[Film] Omänskligt fort nerför!

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> DH-svettona

Och så var en ny cykeldisciplin född. Grattis fredrikw, du är pappa. :)

fredrikw skrev:
> ha ha, ni är för roliga. det kan inte vara så
> att lycra helt enkelt är mer ändamålsenligt?

Alltså, att det är mer ändamålsenligt med lycra har intet med saken å göra när de tuffa grapparna leker. Nu gissar jag bara, men jag tror att de tycker att det är bögigt med lycra, och ngt sådant vill man ju för intet pris i världen (inte ens vunna placeringar i världscupen) förknippas med. Det är ju det som gör det så festligt att de verkar ha ett lycratvång på vm!

fredrikw skrev:
> klart jag kan ha fel. men oavsett om det är
> tvång eller inte är reaktionerna här roliga att
> se.

ja, din reaktion fick mig att skratta högt!..:)

Tror det finns något för alla i denhär tråden...

Carl skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > DH-svettona
>
>
> Och så var en ny cykeldisciplin född. Grattis
> fredrikw, du är pappa. :)

Dh-svetto är ju gammalt som gatan,.....Finns gott om dem på trolltid tex.

å ena sidan är det ju bra för sporten att det visas upp en seriös sida utåt, t ex genom användande av speedsuits. Men å andra sidan så är ju frågan då vart utvecklingen kommer gå med de kläder som finns tillgängliga för oss vanliga dödliga, som under inga omständigheter vill ha lycra..

men det är klart, freeride-scenen kommer ju alltid finnas kvar som trendsättare, lite som att skidkläder för gemeneman ju mer är åt freerider-hållet än störtloppskroppsstrumpa..

Och det är väl det som på något sätt är den naturliga utveckling jag tror kommer ske, det blir en mer accentuerad dh race vs. freeride-scen, där dh-race är speedsuits, lättare komponenter (som nödvändigtvis inte håller mer än ett lopp t ex) och resultat som högsta prio, medan freeridescenen förblir relativt oförändrad, utom att nya discipliner kanske kommer in.

Har precis kollat i UCIs regelverk, både för vanliga tävlingar och för VM, och kan inte hitta något lycra-tvång där. Är det jag som letar dåligt, eller är det en specialregel som inte står med i reglerna?

fredrikw skrev:
> Har precis kollat i UCIs regelverk, både för
> vanliga tävlingar och för VM, och kan inte hitta
> något lycra-tvång där. Är det jag som letar
> dåligt, eller är det en specialregel som inte
> står med i reglerna?

det finns ingen officiell regel, teamen jävlas bara kollektivt med åkarna eftersom de vet att det inte finns någon åkare som orkar kolla reglementet själv ;>

Ville skrev:
> ja, din reaktion fick mig att skratta högt!..:)
>
>
> Tror det finns något för alla i denhär
> tråden...

ja, är det inte underbart? =)

Sernevi skrev:
> å ena sidan är det ju bra för sporten att det
> visas upp en seriös sida utåt,

Varför då?

och på vilket sätt är det mer 'seriöst' med skinsuit?

dh är ju mer mx än xc och tjänar de verkligen SÅ mycket tid jämfört med att köra i sina normala sponsorkläder?

att köra vm görs ju för landet i landslagsklädseln (krav enligt scf), världscuppen körs för teamet/sponsorerna.

jag ahr faktiskt tävlat i DH i lycra,...undra om man inte skall starta en ny tråd här på happy och se hur många man ahr emd sig..=D

Jag tycker faktiskt att det ser coolare ut när de kör med speedsuit. Då ser man ju mer hur de jobbar på hojen. De andra ser ju bara ut som GB-gubbar.

mattel skrev:
> dh är ju mer mx än xc och tjänar de verkligen
> SÅ mycket tid jämfört med att köra i sina
> normala sponsorkläder?

En polare till mig ägde i slutet på nittiotalet en såndär gammal slalomkroppsstrumpa från stenmarktid. Sjukt snygg var den. Hursom, i normala fall körde vi ungefär lika fort (skidor nedförs) men vi körde varsin dag i den dära kroppsstrumpan. Det sjuka var att det verkligen var lögn i hillvitti att hänga med den som åkte i kroppsstrumpan. Det gick helt enkelt sjukt fort. Det borde röra sig om ungefär samma hastigheter som i wc DH-cykling, så jag har svårt att tro att det är en helt irrelevant skillnad där. Fast jag har inget tyskt test.

