Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Tja

Tänkte handla Bluto till min White 3 Pro.
Borde vara någon som redan har monterat. Behövs det något mer eller är det bara att skruva över allt?
Vad jag har läst mig till ska det bara vara att skruva över.

Hoppas på att få hem allt till nästa fredag då jag på söndagen ska till Orsa för att cykla stig i 3 dagar :)

Fatbike Q&A.
Jag har haft Bluto på min 3Fat Lite och om jag inte minns helt galet så gick det inte att svänga gaffeln helt runt. Det var inte tillräckligt med plats vid diagonalröret. Förutom det gick det fint. i vintras slog jag till på en Fatty Trail och nu är Bluton gladare :) 3Fat lite är numera vintercykel.

Fatbike Q&A.
Morningstar sa:
Tja

Tänkte handla Bluto till min White 3 Pro.
Borde vara någon som redan har monterat. Behövs det något mer eller är det bara att skruva över allt?
Vad jag har läst mig till ska det bara vara att skruva över.

Hoppas på att få hem allt till nästa fredag då jag på söndagen ska till Orsa för att cykla stig i 3 dagar :)

Funkar alldeles utmärkt. Bara att montera.

image.jpeg

Fatbike Q&A.
psvensson sa:
Jag har haft Bluto på min 3Fat Lite och om jag inte minns helt galet så gick det inte att svänga gaffeln helt runt. Det var inte tillräckligt med plats vid diagonalröret. Förutom det gick det fint. i vintras slog jag till på en Fatty Trail och nu är Bluton gladare :) 3Fat lite är numera vintercykel.

Varför skulle man vilka svänga gaffeln helt runt?
Jag ser inte problemet här? Gaffeln tar i ramen om man svänger mer än 100 grader, men hur det påverkar cyklingen kan jag inte begripa :)

Fatbike Q&A.
Jag hade inga problem med det förutom att det kunde bli märken i färgen om hjulet svängde lite för mycket. Däremot tror jag att frågeställaren uppskattar svaret så att han själv kan ta ställning till om han tycker det är ett problem :)

Fatbike Q&A.
Tackar för infon.
Jeppe_E vad har du för slaglängd på den där?
Färgskrap har jag så det är inga problem. Skavmärken igenom lack från växelreglagets vajrar osv på framgaffel och ram.

Fatbike Q&A.
Någon som kan tipsa om ett mekställ som passar en Canyon Dude? Tjock kolfiberram och dessutom en sänkstolpe som sticker upp bara 6,5 cm. Intern vajer på den så höja den vid mekande är uteslutet, lika så att byta stople...

Fatbike Q&A.
image.jpeg

Edit: bild.

Mekhjälp Dude!

Jag skall byta framgaffel på min dude från orginal dvs den stela. Jag får dock inte bort den nedre lagerbanan. Den som den undre lagret vilar på. Någon som har tips på hur man får loss den?
Jag har bankat med kniv och värmt lagret för att få loss det när det expanderar men det vill sig inte...

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Det sitter som berget, i alla fall på Bluton och senare när jag skulle ha loss den från min stela gaffel. känns som den sätter sig hårdare i "kolfibern". Jag knackade på morakniv som jag drev upp ringen med i början, tror jag bytte till en tjockare kniv sen innan jag fick in en brev skruvmejsel. tyvärr blev det en del märken men utan nån form av avdragare var det det bästa jag fick till...

Fatbike Q&A.
42Hz sa:
Det sitter som berget, i alla fall på Bluton och senare när jag skulle ha loss den från min stela gaffel. känns som den sätter sig hårdare i "kolfibern". Jag knackade på morakniv som jag drev upp ringen med i början, tror jag bytte till en tjockare kniv sen innan jag fick in en brev skruvmejsel. tyvärr blev det en del märken men utan nån form av avdragare var det det bästa jag fick till...

Ok, tack!
Avdragare alltså. Alla dessa jävla verktyg man behöver. Helt galet.

