Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
On-Ones fattybundle tillsammans med deras nofatty hjulpar är riktigt intressant.
Om jag istället skulle gå på en Pugsley med 135mm spacing båda fram och bak. Kan jag då använda 29:er bakhjul (fram och bak) om jag vill åka med "vanliga" MTB-däck?

Fatbike Q&A.
Så... Hur ligger det till med Nakamura Big Bob? Har dom dykt upp?
Är det någon som har koll på Diamant Mammut på G-sport? http://www.gmax.no/produkt/416839(BC_4)/diamant-mammut/ Är den helt identisk med Nakamuran? Den som finns på biler från G-sports butik har gröna detaljer, medan den dom har i webbshopen är röd (mycket lik som bilderna dom visat på Nakamuran). Kommer det att gå att beställa i olika färger? Det står även att däcken är 4,4 men på bilden i Webbshoppen är det 4,0. Jag blir förvirrad...
Är det någon som vet hur det ligger till?

Är den närmaste en 24a-tummare? Har den som står bakom dubbelradigt bakhjul? Och visst är det en röd där i bakgrunden oxå?
mammut.jpg

Ska jag behöva åka till Norge och kolla läget själv?

Fatbike Q&A.
Diamant (säljs på G-Max) och Nakamuran (på Intersport) är identiska i specen men den förstnämnda har röda detaljer och den andra blå. De har båda fyra tums däck och inget annat. Den gröna på bilden ser ut att vara en prototyp och finns inte att köpa såvida du inte kommer över just en prototyp.

Det ska tydligen komma ut en 24-tummars fatty för kids så det är sannolikt prototypen för den?

Ja de har dykt upp och vi ska hämta våra nästa helg.

Fatbike Q&A.
Tiki skrev:
-------------------------------------------------------
> Diamant (säljs på G-Max) och Nakamuran (på
> Intersport) är identiska i specen men den
> förstnämnda har röda detaljer och den andra
> blå. De har båda fyra tums däck och inget
> annat. Den gröna på bilden ser ut att vara en
> prototyp och finns inte att köpa såvida du inte
> kommer över just en prototyp.

Det var vad jag läst mig till för en månad sedan oxå. Men jag blev lite osäker när G-Max hade en röd i webbshopen (och gröna + röda prototyper i butiken) och dom skriver "100mm felger, 4.4'' dekk," Tänkte att jag kanske missat någon sistaminuten-ändring?

> Det ska tydligen komma ut en 24-tummars fatty för
> kids så det är sannolikt prototypen för den?

Busig värre.

> Ja de har dykt upp och vi ska hämta våra nästa
> helg.

Kul! Lite avis är man ju.

Fatbike Q&A.
j.remes skrev:
> Kokar en termos kaffe inför turen till Norge för
> att hämta min Fatbike SÅÅ spännande!!

Vi vill veta allt. Gör en RR av resan och avsluta med närbilder av cykeln och en första provrullning på parkeringen ;)

Nakamura eller Diamant? Röd, blå eller grön? Vilka hjul och däck är det? är allt som du förväntat dig? Hur lång resa gör du? Har butiken många fatbikes på lager? Var det många vägtullar, tunnlar och trafik? Hur är det med norske piger? Smakade kaffet bra och hade du kakor eller bullar till kaffet? mm. mm...

Fatbike Q&A.
Kör DH med den som ett test! visa världscupåkarna hur de ska va! ;P

Alltså blir rätt sugen på en såndär lite i smyg... Men har redan budgeterat 25 för ny cykel nästa år så får vänta ett par år...

Fatbike Q&A.
Kaffet va helt ok dock bara en torr shell macka till!
ja hade ca 40 mil att köra enkel resa, åkte in i Norge via Rörbäcksnäs, det är inga tullar till Brumundal(via Elverum) den vägen iaf, men detta 50-60-70-80 kmh på europa väg tar ju kål på en!
Väl framme så ligger Kjells cykelosport inne i en Galleria, men först måste jag säga att Kjell ska ha en stor eloge för super service, jag har haft kontakt med honom (trots han var på mässa) hela veckan han har fixat och trixat helt kanon!
Jag köpte en 17" blå Nakamura, se spec på deras hemsida,
Cykeln levererades utan trampor så någon parkerings test blev det inte endast sitta och klämma/känna lite.
Var där max ien halvtimme sen tebax hemmåt igen,mötte/korsade några killar på MTB i Börbäcksnäs å fick ännu mer sug att komma ut med fetingen i baksätet.
Väl hemma blev det ett snabbt hej till familjen och sen ut i garaget monterade trampor och ut på en snabb provtur, Och F,,n va såld ja blev direkt,en trottoarkant kändes knappt,kände mej som ett litet barn och längtar till imorgon då det blir en längre tur efter lite justeringar mm.
En detalj jag reagerade på var bromsarna tog lite dåligt kanske en inkörnings el justerings grej vi får se!
Återkommer med mer efter test!
IMG_0193.JPG

Fatbike Q&A.
Glömde att tillägga det viktigaste Kjell har ett helt OK lager med fatbikes i olika storlekar och fler är på g in bara maila honom han är snabb på svaren.

Fatbike Q&A.
j.remes skrev:
kände mej
> som ett litet barn och längtar till imorgon då
> det blir en längre tur efter lite justeringar
> mm.

> Återkommer med mer efter test!
>

najs... Fin RR ;)
Lite avis är jag nog ändå.

Fatbike Q&A.
Lars.E skrev:

> Lite avis är jag nog ändå.

Jag också. Blir till att testa XXL:s framöver. Säsongen för dig har precis börjat, grattis.

/David

Fatbike Q&A.
Låter onekligen trevlig, även om det är från leverantören.

"Once I got a bike built up and out on the trail it was apparent that my thinking on fat frame geometry had been pretty much right on. This was a fat bike which just encouraged you to jump and pump off every little trail feature and rail every corner. It just wants to be ridden fast and hard in the tight and windy stuff and over any terrain. A few more of the prototypes got put together and the same sort of feedback started coming from anyone who rode one - "the funnest bike ever", "it just wants to fly", "the most responsive fatbike I've known". People liked it, the geometry was dialled."

a0e200338c80e964e6984825b1e2d77c_large.

Fatbike Q&A.
Nu är jag iofs väldigt nöjd med min Fatty, men nog börjar det samlas lite dräggel i mungipan när man ser dom här! Hur många fatbikes får man ha innan det börjar anses vara ohälsosamt?

Fatbike Q&A.
Första riktiga turen på 25km gjord på Nakamuran och jag måste säga att jag är kär!
Ingen långturs cykel men ett otroligt bra träningsredskap är bra stum i benen idag.
Jag har en "bana"på 25km med lite asfalt resten ganska kuperad gammal skogsväg cykeln är tung uppför men flyger nerför, var inne på att ev skaffa en framdämpare men ser inte nu iaf inget behov av det.
Har även testat den på lite steniga/brötiga stigar där tyckte ja den funkade perfekt riktigt kul var det,sen är det också ganska coolt att cykla ner på byn,man blir ganska uttittad och utfrågad va f,,n ja åker på.
Minus som jag märkt el reagerat på är det smäller mycket i växlingen det blir ju en bra resonans i fälgarna, samt att bak bromsen suger i och gnisslar jag får ge den en liten touch då släpper den, men detta är nog bara lite justeringar så är det borta.
Slutsats är att hur kan man leva utan en cykel som denna, efter ett par månader på denna kommer man flyga fram på Big Ninern

Bilagor

• IMG_0197.JPG
    IMG_0197.JPG
    136.6 KB · Besök: 228
Fatbike Q&A.
Gött att du är nöjd j.remes. Ska hämta min på lördag efter 8 månaders väntan. Det sägs funka med Maxxis freerideslang om du vill deffa vikten på varje slang från 520 gram till 295 gram. Vi har även beställt Schwalbe 13F som väger 175 gram men det verkar vara delade meningar hur bra just den funkar. Bäst är väl slanglöst men det verkar så meckigt på fatbikes.

