Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Råkade köpa fel kassett till min fatbike, hade ju XD-body, någon som vet vad det kostar med en body till white fat pro, så man får non xd body?

Eller någon som vill byta body?

Fatbike Q&A.
Kupa sa:
BuTTuS sa:
Vill ha fetare däck (Jumbo Jim 4,8 kanske) till min Dude CF 8 men kommer dubbelklingan att ställa till det? Måste man byta till singel eller funkar det med dubbel förutom på de lägsta växlarna?

Inga problem med JJ 4.8 på min 2015 års Dude CF 9.0. Visst hamnar kedjan nära däcket men det tar inte i.

BuTTuS sa:
Och känner man stor skillnad när hjulaxeln flyttats bakåt? Behöver man det?

Jag märker ingen skillnad alls. Jag vill nog påstå att axeln behöver sitta i bakre läget med 4.8, det blir väldigt trångt i ramen annars.

JJ 4,8 och kedja beställda. Hur många extra länkar behöver man för att flytta bak?

Fatbike Q&A.
Intressant test om rullmotstånd och fatbike för den som inte sett det. Visserligen gjort i hastigheter som man sällan framdriver en fatty i men ändå. Vikt och nobbhöjd gjorde mindre skillnad än förväntat.

Bicycle-Rolling-Resistance_fat-bike-tires_results-600x335.jpg

Hela testet: http://www.bikerumor.com/2016/05/27/how-much-rolling-resistance-do-fat-bike-tires-really-generate/

Fatbike Q&A.
Va f*n!!! Och jag som beställt Kenda inför Ränneslätt... Skulle behålla mina JJ och sikta på slanglöst. Å andra sidan vet jag också att skillnaden mellan 0,6 o 0,8 bar är ett okörbart däck så rullmotstånd är inte allt. Antagligen dämpar däcket bättre med slang i än slanglöst.

Kan man få tag på latex slang som funkar till 4"?

Fatbike Q&A.
Ja, däck har ju fler parametrar än rullmotstånd, kör man helstelt kanske man prioriterar ett däck med lite tjockare sidoväggar som framhjul för att få lite bättre dämp.

Fatbike Q&A.
42Hz sa:
Ja, däck har ju fler parametrar än rullmotstånd, kör man helstelt kanske man prioriterar ett däck med lite tjockare sidoväggar som framhjul för att få lite bättre dämp.
......................................................................
Jag tror det. Mina Dunderbeist/Flowbeist är smalare och därmed mindre luftkammare men ändå mera plusha i känslan än JJ 4,8 snakeskin. Detta trots att däcket körs med något lägre tryck i JJ än i bestarna. Fast rullmotståndet är däremot helt olika dem emellan.

Fatbike Q&A.
Tiki sa:
Intressant test om rullmotstånd och fatbike för den som inte sett det. Visserligen gjort i hastigheter som man sällan framdriver en fatty i men ändå. Vikt och nobbhöjd gjorde mindre skillnad än förväntat.

Hela testet: http://www.bikerumor.com/2016/05/27/how-much-rolling-resistance-do-fat-bike-tires-really-generate/

Hmm.. Jag hade Vee8 innan jag bytte till panaracer Fat B Nimble. Vee8 förmodligen har bättre rull, men de är helt värdelösa i lera och självstyrningen samt gyroeffekten är grymt jobbig. Så testet känns lite konstigt utfört. man kan ju inte bara fokusera på vilket hjul som rullar lättast. Sånt kan man hålla på med när det gäller landsvägssulor.

Fatbike Q&A.
Kupa sa:
BuTTuS sa:
JJ 4,8 och kedja beställda. Hur många extra länkar behöver man för att flytta bak?

Härligt. Inte tänkte jag på hur mycket längre det behövs, men att det gör det är inget snack om. Det är väl ungefär 30 mm man flyttar axeln.
Finns det något trick för att få rätt längd, typ största kuggarna sedan se till att "sträckaren" fortfarande inte är helt utsträckt? Eller minsta kuggarna och att den fortfarande sträcker?

Fatbike Q&A.
Hmm, strunt i kedjan så länge, nu har jag större problem! Ska alltså flytta bak axeln på min Canyon Dude för att få plats med större däck. Jag trodde det bara var att tuta och köra men det verkar som man måste ha nya delar, eller?
Vänstra sidan inga problem, bara att vända på distansen, men på höger verkar det inte rätt?

Före:
IMG_2330.JPG

Se så fint växeln ligger mot ramen:
IMG_2331.JPG

Efter:
IMG_2332.JPG

Det här kan väl aldrig hålla?
IMG_2333.JPG

Om nu något nytt behövs, har Canyon Sverige några delar överhuvud taget eller skickas att från Tyskland så att man kan glömma cykeln i helgen?

Fatbike Q&A.
Lars.E sa:
Jag reagerade inte ens på detta när jag flyttade hjulet.

+1

Fast nu har jag flyttat fram hjulet igen, jobbigt att hålla koll på växlarna då jag hade för kort kedja och så inbillar jag mig att den blir lite busigare, köper jag 4.8:or kommer jag väl dock inte ha något annat val?

Fatbike Q&A.
42Hz sa:
Lars.E sa:
Jag reagerade inte ens på detta när jag flyttade hjulet.

+1

Fast nu har jag flyttat fram hjulet igen, jobbigt att hålla koll på växlarna då jag hade för kort kedja och så inbillar jag mig att den blir lite busigare, köper jag 4.8:or kommer jag väl dock inte ha något annat val?
................................................................................
Det behövdes inga ytterligare prylar för mig heller när hjulet flyttades bak. Ja om du ska köra JJ 4,8 behöver du flytta bak hjulet 42Hz. Dunderbestarna är 4,6" och de gick bra att köra med när axeln var i främre läget.

Fatbike Q&A.
Köpte en 3 Fat lite när XXL hade 25% på hela sortimentet och funderar nu på att byta däck. Har läst mig till att Jumbo Jim 4.8 verkar bra och relativt prisvärt. Det jag funderar på är om det verkligen får plats i ramen/gaffeln. Är det någon som har en 3 fat och dessa däck eller vet om det funkar eller inte?

Fatbike Q&A.
Fatbike Q&A.
BuTTuS sa:
jpa sa:
Köpte en 3 Fat lite när XXL hade 25% på hela sortimentet och funderar nu på att byta däck. Har läst mig till att Jumbo Jim 4.8 verkar bra och relativt prisvärt. Det jag funderar på är om det verkligen får plats i ramen/gaffeln. Är det någon som har en 3 fat och dessa däck eller vet om det funkar eller inte?
Vet inte om det är exakt samma cykel men:
http://happyride.se/forum/read.php/1/2807406/2891256#msg-2891256

Åh tusan den posten hade jag missat, tror att det bara är färgen som skiljer på Lite och Pro så det borde funka.
Tack!

Fatbike Q&A.
Behöver nytt vevlager till min on one fatty. Vad ska jag ha? Har bara ett 105-lager liggandes men då blir den "tunneln" emellan såklart för kort.. Kan jag slänga på det eller kommer jag bara kunna cykla väg då;)?

Ramen är hundra mm men det sitter två distanser på varje sida för att få plats med klingan ca 112 mm med andra ord. Vad ska jag köpa?

Fatbike Q&A.
Jag har Shimanolager utan "tunneln" monterad på båda mina fatbikes. Det funkar men risken är ganska stor att vatten som kommer in i ramen tar sig in i lagret bakvägen och förkortar lagernas livslängd.

Vad har du för vevparti på din On-One fatty?

Fatbike Q&A.
psvensson sa:
Jag har Shimanolager utan "tunneln" monterad på båda mina fatbikes. Det funkar men risken är ganska stor att vatten som kommer in i ramen tar sig in i lagret bakvägen och förkortar lagernas livslängd.

Vad har du för vevparti på din On-One fatty?

Den risken kan jag stå ut med:) det sitter ett sram gxp lager i just nu. Enda skillnaderna jag kan se är att det är längre gängor på de båda. Vet inte om det är sämre packningar på shimanos "road"-lager..

Fatbike Q&A.
Det stämmer att det inte funkar eftersom du har GXP standard på ditt nuvarande lager. Beklagar att jag inte hann svara innan du rev isär :( Köp ett vevlager för GXP och 100mm bredd så är du hemma :)

Fatbike Q&A.
psvensson sa:
Det stämmer att det inte funkar eftersom du har GXP standard på ditt nuvarande lager. Beklagar att jag inte hann svara innan du rev isär :( Köp ett vevlager för GXP och 100mm bredd så är du hemma :)

Ingen fara, tar bara några minuter att riva.. Men tack, då vet jag! Men det viktigaste är väl att det är ett gxp så kan jag återanvända tunneln i värsta fall?!?

Fatbike Q&A.
Upptäckte precis att min slang har "vridit" sig/flyttat på sig när jag hade lågtrycks i det sist. Är det något som någon annan har märkt av? Lite irriterande att däcket är "ovalt" när man pumppar upp det i mer tryck...

Fatbike Q&A.
HasseL sa:
Upptäckte precis att min slang har "vridit" sig/flyttat på sig när jag hade lågtrycks i det sist. Är det något som någon annan har märkt av? Lite irriterande att däcket är "ovalt" när man pumppar upp det i mer tryck...
Inte själv men man har ju läst om det, att däcket snurrar på fälgen vid låga tryck. Vilka däck och fälgar har du?

Fatbike Q&A.
BuTTuS sa:
HasseL sa:
Inte själv men man har ju läst om det, att däcket snurrar på fälgen vid låga tryck. Vilka däck och fälgar har du?

+ vilka slangar?

Hur blir det om du släpper ut all luft, masserar loss kanttråden, vrider allt rätt, smörjer och pumpar igen?

Fatbike Q&A.
Lars.E sa:
BuTTuS sa:
HasseL sa:

+ vilka slangar?

Hur blir det om du släpper ut all luft, masserar loss kanttråden, vrider allt rätt, smörjer och pumpar igen?
Smörjer? Det har jag aldrig behövt göra.

Fatbike Q&A.
Jag har börjart använda den där tunna gängade brickan som sitter på ventilerna igen. Det hindrar min slang från att krypa med, kanske hjälper det däcket oxå??

Fatbike Q&A.
BuTTuS sa:
Smörjer? Det har jag aldrig behövt göra.

Kan man pumpa fast däcket så det ligger bra utan problem så finns det ingen vits att smörja, men har man problem med att det är "ovalt" när man pumpar så kan smörj hjälpa.
Sedan är det ju inte säkert att det "ovala" beror på att kanttråden sitter fel (vilket var min tanke när jag tipsade om smörj)... Men det kan ju lika gärna vara att slangen blivit sträckt som en mask på en metkrok vid ventilen (därav tipset att lossa och vrida rätt).
Eller så kan det vara att den svarta ormen inne i däcket har svalt ett däggdjur(= byt slang).

Fatbike Q&A.
Jag brukar börja med att pumpa tills slangen bara knappt fyller däcket och sedan se till att kanten ligger lika långt under fälgkanten runt om, sedan är det bara puma på. Har aldrig behövt mer än två bar innan det sitter som det ska. Fast det beror väl på vilka däck och fälgar man har antar jag.

Fatbike Q&A.
BuTTuS sa:
Jag brukar börja med att pumpa tills slangen bara knappt fyller däcket och sedan se till att kanten ligger lika långt under fälgkanten runt om, sedan är det bara puma på. Har aldrig behövt mer än två bar innan det sitter som det ska. Fast det beror väl på vilka däck och fälgar man har antar jag.

Med bra fälgar ,däck och slangar + att inget annat strular (fälgband i kläm tex.) så ska det räcka.
Men med vissa fälgar, däck och slangar kan smör vara räddningen.

Fatbike Q&A.
BuTTuS sa:

Två bar! Min fälgar är specade till max 1,4 bar. Var försiktig :)

Fatbike Q&A.
Vet inte om jag skriver i rätt tråd men annars får admin tabort.

Gick igenom jula lite snabbt idag och såg då att dom har börjat sälja en fatbike men den måste va rätt ny då den ej finns på hemsidan.
Dom tog 3999:- för den, orkade inte kolla vad som stod mer om den.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp