Fin-Kina-ram i Crmo?

mojjito

Ny medlem
Fin-Kina-ram i Crmo?
Finns det någon som har provat en finkina ram i stål? Tänkte bygga en pendlare, typ racer med rakt styre! Några fabriker med gott rykte!

Fin-Kina-ram i Crmo?
Hade inte koll alls på att det fanns nya stålramar på ebay... Den här görs ju i Kina/Taiwan, och det finns ett enormt hantverkskunnande och kvalitetskänsla där på vissa ställen. Vet inte om just den fabriken som löder åt Rivendell har egen försäljning alls, men lycka till i sökandet.

f-hillborne-blue-2.jpg

http://www.rivbike.com/product-p/f-sam.htm

Men varför inte satsa på ett bygge på en begagnad ram? Gärna en såpass mycket äldre racerram att det finns utrymme för skärmar? Lägger du pengarna du sparar på en beggad ram på lacken, blir det nog ungefär samma pris i slutändan, men du får mycket mer (högre kvalitet på både ram och lack) för pengarna, och du får precis den färg du vill ha.

Fin-Kina-ram i Crmo?
Jovisst, får jag en gammal racerram nylackad för samma pengar som en ny kinaram så är det att föredra. Men det tror jag inte. Orkar inte slipa och lacka själv, det har jag inte råd i tid med. Det var en fin ram den där på bilden.

Fin-Kina-ram i Crmo?
Den där ramen tillverkas i Taiwan. Taiwan och Kina är två helt separata länder. Om du letar efter kvalitet ska du inte titta i Kina.

Fin-Kina-ram i Crmo?
Frågar du en kines från mainland om Taiwan tillhör Kina, så svarar hen definitivt ja! Efter en sekunds tystnad... Frågar man en kines från Taiwan om de tillhör Kina, så svarar hen också ja, också efter en sekunds tystnad. Och sen ser hen sur ut... ;)

Det är en enorm skillnad mellan Taiwan och resten av Kina kulturellt dock. Taiwan är "västerländsk". Men finns det inga försäljare från Taiwan på aliexpress eller?

Kollade lite snabbt på aliexpress, sökte på "steel bike frame" men hittade mest fixies.

Tillbaka
Topp