Fatbike Q&A.
ja fick rådet av Kjell också ang vikten för när man ser Big Bob ser han grymt tung ut men känner man på den blir man chockad, och samtidigt är ja inte ute efter att kapa vikt på cykeln utan på föraren hehe å då passar Bob galant,för att köra fett blir man av med fett,
jag ligger fortfarande på 3 siffrigt men har kapat brutalt och mitt mål är under hundra innan nyår och ner till 90 innan midsommar,ligger bra till och tror ja landar ett par kg under till nyår då ja har bara ett kg kvar nu,
Min sambo gillar inte mina cykel och nya kalsong köp, men gillar att buken försvinner å snabeln kommer fram,
F,,n va grymt å vänta i 8 mån hoppas det blir en upplevelse och glädje utöver förväntan!
Tack för tipsen iaf dom sparas
Mvh janne

Fatbike Q&A.
Slanglöst har funkat bra för mig sedan jag skaffade vikbara Knards. Mina ovikabar Nates började läcka när trycket blev lågt och drog ofta med sig tejpen som tätade mot fälgen.
Det har varit bra mycket meckigare än gettoslaglöst på en vanlig MTB.

Har även testat Schwalbe 13 slangarna (den är ju lätta :-). Jag fick ha högre tryck än jag önskade för att de skulle fylla ut inne i däcken (3.8 bredd) men det funkade ok.

Fatbike Q&A.
Sitter och sneglar lystet på Singular Puffin. Däremot har jag ingen koll på vad övriga tjockisprylar kostar. Vad får man, i runda slängar, betala för de fattyspecifika komponenterna som hjul, däck, vevparti etc? Inser att frågan är svår att besvara men tänk motsvarande deore/SLX nivå. Vad de "normala" komponenterna kostar har jag koll på.

Fatbike Q&A.
Aron skrev:
> Sitter och sneglar lystet på Singular Puffin.
> Däremot har jag ingen koll på vad övriga
> tjockisprylar kostar. Vad får man, i runda
> slängar, betala för de fattyspecifika
> komponenterna som hjul, däck, vevparti etc? Inser
> att frågan är svår att besvara men tänk
> motsvarande deore/SLX nivå. Vad de "normala"
> komponenterna kostar har jag koll på.

Hjul från ca 3000:-/paret, vevar från ca 2000:-, däck från ca, 500:-/st.

Fatbike Q&A.
ogami skrev:
> Nån som har koll på vart man kan köpa Salsas
> ramväskor? Är ute efter en till Mukluken inför
> långcykling in vinter.

Är det dessa?
<http://www.singlespeed.nl/catalog/advanced_search_result.php?keywords=salsa&sort=2a&page=2>

Fatbike Q&A.
MZ skrev:
> ogami skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nån som har koll på vart man kan köpa Salsas
> > ramväskor? Är ute efter en till Mukluken
> inför
> > långcykling in vinter.
>
>
> Är det dessa?
Yes! Tack! Å vad mycket annat spännande. :) Har du erfarenheter av web-shopen?

Fatbike Q&A.
Repaterion skrev:
> Ingen troll nu, men vad är vitsen med Fatbikes?

Att placera ett fett leende på läpparna!

Fatbike Q&A.
Hade varit trevligt med dubbat på den i vinter men det är märkligt få leverantörer av dubbade fetdäck. Det kommer helt säkert ett gäng vinterdäck med alla cykelmodeller som poppat upp. Dillinger för två papp styck känns ju lite magstarkt. Vee tires skulle ju levererat Snow shoe med dubbar men skjuter det framför sig.

Kan man dubba det man har och köpa bättre sommarsulor? Vee Mission 4.0 sitter på idag.

Snowshoe_zps8cf97296.jpg

Edit: Begreppsförvirring

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
42Hz skrev:
> Repaterion skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ingen troll nu, men vad är vitsen med
> Fatbikes?
>
> Att placera ett fett leende på läpparna!

+1
Ser det här ut att vara tungcyklat? ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp