Flera lås en nyckel

DorindaJ

Medlem
Flera lås en nyckel
Jag skulle vilja ha många cykellås, men med samma nyckel. Iaf 4-5 stycken.....
Både jag och sambon har ju några cyklar, så det blir ett evigt letande av rätt nyckel när vi ska ut :o

Flera lås en nyckel
Som ovan, det finns en kompabilitetstabell för ABUS-låsen. Har för mig att alla Granit X har samma låskolvsdesign och kan dela nyckel men för andra modeller är det nästan helt slumpmässigt fördelat.

Flera lås en nyckel
Låser man med kätting kan man köpa något av dessa kit. Har Biltemas till båtarna så man inte behöver ha massvis av nycklar. Har funkar bra i flera år i närheten av saltvatten faktiskt.

Flera lås en nyckel
Både Kryptonite och Abus bättre lås går att köpa med likalåsning, tyvärr brukar det vara listpris via låssmed som gäller då och det blir förbaskat dyrt..

Det är rätt stökigt, jag har tre klass 3-hänglås till kättingar för båt, trailer osv och sen har både jag och min fru + äldsta barnet rejäla lås til våra cyklar. Sonens cykel har vi båda nyckel till eftersom det är olika vem som hämtar och lämnar i skolan. Och det lär ju bli ännu fler när de yngre ska cykla hit och dit också.

Flera lås en nyckel
Abus hade iaf bygellås för 600kr styck som gick att få med lika låsning. Så får nog shoppa lås för över 3kkr :o
Men nu är jag less på dåliga lås och dåliga många nycklar.

Flera lås en nyckel
Annars är kombinationslås en möjlighet? Kör det på barnens cyklar, ABUS-lås. Men kanske beror på hur dyra cyklar det är och var man bor?

Flera lås en nyckel
Vi kör den här varianten x 2 för våra olika förvaringsplatser:

3 pack Biltema klass 3 hänglås med samma nyckel (HÄNGLÅS 3-PACK LJ-8025-RA 87-1835)

+

3st Biltema kättingar klass 3

funkar såklart bara hemma, skittungt att ta med

vill man ha flera lås så är lösningen nog att gå till en låssmed - jag kollade upp det. Det var dyrt. Notan var tillslut på över 6000kr för typ 5 lås. Kollade iofs bara med en låssmed...

Senast ändrad:
Flera lås en nyckel
Nu ska man inte måla fan på väggen, men det blir jobbigt om du tappar bort eller blir av med nyckelknippan på något sätt så att den går att "spåra" till din adress. Å andra sidan kanske du redan nu har en jätteknippa som i praktiken innebär samma problem?

Flera lås en nyckel
Nu ska man inte måla fan på väggen, men det blir jobbigt om du tappar bort eller blir av med nyckelknippan på något sätt så att den går att "spåra" till din adress. Å andra sidan kanske du redan nu har en jätteknippa som i praktiken innebär samma problem?
Inga plant på att börja sumpa nycklarna, inte gjort det hitintills...
Sen är de svåra att spåra, en väldigt anonym lägenhetsnyckel och en cykelnyckel, som ligger i en ficka.

Tillbaka
Topp