Fett vid lagerbyte

• Trådstartare Trådstartare xdr
  • Start datum Start datum

xdr

Aktiv medlem
Fett vid lagerbyte
Hej.

Jag står precis uppe i ett lagerbyte och funderar på om jag borde fetta in kullagren innan jag pressar i dem? Vad säger happyvisdomen?

Fett vid lagerbyte
Hej ta inte bort tätningen då lagrena är permanentsmorda och du riskerar att deformera tätningen. Men kan du inte motstå så Rekommenderar SKF high load slow rotation fett finns i små tuber på exempelvis momentum. Bra bärighet, relativt hög viskositet. Då jag jobbar för SKF så får jag säga att det finns även andra lagerfetter.

Fett vid lagerbyte
snowman119 sa:
Hej ta inte bort tätningen då lagrena är permanentsmorda och du riskerar att deformera tätningen. Men kan du inte motstå så Rekommenderar SKF high load slow rotation fett finns i små tuber på exempelvis momentum. Bra bärighet, relativt hög viskositet. Då jag jobbar för SKF så får jag säga att det finns även andra lagerfetter.

De flesta lager är snarare permanent osmorda.

Köp skf mtrx.

Fett vid lagerbyte
Fältprästen sa:
marr sa:
Jag tror snarare att de är smorda för betydligt högre varvtal än vad man åstadkommer vid cykling.
Dom är givetvis smorda för att hålla specen , men ett rullningslager behöver inte mycket smörjning för att fungera som det ska.
Resten av fettet folk petar i är för att fylla utrymmet så inte skit kommer in och eftersom det bara är vettigt om lagrets avrättning är dåligt så är det ju idioti att förstöra tätningen och peta in fett...
...men andelen idioter är ju hög så 17,53% borde väl lyfta tätningen och fylla med fett.

Fett vid lagerbyte
Är man väldigt försiktigt och har rätt typ av verktyg så går det att demontera utan skador. Jag fyller mina med fett. SKF General purpose industrial and automotive NLGI 2 grease heter tuben (som har räckt i 3 år? Prisvärt!). Det gör störst skillnad vid lager som bara vickar lite fram och tillbaks...

Fett vid lagerbyte
Fältprästen sa:
marr sa:
Jag tror snarare att de är smorda för betydligt högre varvtal än vad man åstadkommer vid cykling.

Ja och i snabbgående lager vill man inte ha för mycket fett då det kan rasera lagret snabbt. Cyklar rör sig lagren långsamt på och fettet har en uppgift att hålla borta smuts/fukt/syre så då är det bra med mer fett.

Fett vid lagerbyte
Bengt-re sa:
Fältprästen sa:
marr sa:

Ja och i snabbgående lager vill man inte ha för mycket fett då det kan rasera lagret snabbt. Cyklar rör sig lagren långsamt på och fettet har en uppgift att hålla borta smuts/fukt/syre så då är det bra med mer fett.

Ja i tex radiostyrda bilar kör man med tunn olja ist för fett, speciellt på motorn som kan snurra många 1000 varv/min

Tillbaka
Topp