Någon som vet om vilken lagerbana som helst funkar, om det är rätt stigning dvs, eller om det är specifikt för varje enskilt lager?

Fatbike Q&A.
Låt den sitta kvar. Den nya gaffeln bör ha levererats med en sådan? För det är väl Crown race (vad heter det på svenska?) och inte hela lagret som sitter?

Fatbike Q&A.
Jeppe_E sa:
Låt den sitta kvar. Den nya gaffeln bör ha levererats med en sådan? För det är väl Crown race (vad heter det på svenska?) och inte hela lagret som sitter?

Nej, tyvärr fick jag inte med någon sådan. Normalt verkar dom följa med lagret och inte med gaffeln eftersom dom är specifika för lagret. Det verkar kunna vara olika stigningar på den delen som möter lagret. Inte heller gick det att köpa separat så det blev nytt nedre lager så slipper jag sitta där med morakniven och hammaren och vara nervös för att allt går åt pipan.
Ja, jag tolkar det som Crown race men vet inte heller vad det heter. Lagerbana kanske?
Ja, det är bara den delen och inte hela lagret som sitter.

Jag tycker det är samma visa nästan varje gång jag byter gaffel.

Tack för alla tips.

Fatbike Q&A.
Randigeralf sa:

Mekhjälp Dude!

Jag skall byta framgaffel på min dude från orginal dvs den stela. Jag får dock inte bort den nedre lagerbanan. Den som den undre lagret vilar på. Någon som har tips på hur man får loss den?
Jag har bankat med kniv och värmt lagret för att få loss det när det expanderar men det vill sig inte...

Tack på förhand!

Det är ett cane creek 40 styrlager som sitter, du behöver bara köpa Crown Race till den nya gaffeln:

https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=116907;menu=1000,4,40

Dock osäker om det är 52/40 eller 52/44 du behöver. Fast är ju bara mäta (står för 52mm nedre lager / 40mm övre lager)

Fatbike Q&A.
wenna sa:
Randigeralf sa:

Mekhjälp Dude!

Tack på förhand!

Det är ett cane creek 40 styrlager som sitter, du behöver bara köpa Crown Race till den nya gaffeln:

https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=116907;menu=1000,4,40

Dock osäker om det är 52/40 eller 52/44 du behöver. Fast är ju bara mäta (står för 52mm nedre lager / 40mm övre lager)

Tack!

Jag är för dålig på att googla helt enkelt.
Precis sån är det.
40 mm om skjutmåttet funkar som det skall.

Grattis LBS som fick sälja ett helt lager i stället men så är jag uppe på cykeln redan i em.

Fatbike Q&A.
Randigeralf sa:
Jeppe_E sa:

Nej, tyvärr fick jag inte med någon sådan. Normalt verkar dom följa med lagret och inte med gaffeln eftersom dom är specifika för lagret. Det verkar kunna vara olika stigningar på den delen som möter lagret. Inte heller gick det att köpa separat så det blev nytt nedre lager så slipper jag sitta där med morakniven och hammaren och vara nervös för att allt går åt pipan.
Ja, jag tolkar det som Crown race men vet inte heller vad det heter. Lagerbana kanske?
Ja, det är bara den delen och inte hela lagret som sitter.

Jag tycker det är samma visa nästan varje gång jag byter gaffel.

Tack för alla tips.

Intressant. Nu vet jag inte om det är en bluto du ska sätta på. Men det ingick ivf när jag köpte min bluto. Där var en hel del saker i en påse faktiskt. Eller så minns jag fel, att jag faktiskt använde den gamla? :)

Fatbike Q&A.
Och där dök den upp. Med remote för styret som det inte stod något om vad jag kunde se vid köpet :)
Får se om jag lyckas montera ihop det här under helgen :)

Bilagor

• 20160708_154659.jpg
    20160708_154659.jpg
    290.2 KB · Besök: 75
Fatbike Q&A.
Har en Canyon Dude CF 9.0 med XT 10-delat som jag beställt 11-delat till. Visst ska det passa rakt av med kassetten? Eller behöver jag byta body?