Ville skrev:
> Sernevi skrev:
> -----
> > å ena sidan är det ju bra för sporten att
> det
> > visas upp en seriös sida utåt,
>
>
>
> Varför då?

sponsorer, fler och större evenemang etc. gynnas ju av att sporten inte bara har rykte om sig att gå ut på hårt festande och gnäll över kläder.

Ett ökat intresse för sporten skulle ju ocskå resultera i större satsningar på det från tillverkarna (även om nu många cykeltillverkare är seriösa i sin dh-sida så går det alltid att göra det bättre), inte bara från cykeltillverkare utan även tillbehör såsom skydd t ex skydd etc. som nu endast är tagna mer eller mindre rakt från MX, förmodligen skulle mycket produktutveckling kunna göras där för att få downhill-anpassad utrustning. Annars är det småsaker som t ex att tillverka cykelhållare för bilar som tar upp till och strax över 20 kg, det är lite av en bristvara i dagsläget har jag märkt nu när jag själv letat efter det.

Men visst, vill man att det skall fortsätta vara en "alternativ" sport så är det ju inte bra om världen får upp ögonen för det. Och egentligen finns det ju inget att tjäna på att det blir en OS-gren utom att man faktiskt får vettig sport på TV.

finns alltid två sidor av myntet.

Skogling skrev:
> mattel är så jävla feg och otrygg i sin
> sexualitet. ;)

Han skulle se läcker ut i kroppsstrumpa. :)

bigmollo skrev:
> Det är svårt att vara rebell i lycra.

spandex.jpg

nejdå :)

örgelgörgel skrev:
> Jag gillar alltid när man ser mollos bula när
> han har lycra.

Du skulle sett den imorse. Gryyym bula.

mytis: ang skidor tvivlar jag inte en sekund på att det ger mycket men på hoj är jag inte säker att det är lika stor skillnad. bla pga vägval, inbromsning, kurvtagning mm. sen är ju hojen en ganska stor vindfångare. jag skulle vilja se ett test där samma cyklist kör samma bana ett gäng gånger med vanliga gb-rejskläder och med skinsuit..

sernevi: att få sporten mer seriös kommer nog med tiden (om den inte är här redan?) men jag är inte säker på att just lycra attraherar de personer som lockas av att köra fort nerför ett berg. enda gången det gnälls över kläderna är väl just vm, om det nu gnälls där eller om det främst är vi andra som undrar varför lycra på vm?

bigmollo skrev:
> Skogling skrev:
> -----
> > mattel är så jävla feg och otrygg i sin
> > sexualitet. ;)
>
>
> Han skulle se läcker ut i kroppsstrumpa. :)

fast det har ni ju redan sett? både kroppsstrumpan och otryggheten.. :)

Sernevi skrev:

> sponsorer, fler och större evenemang etc. gynnas
> ju av att sporten inte bara har rykte om sig att
> gå ut på hårt festande och gnäll över
> kläder.
>
> Ett ökat intresse för sporten skulle ju ocskå
> resultera i större satsningar på det från
> tillverkarna (även om nu många cykeltillverkare
> är seriösa i sin dh-sida så går det alltid att
> göra det bättre), inte bara från
> cykeltillverkare utan även tillbehör såsom
> skydd t ex skydd etc. som nu endast är tagna mer
> eller mindre rakt från MX, förmodligen skulle
> mycket produktutveckling kunna göras där för
> att få downhill-anpassad utrustning. Annars är
> det småsaker som t ex att tillverka cykelhållare
> för bilar som tar upp till och strax över 20 kg,
> det är lite av en bristvara i dagsläget har jag
> märkt nu när jag själv letat efter det.
>

Så du menar att de skulle ge oss utövaree bättre prylar.

Ja, tänk om det kunde bli en "seriös" sport. Där man lär ungdommarna att dricka öl är farligt men sport är bra. Kanske som fri-idrotten där man troligen har skador innan man fyller 30 så att man får sluta emd sin idrott? Eller där varje millisekund räknas och prestigen och pengarna är så stora så att du gäårna kan ta droger för att bli bättre?!

Näää, jag tillhör nog en av dem få som tycker att det komersiella i sporten borde minskas så att folk inte glömmer att det faktsitk är en sport.

bigmollo skrev:
> örgelgörgel skrev:
> -----
> > Jag gillar alltid när man ser mollos bula när
> > han har lycra.
>
>
> Du skulle sett den imorse. Gryyym bula.

Jag tog det för ett myggbett? =D

örgelgörgel skrev:
> Han näst längst till vänster ser ut att ha 3
> testiklar?

Nejdå, han har en som lipar bara. Lite nödig helt enkelt.

Ville skrev:
> Jag går ontopic igen..:)
>
> http://freecaster.tv/1000006_1005428
>
> Helmetcam från banan, det är en tjej som
> kör..;)
>
>
> Intresant att banan är i princip root-befriad.

En tjej som heter Luke?
Jävlar vad jag skulle kacka ner mig i skinsuiten där. Tur att jag kör landsväg.

mattel skrev:

> sernevi: att få sporten mer seriös kommer nog
> med tiden (om den inte är här redan?) men jag
> är inte säker på att just lycra attraherar de
> personer som lockas av att köra fort nerför ett
> berg. enda gången det gnälls över kläderna är
> väl just vm, om det nu gnälls där eller om det
> främst är vi andra som undrar varför lycra på
> vm?

I Fort William (rätta mig om jag blandrar ihop banor) kör ju "många" med speedsuits för att de vet att det är snabbare på en lång, öppen bana, medan många vägrar för att de tycker det är löjligt. Så gnäll om kläderna är det i hela världscupen och vm.

jag menar att kläderna spelar en underordnad roll för folks intresse av sporten. Man kommer inte till VM utan att ha åkt mycket downhill, och är man i den positionen tror jag inte det finns många som skulle avstå ifrån att köra världscup pga klädseln. Det lär ju inte finnas många längdhoppare eller alpinåkare som är nöjda med sina kläder heller, men de gillar läget och kör på det som är bäst.

du säger att du inte är säker på att lycra attraherar de som vill åka fort ner för ett berg, jag anser snarare att lycra inte är nog för att avskräcka de som verkligen gillar att åka fort ner för ett berg..

Ville skrev:
> Jag går ontopic igen..:)
>
> http://freecaster.tv/1000006_1005428
>
> Helmetcam från banan, det är en tjej som
> kör..;)
>
>
> Intresant att banan är i princip root-befriad.

DH-eliten är uppenbart hjärnskadad och livsinstinktsbefriad, I like. :-)

F.ö. är det Luke Kitzanuk som kör.

bigmollo skrev:
> Ville skrev:
> -----
> > Jag går ontopic igen..:)
> >
> > http://freecaster.tv/1000006_1005428
> >
> > Helmetcam från banan, det är en tjej som
> > kör..;)
> >
> >
> > Intresant att banan är i princip root-befriad.
>
>
> En tjej som heter Luke?
> Jävlar vad jag skulle kacka ner mig i skinsuiten
> där. Tur att jag kör landsväg.

HAHA!,...ja jag gjorde kanske en miss..hehe, tyckte hon/han körde fegspåret nere vid hoppet.

Ville skrev:
> HAHA!,...ja jag gjorde kanske en miss..hehe,
> tyckte hon/han körde fegspåret nere vid hoppet.

Tror du blandade ihop banans namn, sant Anne.
Nä nu går jag och bajsar. Har surrat tillräckligt om saker jag inte har nån koll på. :)

Anledningen till att många av åkarna inte riktigt känner för att köra i lycra är väl för att de helt enkelt trivs bättre i sina vanliga kläder samt anser att man bör bevara "freeridet" i DH?

DH är väl iofs mer eller mindre en renrakad tävlingsdisciplin men jag vill tro (rätta mig ni äldre om jag har fel) att den är framvuxen ur eldsjälar, nedförsåkare som hade hållt på med det även om det inte fanns pengar i leken osv osv.

Sen kan man ju se det ur säkerhetsperspektiv, att åkarna använder mindre skydd och endast lite lycra mellan hud och eventuella otäckheter för att ha större chans att vinna tycker jag är lite tråkigt.

Håller med i Villes resonemang lite, det viktigaste är att man kommer ihåg vad det är för sport och varför den är underbar istället för att man bara tänker på sponsorer och pengar.

Edit: Satan, glömde nästan förklara att jag mycket väl förstår de som kör/vill köra i lycra, säg att det gör 0.5 sekunder på en 4 minuter lång bana... Hmm... Vad kostar en skinsuit? :P

Senast redigerad av en moderator:
Ville skrev:

> Så du menar att de skulle ge oss utövaree
> bättre prylar.

in a word, ja. Om du med "ge" menar utveckla och göra tillgängliga för oss.

>
> Ja, tänk om det kunde bli en "seriös" sport.
> Där man lär ungdommarna att dricka öl är
> farligt men sport är bra.

Jag ser egentligen inte var alkoholkonsumption och idrottsutövande har med varandra att göra. Alkohol är såvitt jag vet katabolt, etc. Den som är seriösast vinner mao. Är det någon som tränar istället för att festa med de andra så kommer han förmodligen uppfattas som tråkig av de andra, men jag tror inte han bryr sig om han vinner.

Sedan skall det tilläggas att det ju är upp till var och en. Det blir ju löjligt när idrottsutövare är förbjudna normala liv för att kunna prestera, då går ju nöjet förlorat, men å andra sidan är ju konkurrensen sådan att vill man vara bäst så får man kämpa för det. Det handlar ju om vad man tycker det är värt.

> Kanske som fri-idrotten
> där man troligen har skador innan man fyller 30
> så att man får sluta emd sin idrott?

Jag tror att det är mer skador inom downhill än inom friidrott. Sedan att downhillare är jävligt mycket hårdare än mesiga friidrottsbrudar är ju en helt annan sak.

> Eller där
> varje millisekund räknas och prestigen och
> pengarna är så stora så att du gäårna kan ta
> droger för att bli bättre?!

Det är ju återigen vad man tycker det är värt. Jag kan inte för allt i världen förstå hur man är funtad om man kan tänka sig att vinna genom fusk, ens i ett VM. Men det finns ju å andra sidan de som fuskar inom barn- och ungdomsidrott. Den siste idioten är tyvärr inte född än, och det har inte så mycket med prestigen att göra som folks dumhet.

>
>
> Näää, jag tillhör nog en av dem få som tycker
> att det komersiella i sporten borde minskas så
> att folk inte glömmer att det faktsitk är en
> sport.

Jag ser det som såhär:
Sport = seriöst
Nöje = roligt

Jag kör downhill för nöjes skull. Men om man kan leva på det, har sponsorer och kör på heltid i VM och WC så tycker jag att man skulle kunna tänka sig en lite mer proffesionell attityd till det hela. Det är ändå ett jobb, och bör tas lika seriöst som vilket annat jobb som helst.

I världscupen förstår jag helt att de kör i skinsuit om det ger nån sekund. Men det betyder ju inte att den vanliga happy-dh-gubben måste göra det. Det är väl inte konstigt om de tweekar till allt för att tjäna sekunder? Det är ju det de lever på. Tycker istället att det är konstigt att de inte gör det.
/J

nenja: Jag tror som sagt att det på sikt kommer växa fram en delning mellan freeriders och rena fartåkare. På gott och ont. Precis som det gjort i nästan alla andra liknande sporter (skidor, snowboard, inlines, skateboard (?)), pga att det finns både de som gör det för freeridementaliteten, och de som vill vara snabbast.

Sernevi skrev:
> I Fort William (rätta mig om jag blandrar ihop
> banor) kör ju "många" med speedsuits för att de
> vet att det är snabbare på en lång, öppen
> bana, medan många vägrar för att de tycker det
> är löjligt. Så gnäll om kläderna är det i
> hela världscupen och vm.

var det många som körde i speedsuit i fort william på världscuppen? det har jag missat men jag kan ju förstå resonemanget på en lång öppen bana ja. då är jag med på mycket gnäll, två tävlingar.

> jag menar att kläderna spelar en underordnad roll
> för folks intresse av sporten. Man kommer inte
> till VM utan att ha åkt mycket downhill, och är
> man i den positionen tror jag inte det finns
> många som skulle avstå ifrån att köra
> världscup pga klädseln. Det lär ju inte finnas
> många längdhoppare eller alpinåkare som är
> nöjda med sina kläder heller, men de gillar
> läget och kör på det som är bäst.

fast nu missförstod du nog mig, har du väl tagit dig till den positionen att du kör vm så är det nog bara att dra på lycrat MEN de som inte är där utan harvar på svartrejs runt om i landet, den såkallade 'bredden', kanske inte skulle tycka det var lika ballt om det kördes i hellycra. det är ju lite det där med subkultur, klädsel och keps med rak skärm och öronen innanför.
>
> du säger att du inte är säker på att lycra
> attraherar de som vill åka fort ner för ett
> berg, jag anser snarare att lycra inte är nog
> för att avskräcka de som verkligen gillar att
> åka fort ner för ett berg..

tomato tomatoe. :)

Tillbaka
Topp