeln funkar ju såklart jättebra wobblet bak känns bara på mkt snabb asfaltscykling!
Fick till ett helt underbart skogslufspass tidigt i morse!

Bilagor

• IMGP9530.JPG
    IMGP9530.JPG
    536.6 KB · Besök: 551
Stuvarn sa:
Lars.E sa:

Jo jag vill allt ha dom bästa å lättaste JJ 4.8" däcken som finns...höll ju bra på min gammla Dude.
Tycker dock det är så många olika däck så jag blir mkt tacksam om du vill länka till dom däck jag ska ha :)
PS Men cykeln funkar ju såklart jättebra wobblet bak känns bara på mkt snabb asfaltscykling!

Najs!
Riktigt fint att se rödingen ute i sin rätta miljö.

Detta är motsvarigheten till det däck du hade tidigare. SCHWALBE Tire Jumbo Jim 26 x 4,8 PaceStar EVO LiteSkin. 47,27 € https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Jumbo-Jim-26-x-48-PaceStar-EVO-LiteSkin
Det är inte det däck jag hade valt (jag hade tagit med förstärkta däcksidor), men det är ett lätt och lättrullat 4,8 till ett riktigt bra pris. Vill man ha nya gummiblandningen så blir det lite dyrare, och det verkar vara större vikttoleranser på de nya.

Lars.E sa:
Stuvarn sa:
Lars.E sa:

Najs!
Riktigt fint att se rödingen ute i sin rätta miljö.

Detta är motsvarigheten till det däck du hade tidigare. SCHWALBE Tire Jumbo Jim 26 x 4,8 PaceStar EVO LiteSkin. 47,27 € https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Jumbo-Jim-26-x-48-PaceStar-EVO-LiteSkin
Det är inte det däck jag hade valt (jag hade tagit med förstärkta däcksidor), men det är ett lätt och lättrullat 4,8 till ett riktigt bra pris. Vill man ha nya gummiblandningen så blir det lite dyrare, och det verkar vara större vikttoleranser på de nya.

Jättetack....blir till att klicka hem 2st då!

Jag skulle köpt tubeless också, om man är intresserad av lättrullat och låg vikt alltså. En rulle Sin Ringle tapet, ett set ventiler och en flaska stans race sealant eller Schwalbes sås.

Octagon sa:
Jag skulle köpt tubeless också, om man är intresserad av lättrullat och låg vikt alltså. En rulle Sin Ringle tapet, ett set ventiler och en flaska stans race sealant eller Schwalbes sås.
Eller revoloop slangar, men de verkar inte finnas i lager just nu

Tillbaka
Topp