Fatbike Q&A.
Morningstar sa:
Och där dök den upp. Med remote för styret som det inte stod något om vad jag kunde se vid köpet :)
Får se om jag lyckas montera ihop det här under helgen :)

Nice! Hör av dig om du får en stel plastgaffel över, letar efter en carbon till min fatty!

Fatbike Q&A.
TK150621 sa:
Vet inte om jag skriver i rätt tråd men annars får admin tabort.

Gick igenom jula lite snabbt idag och såg då att dom har börjat sälja en fatbike men den måste va rätt ny då den ej finns på hemsidan.
Dom tog 3999:- för den, orkade inte kolla vad som stod mer om den.

Nu prissänkt! :)

IMG_20160711_180851-01.jpeg

Fatbike Q&A.
desmo sa:
Hur "gammal/efter/utdaterad/omodern" är On One Fatty: http://www.on-one.co.uk/c/q/bikes/mountain-bikes/fatty jämfört med cyklar som Canyon Dude, Trek Farley, Rose Tusker, Scott Big Ed etc?
Tänker mig att fat bike-segmentet har utvecklats en hel del sedan Fattyn presenterades.

Jag tycker fortfarande att fattyn står sig bra, så länge man inte vill köra tokbrett däck bak. En riktigt snygg ram som är grym att köra stig med om du frågar mig. Många andra fetingar är lite längre. Med plastgaffel är de kanon( även om jag ff har en stål)..

Fatbike Q&A.
Någon som bytt vevlager eller hela bottom bracket på sin Canyon Dude?

Skulle montera direktmonterat drev på Duden och märkte när vevarmen var borta att vevlagrena inte mådde speciellt bra. Och det efter bara 30mil, enligt cykeldatorn.

Hur som helst... vilka lager behöver jag? Eller vilken bottom bracket passar?
Aldrig bytt vevlager eller bottom bracket på en kolfiber ram. Något man ska tänka på?

Fatbike Q&A.
wenna sa:

Skulle montera direktmonterat drev på Duden och märkte när vevarmen var borta att vevlagrena inte mådde speciellt bra. Och det efter bara 30mil, enligt cykeldatorn.

Aldrig bytt vevlager eller bottom bracket på en kolfiber ram. Något man ska tänka på?

Kanske denna passar??? http://www.chainreactioncycles.com/...ike-press-fit-30-bottom-bracket/rp-prod127638

Kan det vara så att cykeln fått bada någon gång?

Fatbike Q&A.
Lars.E sa:
wenna sa:

Kanske denna passar??? http://www.chainreactioncycles.com/...ike-press-fit-30-bottom-bracket/rp-prod127638

Kan det vara så att cykeln fått bada någon gång?

Det är den jag trodde var rätt men det ser inte rätt ut. På cykeln ser det ut som om lagren är pressade rätt in i ramen. Lagrena ligger nån millimeter utanför ramen och sen är vev en direkt mot lagret (förutom ett par brickor)

Cykeln har aldrig badat. Men klart man har cyklat i regn o spolat av den med trädgårds slang men det ska det ju klara annars är det ju värdelöst

Fatbike Q&A.
wenna sa:
Ok fick svar från The Hive...
Det är ett BB92 bottom bracket men med vissa dimensioner som skiljer från standard BB92. Art.nr BB20.P-BB92.K

Der är som jag trodde lager som pressas direkt in i ramen.

https://www.bike-components.de/en/e-thirteen/BB92-Innenlager-Modell-2016-p44428/

Aha... Det är alltså lagret på Bike-Komponents som gäller även för mig snart då? 30 mil borde jag hinna passera redan innan jag får min semester, duden är ju typ en månad nu :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp