Filip Meirhaeghe EPO dopad.

Kadens, nr 2, 2004: "Okej - då snackar vi doping. Om du på något sätt skulle bli testad positiv för ett förbjudet ämne, hur skulle du bete dig då?"

Filip: "Åh, det är inte så enkelt att spekulera om det nu. Jag vet inte hur jag skulle reagera förrän det faktiskt händer."

Fasen, ännu en....
Vad ska man tro egentligen?

Detta ger ju feta rubriker igen. "Stjärncyklist dopad!"

Jaha, tänker Svensson, och kör ännu hårdare fast i sina tankar om att "cykel ändå inte är någon riktig sport, för där dopar sig alla ändå."
Ungefär så är nämligen jargongen vid fikabordet på jobbet, så fort jag bland det eviga tjatet om fotboll, golf, och andra bollsporter nämner något om cykel...

Men som någon i min omgivning sa: skulle man köra med samma hårda och frekventa tester på en del andra sporter som man gör på cykel, så skulle det bli tämligen intressant. En amerikansk NFL-match skulle det troligen bara bli två, tre gubbar eller nåt kvar som kutar omkring och kastar boll och brottas med varandra.

Att resonera så är dock inget försvar.

//P

Med alla de tunga grejjerna i snibbarna så är det klart att karl'n behöver något extra i kroppen för att hänga med.

:o)

Det man blir förvånad över är ju att någon nuförtiden är så dum att han väljer att dopa sig med EPO.
EPO testas man självklart ALLTID för och dessutom finns det mer än dubbelt så effektiva metoder nuförtiden administrerade av dom främsta coacherna/läkarna i branchen. Dessa kan dessutom i dagsläget inte upptäckas med konventionella testmetoder. Ett rent nybörjarmisstag av Filip helt enkelt.
Men han besitter ju viljan och genetiken så räkna med att han kommer tillbaka efter avstängningen
i bättre form än någonsin.

Jag är jäkligt besviken men inte så förvånad. Fattas bara att Lance åker fast, men om Lance är dopad eller inte har ju disskuterats flitigt så det räcker för mig. Helt klart att det ger cykling på högre nivå en negativ klang.

Om han har tagit det kontinuerligt sedan -97 så har dopingtesterna fungerat uselt. Han vann ju VM förra året, och om han kört med EPO i blodet då så är det ju otroligt att han inte åkte fast.

Doping testerna fungerar antagligen lika bra som de gör för friidrottarna som enkelt och utan några större represalier kan "smita" från kontroller som görs under lågsäsong genom att inte vara där dom ska vara vid den tidpunkt som kontrollen ska utföras. Vissa länders friidrottslandslag har systematiskt gjort så utan att få något straff. Det kan ju räcka med att man missar en eller två kontroller för att det inte ska märkas att det fins förbjudna substanser i kroppen.

Nyttan av att dopa sig med EPO under lågsäsong och på så vis komma undan är väl rätt begränsad. Är det inte så att EPO endast verkar under den tid som den finns i kroppen? I sådana fall är det ju rätt meningslöst att ta det när man inte tävlar. Det är en annan sak att dopa sig med uppbyggande preparat så som steroider under uppbyggnadsperioder.

//Jocke

Jo, det amerikanska friidrottslandslaget (20 bokstäver, ganska långt) använde väl någon specialutvecklad drog som togs fram med syfte att inte synas i kontroller?

Det är nog samma med doping som med datavirus, dom som skriver antivirus programmen ligger oftast steget efter dom som skriver viruset. Det är svårt att hitta doping prepparat om man inte vet vad man ska leta efter!

saxat från svt:
Belgisk cykelvärldsmästare epo-dopad

[Publicerad 29 juli 23:15]
[Uppdaterad 29 juli 23:17]

Världsmästaren Filip Meirhaeghe var en av favoriterna till OS-guldet i mountainbike. Nu har belgiern testat positivt för dopning och ställer inte upp i Aten.

Den 33-årige cyklisten - som var ett av Belgiens största guldhopp i Grekland - har dopat sig med bloddopningspreparatet Epo.

Meirhaeghe tog silver vid OS i Sydney 2000 och hade visat strålande form inför spelen i Aten med två vinster i världscupen den senaste månaden.

TT

Tillbaka
Topp