singularitet
Medlem
Fatbike Q&A.
Perfekt och tack för Ditt snabba svar.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kupa sa:BuTTuS sa:Vill ha fetare däck (Jumbo Jim 4,8 kanske) till min Dude CF 8 men kommer dubbelklingan att ställa till det? Måste man byta till singel eller funkar det med dubbel förutom på de lägsta växlarna?
Inga problem med JJ 4.8 på min 2015 års Dude CF 9.0. Visst hamnar kedjan nära däcket men det tar inte i.
BuTTuS sa:Och känner man stor skillnad när hjulaxeln flyttats bakåt? Behöver man det?
Jag märker ingen skillnad alls. Jag vill nog påstå att axeln behöver sitta i bakre läget med 4.8, det blir väldigt trångt i ramen annars.
BuTTuS sa:JJ 4,8 och kedja beställda. Hur många extra länkar behöver man för att flytta bak?
......................................................................42Hz sa:Ja, däck har ju fler parametrar än rullmotstånd, kör man helstelt kanske man prioriterar ett däck med lite tjockare sidoväggar som framhjul för att få lite bättre dämp.
Tiki sa:Intressant test om rullmotstånd och fatbike för den som inte sett det. Visserligen gjort i hastigheter som man sällan framdriver en fatty i men ändå. Vikt och nobbhöjd gjorde mindre skillnad än förväntat.
Hela testet: http://www.bikerumor.com/2016/05/27/how-much-rolling-resistance-do-fat-bike-tires-really-generate/
Finns det något trick för att få rätt längd, typ största kuggarna sedan se till att "sträckaren" fortfarande inte är helt utsträckt? Eller minsta kuggarna och att den fortfarande sträcker?Kupa sa:BuTTuS sa:JJ 4,8 och kedja beställda. Hur många extra länkar behöver man för att flytta bak?
Härligt. Inte tänkte jag på hur mycket längre det behövs, men att det gör det är inget snack om. Det är väl ungefär 30 mm man flyttar axeln.
Lars.E sa:Jag reagerade inte ens på detta när jag flyttade hjulet.
................................................................................42Hz sa:Lars.E sa:Jag reagerade inte ens på detta när jag flyttade hjulet.
+1
Fast nu har jag flyttat fram hjulet igen, jobbigt att hålla koll på växlarna då jag hade för kort kedja och så inbillar jag mig att den blir lite busigare, köper jag 4.8:or kommer jag väl dock inte ha något annat val?
Vet inte om det är exakt samma cykel men:jpa sa:Köpte en 3 Fat lite när XXL hade 25% på hela sortimentet och funderar nu på att byta däck. Har läst mig till att Jumbo Jim 4.8 verkar bra och relativt prisvärt. Det jag funderar på är om det verkligen får plats i ramen/gaffeln. Är det någon som har en 3 fat och dessa däck eller vet om det funkar eller inte?
BuTTuS sa:Vet inte om det är exakt samma cykel men:jpa sa:Köpte en 3 Fat lite när XXL hade 25% på hela sortimentet och funderar nu på att byta däck. Har läst mig till att Jumbo Jim 4.8 verkar bra och relativt prisvärt. Det jag funderar på är om det verkligen får plats i ramen/gaffeln. Är det någon som har en 3 fat och dessa däck eller vet om det funkar eller inte?
http://happyride.se/forum/read.php/1/2807406/2891256#msg-2891256
psvensson sa:Jag har Shimanolager utan "tunneln" monterad på båda mina fatbikes. Det funkar men risken är ganska stor att vatten som kommer in i ramen tar sig in i lagret bakvägen och förkortar lagernas livslängd.
Vad har du för vevparti på din On-One fatty?
psvensson sa:Det stämmer att det inte funkar eftersom du har GXP standard på ditt nuvarande lager. Beklagar att jag inte hann svara innan du rev isär :( Köp ett vevlager för GXP och 100mm bredd så är du hemma :)
Inte själv men man har ju läst om det, att däcket snurrar på fälgen vid låga tryck. Vilka däck och fälgar har du?HasseL sa:Upptäckte precis att min slang har "vridit" sig/flyttat på sig när jag hade lågtrycks i det sist. Är det något som någon annan har märkt av? Lite irriterande att däcket är "ovalt" när man pumppar upp det i mer tryck...
BuTTuS sa:Inte själv men man har ju läst om det, att däcket snurrar på fälgen vid låga tryck. Vilka däck och fälgar har du?HasseL sa:Upptäckte precis att min slang har "vridit" sig/flyttat på sig när jag hade lågtrycks i det sist. Är det något som någon annan har märkt av? Lite irriterande att däcket är "ovalt" när man pumppar upp det i mer tryck...
Smörjer? Det har jag aldrig behövt göra.Lars.E sa:BuTTuS sa:Inte själv men man har ju läst om det, att däcket snurrar på fälgen vid låga tryck. Vilka däck och fälgar har du?HasseL sa:Upptäckte precis att min slang har "vridit" sig/flyttat på sig när jag hade lågtrycks i det sist. Är det något som någon annan har märkt av? Lite irriterande att däcket är "ovalt" när man pumppar upp det i mer tryck...
+ vilka slangar?
Hur blir det om du släpper ut all luft, masserar loss kanttråden, vrider allt rätt, smörjer och pumpar igen?
BuTTuS sa:Smörjer? Det har jag aldrig behövt göra.
BuTTuS sa:Jag brukar börja med att pumpa tills slangen bara knappt fyller däcket och sedan se till att kanten ligger lika långt under fälgkanten runt om, sedan är det bara puma på. Har aldrig behövt mer än två bar innan det sitter som det ska. Fast det beror väl på vilka däck och fälgar man har antar jag.
BuTTuS sa:Jag brukar börja med att pumpa tills slangen bara knappt fyller däcket och sedan se till att kanten ligger lika långt under fälgkanten runt om, sedan är det bara puma på. Har aldrig behövt mer än två bar innan det sitter som det ska. Fast det beror väl på vilka däck och fälgar man har antar jag.
BuTTuS sa:Hoppsan, det har jag aldrig ens tänkt på. Dt swiss br2250 och om jag förstår deras tabeller rätt så är 2 max?
3999 kr kastade i sjön. Don't do it!TK150621 sa:En fatbike med en ramstorlek enligt bild, vad är den anpassad för person om man tänker på personens längd?