Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Vad skall man ha för typ av väska? gärna förslag på märke och typ av väska
som funkar, samt hur gör ni lindar ni in hela cykeln i liggunderlag?
plockar ni av vevparti osv.
Hårdskalväska eller kartong föredrar iaf jag, ur med sadel/sadelstolpe, loss med bakväxel, av med pedaler och lossa styre från styrstammen så brukar cykeln gå ner i väskan. Kartong fodrar man med lite extra kartong på utsatta ställen och lite bubbelpast runt så cykel ligger stadigt i lådan. I hårdskalsväska brukar man behöva något runt stora klingan + att man spänner fast hjul och cykel med dom remmar som sitter i /följer med väskan. Säkraste väskan är Scicons deluxemodell men Cykelcitys hårdskalväska (eller motsvarande från tüskland) är ett bra alternativ :-)
Finns fö mycket skrivet om resa med cykel på happy så använd sökfunktionen och du skall svar finna / T
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Hårdskalväska eller kartong föredrar iaf jag,
> ur med sadel/sadelstolpe, loss med bakväxel, av
> med pedaler och lossa styre från styrstammen så
> brukar cykeln gå ner i väskan. Kartong fodrar
> man med lite extra kartong på utsatta ställen
> och lite bubbelpast runt så cykel ligger stadigt
> i lådan. I hårdskalsväska brukar man behöva
> något runt stora klingan + att man spänner fast
> hjul och cykel med dom remmar som sitter i
> /följer med väskan. Säkraste väskan är
> Scicons deluxemodell men Cykelcitys
> hårdskalväska (eller motsvarande från
> tüskland) är ett bra alternativ :-)
> Finns fö mycket skrivet om resa med cykel på
> happy så använd sökfunktionen och du skall svar
> finna / T
För min del är det svårt, det är en dh, fox 40 da bomb ram så endast det är 20 kg, lägg på reservdelar så kanske 25 kg(extra sc-gaffel) utan väskans vikt.
Andel skydd+kläder i cykelbagen blir begränsat för att understiga 32 kg.
Mattel, gäller 32 kg´s gränsen för alla flygbolag? blir allting över en 32 kg en penga-fråga eller en lämnande-på-flygplatsen fråga?
tomcaten skrev:
> Men du har kvar vevarna stereo?
>
> En annan flyger iväg strax innan vårkanten och
> det blir första gången jag reser med
> cykel-bagen, har en mjuk av brand-x.
>
> Om du e en snäll kis kan du låna min bag innan
> dess schäfer! Det finns mängder med smarta
> fordal i, axelrem och hjul i ena änden.
>
> Har ngn. haft otur med mjuk cykelväska i
> transport?
Självklart, bakväxeln är det enda som riskerar demoleras helt på racer och pedaler blir för brett, i kartong/väska räcker det att skydda klingan med lite dubbelvikt kartong eller skumgummi :-) T
Bikepro dubbelväska med stålställning, närmre 80 kg.
Bokat Ryan Airs "sports equipment", killen som skulle scanna den vid inlämningen tittade på mig som om jag vore helt slut i kolan (väskan gick precis i deras maskin).
mattel skrev:
> tänk på att maxvikt är 32kg ink allt.
> hårdskalsväska kan väga en del..
>
> är det räser borde det inte vara något problem
> men i övrigt drar det lätt iväg.
var står det någonstans? (att det är just 32kg som gäller)
Checkar man in cykeln som just cykel eller är det "sportbagage" som gäller?
Spelar det ens roll vad det är som fraktas om det ligger nedpackat i en hård låda?
tomcaten skrev:
> blir allting över en 32 kg en
> penga-fråga eller en lämnande-på-flygplatsen
> fråga?
Vad jag minns är 32kg maxvikt på ett kolli som hanteras i bagaget, oavsätt om du vill betala eller inte. Kanske bara är i Sverige (se Preacher), förmodligen fackligt förhandlade regler för att skydda bagagepersonalens ryggar.
E-beth skrev:
> Checkar man in cykeln som just cykel eller är det
> "sportbagage" som gäller?
Det är olika för flygbolagen. Ryan air var faktiskt bra att flyga med. En summa för sportbagage.
> Spelar det ens roll vad det är som fraktas om det
> ligger nedpackat i en hård låda?
Vissa flygbolag gör skillnad på det. När vi skulle flyga till mallis var det gratis med golfbagar, 300 kronor för glidflygare och 600 för cyklar. Liknande sak hände Gunnar Ohlander när han flög med Delta i usa. De ville ha extra betalt för att det var en cykel i väskan. Om det hade varit koskit i väskan hade det kostat hälften.
/J
var det står vet jag inte, jag fick infon vid incheckningen. men jag har för mig att den info jag fick var att det var nya regler för kollihantering sedan 2008.
sen håller jag med om att det är väl skitsamma om det är en cykel eller kläder så länge kollit är välpackat och inte för tungt. typ.
Swiss har höjt priset till hisnande 70 Euro enkel tur för cykel, 140 Euro t.o.r! Och det spelar ingen roll om man lyckas få ner vikt och storlek på paketet till 35 Euro varianten, "small".
"Cykelkollit" får väga 20kg, alltså inkl emballage.
makke skrev:
> 300:- enkel fick jag betala extra per legg,
> Kastrup - Geneve. Var Sas/Swiss jag flög med
> 2008. Då kunde man lasta väskan duktigt tung.
makke skrev:
> Hade gärna haft en hård väska, men för
> dh-riggar är det lite klurigare å hitta, och
> troligtvis svindyrt.
crateworksväskan ovan är vad jag använt till min DH på de fem t/r-flighter den varit med. kostar 180 dollars tror jag. kolla http://www.crateworks.com..
> 300:- enkel fick jag betala extra per legg,
> Kastrup - Geneve. Var Sas/Swiss jag flög med
> 2008. Då kunde man lasta väskan duktigt tung.
då tror jag att du hade tur med incheckningspersonalen, viktmässigt alltså. priset var förut 30euro per resa men nu det dubbla enligt ovan.
Jag har bråkat sjukt mkt med KLM om just att ta extra betalt för cykel. Hade bara ett bagage och det vägde under 20 kg. Ändå kostade det extra för att det var en cykel! Idioter!
Precis! Det är helt idiotiskt. Jag tog mig ner till Schweiz med Swiss utan att betala något nu i november, hade bara en väska på ca 21kg med cykel och övrigt. Det var bara tur för tjejen verkade inte ha en aning om vad som gällde.
På hemresan gick det inte lika bra, men det är fortfarande under "processande" ;-)
jomper skrev:
> Hade bara ett bagage och
> det vägde under 20 kg. Ändå kostade det extra
> för att det var en cykel! Idioter!
Det kan inte vara så att det är andra försäkringsvillkor när det verkligen checkas in som cykel? Flygbolagen kanske tar ett större ansvar vid skador om den checkas in som cykel än om den checkas in som "väska innehållande bajs".
Jag kör utan,i Europa i alla fall....! Dvs, jag har flygit med SAS flera gånger t/r i EUR,
och bara lämnat in hojen i specialbaggaget. Ta av pedaler och vrid styret bara ,
min teori är att om baggage-snubbarna hanterar en cykel istället för en kartong,
så går allt bra !