Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Clipspedaler är ju det läskigaste man kan ha.Bättre kraftöverföring och dessutom så är det ännu mera läskigt att inte sitta fast när man vant sig med clipspedaler
En fördel utför är också att foten hamnar exakt rätt. Varje fall var det svårt när jag testade plattisar.Jag skulle säga att fördelen är när man behöver trampa. Gått över till plattisar nu och får inte alls samma bra rundtramp. Teknisk klättring över rotmattor Och liknande är också till fördel SPD.
Fördelen med plattisar är att man lär sig rätt teknik från början.
Och är "läskigt" en nackdel med spd så kan jag meddela att även plattisar är jävligt läskigt.
Har nyss börjat med spd med plattform. Ett lyft även om de är svårare att klicka i.
Clips är alltså korgar på pedalerna, därav namnet clipless på engelska för pedaler som man kan sitta fast i - utan korgar.
Att sätta ner foten är nått man skall hålla sig ifrån som nybörjare. Kommer bli en sån grej som blir svår att lära bort sen.
Risk att det inte gör det, om du ska använda pedalerna i skogen. Du har en dålig SPD-pedal på ena sidan och en riktigt dålig plattis på andra. Den typen av pedaler kan ha visst värde på t ex en pendlarcykel, men inte för teknisk cykling i skog.Precis skickat efter skor och pedaler. Ingen erfarenhet sen tidigare, så jag tog det säkra före det osäkra med en kompromiss av spd på ena sidan, utan på andra.
Hoppas det ger vad jag föreställer mig.
Tror det läskiga uppstår när man inte är van med att klicka ur helt enkelt och ska nedför något brötigt eller brant vilket leder till att man går ner istället. Med plattisar är det ju (som nybörjare) betydligt lättare att sätta ner foten. Jag ser mest nybörjare som ramlar med SPD när de är helt stillastående eller det går väldigt sakta, tror jag aldrig sett en krasch där det går snabbt där man inte hunnit eller automatiskt klickat ur.
Har intalat mig själv att ge SPD med plattform en chans igen...någon gång :)
Fortsätter hoppas på ett visst värde, på pendlarcykel (hybrid) de ska sitta.Risk att det inte gör det, om du ska använda pedalerna i skogen. Du har en dålig SPD-pedal på ena sidan och en riktigt dålig plattis på andra. Den typen av pedaler kan ha visst värde på t ex en pendlarcykel, men inte för teknisk cykling i skog.
Då blir det säkert bra!Fortsätter hoppas på ett visst värde, på pendlarcykel (hybrid) de ska sitta.
Fortsätter hoppas på ett visst värde, på pendlarcykel (hybrid) de ska sitta.
Ja, vad är egentligen fördelen? Drar man även uppåt och får således mer kraft?
Jag har aldrig provat, det verkar så jäddra läskigt att sitta fast.
Ja, vad är egentligen fördelen? Drar man även uppåt och får således mer kraft?
Jag har aldrig provat, det verkar så jäddra läskigt att sitta fast.
Tänker att det inte är en fråga på landsväg på samma sätt.Ser inte att TS specifikt frågar efter MTB.
Vi är några stycken som kör med SPD på landsväg också. ;-)
På den gamla onda tiden körde jag med klips och spurtkloss. Inte så läskigt som det låter men i stadstrafik gällde det att inte spänna remmen för hårt.
Tänker att det inte är en fråga på landsväg på samma sätt.
Tydligen ?Men det visade det sig vara ?
Bockstyrsentusiaster med spd finns i många kategorier. Från långåkaren till touringekipaget, fördelen för mig är mängden skomodeller.Bland de som cyklar med krullstyre så finns inte riktigt den här diskussionen. Då är det mer om det är OK med MTB-pedaler och -skor på landsväg eller inte.
Eller, jag tar tillbaka det. Kör man utan frihjul är det poppis med straps, även med bockstyre.
En fördel utför är också att foten hamnar exakt rätt.
Jag har börjat med Nukeproof CL spd pedaler och gravity skor (chamber II). Stor skillnad mot ME4 dojor på M520.Ja men missar man vid fel tillfälle är man helt rökt. Där är en fördel med plattfiskar att man åtminstone får foten nästan rätt och kan köra vidare. ?
Jag tycker det mycket oftare blir så fel att det stör med plattisar. Att inte lyckas klicka i så länge grejerna är fräscha och hela händer nästan aldrig. Men jag kör plattisar till cykling i stora berg och bikeparks ändå av andra skäl. Att kunna stå lite olika gör mig mindre trött i benen.Ja men missar man vid fel tillfälle är man helt rökt. Där är en fördel med plattfiskar att man åtminstone får foten nästan rätt och kan köra vidare. ?
Jag skulle nog snarare säga att det beror på vad man är bekväm med var än hur och var man cyklar.Jag tror det beror helt på var och hur man cyklar. Jag har kört båda varianterna, men som jag cyklar nu skulle jag aldrig köra annat än plattisar och fiveten. Mina smalben ser förvisso ut som skit, men det är smällar man får ta. :)